• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

Hamsu_86

#60
Meillä ollut yhteensä 3 Talvikkoa 2 tyttöä 1 poika. Ja nyt on 1 syyrialainen tyttö. viikonpäästä tulossa syyrialainen uros. kyseisen syyrialaisen tytön siskon poika :)  Mistä te etsitte Naaraale tai urokselle tyttö/poikaystävät? Ajattelin aloittaa joskus talvikko poikasten kasvatuksen, teetättää 1 poikue. :)

jensku

#61
Itse tulen tulevaisuudessa kasvattamaan creme sukuisia syrkkejä (pienimuotoisesti). Mutta en halua asiankanssa hätäillä. :) Syrkkejä olen omistanut jo reilut 6-vuotta. Ja niinden jalostukseen liittyviä asioita olen lueskellut tarkoin jo neljättä vuotta.
~Diadem's Hamsterikasvatus ~
Kotisivu - http://diadems.hamsterit.net/
Meidät löytää myös Facebookista! - https://www.facebook.com/JenskunHamsula?ref=bookmarks

Eve87

#62
Itsellä on haaveissa joskus mahdollisesti aloittaa talvikkokasvatus. Olenkin hankkinut nyt käytännönharjoitusta varten kolme talvikkoa, yhden uroksen ja kaksi naarasta. Pitkään olen jo kahlaillut tietoa läpi talvikkokasvatuksesta ja sen riskeistä. Ostin nämä nykyiset kolme talvikkoa lemmikeiksi ja näyttelykäyttöön, näyttelytän hamstereita kuitenkin n.5 kertaa vuodessa, ja kolmenkin talvikon kanssa syrkkien ohella tulee oppimaan aika paljon, harmi vain, että ulkomuotoluokkia on täälläpäin vuodessa on vain kahdet, eli suurinosa on lemmikkiluokkia, mutta toki niistäkin on hyötyä. Onhan talvikko täysin erilainen käsitellä kuin syyrialainen. Erityisesti talvikoiden kasvatuksessa minua pistää pelottamaan hybridi-ongelma, jota en todellakaan omalta osaltani tahdo paisuttaa yhtään enempää. Siksipä, jos päädyn ratkaisuun, että alkaisin kasvattamaan talvikoita, hankkisin ihan ensimmäiseksi toki hyvillä taustatiedoilla varustetut jalostustasoiset yksilöt.

Lueskeltuani tämän ketjun läpi, minua puistatti ajatus siitä, että lapset kasvattaisivat yhtään mitään eläimiä, itse en ainakaan alaikäisenä olisi halunnut sellaista vastuuta harteilleni. Nyt aikuisiässä, elämää monelta kantilta katsoneena on myös helpompi käsitellä kasvatuksen ikävät puolet, kuten kuolemantapaukset jne, sekä on kyky maksaa eläinlääkärikulut, kun niitä on tullakseen. Olen törmännyt tapauksiin, jossa monet vanhemmat eivät suostu viemään hamsteria eläinlääkäriin, koska se "maksaa niin paljon".
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Monsterhamster

#63
Minua kiinnostaisi miten te kasvattajat olette aloittaneet kasvattamisen? Mitä tavoitteita sinulla oli kasvattamisessa? Oliko hyvät eläimet helppo löytää, miten sujui ensimmäisen poikueen kanssa? jne.

Joskus tulevaisuudessa kun on tarpeeksi tietoa ja taitoa niin kasvatustoiminta kiinnostaa, ei vielä kuitenkaan :)
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Vevve

#64
^ Mä en pahemmin kasvatuksen aloittessa eläimiäni miettinyt. Ostin yhden naaraan Pumpkin's hamsulasta ja lainasin sieltä sille uroksen, teetin pentueen ja jatkoin sen poikasilla tekemään omaa linjaani. Kasvatus oli kuitenkin alusta asti tavoitteena, joskin ei ehkä niin otsa kurtussa näyttelymenestykseen tähdäten. Nyttemmin olen joutunut periaatteessa aloittamaan talvikkokasvatuksen alusta kun linjoihini tuppasi diabetes ja en saanutkaan enää pentuja terveistä eläimistä.. Tietysti valikoin sitten eläimeni hieman tarkemmin kun oli hieman enemmän perspektiiviä eläinten ulkonäön suhteen.

Sanoisin kuitenkin, että ei niiden aloituseläimien kanssa tarvitse olla turhan nipo, kunhan ovat terveitä ja ihan ok:n näköisiä. Eikä kasvatusta aloittaessakaan tarvitse olla valmiiksi asiantuntija kaikessa — itse aloin kasvattamaan reilut puoli vuotta ensimmäisen ns. "omalla vastuullani" olevan hamsterin jälkeen (aiemmin minulla oli ollut hamsuja 7-vuotiaana, enkä tietty silloin tajunnut niistä mitään), eikä minulla ollut kokemusta oikeastaan kuin parista talvikosta. Ei kukaan ole seppä syntyessään, tehdessä oppii  ;)

Monsterhamster

#65
Niin.. Olen nyt ajatellut tulevaisuudessa ottaa muutaman hamsterin näyttelyitä ja etenkin ulm luokkia silmälläpitäen, ja sitten siitä alkaa miettiä jalostuseläimien hankintaa.

Itse olen alaikäinen (-95), ja vaikka koen olevani vastuullinen ja osaan ajatella jalostusta kaikilta kanteilta (että se ei oikeasti ole vain niitä söpöjä poikasia yms.) en vielä tässä vaiheessa alkaisi teettämään yhtään poikuetta. Ensinnäkään resurssit ei riitä niin monen hamsterin pitämiseen ja kesän jälkeen alkavat ''kunnon opiskelut'' tulevat taatusti viemään aikaa. Kasvattajalla on kuitenkin hyvin suuri vastuu. Useamman vuoden on kuitenkin jo kasvatushommat kiinnostaneet jne, joten vielä en unelmastani ainakaan ole ihan helposti luopumassa ;)
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Vevve

#66
^ Minä aloitin kasvatuksen juurikin ollessani yhdeksännellä luokalla.  :) Mutta kenties ihan hyvä että ensin käy näyttelyissä keräämässä kokemusta ja sitä näkökulmaa eläinten katselemiseen.

Monsterhamster

#67
Mitä mieltä te olette yleisesti sellaisesta kasvatuksesta joka tähtää vain mukaviin lemmikkihamstereihin? Kun itseäni ei niinkään kiinnosta mitkään supernäyttelyhamsterit vaan enemmänkin terveet ja mukavat lemmikit :) Toki jalostusyksilöä voisin muutamassa näyttelyssä käyttää ihan "huvin vuoksi", mutta se ei olisi itselleni se pääasia :)
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Vevve

#68
^ Voin varmaan puhua lähes kaikkien kasvattajien puolesta kun sanon, että pääasiahan on saada aikaan hyviä lemmikkejä: kilttejä ja terveitä hamstereita. Lemmikkejähän ne jalostus- ja näyttelyhamsteritkin loppujen lopuksi ovat, ei sillä sikamageella näyttelytähdellä tee mitään jos se on sairas ja vihainen.
Ulkonäkökysymykset tulevat vasta lemmikkiominaisuuksien jälkeen, myös minulla. :)
... kasvattajanimen saamiseen kuitenkin vaaditaan myös sitä näyttelyharrastusta.

Monsterhamster

#69
Nojuu, ilmaisin asiani jotenkin väärin :D Mutta juu, näinhän se menee...
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Vevve

#70
Mä taisin unohtaa vaan vastata sun kysymykseen.  :D  Eli tuskin siitä kenenkään pasmat sekaisin menee vaikka kasvattaisitkin vain lemmikiksi (näinhän jotkut tekevätkin) kunhan kasvatuksessa on ne peruslähtökohdat kunnossa: terveet ja hyväluonteiset eläimet.

Monsterhamster

#71
Mitä mieltä te olette suvuttomien/eläinkauppahamstereiden käytöstä jalostuksessa? Ainakin riskialttiimpaa tietysti voi olla, jos suvussa on jotakin sairauksia tms... Mutta esimerkkinä kun itseäni kiinnostaa värinä/kuviona mustalaikukas, niin niitähän ei käsittääkseni niin paljon ole(?). Eläinkaupoissa sen sijaan olen niitä useammankin kerran nähnyt.
Ja varsinkin, ihan toivoton ajatus aloittaa kasvatus suvuttomilla eläimillä?
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Unskie

#72
Mä olen tänä vuonna aloittelemassa kasvatuksen pohjatyötä (talvikko). Värejä mietin jonkin aikaa, koska pidän normaalista ja safiirista molemmista. Tuntui kuitenkin paremmalta ensin ottaa yksi pääväri jota aloittaa, ja ehkä myöhemmin lisätä soppaan muutakin. Valinta osui nyt sitten normaaliin, joten kasvatukseni alkaa sillä (eli pyrin käyttämään vain normaaleja jalostuseläimiä).
Nyt annoin virallisesti luvan itselleni alkaa etsiä ensimmäisiä jalostuseläimiä, kun on kokemusta, genetiikka hallinnassa ja tavoitteet selvillä. Joten eipä kai siinä sitten muuta. :)
VKH talvikko, ei mielikuvituksettoman lemmikki.

http://dewilkaakat.blogspot.com

Vevve

#73
^ Safiirien kasvattajia tuntuu nykysellään olevan hippasen enemmän kuin normaalien, eli hieno juttu! :)

Unskie

#74
Täytyy muuten sanoa että kun jalostuseläimiä etsii, on minun ikäiseni ja asuu Pohjois-Karjalassa Joensuussa on himputin vaikea saada ensimmäisiä. Haastavaa ensinnäin löytää kasvattaja joka olisi mitenkään kiinnostunut, ja toinen vaikea tekijä on saada kyyti itselle/talvikolle. Tosin kun löydän sopivan lähden hakemaan sen vaikka junalla jos en muuten onnistuisi.
Mutta periksi en anna, vaikka sitten kuluisi viisi vuotta etsiä eläimiä.
VKH talvikko, ei mielikuvituksettoman lemmikki.

http://dewilkaakat.blogspot.com