• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupyörä

Aloittaja GaneshaX, 04.11.07 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

perttihamsteri

#435
Ei oo ollu mit''n ongelmii :)


P.S  mirauh, sulla on samalainen hamsteri ku mulla  :mrgreen:
I <3 hamsters

greenmint

#436
Mulla on nyt semmonen lautanen, mut musta tuntuu et mun robot on turha keveitä :o Kun ei ne oo saanu sitä aineskaan mun nähen liikkumaan?
Lilli & Lotta, ylisöpöt roboni

HamsterSailor

#437
Tilasin nyt Sampalle ja Hempalle juoksulautasen, sen 17-senttisen. Mitäköhän pojat tykkää, juoksari ei oo koskaan hirveesti kiinnostanut, kyllä pieniä pyrähtelyjä on tehty, mut jos tää ois herrojen makuun parempi :)

merino

#438
Lainaus käyttäjältä: "greenmint"Mulla on nyt semmonen lautanen, mut musta tuntuu et mun robot on turha keveitä :o Kun ei ne oo saanu sitä aineskaan mun nähen liikkumaan?

Juoksulautasen saa irti akselistaan ja se liikkuu liukkaammin kun voitelee sen akselin esim. ruokaöljyllä ja pyöräyttää pari kertaa. Uutena se oli meilläkin aika jäykkä. Voi myös kokeilla sen kallistamista vähän jykempään kulmaan, jolloin eläin pääsee käyttämään omaa massaansa paremmin hyväksi lautasen pyörittämisessä.

Onneksi hankittiin se kaikkein suurin 30 sentin lautanen, toi syrkkimarsu ei pienemmälle mahtuisi juoksemaan.

delfi76

#439
Laitan kuvan missä häkissä 29cm juoksari, se on ollut myös terrassa :)

Meven

#440
Mä aattelin tilailla juoksulautasen ebaysta, kun hintaa tulee postareillakin vaan joku 5 euroa.

Mietin vaan noita kokoja. Meneekö pienin kahdelle robolle? Yhdelle varmasti käy, mutta kaks mietityttää.. Pieninhän on siis 13 cm ja siitä seuraava 17 cm..

delfi76

#441
toi 17 on se koko joka on kääppäreille hyvä, toi 13 on ihan onneton.  Mulla on syrkillä se isoin olikohan se jotain 30cm.

Meven

#442
^ Noin mä jotenkin järkeilin sen itsekin, mutta tilasin sitten kahta kokoa kuitenkin: small ja medium, eli 13 ja 17. Vois vaikka myydä huutonetissä käyttämättömänä tuon pienemmän, jos ei sille mitään virkaa keksi. (:

Onko se sitten hiirille tarkoitettu vai mille? Tuntuu, että valmistajat tekee kääpiöhamstereille aina liian pieniä tavaroita, jolloin pitää valita syyrialaiselle tarkoitettu, joka taas on sille liian pieni.  :roll:

delfi76

#443
Oon miettiny ihan samaa noista valmistajista... Useimmat mökit yms on kääppärikokoa vaikka kuvissa olisikin syrkki... valmistajien ehkä pitisi perehtyy asioihin paremmin :)

Kassu

#444
Mulla on talvikkollani nyt käytössä juoksulautanen, vissiin pienin malli. Toistaiseksi se tuntuu menevän koonsa puolesta tuolle pikkuiselle mutta harkinnassa olisi nyt kuitenkin silent spinner pyörä ja tahtoisin kokemuksia tästä. Monessa youtuben videossa olen nähnyt hamsun omistajilla tämän joten vissiin ihan suosittu ja todettu toimivaksi.
Lautanen on ihan hyvä ja tykkään siitä, mutta ainakin tuo minun pitää aika kovaa ääntä, etenkin silloin kun sen pohjan ja dunan pohjan välissä ei ole purua (tuo kaivaa ahkerasti purut lautasen alta saaden tämän uppoamaan). Pehmikkeidenkin avulla tuo hyrisee mukavasti, kyllä vielä pystyy nukkumaan, mutta toivoisin hieman hiljaisempaa. En tiedä pitäisikö minun öljytä se tai muuta, mahtaako olla apua?

Sitten niihin silent spinnereihin, tiedän mikä on ns. se virallinen versio mikä maksaa varsin mukavasti, mutta löysin myös tämmöisen : http://www.ebay.com/itm/Silent-Dwarf-Ha ... 641fff48f8
mahtaako olla yhtä pätevä? Tuossa houkuttaisi kun tulee myös imukuppikiinnitys niin dunaan sopisi se, mutta luulen että parhaiten tietenkin pysyisi jalustallaan. Löytyykö joltakulta tuota itseltään, että onko ihan hyvä?
Mukana menossa:
Talvikko naaras "Nasu", yhteiseloa 13.1.2012 alkaen

Hamsu-hullu

#445
Käykö pk syrkille sellanen pyörä, joka on metallinen mut siinä ei oo pinnoja sillee, vaa metalliristikko? Vai jääkö ne karvat sinnekki välii? Ristikon reiät siis n.2,5mm x 2,5mm. Osaisko joku vastata?
Edesmennyt Delfoin Öinen Hiipijä, Nökö
pk kyyhkynharmaa naaras

Kassu

Olin pari päivää poissa ja sinä aikana oli talvikkoni onnistunut jotenkin rikkomaan juoksulautasensa. Huoh, hienostihan se kestikin puolitoista kuukautta. Siitä akselikohdasta on lohjennut pala mikä aiheuttaa sen, että lautanen ei pääse pyörimään tasaisesti ja aiheuttaa kamalaa meteliä. Asun yksiössä joten hiljaisuus on tärkeää pyörän/lautasen suhteen ja sen vuoksi tähän päädyinkin, mutta nyt mietin kuitenkin joko silent spinneriin tai tähän. Jälkimmäisessä mietityttää, että kun tuon keskimmäisen varmaan kokonsa puolesta ottaisin, on sen hinta suht. korkea, sekä se että se on puuta. Hamsuni nimittäin tykkää lirittää juostessaan lautasensa tahmeaksi joten puu ei varmaan moisesta tykkäisi. Muistan jonkun joskus täällä kertoneen puulle levitettävästä lakasta tms, mikä vähän ehkä auttaisi asiaa, parafiiniöljy tms? Noh, eli siis suosituksia ottaisin vastaa hiljaisesta, talvikon mentävästä juoksupyörästä.
Vai pitäisikö lautaseen palata kuitenkin? Hirveä tilarohmuhan se on, mutta jotenkin se vaikuttaa hyvältä tuolle pallerolle, tosin pyörää tuolla ei koskaan ole ollutkaan, aina lautanen, ensin vähän aikaa liian pieni ja nyt tämä hajonnut.
Mukana menossa:
Talvikko naaras "Nasu", yhteiseloa 13.1.2012 alkaen

metsku

Mä olen varmaan kaikki maailman juoksupyörät testannut ja hiljaisimmaksi todennut puiset (esim. karlie wonderland). Toiseksi hiljaisimpia ovat yllätys yllätys, metalliset MUTTA ne pitää säännöllisesti öljytä ruokaöljyllä. N. kerran kuussa ehkä. Silent spinner ei ole lainkaan niin hiljainen ja kaikki savic rolly ym. sen tyyliset on kokonaan pannassa. Meillä on kun on noita juoksupyöräilijöitä niin pitää olla hiljaista.

Kassu

Joo tuota karlie bogie wonderlandia olen katsastellut sillä silmällä josko siihen seuraavaksi satsaisi, koko vain vähän mietityttää. Toi 15cm taitaa aika nafti varmaan talvikolle olla? Mulla on nyt hätävarapyöränä kaverilta saatu 18cm savicin silent wheel, mikä suht hiljainen kyllä on, ja kokonsa puolesta tuntuu hyvältä, että mahtaako se 3cm vähemmän kuinka paljon halkaisijassa tuntu? Nyt onkelmaksi vain muodostuisi tuon puisen kanssa, että tämä miun talvikkoni on kyllä sellainen sottapytty: pissaa tuonne ja tuo kaiken ruoan sinne, syö ja juoksee sitten murusten rapistessa mukana  :icon_rolleyes:. Pelkään, että tuo arvokas puinen, vaikka kuinka hiljainen onkaan, menisi turhan äkkiä piloille. Nyt mietin myös tätä. Äsken lueskelin ketjua taaemmaksi ja vissiin suht hiljaiseksi kehuttu, ei vissiin ihan puupyörien tasoa, mutta kuitenkin. Tuossa tietenkin tulisi sama ongelma ruoan ja kolinan kanssa, mutta olisi ainakin helpompi putsata kuin puinen. Metallipyöristä voisin uskoa, että öljyämisellä tosiaan voisivat olla hijlaisia, mutta jotenkin pelkään tuon hamsun saavan sen kuitenkin jotenkin jumputtamaan lattiaansa vasten saaden aikaan kovan äänen. Myös esteettinen silmäni toivoisi jotain mitä olisi myös kiva katsella.
Mukana menossa:
Talvikko naaras "Nasu", yhteiseloa 13.1.2012 alkaen

metsku

Mä oon noita puisia ihan pessyt hanan alla silleen, että kastelen ne kokonaan ja jynssään fairylla ja tiskiharjalla puhtaaksi. Ei ole puu kärsinyt. Joskus kerran kuussa teen sen.

Metallinen on tosiaan myös todella hyvä, parempia ne on kun muoviset.