• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Meven

#795
^ Kiitos vastauksesta!

Nyt kysyisin toista asiaa.. Nimittäin kuusiviikkoiset robot muutti tänne tänä maanantaina, jolloin laitoin ne terraan, jossa ne on nyt siitä pitäen olleet. Lähden kuitenkin ensi viikolla hiihtolomaksi porukoille ja robot pitää ottaa mukaan, mutta terra on niin suuri ja painava, että ajattelin laittaa ne viikoksi joko minidunaan tai sitten itse värkättyyn asumukseen.

Nyt kysynkin, onko tästä häkin vaihdoksesta haittaa näin aikaisessa vaiheessa? Etenkin kun ensi viikon jälkeen siirtäisin pienet taas takaisin terraansa, jossa ne sen jälkeen saavat sitten olla kuukausia.. Ja jos on jotain, mitä kannattaisi siirrossa huomioida, niin vinkit otetaan mielihyvin vastaan.

jonna

#796
Tuo nauhallinen/täplikäshän on merkattu samoilla geenikirjaimilla. Näiden kanssa olen nyt omien kokemusten perusteella sikäli varovainen etten yhdistä nauhallista ja täplää keskenään, nauhaliset kun ovat jättäneet täpliä ja päinvastoin. Ihan vaan varmuuden vuoksi ettei tule ikäviä ylläreitä.

Itse en henk.koht pidä maailmanloppuna jos siellä sukutaulussa näkyy sama eläin, noin yleisesti ottaen.

Anzukka

#797
^Okei.

Sellainen kysymys vielä että: Mitä ruokaa syötätte cämpsyillenne, jos haluaa mahd. matalan sokeripitoisuuden ruokaan? En varmaan uskalla syöttää hevosrehua (lisukkeilla) kun siinä on melassia ja melassileikettä, tuntuu olevan aika reilusti kun tuoksuu melassille. Eli siis kysymys oli Mitä syötätte omille cämpsyillenne? Kuinka paljon suunnilleen cämpsy syö, kun olen nyt laittanut jonkun puoli desiä kahdelle joka toinen päivä, onko liikaa? liian vähän? :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

jonna

#798
Kyllä meillä menee sitä hepparehuakin muun ruuan joukossa. Ostan yleensä Racing Perfect Mixiä, se on semmoista "kuivaa" eikä sokeritahmeaa. Sitä melassia on varmaan jokaisessa jonkin verran, jotkut myslit ovat tosiaan semmoisia ällön tahmeita oikein..
Kaikki hamsut saavat suunnilleen saman peruspöperön joka on "milloin mitäkin", perusreseptillä tuo mysli, linnun siemensekoitus (yleensä parakiitti/papukaijaseosta), pähkinöitä niitä tarvitseville, kauraa, ajoittain alfalfaa,  yms. Seos tosiaan vaihtelee, ja sitä "säädetään" vähän kulloisenkin tarpeen mukaan.
Laitan parille cämpsylle noin kourallisen per 2 pvä, lisään seosta jos tarvii mutta tuo on yleensä riittävä määrä. Lisäksi sitten kasvikset, kaalia, porkkanaa, punajuurta, kiinankaalia, toisinaan kurkku, salaatti, tomaatti. Omenaa saavat erittäin harvoin, esim. päärynää, banaania, persikkaa, viinirypäleitä en anna ollenkaan. Saati niitä hedelmäsoseita  xD

Tämä on vain oma tapani ruokkia enkä suinkaan sano että se on se "oikea", tähän on nyt päädytty ja toistaiseksi ainakin kaikki "toimii" niinkuin pitääkin joten tällä mennään  :)

Ninde

#799
Lainaus käyttäjältä: "Anzukka"puoli desiä kahdelle joka toinen päivä, onko liikaa? liian vähän
Mun mielestä kuulostaa aika vähälle. Mutta mä itse olenkin niitä jotka kannattaa sitä, että jyväkuppi täytetään silloin kun se on tyhjä, ja jyviä on vapaasti saatavilla jatkuvasti niin paljon kuin hamsut haluavat syödä. Tämä siksikin, että "jyvittämiseen" olisi mennyt tosi paljon aikaa (useamman kymmenen boksin hamsulassa) ja sen voi käyttää järkevämminkin (vaikka niiden  hamsujen käsittelyyn).

Itse en ole koskaan antanut hepparehuja, edes silloin kun cämpsyjä oli useampia kymmeniä. Supahamsteria syötin pääasiassa silloin kun kasvatus oli "parhaimmillaan", joskin Supa oli tuolloin paljon parempilaatuista kuin nykyään. Nyt kun noita on vain kaksi, niin edelleen mennään valmissekoituksilla.

Sinttilove

#800
Mulla on Tito-niminen pari kuukautta vanha talvikkopoika. Se ei mielellään tule käteen, mutta vessapaperiputken avulla se onnistuu ja sieltä se sitten tulee ulos ja tutkii rohkeasti uusia paikkoja. Tito on ollu tosi kiltti, ei oo purru kertaakaan - paitsi tänään. Ei sitä voi periaatteessa puremiseks sanoa, mutta se ns. nakersi mun sormea. Oliskohan sillä jotenki paha olla, vai johtuuko se siitä, että olin (ehheh  :D ) syönyt suklaata just ennen ku sitä käsittelin (kädet oli ihan puhtaat, saatto vaan tuoksua siltä)? Hajurauhasta oon puhdistanu antamalla sen hetken olla noin pari senttiä korkeassa vedessä.
Toinen kysymys: Leikkasin tänään Titon kynsiä, kaikki etutassujen kynnet on nyt lyhennetty, mutta takatassut tuottavat ongelmia, varsinkin kun olen yksin enkä viitsi sitä väkisin paikoillaan pitää. Miten te leikkaatte hamsujen takatassujen kynnet?
Kolmas kysymys: Kun olin leikannut etutassut, pidin Titoa niin, että sen takapää ns. roikkui ilmassa (epäonnistuin takatassujen kynsien leikkausyrityksessä... :| ) ja kun laitoin sen takaisin sängylleni, siitä tuli ihan "lötkö", eikä se liikkunut ja selvästi pelästyi. Nostin sen parin sekunnin päästä takaisin dunaansa ja siitä se ampaisi kuin raketti mökkiinsä. Onko teille käynyt ikinä näin? Oliskohan se luullu, että esim. joku lintu olis napannu sen?
Ja vielä viimeinen kysymys: Tito asuu minidunassa ja haluisin sille jotain kivaa tekemistä dunan ulkopuolella, jonkunnäkönen puulabyrintti tms. Tiedättekö mitään hyvää kauppaa mistä jotain tällasta kamaa saisi?

Kiitos jos joku vastaa :)

inskumo

#801
Talvikkourokseni on ollut minulla suurinpiirtein 1-2 kk, ja se on alkanut purra kun nostan sen häkistä. Aluksi se ei purrut sen jälkeen kun sain sen ulos häkistä, nyt se puree jopa silloin kun se on vapaana huoneessani. Ei hamsu sormiani verille pure, vähän se tuntuu. Minulla on 2 koiraa, ja olen niiden käsittelyn jälkeen pessyt käteni ennen hamsun käsittelyä. Olen myös yrittänyt antaa kädeltäni ruokaa, mutta hamsu puree silti.
Mitä teen?  :(

inskumo

#802
Talvikkourokseni puree, kun otan sen häkistä ulos. En herätä sitä, vaan se on itse hereillä. Mitä voin tehdä? :(

Onko talvikon kynsiä pakko leikata?

Niin ja vielä sitä, että onko ok pitää kokoajan täyttä ruokakuppia talvikon häkissä?

Jonsku

#803
Ja muokkaus-nappia voi käyttää :roll:

Eli, onko kesy talvikkosi alkanut puremaan vasta yllättäen, vai oletko saanut sen vasta? Jos tuttu ja kesy hamsteri alkaa yht'äkkiä purra, sillä on luultavasti jotain kipuja ja se kannattaa viedä eläinlääkäriin. Mutta jos hankit hamsusi vasta vähän aikaa sitten, niin se ei vielä ole käsikesy. Hamsterin saa kesyksi vähitellen, voit nostaa sen esim. pahvirullalla johonkin laatikkoon, jossa se saa rauhassa haistella kättäsi.

Talvikon kynnet pitää leikata, jos ne on liian pitkät (kuten yllä mulle neuvottiin xD) jaaa täyden ruokakupin pitäminen on ok.
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Meven

#804
^^ Täydestä ruokakupista vielä, että mielestäni kannattaa ennemmin seurailla hamsun "käytöstä". Esim omat roboni roudaavat kaiken ruoan aina samantien piiloihinsa, kun laitan sitä kuppiin, joten täyden kupin pitäminen olisi aikamoista ruoan haaskausta. Tämä siksi, että tällöin robot ei kerkeä syödä kaikkea hamstraamaansa ruokaa ja häkkiä siivotessa se menee sitten purun mukana roskiin.

Lisäksi jos hamsulla on aina niin paljon ruokaa, että se voi valikoida vaan parhaat päältä, saattaa jäädä monet ravintoaineet saamatta. (:

Jos kuitenkin hamsu tuntuu syövän ihan hyvin, eikä kuppia hamstrata koko ajan tyhjäksi asti, voi siinä minusta olla koko ajan ruokaa tarjolla.

Puremisesta myös, että otatko hamsusi käteen siten, että se voi tuntea olonsa uhkaavaksi? Kannattaa kokeilla vaikkapa purun hieromista käsiin ja ei kannata ottaa sitä kiinni pesän lähistöltä/pesästä. Ja jos on tosiaan ihan uusi hamsu, niin se pitäisi ensin pikkuhiljaa totuttaa käsittelyyn vaikkapa jossakin toisessa laatikossa..

lentsu

#805
Joskus pureminen saattaa olla reviirikäyttäytymistä. Eli hamsteri voi purra, kun sitä ottaa kiinni häkistä/terrasta (sen reviiriltä), mutta se ei pure enää sitten, kun se on jo kädessä ja pois omalta reviiriltään. Tämä ei tietty ole toivottavaa käytöstä, mutta sitäkin on nähty. Sellaisissa tapauksissa auttaa, jos otat hamsterin asumuksestaan vaikkapa vessapaperirullan avulla, ja otat sen vasta siitä käteesi.

Anzukka

#806
^^ ja ^ Kiitoksia. Meilläkin nyt päädytty että "kuppi täynnä ja sillä hyvä" Supaa ovat saaneet ja varmaan teen campbelleille sellaisen seoksen jossain vaiheessa, vähäsokerisen tietty ettei ole sitten "oma vika" jos sokrua ilmaantuu. Ajattelin tuon puoli desiä/kaksi pvä. sillä periaatteella kuinka paljon hiiret suunnilleen syövät mutta tajusin itsekin että on aika vähän :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Humselo

Hei, osaisko joku kertoa, kuinka kauan talvikko voi saada poikasia?

Usein kun on saanut lukea kasvattajilla majailevista eläkeläispariskunnista, niin mieleeni tuli halu yhdistää meidän tyttö ja poika onnelliseksi loppuelämäksi. Mutta koska en halua poikasia niiltä, niin pitäisi olla varma tieto minkä ikäisenä niitä voisi koittaa yhdistää ilman poikaspelkoa. Kummastakohan talvikko enemmän nauttii, yksin olosta vai eläkeläispariskuntana elosta?

Onko kellään tietoa/ kokemusta?  :icon_rolleyes:

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

S.D.G.

Naaraan kannattaa olla noin vuoden ikäinen eläkeläisyhdistelmää tehtäessä, mutta koskaan ei voi olla varma siitä, etteikö poikasia voisi enää tulla. Iltatähdet ovat harvinaisia, mutta niitä syntyy silloin tällöin tosi iäkkäillekin pariskunnille. Vanhin naaras, jonka itse tiedän, oli 15 tai 16 kuukautta vanha! Näin ollen ei ole suositeltavaa tehdä eläkeläisparia naaraasta, joka ei ole koskaan synnyttänyt. Todennäköisyys tiinehtymiseen on tosi pieni, mutta entäpä, jos kuitenkin niin kävisi? Se olisi naaraan menoa se, sillä lantioluut alkavat luutua jo puolen vuoden iän jälkeen.

Tuosta nauttimisesta on vaikea sanoa mitään vettäpitävää. Olen nähnyt niin eläkeläispariskuntia, jotka tuntuvat oikeasti nauttivan yhdessäolosta, ja eläkeläispariskuntia, jotka kyllä tulevat toimeen mutta eivät kuitenkaan ehkä kukoista yhdessä. Ja mistä sen sitten tietää? Sitä mä en valitettavasti osaa sanoa, se on sellaista hiljaista tietoa, jota saa kun tuntee omat eläkeläiseläimensä läpikotaisin ja vain näkee niistä, kun niillä on asiat oikeasti hyvin.
Fakta kuitenkin on, että hamsterit eivät istuksi terraarioissaan miettimässä että "voi itku ku mulla on nyt yksinäistä". Varmaa on, että yksin asuva talvikko on tyytyväinen tilanteeseensa, mikäli elämän edellytykset muutoin täyttyvät. Kaveri ei ole mikään elinehto. Eläkeläisparina asuminen voi toimia tosi hyvin tai sitten tosi huonosti, joten miksipä riskeerata?
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Humselo

^ Ok, kiitos paljon vastauksesta. Ajatus on nyt kuopattu yhtä nopeasti kuin päähän pälkähtikin.    :icon_smile:

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki