Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Am

Hamsterit on minulle ihan harrastus. Sellainen mukava lisämauste elämään. On kiva seurailla niiden käyttäytymistä ja luonnetta, järjestellä häkkiä, laittaa ruokia...  :mhappy:

Mulle hamsterit ei ole tavallaan perheenjäseniä, vaikka nuo pikkuotukset ihania ja rakkaita onkin. Mä lasken mun perheenjäseniksi vain mun ihmisperheen ja koiran.

Hamsteri (tai joku muu pikkujyrsijä) on kyllä niin vahvasti osa mun arkea, että olisi ihan hassua jos sitä ei olisi. Varmasti tulee hommattua uusi hamsu, kun nykyinen joskus kuolee.
Yleistä hamsterikeskustelua / Vs: Itku
28.05.14 - klo:11:51
Tavallaan ei voi. Ihminen on ainoa "eläinlaji", joka itkee tunnesyistä.
Toki jos hamsterin silmään menee esim. roska, niin silmästä voi erittyä kyynelnestettä ja näyttää että raukka itkisi  :icon_cry:

Mutta varmasti hamsterikin voi omalla tavallaan "itkeä", eli tuntea surua vaikkapa huonosta kohtelusta johtuen. Hamsteri vain osoittaa sen eri tavalla, kuin itkemällä.
Meidän syrkkiherralla on 77 cm x 39 cm ja korkeus 40 cm. Terran oli tarkoitus olla käytössä vain alussa, koska se oli niin pieni. Ostin myös häkin, jolla kokoa 80 cm x 45 cm. Otin kuitenkin terran takaisin käyttöön, koska poitsu ei ole järin liikunnallinen, mutta tykkää myllätä kuivikkeet sikin sokin. Taloudessa on myös koira, niin terra on turvallisempi.

Lisäksi olen askarrellut terraan erilaisia tasoja, joita käytän vaihtelevasti. Meidän syrkki ei kuitenkaan kauheasti kiipeile.
Paljonko tuo ilmoittautumismaksu pet-luokkaan menenevälle hamsterille on?
Mainittiin, että 7 €/eläin, mutta PiNan sivuilla oli että "hamstereiden ei-standardiluokka: 3€/eläin".
Apua, kysyn taas... Eli miten tuo ilmoittautuminen käytännössä tapahtuu? Maksan ensin tilille osallistumismaksun ja sitten laitan sähköpostina tuon ilmoittautumisen + kuitin liitteenä vai? Mitä siihen ilmoittautumiseen pitää kirjoittaa? Oletetaan nyt vaikka että syrkki menee pet-luokkaan (kun en varmaan ehdi rekisteröimään sitä tuohon mennessä?) ja talvikko veteraaneihin.

Muoks: Löysin ilmoittautumiskaavakkeen PiNan sivuilta, eli laitan ilmeisesti sen/ne liitteeksi sähköpostiin. Sivuilla myös mainittiin, että veteraanikääpiöhamsterin on oltava vähintään 18 kk, vaikka usein olen lukenut että 1v 3kk on jo veteraani?
Nyt olisi ehkä mahdollisuus osallistua ekakertalaisena Lempäälän näyttelyyn (17.8).

En tiedä hamsterinäyttelyistä juuri mitään muuta kuin mitä olen täältä sivuilta lukenut, joten olisi hiukan kysyttävää...
1.Voiko syrkki osallisua ulkomuotoluokkaan, jos tiedän sen taustat ja "virallisen nimen", mutta se ei ole rekisteröity (kai)?
2. Voinko ilmoittaa sen sekä ulkomuoto- että pet-luokkaan? En ole nimittäin ihan varma, onko väritys aivan sellainen kuin pitäisi...

3. Onko alaikärajaa, minkä ikäinen hamsterin tulisi olla? Syrkkini olisi noin 3 kuukautta ja talvikkoni noin 1 vuosi ja 4 kuukautta? Jälkimmäinen on siis seniori ilmeisesti? On kuitenkin virkeä ja hyväkuntoinen yksilö.
Elylle: Huomasinkin, että otsikointini ei ollut ehkä parhaasta päästä, tarkoitus siis oli lähennä kysellä, että kumpaan ihmiset luottaisivat hamsterin hoidossa enemmän,  Fritzschen (tai esimerkiksi jonkun muun kirjan) ohjeisiin vai "yleiseen tapaan" tai miten sen nyt sanoisi  :nuija:  En epäile etteikö Fritzsche olisi alansa asiantuntija.

Tuli kuitenkin sellainen olo kirjan lukemisen jälkeen, että olen oikea hamsterinkiduttaja, jos minulla on talvikko lasiterrassa 70 x 40, jonka siivoan noin 2 viikon välein, käsittelen hamsteria lähes päivittäin ja terra on sijoitettuna olohuoneeseen, jossa myös koira hengailee  :icon_razz: Eli kaikki menee ihan "väärin".

Hajimelle: Minullakin on hamsterinhäkissä mineraali-ja kalkkikivet, tai jotkut kokkareet, jotka "pitää olla". Näin sanottiin kun ensimmäistä talvikkoa ostin eläinkaupasta ja siitä lähtien olen ostanut seuraavillekin. Enpä ole kyllä koskaan nähnyt tuon syövän niitä :DDD

Mielenkiintoista lukea näitä, aina oppii uutta :D
Kävin tässä yhtenä päivänä etsimässä kaupunginkirjastosta hamstereiden hoitoon liittyvää kirjallisuutta. Täytyy ensinnäkin todeta, että sitä löytyi todella niukasti. Yhden tuollaisen melko yleisen (ja edelleen kaupoista löytyvän) teoksen kuin "Hamsterit" kirjoittanut Peter Fritzsche lainasin sitten mukaani.

No syy, miksi ylipäätään kirjoitan nyt, on se, että minusta kirja on aika... noh... kehno. Siinä on hamsterin hoitoon liittyvää tietoa, josta en ole koskaan kuullutkaan, muun muassa:

1. Kilpikonnan väriset syrkit ovat aggressiivisia, pitkäkarvaiset säyseimpiä (s.14-15)
2. Kissaa/ koiraa ei saisi päästää samaan huoneeseen hamsun kanssa, koska hamsu vaistoaa sen ja stressaantuu (s. 27)
3. Häkkiä ei saa siivota useammin kuin kerran kuussa, hamsteri stressaantuu (s.36)
4. Lasiterra ei ole suositeltava asumus, mutta jos sellaisen ostaa pitää koko olla vähintään 100 x 40 (s.18)
5. Hamsterit ovat vain katselueläimiä, niitä tulisi käsitellä mahdollisimman vähän (mm. s. 7)

Oli kirjassa toki ihan hyviäkin juttuja, kuten se, että mitä isompi asumus sen parempi. Ja muita ihan peruasioita. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä kirja antaa aika nihkeän kuvan hamstereista lemmikkinä. Mitä mieltä hamsteriharrastajat ovat tästä? Oletteko te muut törmänneet vastaavanlaisiin myytteihin hamsterioppaissa?
Asuminen ja tarvikkeet / Vs: Huvipuisto
08.03.13 - klo:12:10
Tämä vastaus taitaa tulla vähän myöhään, mutta vastaanpa nyt kuitenkin  :)

Itsellä on ollut tuollainen ns. fun-duna kahden talvikon käytössä. Ensimmäisen kanssa oli ongelmana se, että hamsteri järsi pakonomaisesti noita kaltereita ja käytti tuota ulkonevaa putkea pissa- ja kakkapaikkana (vaikka kuinka pesi, niin ei auttanut). Niinpä häkki piti "lyhentää" ihan tavalliseksi dunaksi. Toisen hamsun kanssa mitään ongelmia ei ole ollut ja tuntuu elelevän ihan tyytyväisenä "huvipuistossaan".

Oikein kiva ja helposti muunneltava asumus muuten, suosittelen.