• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kahden nuoren kääpiöhamsterin asumus

Aloittaja P4tt4, 09.11.12 - klo:19:29

« edellinen - seuraava »

Henni

Ilmeisesti olet alaikäinen? Ovatko vanhempasi kanssasi samaa mieltä poikasten tekemisestä?
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

P4tt4

On vanhemmat ja normaali ja laikukas :) olen opiskellut ja lukenut ja tarpeeksi kypsä ja vastuuntuntoinen poikasten tekoon :)
~ 4.8.2012  Lusu Bunny Miquelo (vkh rb)

TiBe

Ymmärsinkö oikein,että erotat naaraan ja uroksen toisistaan aina ennen poikasten syntymää, ja poikasten mahdollisesti lähdettyä laitat ne takaisin kimppaan asumaan?
Naaraalle voi olla kiima jo samana iltana ja vajaan kolmen viikon kuluttua taas uusi pesue hoidettavana. Jos on hyvin lisääntyvää sorttia oleva naaras, roboilla on monesti muutenkin ne tuplat helposti pesässä, jonka jälkeen naaras pääsee eläkkeelle.
Eli triplat, neljännet, viidennet jne poikueet eivät ole mikään ongelma, 10kk ehtii tekemään aika monta pesuetta. Mutta robot saattaa vanhemmiten jopa vain innostua tekemään poikueita nimim. kokemusta on  :hauskaa:

Joten en näe tätä ideaa millään tavoin fiksuna ratkaisuna.

Fiksumpi vaihtoehto olisi ostaa toinen terraario, jossa naaras asuisi. Kun naaras olisi sopivan ikäinen poikueen tekoon teettäisit sillä poikueen, ja jättäisit urokselle kaveriksi uros poikasen uroksen asumukseen ja naaraalle naaraan. Tai sitten vältät koko poikashomman ja etsit urokselle suoraan toisen uroksen kaveriksi, jos sellaista hyväksyy.  :peukku:
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Henni

#18
^Ehdottomasti samaa mieltä.

Lainaus käyttäjältä: P4tt4 - 10.11.12 - klo:12:37
onneksi naaras ei ole moneen kuukauteen sukukypsä ja heti kun nään että on raskaana, niin pistän niin pienet hinnat (esim. 10e) ja joka puolelle ilmoituksia. mutta netissä luki että kun naaras on 10kk se ei enää tee samanlailla kun mm. enää yhden poikueen :) ja tottakai eristän uroksen siksi aikaa että poikaset on myydyt :)

Lainaus käyttäjältä: P4tt4 - 10.11.12 - klo:13:35
On vanhemmat ja normaali ja laikukas :) olen opiskellut ja lukenut ja tarpeeksi kypsä ja vastuuntuntoinen poikasten tekoon :)

Jos kerran olet lukenut ja opiskellut niin miksi et tiennyt että naaras on sukukypsä heti luovutusikäisenä?

Poikasten tekemiseen liittyy niin paljon tärkeää tietoa, että ei sitä yhdessä illassa tulla vastuuntuntoiskesi kasvattajaksi :icon_smile:
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

P4tt4

Yhdessä illassa? :D kyllä oon useammankin ja otan koko ajan selvää lisää. Opin näistäkin keskusteluista
~ 4.8.2012  Lusu Bunny Miquelo (vkh rb)

Vevve

En missään nimessä suosittele sinulle poikasten teettämistä! Mitä jos nyt ensin vain totuttelisit hamsterien pitämiseen lemmikkinä ja miettisit poikasia sitten hiukan myöhemmin.


Katitar

#21
joo ei! hamserinpoikanen tulee sukukypsäksi neljän viikon ikäisenä ja vaikka se silloin voisi saada poikasia, ei se todellakaan ole fyysisesti siihen valmis - sama asia ihmisillä: kun tytöllä alkaa kuukautiskierto vaikka 14 vuotiaana, ei se todellakaan tarkoita että silloin ruvetaan tekemään lapsia!  :icon_cheesygrin:

itse olen yhdistänyt uroksen naaraan kanssa vasta niiden molempien ollessa n. 5 kuukauden ikäisiä (molempien!). silloin molemmat rupeavat olemaan fyysisesti täysikasvuisia ja ovat valmiita saamaan jälkikasvua.

komppaan kyllä täysin Vevveä! kannattaa ensin rauhassa tutustua roboon lemmikkinä ja ylipäätään millainen laji se on pitää ennen minkäänlaisia kasvatusjuttuja. sitä kerkeää miettiä sitten myöhemminkin.
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Jonsku

Samaa mieltä olen kuin edellä olevat. Nauti nyt hamsustasi vain lemmikkinä, kyllä sulla on aikaa niitä pentueita kasvattaa sit myöhemmin elämässä.

Lainaus käyttäjältä: P4tt4 - 09.11.12 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Rukyo - 09.11.12 - klo:21:25
Ja kysynpä vielä että miksi pitää olla juuri uros ja naaras? Eikö uroksesi kaveriksi kävisi toinen uros, jolloin poikaset eivät ole mahdollisia?
löydettiin juuri sopiva poikue, jossa vain tyttöjä. ja kyllä kaikkiin kysymyksiin.
Tästä saa aivan sellaisen kuvan, että et ole mitenkään löytänyt urospoikasta (vaikka kyllä niitä on saatavilla, kuten joku tossa jo sanoi). Tosiasia on kuitenkin se, että olet laittanut osto-alueelle ilmoituksen nimenomaan tyttöhamsusta :icon_eek:
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Henni

Lainaus käyttäjältä: P4tt4 - 10.11.12 - klo:16:32
Yhdessä illassa? :D kyllä oon useammankin ja otan koko ajan selvää lisää. Opin näistäkin keskusteluista

En tarkoittanut ihan kirjaimellisesti yhdessä illassa vaan pointti oli se, että poikasten tekeminen ei saa olla hetken päähänpisto ja täytyy oikeasti ottaa niistä asioista kunnolla selvää ennen kuin alkaa niitä poikasia tekemään. Ja jos sinulla on ensimmäinen hamsteri ollut vasta hetken niin kannattaisi odottaa ja kerätä kokemusta.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Bonini

#24
Mitä ihmettä sun päässäs liikkuu O__O Oletko ajatellut jos se tyttöhamsteri vaikka kuolee synnytyksessä tai hylkää poikasensa? Yhdellä hamsterillahan ei pitäisi teettää kuin yksi tai kaksi poikuetta sen eliniän ajan.
Naaraalle synnytys ja poikasista huolehtiminen on hyvin raskasta ._. Jos heti poikasten vieroituksen jälkeen laitat naaraan uroksen kanssa samaan asumukseen, tuloksena on luultavasti uusia ja yhä uusia hamsterivauvoja.

Toivon todella että joko teetät vain yhden poikueen tai et ollenkaan. En suosittele että perustat pentutehtaan sinne kopperoiseesi.. Olen itse 14v :]

P4tt4

^olesaman ikäinen. Ja ylhäällä päin en itse ole ilmoituksia jättänyt. Löyty vaan laikkuvauvoja tyttöinä. Vai voiko joku löytää pojan, joka on laikukas robovauva
~ 4.8.2012  Lusu Bunny Miquelo (vkh rb)

Bonini

#26
Lainaus käyttäjältä: P4tt4 - 10.11.12 - klo:21:31
^olesaman ikäinen. Ja ylhäällä päin en itse ole ilmoituksia jättänyt. Löyty vaan laikkuvauvoja tyttöinä. Vai voiko joku löytää pojan, joka on laikukas robovauva

Onko se tyttörobo pakko hankkia kun et löytänyt poikaroboja?

Nipsu-Naksu

#27
Aloittaja ei nyt kyllä mielestäni ole miettinyt tätä asiaa lainkaan järkevästi ja vastuullisesti loppuun saakka. Se käy ilmi, esim. siitä ettet ole varma/tietoinen edes perusasioista, eli sopiiko ilmoittamasi kokoinen duna kahdelle kääpiöhamsterille.

Mitä jos halukkaita ostajia ei heti ole, ja hamstereita jääkin sinulle pidemmäksi aikaa odottamaan koteja? Onko sinulla dunia ja tarvikkeita odottamassa tai resursseja hankkia niitä tarvittaessa useampiakin?

Onko sinulla nyt siis kaksi dunaa, mutta suunnitelmissa on kuitenkin suurimman osan ajasta asuttaa uros ja naaras samassa dunassa ja siirtää uros vain naaraan tiineyden ajaksi omaan dunaansa? Eli suunnittelet että poikasia tulisi mahdollisti pahimmassa tapauksessa olemaan naaraalla lähes koko ajan?

Et tunnu nyt ajattelevan lainkaan naarashamsterin hyvinvointia ja sitä kuinka jatkuva uroshamsterin kanssa asuminen (ja tiineenä oleminen) tulee todennäköisesti stressaamaan sitä ja voi aiheuttaa ikäviä seurauksia poikasille ja mahdollisesti emolle myös.

Hamsterisi kannalta olisi nyt parhain kokeilla josko se tulisi toimeen vielä toisen uroshamsterin kanssa ja suosittelisin hankkimaan naarashamsterin myöhemmin tai sitten ihan omaan dunaan. Ja jos välttämättä haluat poikasia niin siirtäisit uroshamsterin vain kerran naaraan dunaan ja teettäisit näin naaraalla vain yhden poikueen joka olisi hamsterin kannalta ajateltuna parhain ratkaisu jos välttämättä poikasia haluat nyt pian. Parhain olisi mielestäni kuitenkin että nauttisit nyt hamstereistasi lemmikkeinä ja hieman vanhempana kokeilisit kasvattamista.

kiivi

En ole mikään asiantuntija mutta eihän tuossa poikasten teettämisajatuksessa ole tuossa iässä ja noin vähällä kokemuksella mitään järkeä. :D

P4tt4

Yksi duna ja tiedän muitakin, joilla on ollut tyttö ja poika samassa dunassaja poikueita tuli vain kolme.
~ 4.8.2012  Lusu Bunny Miquelo (vkh rb)