• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Emppuli

#315
No,olin just ite täyttäny kaheksan ku sain ekan hamsun,että :D Mut mul oli kyl vanhemmil molemmilla ollut aiemmin hamsuja,ja ne oli aluks tosi paljon mukana siinä hommassa,ja sitte ehkä vuoden päästä jo ihan itekseni sitä hoitelin ja äiti oli itseasiassa koko ajan siinä mukana,etten mä niistä nyt ihan yksinäni vastuussa ollut :DD

ZiiCan.

#316
Wihii, nyt kesällä kun hoidan pikkusiskoa aina päivisin neljä viikkoo, kun äiti on töissä, niin äiti lupasi mulle 100€!! Jeee, hamsu rahaa..... :haha
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Louna

#317
^ Mä keräsin kanssa alaikäisenä hamstereihin ja tarvikkeisiin rahaa pikkusiskoa hoitamalla :)

En muista luvattiinko eka hamsu (meidän perheen ensimmäinen lemmikki) synttärilahjaksi vai muuten vaan, kun äiti ihastui yökylässä kaverilla mukana olleeseen hamsuun. Ennen hankintaa luettiin äitin kans kaikkia hamsukirjoja ja vannoin että hoidan hamsterin ihan kokonaan itse, eikä se aiheuta äitille ylimääräistä työtä  :D  

Myöhemmin sain seuraavat hamsut kun säästin kaikki synttärilahja- ja viikkorahat, ja taisin mä tehdä ennen hamsun hankintaa aika paljon ylimääräisiä kotitöitäkin jonkin aikaa että äiti näki, että jaksan nähdä vaivaa. Ekan hamsun sain varmaan 9-vuotiaana ja yläasteella tuli sit useampia pienen tauon jälkeen. Hoidin aina hamsterit itse ja säästin itse rahaa tarvikkeisiin, ja muistaakseni maksoin purut ja ruuatkin enimmäkseen viikkorahoilla. Tosin sain niin pientä viikkorahaa et noihin perusjuttuihin se tais kokonaan mennäkin ja porukoitten piti välillä ostaa jotain pientä  :D

Ihan ensin siis piti saada äiti ihastumaan hamsuihin, sitten onkia mahdollisimman paljon tietoa siitä kuinka helppohoitoinen lemmikki hamsteri on ja viimeisenä huolehtia että vanhemmat ei joudu hoitamaan yhtään tai maksamaan paljon  :) Parin ekan jälkeen olenkin saanut hankkia hamstereita ilman että on tarvinnut kauheasti kinuta, mutta kotona asuessa määrän piti pysyä kohtuullisena, mulla kun oli akvaariokin jossain vaiheessa. Nykyään pitää pyytää lupa mieheltä, onneksi irtoaa helposti  :D
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Maranth

#318
Mun ei tarvinnut edes suostutella - Oi, Dino venyttelee tuolla  :lov - kun äippäni ehdotti mulle vkh talvikkoa. Olin heti innoissani ja hamsupoika saapui taloon. Sitten eläinkauppareissuilla ihastuttiin myös muihin hamsuihin ja pian meillä oli 3 hamsua samaan aikaan.  :sydan Niiden menehdyttyä pidimme taukoa ja noin vuoden päästä taloon astui Vili. Nyt meillä on taas ollut taukoa ja neljä kuukautta sitten taloon tuli Dino.

Ihana karvapallero on melko helppohoitoinen:
~Päivittäisiin juttuihin kuuluu veden vaihto ja tuoreruokinta.
~Viikottain jotkut juoksuttaa hamsua, mutta sekään ei ole pakollista, jos kaverilla on virikkeitä ja esim. juoksupyörä.
~Häkin puhdistaminen viikottain
Ja tietenkin ihan perusjuttuihin kuuluu että on jyväsekoitusta aina tarjolla.

Jos vanhempasi vetoo hamsun kalliuteen, niin onhan hamsu melko halpa. Häkki/terra ja kaikki alkutarvikkeet voi vaikuttaa kalliilta, mutta sen jälkeen tuntuu kyllä halvalta, kun puruja saa nykyään melko halvalla ja ruokiinkaan ei hirveästi kulu. Virikkeitä ja pesiä voi sitten helposti tehdä itse pahvilootista, niin ei niihinkään mene rahaa. Hamsut tykkää ihan oksista ja kivistä, mitkä ei maksa mitään.

Kun ostat hamsua, niin pitää kumminkin muistaa, ettei mistään hetken mielijohteesta hamsteria osta, vaan ihan oikeasti jaksaa ruokkia ja hoitaa sitä.

Oon melko huono arvioimaan, että mikä laji sopis parhaiten aloittelijalle, mutta se on varmaan se syrkkis. Kääppärit on hiukan vikkelämpiä tietääkseni, vaikka mulla onkin itselläni kokemusta vain talvikoista.

Toivottavasti tästä oli jollekkin apua. :)
[size=85]Dino, vkh tv, normaali ?[/size]

Randij

#319
Mä sain kaksi omaa talvikkoa 10-v, ja oon aina huolehtinut niistä yksin.
Joskus sitä rakastaa niin paljon.

rocychan

#320
meilläkin vanhemmat pelkäsi etten jaksaisi hoitaa eläintä (perheen nuorimpana joudun kärsimään sisarteni virheistä..) ja eläimelle ei ole mitään ikärajaa, yhdessä hamsukirjassakin suositellaan vasta 12 vuotiasta ottamaan hamsterin ja toisessa taas 10 vuotiasta. riippuu toisaalta ihan luonteesta, joku aikuinen ei välttämättä vieläkään ole valmis ottamaan hamsteria kun taas joku 7 vuotias saattaa olla juuri sopiva ottamaan hamsterin.
R.I.P syrkki Infatuation ''Vanilja'' 06.06.09 - 10.12.11


Kotona kolmipäinen eläinlauma sotkemassa paikat, valtaamassa sängyn ja tekemässä elämästä elämisen arvoista.

Randij

#321
Lellan ja nyt jo veivinsä heittäneet Lillin sain ihan syntymäpäivälahjana, joten ei tarvinut ollenkaan suosutella.
Juliuksen puolesta jouduin vähän suostutella. Lupasin saada hyvän päätöstodistuksen koulusta ja saada mahdit numerot kokeista.  :D
Joskus sitä rakastaa niin paljon.

Tuoho

#322
Eipä ollut vaikea ylipuhua noita toiseen hamsuun, ko ovat niin hullaantuneita Oivaan. :D

Nirppu

#323
mun pitäis keksiä, kuinka suostutella mies hamsterin adoptoimiseen  :)
Minä vasta haaveilen kiinankääpiöhamsterista \":lov\"

Lisette

#324
^ Älä kerro sille >:D
[size=85]ex-feliX.[/size]

HamsuLove

#325
Lainaus käyttäjältä: "HamsuLove"Mul ei oo mitään omia ehdotuksia kellekkään en oo hyvä keksiin.

Sillä saan hamsun vähän niinkun sattumalta ;)
Kun mä kinusin marsua, ja vanhemmat ei millään uskonu et jaksaisin hoitaa sitä niin äiti sano et otat nyt vaikka ensin helppohoitosemman hamsterin ja jos sitä sit jaksat hoitaa niin saat marsun sit kun se kuolee. Meille tulee talvikko ja kysyttiin yhelt kasvattajalt onko poikaset kaikki jo varattu. En oo varma otanko sen jälkee marsuu jos ihastunki hamsuihi  :mrgreen:

Mutta ei tuokaan niin helppo juttu ollut! Ensinnäkin, kinusin marsua ainakin 2-3kk sitten vasta äiti kekkas ton hamsteri jutun ja sitä kinusin viä kuukauden ja sitten sain Nipsun <33
Nipsu
[size=85]Uros
Talvikko
Synt. 5.1.2010[/size]

Walnut

#326
Ensimmäinen kääpiöhamsteri, robo, tarttui mukaan näyttelyistä. Olin jo suunnitellut talvikon hankkimista, sopinut siitä vanhempien kanssa ja varannut tytön, mutta sitten pikkusiskoni, kaverini ja äitini menivät rakastumaan roboon ja sehän lähti kotiin. Talvikko tuli hieman myöhemmin Espoosta asti.
Siinä ei hirveästi suostutteluja tarvittu, kun kotona oli jo kaksi gerbiiliä. Minun piti vain vakuutella, että ei se haise ja hoidan kyllä senkin - ja se riitti. Nykyisin äiti tykkää talvikosta kovasti ja robo taas on isän lemppari (;
Lena, pk musta vkkk
Atte, normaali

Nanni, agouti collared
Nilla, argente collared
Nipsu, agouti
Nata, agouti collared
Essi, lilac
Piitu, black
Pipri, black
Kirppu, black

Yadell

#327
Lainaus käyttäjältä: "ZiiCan."Wihii, nyt kesällä kun hoidan pikkusiskoa aina päivisin neljä viikkoo, kun äiti on töissä, niin äiti lupasi mulle 100€!! Jeee, hamsu rahaa..... :haha

Mä hoidan myös kesällä pikkusiskoa, mutta vain viikon, ja saan siitä 100e. ;) Ei ihan liittynyt aiheeseen.

Ensimmäiseen hamsteriin piti suostutella ainakin puoli vuotta, silloin olin vielä nuori, ja vain kyselin vanhemmilta, että "saisinks mä hamsterin, pliiis?". Kyllä mä sen vihdoin sain. :) Sitten seuraavan hamsterin sain, kun vakuutin vanhemmat siitä, että pystyn hoitamaan kaksi hamsteria, ja että ne eivät haise sen enempää, kuin yksi hamsu. Kuitenkin entinen hamsteri ehti kuolla ennen, kuin toinen oli luovutusiässä, joten olisin saanut joka tapauksessa uuden.

Seuraavan hamsterin sainkin suostuttelemalla ensin äidin, joka oli helpompi tapaus. Isän sain suostuteltua myös, kun taas vakuutin, että pystyn hoitamaan molemmat, ja löydän tarvittaessa hoitopaikat molemmille. :)

Nyt uutta hamsteria ei ole tulossa, joten ei tarvitse suostutellakaan. Sillä kania hankkiessa lupasin, etten ota enempää eläimiä, ennen kuin joku entisistä kuolee, mutta kyllähän nämä riittävätkin minulle, vaikka joskus tuntuu, että tästä ikuisesta hamsterikuumeestaa ei voi päästä yli.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Nape

#328
Silloinkun ite asuin kotona, niin allergioiden takia meille ei voinut ottaa eläimiä. Heti, kun muutin pois kotoota toiselle paikkakunnalle opiskelemaan 16-vuotiaana, niin laitoin kaksi marsua.
Eka ja tähän asti ainut hamsteri mulla oli 18-vuotiaana.

Nyt tein alustavaa miehen suostuttelua ja ympäripuhumista ties miten kauan :c8  Meillä on allergioita ja astmaa lapsilla sekä mulla ja miehellä allergiaa. No nyt tuossa joku aika sitten sain miehen suostumaan hupulaishamsteriin, eli hoitolaiseen ja mitään oireita ei oo tullut kenellekkään :pileet:  
Nyt meillä on sitten oma hamsterinpentu varattuna :lov
Tänään tuli uusi ja ISO häkki postista ja muutamia tarvikkeita.
Minä jo aloin suunnitteleen, että jos sen häkin jakais pleksillä, niin vois ottaa toisenkin hamsterin xD  Ja mies sanoi heti, että kuulemma jääkin suunnitteluasteelle :kieli ..
Vielä mä sen suostuttelen jos kerran allergiat alkaa oleen taaksejäänyttä elämää!

Anonymous

#329
Hienoa että mun Minnistä oli apua teille ja onnea uudesta tulokkaasta jonka teille tuon Roudan hamsterilasta.