• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Minttu

Tällaiset herrat kotiutuivat viikonloppuna ja nyt on mietitty värejä. Toinenhan on opal, olisikohan platina? Ja toista epäilimme tummaksi beigeksi, mutta taitaa olla liian vaalea siihen väriin? Mitä mieltä ovat enemmän asiasta tietävät?

Isä on normaali ja emä on valkoinen tuplaplatina.





jonna

#976
Toinen on opal platina. Tuosta toisesta en sen sijaan mene takuuseen...ne mitä omia on epäilty tummaksi beigeksi, ovat olleet eri sävyisiä ja tummempia. Kaivan linkin kuvaan jos löydän...

Muoks.
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/25326_101904906519561_4211260_n.jpg
Tuon väriksi on merkattu tumma beige ja tuon sävyiset on ne omatkin olleet joita on tummiksi beigeiksi mietitty.

Livenä näkeminen helpottaisi värin määritystä, esim.argenteja ja keltaisia on valtava kirjo olemassaan, sävyvaihtelu on siis huomattavaa eikä kaikki suinkaan ole samanlaisia.

Ninde

#977
Tumma beigehän ei nimestään huolimatta ole sävyltään kovinkaan tumma. Näyttäisi aika lailla samalta mitä mullakin aikoinaan syntyi, ehkä jopa tummempikin mitä omat tummat beiget poikaset oli.

Toi jonnan linkin cämpsy ei kyllä ole tumma beige. Se on varmaan joku umborous sotkotus. Tälläisiä ne alkuperäiset tummat beiget oli:




Oikealla sinibeige ja vasemmalla tumma beige


Tumma beige on aabbpp eli punasilmäinen suklaa, eli on ihan järkeenkäypää, että se on suklaata vaaleampi. Tuo värin nimitys vain on todella harhaanjohtava.

Minttu

Kiitos vastauksista ! Ninden alemman kuvan vasen näyttää juurikin siltä kun meidän herra luonnossa. Eli oletettavasti siis on tumma beige.

jonna

Joku umbbari toi on mikä on tuossa laittamassani linkissä, sillä on naamassa tuo kummallinen "maski" joka umbbareilla yleensä on. Tuollaisia mulla on syntynyt useampia, dove umbbareita ne ei oo, ja tosiaan mä sain silloin niille värimäärityksen tumma beige ja sama väri on merkattu tuon kuvan ötökälle kanssa   :icon_cheesygrin:

Katsoin vaan tuolla toisaalla foorumilla olevaa kuvaa näistä kahdesta cämpsystä ja siinä kuvassa tämä on aivan erivärinen. Keltainen tulee ekana mieleen. Kaaret vaan uupuu mutta eipä ois eka keltainen joka näyttää ihan yksiväriseltä.

Ninde

Olis varmaan kannattanut mainita se umborous heti, johtaa harhaan sellaisia jotka ei noista mitään tiedä.  :icon_e_wink:

Jotain feelua niissä "keltaisissa" on jotka yksivärisiltä näyttävät, kun keltainen kuitenkin on värimerkkinen. Ei ne kaaret voi noin vain kadota, kyllä siinä on silloin kyseessä joku muu väri kuin keltainen.

jonna

Nojuu mun moka  :icon_mrgreen:
Hoksasin tässä aamun pikkutunneilla että toi emähän on yhdistelmästä opal plat. ja sin.plat. Mun tietääkseni toi emän suku on likimain pelkkiä opalia, sinisiä ja mustia....ja jos toi isä on sitä mit luulen niin se on aika lailla normaali/argentelinjainen. Tällä pohjalla toi väri on outo. Näiden kahden nyt ko.cämpsyn vanhemmat ovat siis kasvattejani.
Eipä silti nää cämpsyt osaa kyllä yllättää...tuntuu että mikä vaan on mahdollista ... :icon_mrgreen:
Viimeisin oli argentet joilla oli ruskea pohjaväri ja liki valkoinen vatsa  :c8:

GaneshaX

Nyt iski hirvee epävarmuus, että minkä värinen tämä mukelo on?
Ei se oikeen kyyhkiskään ole...
Poikueessa on mm. cinnamoneja, soopelia ja  yksi musta.

Silmät ovat punaiset.




Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde


GaneshaX

#984
Mäkin mietin, että minkki vai kyyhkis.... Mistä ne varmiten erottaa? (vaikka geneettisesti ne voivat mustia "alta" ollakkin...)
Vertasin o-poikueen kyyhkis kuviin ja ne oli kyllä paljon "raudan harmaampia"

Lisäksi näillä näkyy aavistus silmänrenkaita, mutta sitten luulen vain näkeväni sellaiset....
Mutta sitten taas, eikös minkiltä pitäisi löytyä pohjaväri?

:wassat:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

Sillä on noi silmärenkaat ja onhan se paljon ruskeampikin kuin tuon ikäiset kyyhkikset.

NuclearBitch

Olisi taas kysyttävää, onko tämä kyyhkis hopea vai ei?



Minusta ei nimittöin hopealta näytä, mutta kasvattaja oli sen hopea kyyhkikseksi merkannut. On siis tälläisestä yhdistelmästä: llaappSgsgbaBaEe  X  lLaaPpSgsgTotorxrxrdRd.

Kiitän ja kumarran  :icon_smile:

Alkemistin

^Noilla geenein on aika isolla todennäköisyydellä (75%) hopea, vaikka ei nyt munkaan silmiin siltä näytä. Itse merkkasin vain yhden sg_ x sgSg -poikueestamme hopeaksi, vaikka useammankin varmaan olisi voinut.  :icon_neutral:

Mikäs tämä on, ihan normilaikku vai peräti dalmis? Voiko dalmista edes tunnistaa pelkän ulkonäön perusteella vai pitääkö tietää suku?



Ei ole oma eläimeni, enkä sukua tunne. En edes tajunnut kysyä, kun tätä äkkiseltään tarjottiin morsioehdokkaaksi. Pitääpä kysellä..

Janzu


Terminaattori

Dalmatianlaikusta asiaa. Onkohan tämä poikanen nyt dalmis vai tavanlaikku vai vai kenties "puolidalmis"? Isä on musta ja käsittääkseni heterozygootti polywhiten osalta, emä creme laikukas, jonka suku tuntematon.


Lisäksi on mietityttänyt, kun näitä dalmislaikkuja yrityksenä tuottaa, miksi kaksi dalmista voi yhdistää ongelmitta(vai voiko?), mutta tavanlaikkuja ei, kun sama geeni kuitenkin kuvioiden pohjalla on? En ole vielä kahta dalmislaikkua yhdistänyt keskenään, ja hieman pelottaa, että ongelmia kuitenkin tulee. Käsittääkseni myös tavanlaikku ja dalmislaikku voidaan yhdistää, onko tässä yhdistelmässä riskejä? Olisin kovasti kiitollinen, jos joku viisaampi voisi asiaa valaista tai laittaa linkkejä asiallisille sivuille