• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Maiju*

#30
^ Saako udella, että onko Indi eläinkaupasta vai kasvattajalta?
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Juuli

#31
^ Muistelisin Tiituzin joskus maininneen Indin olevan eläinkaupasta. Korjatkaa jos olen väärässä.

Millon tämä tilanne on näin vakavaksi mennyt, pari vuotta sitten en muista tälläisen olleen keskustelunaiheena?
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Elliska

#32
En tiedä milloin tilanne on tälläiseksi mennyt, mutta sen voin sanoa että nykyään tilanne on paha. En itsekkään muista että pari vuotta sitten olisi keskusteltu hybrideistä, sen muistan että luin jostain että talvikko ja campbelli on saatu ristetytettyä jossain eläinkaupassa... Ihanaa että on vastuullisia kasvattajia, jotka taistelee hybrideistä vastaan :D

Itse en luottaisi eläinkauppaeläimiin jalostuksessa, koska (kuten on jo monesti sanottu :D) aina hybridiä ei talvikosta erota. Toivottavasti uudet kasvattajat ymmärtäisi asian vakavuuden, ja nuo "Nippe-Nappe-kasvattajat" alkaisivat vähentyä...  Jos hybridiä jalostaa, niin kaikki hybridin jälkeläiset on kanssa hybridejä, sekoitti niihin sitten kuinka paljon puhdasverisiä talvikoita tahansa. Toivottavasti puhdasverisiä talvikoita on vielä kymmenenkin vuoden päästä, eikä pelkkiä hybrideitä.

Ja kaikille uusille talvikkokasvattajajille, jotka ek-eläimiä kasvatukseen käyttää.
Tämä topic ei ole sen takia, että voisitte tulla tänne myöntämään että niitä ek-eläimiä kasvatukseen käytätte ja sitten teidät haukutaan täällä, vaan siksi, että mekin ymmärtäisimme miksi haluatte niillä jalostaa :).

TiinaL

#33
Suora kysymys.  :)

Onko tämän päivän linjaus se että vain pitkistä tunnetuista suvuista olevat talvikot "hyväksytään" jalostukseen, vai onko jotkut tietyt eläinkauppa-Nippe-Nappe-taustaiset turvallisiksi todettuja?
Hypnôse

Satu-

#34
Tuli tässä mieleen, että voiko hybridi olla safiiri. Kyseessähän on resessiivinen väri, joten kummankin vanhemman pitää kantaa sitä, jotta poikasesta tulee safiiri. Campbelleitahan ei ole safiirina, joten kaiken järjen mukaanhan hybridi ei voi olla väriltään safiiri. Tarkentakaa joku viisaampi asiaa.

Kysyn asiaa ihan vain sen vuoksi, että olen halukas tietämään kuinka tarkkana tulee olla siinä keneltä eläimensä ostaa.

Heli

#35
Jotain vähän vanhempia eläinkauppataustaisia ei olla katsottu tarpeelliseksi suvuista poistaa, koska eivät ole jättäneet epäilyttävää jälkeä hieman pidemmälläkään tähtäimellä.
Kuitenkin tilanne on aina vaan huonompi eli esimerkiksi juuri tällä hetkellä on hyyyyvin paljon epätodennäköisempää enää saada taustoiltaan tuntematonta puhdasta talvikkoa kuin vaikkapa vuosi sitten.
Hybridit yleistyvät jatkuvasti.

Tottakai hybridi voi olla safiiri. Esimerkkejä löytyy vaikka täältä: //http://hamster.ru/forum/viewtopic.php?t=5180&sid=e4733665cbe58d97581e6d8a78db72bf
Jos ei voisi niin ongelma olisi aika pieni.  :P
Destiny's hamsterit 2001-2009

Satu-

#36
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Tottakai hybridi voi olla safiiri. Esimerkkejä löytyy vaikka täältä: //http://hamster.ru/forum/viewtopic.php?t=5180&sid=e4733665cbe58d97581e6d8a78db72bf
Jos ei voisi niin ongelma olisi aika pieni.  :P

Harmi. Olisi nimitäin helpottanut jalostuseläinten löytymistä merkittävästi. Pakko sanoa, etten kauheasti itsekkään uskonut tuohon teoriaani, mutta olihan sitä pakko koettaa.  :)

mirilii

#37
Plus että campsyilla on hyvin samankaltainen väri, opal, joten jos opalia ja safiiria yhdistäisi keskenään, sieltä voisi tulla periaatteessa hyvinkin safiirin näköisiä eläimiä. Noin niinkuin periaatteessa. Älkää nyt hyvät ihmiset kokeilko  :D

Mrk

#38
Joo ehdottomasti suosittelen myös minä uusia kasvattajia miettimään vakavasti mistä eläimensä hankkii (ja tietysti vanhempiakin). Se on todella inhoittava tilanne katkaista sukulinja hybridiepäilyn takia, siinä voi helposti myös menettää niitä omia puhtaitakin linjoja mukana.  

Jos itse lähtisin hankkimaan eläinkaupasta jalostusmateriaalia, niin varmaan normaali olisi ainut väri minkä uskaltaisin ostaa. Niistä näkee heti minkä sävyinen turkki eläimellä on ja millainen juova. Helmikuvio kun voi peittää alleen ikäviä yllätyksiä, jotka olisi voinut jo havaita heti alussa... Mitä olen täällä Helsingissä eläinkaupoissa talvikkoja seuraillut, niin ei ole näyttänyt kovinkaan hyvältä. Ihan turha edes kysyä mistä nämä talvikot ovat peräisin, sillä normaalien värit ovat olleet todella omituisen sävysiä ja selkäjuovat tikku ohuet. :c8

Tiituz

#39
Lainaus käyttäjältä: "Juuli"^ Muistelisin Tiituzin joskus maininneen Indin olevan eläinkaupasta. Korjatkaa jos olen väärässä.

Juu Indi on ostettu eläinkaupasta,Reporangasta täältä Jyväskylästä. Indillä ei missään vaiheessa ajateltu poikasia, edes ennen kuin tiesin, että se on luultavasti hybridi. Indi on ihan vain lemmikkinä mulla :D  :sydan
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Elzamariya

#40
Ihan mielenkiinnosta näin maallikkona, onko hybridistämisestä ( :D ) jotain konkreettista haittaa eläimelle (eli esiintyykö hybrideillä jonkinlaisia sairauksia ym.) vai onko ilmiön vastustuksessa kyse ihan "puhdasrotuisuuden" varmistamisesta?
Roses are red, violets are blue, I\'m schitzophrenic and so am I.

Sarantha

#41
Ei siinä ole kysymys pelkästään puhdasrotuisuudesta, sillä talvikko ja campbelli ovat eri lajeja, eivät pelkästään rotuja. Risteytysten myötä myös tietylle lajille tyypilliset sairaudet (kuten diabetes) saattavat siirtyä yhdestä lajista myös toisen lajin riesaksi. Ilmeisesti hybridiys itsessäänkin saattaa aiheuttaa joitakin terveysongelmia, mutta tästä jollain kokeneemmalla on varmasti enemmän tietoa...

Minun mielestäni keskustelu hybrideistä on kiihtynyt tosi paljon jo ihan viimeisen vuoden aikana. Vielä pari vuotta sitten kun aloittelin hamsteriharrastusta, muistan useammastakin paikasta lukeneeni, että campbellien ja talvikoiden risteymät olisivat streriilejä (kuten lajiristeymät yleensä), joskin tätä olettamusta suurin osa kasvattajista tuntui kyseenalaistavan. Ja nyt sitten tilanne on se, että suunnilleen mitään talvikkoa ei voida pitää 100% puhtaana.

Itse olen kerran ostanut talvikon "nippe-nappe-kasvattajalta", tosin sillä oli toisella puolella sukua ihan tunnettuja nimiä, mutta toinen puoli ihan kysymysmerkkiä. Nykyään en sellaista edes harkitsisi ostavani. Enkä tuotakaan talvikkoa sitten loppujen lopuksi käyttänyt. Samoin minulla on ollut lemmikkeinä eläinkauppacämpsyjä, mutta kaikki sukua jatkamaan päässeet talvikkoni ovat olleet suvuiltaan tunnettuja ja ihan kunnollisilta kasvattajilta hankittuja. En minäkään kyllä ymmärrä tuota eläinkauppaelukoiden varassa kasvatusta. En ymmärtäisi sitä, vaikka ei olisi hybridiongelmaakaan. Jos kerran haluaa kasvattaa, niin eikö silloin myös haluaisi pyrkiä saamaan aikaiseksi mahdollisimman standardinmukaisia eläimiä, eikä vain lisäämään määrää? Minun mielestäni se, että poikaset tulevat "vain lemmikeiksi" ei ole mikään peruste tuollaiselle "kasvatukselle", sillä ihan yhtä lailla jalostustasoiset ja standardinmukaisetkin eläimet ovat hyviä lemmikkejä. Miksi pyrkiä pelkkiin lemmikkitasoisiin kasvatteihin, kun voi pyrkiä standardinmukaisiin ja lemmikkiominaisuuksiltaan hyviin kasvatteihin? Varmaan se on joku "sieltä ali missä aita on matalin, ovathan poikaset aina söpöjä" -juttu.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Gekko

#42
Minulta on moni ostanut talvikon "vain lemmikiksi", mutta kuinka ollakaan innostuttukin niin paljon, että haluttu poikaset teettää. Näitä on muutama, mutta niin se mieli voi kellä tahansa muuttua, joten ei voi olettaa, että kaikki tällöin varmasti lemmikiksi menisi, vaikka niin ehkä ollutkin aluksi tarkoitus.

Lisäksi vaikka meillä näitä lemmikiksi kasvattavia aloittelevia kasvattajia on, niin voi heidän sivuiltaan katsoa kuinka he ovat kuitenkin myyneet näitä talvioitaan toisille kasvattajille, mihin katosi se lemmikiksi kasvatus???? :huh Aivan älytöntä.
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Heli

#43
Ja kuten sanottu, mitä järkeä on lisätä näiden epämääräisten eläinten määrää?!
Tässä vaiheessa tulisi jokaisella kasvattajalla jo olla nykyisen tilanteen vakavuus tiedossa ja ihmettelen suuresti sellaisen kasvattajan päämääriä joka näitä epämääräisiä eläimiä lisäännyttää. Lajien parasta tällaiset kasvattajat eivät ainakaan ajattele.

Onko kyse ymmärtämättömyydestä, välinpitämättömyydestä vai mistä?

Sen takia itse talvikkokasvatuksen lopetin ettei tarvitsisi ottaa asiasta (siis siitä että ihmiset pilaavat talvikot kokonaan) henkilökohtaista ongelmaa, mutta ärsyttää silti.  :kieli

Onneksi on nämä muutamat kasvattajat jotka ovat ottaneet talvikoiden puhtauden sydämenasiakseen. Minä aion jatkossa suositella ainoastaan heitä ihmisille jotka talvikonhankintaa miettivät.

Mistä tulikin mieleeni, että kasvattajat olisikohan ideaa luoda jokin pieni tietoisku hybrideistä ja hybridiongelmasta ja sitä voisi sitten kasvattajat jakaa poikasille rekkaripaprujen liitteenä? Minusta se olisi tosi hyvä ajatellen justiin näitäkin jotka hankkivat alkujaan eläimen lemmikiksi eivätkä siis ole näin tulleet keskustelleeksi kasvattajan kanssa jalostusaikeistaan ja heillä saattaa olla tiedoissaan aukko näiden hybridiasioiden osalta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#44
Muistutampa tähän väliin vielä, jos joku ei tiedä.

Hybridien tahallinen teettäminen tai sellaisten eteenpäin välittäminen on yhdistyksemme sääntöjen mukaan kielletty. Tästä tehtiin päätös vuonna 2003. Mikäli hybridipoikue syntyy vahingossa, eli esimerkiksi eläinten karkaamisien seurauksena, poikasia EI saa myydä/antaa eteenpäin, vaan kasvattajan tulee pitää ne itsellään. Mikäli näitä sääntöjä rikotaan, seuraa yhdistyksestä erottaminen sekä näyttelykielto.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]