Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Miten saisin talvikon laihemmaksi? :o
- kaksi chinchillaa, kolme gerbiiliä ja yksi talvikko -

Crodino

Vähentämällä tuoreruoan määrää ja lisäämällä liikuntaa!  :peukku:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Vevve

Lainaus käyttäjältä: Dnana - 09.05.13 - klo:16:48
Miten saisin talvikon laihemmaksi? :o

Syynä voi olla usein liian rasvainen jyväseos. Tarkista pussin tuoteselosteesta seoksen rasvapitoisuus. Noin 5-7 % on hyvä, jos rasvapitoisuus on korkeampi, kannattaa vaihtaa kevyempään seokseen.

Dnana

Annan Rapunzel hamsterimixiä :)

Tässä tiedot rapunzelista:  :icon_arrowd:

Ravintosisältö keskimäärin* / kg: Proteiini 16-16,5%, rasva 3-3,5%, kuitu 10%, tuhka 4-5%, kalsium 0,75%, fosfori 0,4%, kupari 10-15mg, E-vitamiini 75mg, A-vitamiini 20000ky, D-vitamiini 2000ky.
- kaksi chinchillaa, kolme gerbiiliä ja yksi talvikko -

Tierra

Sitten tuoreruokana vain kasviksia yms. ei lihottavia ja enemmän liikuntaa ja aktiviteettia asumukseen =) Osa tuntuu olevan jättipalloja vaikka asuvat metrin terraariossa jossa 20cm purua ja juoksari päälle, rapunzelilla meilläkin =D
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -

Inka7123

NöpöMyLove minunkin talvikkoni käyttäytyi juuri samalla tavalla. Sitten kun aloin pitämään sitä joka ilta ulkona huoneessani, se ei enää kiipeillyt katossa. Hassua, hamsterini ei pure sähköjohtoja, ainoastaan kaverin sukkia XD. Yritä pitää sitä mahdollisimman paljon vapaana, niin se alkaa juoksemaan juoksupyörässäkin.

Kaipsu

Minä vain mietin että onko uros talvikkoni liian lihava, tai edes onko se talvikko kun on niin iso kokoinen.
Mulla on siis kolmas talvikkoni ja eka uros, senkin takia se saattaa tuntua nyt huiman isolta kun tytöt on pienempiä.
Se asuu perus dunassa jossa on juoksupyörä jne mutta annan sille aika usein jotain omenaa tai muuta herkkua ja sillä on tosi iso ruokakuppi aina pullollaan ruokaa. Olen nyt vaihtanut pienempään kuppiin ja en anna liian usein herkkua tms.
Mutta yksi asia on alkanut mietityttää, ostin sen kasvattajalta kääpiöhamsterina, talvikkona. Se on ihan talvikon näköinen mutta onko normaalia että se on niin iso? Sen isäkin tosn oli aika järkäle, mutta en tiedä onko minun hamsuni puhdas talvikko.
Plussana vielä että minua koko ajan pelottaa että se kuolee se on 10kk. Rakastan sitä hirmuisasti ja aina ajattelen että se kuolee pian . :(
Ja vielä kysyn että onko vaarallista kun se nyt helteellä nukkuu aina joskus pyöränsä takana ihan ihme asennoissa? Johtuu kai kuumuudesta mutta eikai se ole vaarallista, siirsin häkin maahan ja ikkuna  on yleensä auki niin nyt uskon että sillä on viileempi ja se voi nukkua pesässä. :)

Kaipsu

Oon kuullu että uros elää kauemmin, onko totta? Ja eikös hamsu oo ilonen kun haukottelee <3 :)  :pilehile:

Kaipsu

sama homma mun uroksella. jos se ei anna käteen vaan puree niin sillon kannattaa ottaa se putken avulla kiinni. ja jos se tulee joskus käteen niin ettei pure, niin anna joku namipala. ja voit sanoa ihan äänellä "EI" jos se puree ja se tavallaan oppii ajan kanssa että ei purra. tai näin mun poitsun kanssa teen :3

Ethän aloita uutta aihetta, tässä topikissa voi esittää kysymyksiä  :mhappy:

Tierra

Kaipsu: Ei ainakaan mitään tutkimustietoa ole (tai en ole kuullut) että urokset eläisi kauemmin kuin naaraat. Paljon on ihan muista asioista kiinni, kuten ruokinnasta ja geeneistä yms. =)

Kuvasta on vaikea ja mahdotonkin päätellä onko talvikko liian lihava. Kannattaa käydä näyttämässä vaikka näyttelyissä sitä, jolloin tuomari tai joku muu harrastaja voi kokeilla sitä käteen ja sanoa onko se liian tuhti vai ei. Meilläkin talvikot nukkuu välillä ihme asennoissa pitkin terraariota, välillä ruokakupissa tai mökin katollakin. Täältä löytyy ketjukin jostain missä oli hamsujen kummallisista nukkuma-asennoista. Välillä ei vain huvita nukkua pesässä  :icon_e_biggrin: En suosittele pitämään terraariota lattialla ainakaan jos ikkuna on auki. Lattialla vetää aina muutenkin ja vaarana on, että eläin vilustuu. Ruokakupin koolla ei sinällään ole merkitystä, sillä hamsteri syö sen minkä tarvitsee. Kannattaa ennemmin  katsoa että ruoka on hyvälaatuista ja siinä ei ole liikaa rasvaa tai rasvaisia aineita, kuten pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä. Tuoreruokaa kannattaa antaa edelleen, mutta anna enemmän vaikka salaatteja, omenaa, porkkanaa yms. mitkä eivät lihota helposti. =)
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -

potato

Hei! Osaako joku sanoa, mikä vaivaa tyttötalvikkoa. Kiltti ja ystävällinen tyttö alkoi yhtäkkiä hyökkäilemään käteen ja puremaan, muutenkin hermostuneen oloisena touhuaa, voiko valeraskaus aiheuttaa tämmöistä käytöstä?

Murmelsson

Pohdin tässä vain, että mitähän mahtoi tarkoittaa, kun pikkuriikkinen talvikkotyttöni kerran teki hassun jutun siskolleni... Olin siis itse jo nukkumassa, koska seuraavana aamuna piti mennä töihin, kun isosiskoni sitten yritti kesyttää hieman ujoa karvalasta.

Homma meni niin, että isosisko piti kättään dunassa niin, että sormet osuivat puruihin (siis roikotti kättään, huono selitys : D). Vilja, eli tämä talvikkolapsi, ei ole itse tullut vapaaehtoisesti kädelle, mutta on silti varsin kiinnostunut nuuskimaan. Tällä kertaa se kuitenkin kiersi siskoni kämmenselän puolelle, nousi takatassuilleen, nappasi etutassuilla kiinni siskon rystysistä ja piippasi. Tämän jälkeen se jatkoi touhojaan normaalisti... Siskoni sanoi, että Vilja ikään kuin puristi hänen kättään samalla kun piti sen äänen : D

Olen hieman hämilläni. Mitä tämä oli... : D

Eve87

Mene ja tiedä, joskus hamstereilla on mielenkiintoisia aivoituksia  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Robo :3

Valkoisen robon nimi on mustasilmäinen valkoinen.

Braak's Wiima
Goldilock's Åtava