• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hammasvioista

Aloittaja Sarantha, 08.01.08 - klo:01:19

« edellinen - seuraava »

Sarantha

Ovatko hammasviat kuinka yleisiä hamstereilla (lähinnä talvikoita itse tässä mietin), entä kuinka vahvasti perinnöllisiä?

Minä olen nyt joutunut kahteen otteeseen lyhentämään hampaita yhdeltä talvikoltani (toisella kertaa eläinlääkärissä rauhoituksessa, sillä hammas oli kasvanut poskesta läpi), joka kehitti reilun vuoden ikäisenä itselleen tuon ongelman. Sillä siis ylähampaat kasvavat voimakkaasti oikealle. Tuolla talvikolla on myös ollut silmäoireilua (silmät usein heräämisen jälkeen kiinni tai puolikiinni ja avautuvat vähitellen, eivät kuitenkaan varsinaisesti eritä mitään), joka ilmeisesti on heijastumaa hampaiden ongelmista.

Samaisen talvikon veljellä oli eläessään hammasongelmia, ja nyt olen havainnut tätä samaa silmäoireilua sen pojalla. Siksi mietinkin tätä perinnöllisyyspuolta, poikaa kun olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona mahdolliseksi käyttäväni kasvatukseen. Pojalla etuhampaat ovat kuitenkin ainakin tällä hetkellä ok, poskihampaista en sitten tiedäkään (heijastuvatko nimenomaan poskihampaiden rakenne/kasvuvirheet silmiin? Se tuntuisi anatomisesti loogiselta, mutta toisaalta tuon minun vanhemman talvikkoni poskihampaat katsottiin rauhoituksessa ja ne olivat ok. Voi tietysti olla, että silmäoireilu johtuu jostain muustakin...).

Ilmeisesti hammasviat eivät hamstereilla ainakaan hälyttävän yleisiä ole, koska en ole niistä kuullut paljoakaan puhuttavan?
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Heli

#1
En osaa sen kummempia sanoa kuin että mulla ei ole ollut yhtään hammasvikaista hamsteria ja hamstereita on kuitenni kaikkinensa ollut meillä toistasataa. Eli yleistä se ei ole.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#2
Kiinareilla sitä on jonkin verran, mutta ei tietääkseni mitenkään hälyttävissä määrin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Yökyöpeli

#3
Kiinareilla tosiaan on jonkin verran tuota hampaiden liikakasvua, mutta niillä se yleensä tulee vanhemmalla iällä enkä näin ollen usko sen olevan ainakaan täysin perinnöllistä. Varmaan näissä hammasjutuissakin on sekä perinnöllistä että ei-perinnöllistä sorttia.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Maikkis

#4
Vähän OT mutta pakko kertoa, kun luin pariinkin kertaan ihan väärin tuon Helin tekstin.

Lainaus käyttäjältä: "Heli"En osaa sen kummempia sanoa kuin että mulla ei ole ollut yhtään hammasvikaista hamsteria ja hamstereita on kuitenni kaikkinensa ollut meillä toistasataa. Eli yleistä se ei ole.
Ja minä luin tuon lopun: "...hammasvikaisia hamstereita on kuitenni kaikkinensa ollut meillä toistasataa."

Kerkesin jo ajattelemaan, että onpas Helillä ollut ongelmaa hammasvikojen kanssa. Pitäis varmaan vähän hidastaa lukunopeutta  xD

Tiituz

#5
Meillä oli hammasvikainen. Kerronpa tästä silti, vaikkei tämä mihinkään jalostukseen tai kasvatukseen liity. Eli Milolla oli hammasvika, kerran kerettiin sitä käyttämään lyhentämässä alahampaita. Minulla alkoi kellot soimaan päässä,kun huomasin Milon tyngät ylähampaat, ne olivat todella pienet, kolmioksi hioutuneet. Ja eläinlääkäri sitten kyseli, että oliko hamsu tippunut tai mitään,mutta ei. Milo ei ole ikinä tippunut ainakaan käsistä, eikä se ole vapaana ollessaan törmännyt mihinkään, mikä voisi aiheuttaa hampaiden kasvamisen "eri suuntiin".  Ja Milo oli siis syyrialainen. :)
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

mirilii

#6
Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"Samaisen talvikon veljellä oli eläessään hammasongelmia, ja nyt olen havainnut tätä samaa silmäoireilua sen pojalla. Siksi mietinkin tätä perinnöllisyyspuolta, poikaa kun olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona mahdolliseksi käyttäväni kasvatukseen. Pojalla etuhampaat ovat kuitenkin ainakin tällä hetkellä ok, poskihampaista en sitten tiedäkään (heijastuvatko nimenomaan poskihampaiden rakenne/kasvuvirheet silmiin? ?

Kaneilla ainakin poskihampaiden juuret saattaa kasvaa niin pitkäksi että ne ärsyttävät kyynelkanavia. Juuret saattaa olla pitkät vaikka itse hampaat olisikin ok.

Meillä on yhdellä talvikolla hammasongelmaa ja leukaluussa tuntuu selvästi muhkuroita (hammasjuuria)

Jalostukseen en käyttäisi jos suvussakin on esiintynyt hammasvikaa.

X-File's/JonnaMilaya

#7
Täällä ei esiintynyt hammasongelmia ennen viimeistä poikuetta. Tämä sitten johti siihen, että lopetin talvikoiden lisäämisen. 1 talviturkki herra täällä enää asustaa. Poikueeseen syntyi 7 pentua, joista kolmelle(3) kasvoi hampaat ulos. 2 lähti omille teille karkuun löytymättä, 1 raateli siskonsa ja vain 1 kuoli lopulta vanhuuteen lähes kolmen vuoden ikäisenä.
~Solnechnyi Trusha~

Niina-03

#8
Neljään hamsteriin olen törmännyt harrastusaikanani, joilla kasvoivat hampaat ristiin. Pari on kääpiötä ja pari oli syyristä. Yhteneväisyyttä noilla on se, että hampaat olivat jostain syystä katkenneet ensin juuresta saakka ja toinen hammas oli työntänyt toisen vinoon.

Miksi hampaat sitten katkeavat? Veikkaisin, että anatomisen vian lisäksi syynä voi olla riittävän kalkin puuttuminen ruokavaliosta tai joku markettien säästöseos (?). Yksi näistä hamstereista oli syyriskasvattini joka lähti oitis mukaani siitä viheliäisestä paikasta, jossa se nukkui legomökissä ja sille syötettiin vain kaurahiutaleita!!! :evil: Hampaat olivat irronneet juurineen mokomasta skeidaruoasta. Tälläisiä loistavia hamsterinpitäjiä oli Seinäjoella 90-luvun alussa :evil: kiehun vieläkin kun ajattelen. Nykyisin ruokinnasta tiedetään onneksi enemmän.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anonymous

#9
Ei pidä myöskään mielestäni unohtaa Magnesiumia joka on erittäin tärkeä vaikuttaja luuston ja hampaiden kunnossa, Magnesium edistää luuston tiheyttä huomattavasti, puutostilan oireita mm. laihtuminen, apatia, hermostuneisuus, takajalkojen lihasheikkous, kovat lihakset etc.

Mangaani on myöskin tärkeä aine luuston kannalta, puute aiheuttaa mm. epilepsiaa, diabetesta.
Jos tiineenä olevalta eläimeltä evätään riittävä mangaani, poikasten tasapainoaisti ei kehity.

Kalsium, fosfori ja rauta kilpailevat mangaanin kanssa, jos jotain näistä kolmesta on liian vähän elimistössä, mangaani pitoisuus saattaa nousta.

D-vitamiinin liika saanti taas aiheuttaa puolestaan hampaiden epämuodostumia.

Kalkki-fosforisuhde täytyy myös olla oikea, tai kalkki ei imeydy kunnolla

Ketään tuskin kiinnostaa, mutta laitoin nyt sen takia, että eläinten vitamiini- ja kivennäisaineenvaihdunta on todella monimutkainen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mikään ei oikeastaan yksinään ole tärkeää, vaan se oikea tasapaino.

Niina-03

#10
Vielä nuoremmille lukijoille vinkkaan...
Hyvä siemensekoitus ja monipuolinen tuoreruokinta takaisi riittävän vahvan luuston eläimille. Hapatettuja maitotuotteita tms. kannattaa lisäksi tarjota 2-3 kertaa viikossa. Tämä voi estää hampaiden katkeilemista, mutta ei silti sulje pois noita varsinaisia purentavikoja.
Joskus nuoret ja energiset eläimet paukuttavat pinnoja niin, että hammas katkeaa... siihen auttaa vain ikä tai siirto toisenlaiseen asumismuotoon. Ei siis leimata kaikkia hampaiden katkeamisia huonoon ruokintaan :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

blood.and.tears

#11
Onko hampaiden liikakasvu perinnöllistä, tai siis mistäköhän se yleensä johtuu? siis puhutaan hamsterista jolla on kaikkea kovaa purtavaa, ei voi johtua siitä
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Sarantha

#12
Meillä ei keneltäkään ole hampaita katkennut, vaan tuolla yhdellä hampaat kasvavat juuresta saakka täysin vinoon. Jonkinlaista varsinaista purentavikaa siis sillä epäilen. Ongelma tosin on ilmaantunut vasta talvikon täytettyä 1v., joten ihan synnynnäisestä leukojen rakennevirheestä tms. ei voi olla kyse.

Hampaiden liikakasvu itsessään ei myöskään ole ongelman perimmäinen syy vaan pikemminkin seuraus: Koska hampaat kasvavat vinoon, purupinta ei ole eläimen jyrsiessä normaali, eivätkä hampaat näin ollen kulu niinkuin pitäisi.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Nerith

#13
Epäilen että Fannilla on alahampaissa vikaa, koska niiden välissä on selvä rako + sen kaulanalus on märkä eli kuolaa.

Onko tälle nyt enää mitään kotioloissa annettavaa hoitoa? Eläinlääkärille varmaankin pitää viedä tarkistukseen.
[size=85]Wilma (avatar) RIP 15.9.2008
Fantasy Fairy, pk rex musta
Arctican Konrad, pk kyyhkynharmaa
[/size]

Disposable

#14
Minulla oli aikoinaan syyrialainen, joka oli muuten terve ja elinvoimainen, mutta olisiko ollut noin vuoden iässä, sen etuhampaat (ylä ja ala) alkoivat kasvaa kovaa vauhtia ja epätasaisesti. Sen oli vaikea jyrsiä niillä ja niitä piti sitten käydä leikkailemassa. Tarkistin sen hampaat jopa useita kertoja päivässä ja aina ne olivat muuttuneet. Se oli todella ikävä ongelma, vastaavaa tosin ei ole tullut vastaan enää myöhemmin.
LK syyrialaisia Pudasjärvellä