• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

Peikko

Olen omistanut useita hamstereita ja tiedän miten hamsteri tulee kesyttää, mutta viime viikolla hankkimani hamsteri on todella erilainen tapaus! Vaikka hamsteriin ei ehdi edes koskea se alkaa rääkyä. Olen koittanut totuttaa peintä nostamalla sen muutamaksi sekunniksi ilmaan, mutta se vain rääkyy vielä senkin jälkeen, kun sen on laskenut pois käsistä  :S Meilläpäin pienet poikasetkaan eivät huuda kun niitä ruvetaan käsittelemään parin viikon iässä. Miten siis jatkaa totuttamista käsittelyyn, kun hamsteri on niin kauhuissaan? Sille ei ole meillä mitään ihmeellistä edes sattunut. :c8
Hamsterit <3

Potmo

#1
Onhan hamsteri varmasti tottunut käteesi? Anna sen käden olla siellä sen asumuksessa ensin, yrittämättä koskea hamsteriin. Kun hamsteri tulee jo itse käden lähelle eikä enää pelkää sitä niin sillon voi jo yrittää. Meillä toimi helposti ja nopeasti kun laittoi hamsterin kuljetusboksiin. Kun se sitten sieltä alkoi kiipeämään pois niin laittoi vain käden alle. Aluksi se perääntyi tietenkin mutta lopulta se kokeili kättä varovaisesti tassullaan. Tänään tuli jo ihan kädelle ensimmäistä kertaa itse, heti laskin toki takaisin ettei tule pelkoja. Sitten uudestaan.. Nyt ei pelkää enää, tosin vieläkään en sitä itse mistään nostele. Poikaystäväkin piti sitä kädessä tänään ja veikkaanpa että rakastui jo tähän pieneen otukseen (vaikka niin kovasti väittikin ettei eläimistä tykkää ja etteivät pikkujyrsijät olekana kivoja xD ). Hähä. Tänään se jo sille lässytti ja ihasteli ;) Eli vähän niinkuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla tänään, kesytin hamsterin ja Kristianin :D
[size=85]Abigail 12.8.2007 - 24.4.2009
Amor Vincit Omnia, "Amo", 29.3.2009 -
Life isn\'t about waiting for the storm to pass, it\'s about learning to dance in the rain.[/size]

Peikko

#2
Potmo: Itse olen suosinut sitä tapaa kesyttäessäni meille saapunutta poikasta, että hamsteria ruvetaan totuttamaan käsittelyyn nostamalla vain se hetkeksi käsiin ja laskemalla takaisin ja näin ollen kaikki edelliset hamsterit ovat kyllä tähän tottuneet ja ovat olleet kesyjä ja hyvin käsiteltävissä  :) Hmm... tuon kanssa varmaan täytyy kokeilla tuota sinun tekniikkaasi, koska pikkuinen on niin peloissaan. Minulla on suuri epäilys, että poikaselle on sattunut jotain kasvattajan luona tai eläinkaupassa, sillä en ikinä ole noin arkoihin hamstereihin törmännyt vaikka ne olisivat muutaman viikon eläinkaupassa asustaneetkin ja tämä ei ollut siellä kuin kaksi päivää. Onkohan poikaseen mahdollisesti koskettu lainkaan? Kaksi viikoiset poikaset joita aloitellaan käsittelemään eivät ole pitäneet minkään laista ääntä käsiteltäessä. Kiitos vielä vinkistä täytyy illemmalla kokeilla  xD
Hamsterit <3

peltsi92

#3
terve kaikille! Minulla on tommonen samanlainen tapaus, tai siis oli nyt se on jo kesy. Alkuun kun siihen yritti koskea se hyppäsi selälleen ja rääkyi ja samalla yritti purra mutta ahkeralla käsittelyllä siitä on tullut tosi mukava sylivauva! :)

Potmo

#4
Peikko: Juu.. Itsekin yritin aluksi ihan vaan silleen että olisin nostanut, mutta koska sain hammasta sormeen niin ajattelin aloittaa "hellemmin" :D Ja onnistuu, eilen neiti tuli ensimmäistä kertaa jo itse kädelle siitä reunalta.. Kun se alkoi kiipeämään ja laittoi käden siihen reunalle niin se vähän aikaa möllisteli siinä ja sitten laski yhden tassun siihen ja lähti karkuun.. Seuraavilla kerroilla se tulikin jo kokonaan. Tällöin olen sen heti laskenut takaisin sitten :) Vieläkään ei uskalla syliin nostaa, mutta hyvää kannattaa odottaa.. Hiljaa hyvä tulee. Meillänkin tuo on eläinkaupasta ostettu ja siellä ainakin oli sellaista, että kun asiakkaalle piti eläin näyttää niin sen duna rymisten otettiin esiin, kaivettiin eläin pesästä ja kaapattiin käteen.. Ei ihmekään jos kättä pelkää. :roll:
[size=85]Abigail 12.8.2007 - 24.4.2009
Amor Vincit Omnia, "Amo", 29.3.2009 -
Life isn\'t about waiting for the storm to pass, it\'s about learning to dance in the rain.[/size]

Peikko

#5
Juu, niinhän ne siellä eläinkaupoissa tekee tietämättään mitä aiheuttaa sille, kun joku sitä sitten yrittää kiltisti käteen totuttaa. Poikaset kyllä saattavat selälleen kierähtää kun säihkätävät, mutta tuo on sitäkin oudompi kun vaan huutaa kokoajan :P Mutta pikku hiljaa  XD
Hamsterit <3

Anonymous

#6
minä ostin palokan faunasta campbellin, ja oli aivan tosi kesy..

Mutta Bella ei ollut aluksi yhteistyökykyinen...

nikki

#7
Oon ihan malttamaton äiti..

Mirella meidän vauva joka on vasta 5viikkonen rakkauspakkaus on ihan villi natiainen vielä. Käteen kun ottaa hetkeksi niin on neidin maailma ihan sekasin ja sit yritetään vaan päästä terrasta pois. No vasta muutaman yön tuolla nukkunut. Mutta kai se tottuu pikku hiljaa ja sitten siitä kesyyntyy. Se on niin sulonen.
Eilen tunki poskipussit täyteen keitettyä porkkanaa ja olin ihan myyty  :lov

illotar

#8
Miten kauan teillä on mennyt hamsterin kesyyntymiseen? Olen tyttärille puhunut viikosta, mutta taitaa olla turhan valoisa arvio. Meillä Lilli tulee kädelle terraariossa hetkeksi makupalan perässä, mutta sitten häviääkin pesäänsä piiloon. Tämä tapahtui siis toisena päivänä uudessa kodissa. Katsotaan, miten kolmantena menee.

excitant

#9
Meillä on ainakin hamsut kesyyntyneet nopsasti, uudetkin asukkaat jo alle viikossa ovat niin kaveria omistajansa kanssa ja ottavat ruokaa kädestä xD Se taitaa olla vaan mun onni että on sattunut noin mukavia tapauksia kohdalle. Toki on mulla kokemusta aivan päinvastaisestakin luonteesta, ensimmäinen hamsterini joskus vuosia sitten oli niin villi että minä pienenä tyttönä en voinut pitää poikaa sylissä sitten ollenkaan kun meni niin kovaa ja puri mennessään :S Se oli kyllä aika mielenkiintoinen tapaus...

Potmo

#10
Mutta eikös sekin vaikuta asiaan että miten hamsteria on aiemmassa kodissa käsitelty? Luonnollisesti huonosti käsitelty / käsittelemätön hamsteri vaatii enemmän aikaa. Meillä ollaan nyt kolmatta viikkoa, kädessä aletaan vihdoin olla normaalisti (ei yritetä hullunlailla pakoon) ja kestää siinä pidempään kuin sen viisi sekuntia. Nyt on ihana sylipallero. Dunasta sitä ei vielä saa ottaa, reviiriään puolustetaan tiiviisti. Mutta muualla sitä saa käsitellä ihan.. Noin viikko meni ennen kuin oppi ettei kättä tarvitse pelätä.
[size=85]Abigail 12.8.2007 - 24.4.2009
Amor Vincit Omnia, "Amo", 29.3.2009 -
Life isn\'t about waiting for the storm to pass, it\'s about learning to dance in the rain.[/size]

excitant

#11
Kyllä mulla on ainakin sellanen käsitys että vaikuttaa usein todella paljon että kuinka paljon/millä tavalla on käsitelty aikaisemmassa kodissa. Etenkin juuri kasvattajilla, kun heillä hamsteri on vielä siinä iässä että olisi hyvä totuttaa käteen. Hamsterin myöhemmällä iällä totuttaminen saattaa olla huomattavasti vaikeampaa.

Peikko

#12
Kyllä se vaikuttaa miten eläintä on käsitelty ja kohdeltu edellisessä kodissaan. Tämä minun tapaukseni ei ole vieläkään itse uskaltanut kädelle, ei kuitenkaan enää rupea rääkymään jos sen esim. putkella nostaa pois dunastaan  :) Ollaan harjoiteltu niin ,että kun hamsu menee putkeen laitan käden putken aukolle ja, kun se näin ollen tulee putkesta se on kädelläni. Tällä tavoin se kyllä tulee kädelle, mutta ei jos käden laittaa dunaan tai muualle mihin se voisi sitä pitkin kiivetä. Ehkäpä tästä alkaa pikku hiljaa jo edistymään  xD
Hamsterit <3

Omppu

#13
Rupesin tänään kesyttämään uutta hamsteriani. Se oli pahvilaatikossa ja hyppi seiniä pitkin ja laitoin käden sen viereen. Se nuuski sitä, ja jatkoi hyppimistä, ja pianhan se oli jo käteni päällä, ja säikähti itse vähän, mutta huomasi varmaan ettei käsi tee pahaa.  :) Ei paljoa pelkää kättä tulee uteliaasti nuuhkimaan, eikä ole aikomustakaan näykätä. Taidan muuten kokeilla tuota kuljetusboksi juttua.
Cindy (roborovski, norre 10.2005-6.10.2007 R.I.P.) Sandy (roborovski, norre 10.2005-26.2.2008 R.I.P.) Vanilla (syyrialainen, creme 12.9.2007-31.12.2009 R.I.P. )

ninnuli

#14
Itselläni oli myös hamsteri, joka kiljui poikasena, aina kun sen otti käteen. Itse tein niin, että otin hamsterin häkistä pois putken avulla, ja sitten hamsun reviinin (eli häkin) ulkopuolella sitten annoin hamsterin tottua käteen.
Toimi todella hyvin, ja hamsusta tuli todella mahtava <3