Cushing?

Aloittaja lentsu, 08.03.09 - klo:13:28

blood.and.tears

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Hamsterin rintalasta kannattaa myös tunnustella. Piikit siinä liittyvät tavallisesti periytyvään knikkiin (knikki voi olla vaikkei rintalastassa tuntuisi mitään, mutta piikki voi siis olla myös siellä). Ja katsokaa ne hampaat kanssa.

Pakko kommentoida vaikkei keskusteluun suoranaisesti kuulukkaan, mutta mä ihmettelin edes menneellä pikkumökin laviinilla, että mikähän hiton piikki sillä oli rintalastassa. Myöskin mojova knikki hännässä sekä vähän alle vuoden ikäisenä alkoi hammasongelmat (piti lyhentää säännöllisesti), ja myös sydänongelmaa löytyi + muuta ongelmaa (avattu). Eli siis nuo piikit ovat jotain väärinluutumia / kasvuja jotka liittyvät knikkiin?
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

lentsu

Kyllä nuo luusto-ongelmat liittyvät toisiinsa. Paitsi sydänongelmat sitten erikseen. Laviini-hamsuparalla olikin sitten paljon ongelmia.  :cry:

mirilii

Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Juhahan on alkanut tekemään sitä sukutaulutietokantaa. Ongelmana nyt on ollut vähän se, että sukusiitoslaskuri ei toimi ihan aukottomasti. Tai toimii, mutta se menee hiukan sekaisin jos sillä koittaa oikein rutsattuja sukusiitoskertoimia laskea (se laskee prosenttia liikaa) mutta ihan sellainen perustietokanta on jo oikeastaan suht hyvissä kantimissa. Aika on vaan vähän kortilla työnteonkin ohessa, ja kun tietokantoja pitää rakentaa aika monta, koska lajejakin on useita.

Quottaan itseäni, ja vaikkei nyt Cushingin tautiin kuulukaan mitenkään, niin hamsukannat alkaa olemaan aika hyvällä mallilla. Voipi olla että tänään valmistuu viimeiselle lajille, eli syrkeille tietokanta. Tiukkaa testausta vähän pienemmässä piirissä ensin, ja kun bugit ja muut mahdolliset toimintaan vaikuttavat jutut on korjattu niin sitä päästään testaamaan laajemminkin. Mutta sukupuita ja muita tietoja päästään jokatapauksessa ihan pian jo naputtelemaan kantaan. :)

GaneshaX

^Ketkä kaikki tulevat saamaan tämän käyttöönsä? (siis sitten, kun se on testattu ja valmis)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minski

Tämä nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, mutta Petsiessä törmäsin tämmöiseen hamsteriin, jolla eläinlääkäri oli epäillyt joko tätä cushingin tautia tai sitten loisia tai ihotulehdusta, kun hamsu oli kaljuuntunut liki kokonaan: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=37854&s=images

Pahimmillaan hamsteri oli näyttänyt tältä ja tältä.

Joko loishäätö tai antibiootit olivat tehonneet eli todennäköisesti oli sitten ollut joko loisia tai ihotulehdus. Mutta siis aika saman tyylisiä oireita voi näköjään olla monissa sairauksissa. Ei tällä viestillä tainnut muuta merkitystä olla, itse asiassa en tiiä itekkään miks edes tän kirjotin :D
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

Just hiffasin et mun yhellä kasvatilla oli ton tyylinen. Se meni melki kaljuks eikä sen ihoon sopinu koskea, käveli ihan käppyrällä - jouduttiin lopettaa. Diagnoosia ei ole.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

Olisi kiinnostava tietää, otettiinko tuosta eläimestä raapekoe, kun loisia epäiltiin.

Olen nähnyt yhden avaustuloksen Ruotsista, takavuosilta, jossa hamsteri kuoli tai tarkemmin sanoen piti lopettaa tuloksettomien hoitojen jälkeen lähes karvattomana ja todella huonokuntoisena. Oli annettu antibioottia ym. mutta ei tehonnut. Vasta avaustulos osoitti, että kyseessä oli sikaripunkki, joka oli levinnyt todella pahaksi. Sikaripunkkikin voi siis aiheuttaa paitsi karvattomuutta, eläimen yleiskunnon romahtamisen lopulta.

Erona se, että eläimeen ei tule kuolioita eikä haavaumia.

Mustikkamaan

Meil on myös yksi sikaripunkkitapaus ollut. Mut sikaripunkkihan aktivoituu tavallisesti jos kunto laskee jostain muusta syystä, esim. elinviat ym. Sillä mun elikolla epäiltiin munuaisvikaa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Minski

^^ Voin kysyä. En siis tunne kyseistä hamsua enkä omistajaa, joten en tiedä miten paljon hän haluaa vieraalle utelijalle kertoa, mutta ainahan kysyä voi <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Tuolta Petsiestä kyllä löytää välillä kaikkea mielenkiintoista hamsujutskaa, vaikka onkin semmonen pikkulasten/teinien paikka pääasiassa <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->

Edit. Ei otettu kuulemma raapenäytettä. Hamsu parani joko antibiootin tai loishäädön ansiosta, karvatkin tulivat takaisin, paitsi takajaloissa on vielä karvattomuutta.
Hamsteriton tätä nykyä

lentsu

Mulla on itsellänikin ollut takavuosina yksi sikaripunkkitapaus, mutta sillä hamsterilla ei ollut minkäänlaista yleiskunnon heikkenemistä eikä se ollut muuten sairas. Lievää karvanlähtöä takapuolessa ja raapekokeessa positiivinen tulos kun etsittiin sikaripunkkia. Hamsteri sai kaikkiaan 3 Ivomec-injektiota eläinlääkärillä, ennen kuin saatiin oireettomaksi (karvat palasivat). Ei oireillut koskaan sen jälkeen ja eli normaalin pituisen elämän. Eli ei sikaripunkkiin välttämättä liity yleiskunnon heikkenemistä eikä se välttämättä laukea muun sairauden takia, vaikka niin toki usein onkin. Monenlaisia tapauksia siis. Mutta sikaripunkki on niin yleinen, että jos eläimeltä alkaa tietyllä tavalla karva lähteä, se on melkein ekana epäilylistalla. Monillahan se on oireettomana koko iän.

Alkemistin

Up.
EmmaTi aloitti keskustelun hamsun iho-oireista asiantuntijapuolella (jonne siis kaikki eivät voi kommentoida), joten nostan tämän ketjun varoiksi, jos cushing-vaihtoehto on vielä läpikäymättä? Tässä näyttää olevan paljon muutakin iho/kasvain-keskustelua. Valitettavasti kaikki alkuperäiset kuvat eivät ole säilyneet, jotta näkisi ovatko samanmoisia.  :dry:

EmmaTi

Joo tosiaan, tuonne asiantuntijapalstallehan ei kaikki pysty kommentoimaan. Mietinkin, että siihen olisi voinut lisätä että muutkin voivat kommentoida joko yv:llä tai vaikka nyt tähän ketjuun.

Eläinlääkärihän tosiaan tutki Kultun kahteen kertaan, ja totesi että kasvaimet on jonkinsortin ihokasvaimia, eli eivät ole syvemmällä eikä vatsaonteloa tunnustelemalla tuntunut mitään poikkeavaa.
Luin tätäkin topiccia silloin, mutta varsinaisia ihomuutoksia ei noitten rupien lisäksi ollut, ei mustia pilkkuja eikä luomia tms joten ei mielestäni täsmännyt cushingiinkaan.

Alkemistin

Toinen johon olen jo aiemmin osunut (meidän vanhimmalla hamsullamme on varsin ohut turkki ajoittain) on tämä: http://www.fairfieldvets.co.uk/ic/furry/betty-hamster.htm
Siinä Bettyllä tosin oli loppujen lopuksi ulkoloisia, mutta myös kahta ihosyöpätyyppiä kuvataan jonkin verran.

"The most common type of skin cancer are melanomas. These are lumps, which are easily recognisable by their black colour. However, they should not be confused with the little dark brown to black spots on the flanks of the hamster. --

A hamster with epitheliotropic lymphoma will gradually get bald. First the skin will become thicker and flaky, like the skin of an elephant. Later lumps, crusts and ulcers can develop. The hamster is often extremely itchy. To diagnose this disease the hamster will need an anaesthetic to take a skin biopsy, which then will be analysed by a pathologist in a laboratory."

Melanooma on varmaan kaikille tuttu ja esiintyy siis hamstereillakin mustina patteina. Tuo "epitheliotropic lymphoma" aiheuttaa ilmeisesti lopulta kaljuuntumisen... Siinä siis iho paksunee, lohkeilee ja karstottuu sen lisäksi, että saattaa tulla patteja sekä märkiviä haavoja. Tuon mukaan sen toteamiseen tarvittaisiin raapenäyte.
Onneksi useimmat noista iho-oireista eivät ole tarttuvia, vaikka vaikeita ovatkin.  :icon_sad: