• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eri lajien käsittelyssä eroja?

Aloittaja miitta, 15.11.07 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

henna&heidi

#30
No itselläni on talvikoita mutta kiinankääpiötkin kiehtovat kyllä kovasti. Talvikoita on helpommin saatavilla, mutta jos todella haluat kiinankääpiön niin sinun täytyy ehkä varautua odottamaankin poikasta.

maarit

#31
Mulla on kaksi talvikkoa sekä kaksi kiinaria ja molempiin olen "hurahtanut".  :oops: Kiinankääpiöt on meillä ainaki paljo hiljasempia eikä ne pidä turhaa meteliä itestään.
Tällä hetkellä hamsteriton

Ofilia

#32
Molempia lajeja oli eläinkaupassa myytävänä. Ensimmäisen hamsterini ostan eläinkaupasta, mutta kun se kuolee hankin hamsterini kasvattajalta.  :D
Martta... pieni heiveröinen tyttönen, joka tuo minulle enemmän iloa, kuin kultaa. Safiiri.

Hilda... pieni ihana kultainen nallekarhuni, näitä sanoja löytyisi loputtomiin. Omistaa todella söpön, mutta termpperamenttisen luonteen. pk cinnamon white.

windi

#33
Lainaus käyttäjältä: "Ofilia"Molempia lajeja oli eläinkaupassa myytävänä. Ensimmäisen hamsterini ostan eläinkaupasta, mutta kun se kuolee hankin hamsterini kasvattajalta.  :D

Ihan ilman sarvia ja hampaita, kun tuo nyt on jokaisen henkilökohtainen päätös. Mutta miksei sitä ensimmäistäkin hamsteria voisi ostaa kasvattajalta? Saisi ainakin taatusti asianmukaista tietoa matkaan ensimmäisen hamsterin kanssa elämiseen :)
Hamsteritonta elämää syksystä 2007, vielä jonain päivänä mulla on taas oma hamsterihuone. Sitä odotellessa... :)

Ofilia

#34
Katsos... En löydä mistään kasvattajia, jolta voisin ostaa hamsterin. Joka on kyllä varsin outoa. Toinen syy on se, että olen todella kärsimätön. Jos 2 päivää pitää odottaa saan aivan kauhean hepulin.
Martta... pieni heiveröinen tyttönen, joka tuo minulle enemmän iloa, kuin kultaa. Safiiri.

Hilda... pieni ihana kultainen nallekarhuni, näitä sanoja löytyisi loputtomiin. Omistaa todella söpön, mutta termpperamenttisen luonteen. pk cinnamon white.

Maikki^

#35
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"^Kääpiöt on sosiaalisempia lajitoveriakohtaan (poikkeuksena kiinankääpiöhamsterit), mutta kyllä mä melkein sanoisin, että syyrialaiset ovat sosiaalisempia ihmistä kohtaan kuin talvikot. Tietty makunsa kullakin!
Joo, sammaa mieltä. Mitä oon nyt kavereilta ja omia nähny, talvikoilla taitaa olla puremine vähä ylleisempi ongelma ku esim. syrkeillä?  ;)

Ninni <3                                Harri <3

Vevve

#36
Lainaus käyttäjältä: "ninni<3"Joo, sammaa mieltä. Mitä oon nyt kavereilta ja omia nähny, talvikoilla taitaa olla puremine vähä ylleisempi ongelma ku esim. syrkeillä?  ;)

Ei talvikkokaan ketään pure jos on hyvin kesytetty pienestä alkaen eikä esimerkiksi eläinkaupasta käsittelemättömänä ostettu. Jotkut sanovat että ovat reviiritietoisempia kuin syrkit, ja niin taitaa ollakin.

maarit

#37
Mua ei oo yksikää kääpiö viä tikannu (en ainakaa muista sellasta) mutta syrkki kyllä useammankin kerran (itseasiassa viimeks tänää Lettu iski hampaansa mun käteeni).Kääpiöt on vilkkaampia ja niitten touhuja on kiva seurata.Joskus kääpiöitten käsittelyssä saa olla tarkkana kun ne on niin pieniä ja vikkeliä jaloistaan.Meillä on kaikki kääpiöt aikas rauhallisia ja itseasiassa kaikki nököttää kädellä ihan paikallaan ja ihmettelee.
Totta on että syrkit on sosiaalisempia.Kääpiöt on tarkkoja reviiristään oman kokemukseni mukaan.
Tällä hetkellä hamsteriton

Ninde

#38
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Ei talvikkokaan ketään pure jos on hyvin kesytetty pienestä alkaen eikä esimerkiksi eläinkaupasta käsittelemättömänä ostettu.
Kyllä kasvattajaltakin voi saada purevan kääpiöhamsterin ja eläinkaupasta kiltin sekä kesyn. Kokemusta on molemmista. Juuri olin itse eläinkaupassa harjoittelussa ja siellä myynnissä olevat kääpiöt oli kyllä ihan paljain käsin käsiteltävissä. Monesti riippuu myös siitä miten eläimiä käsittelee, usean vuoden kokemuksella uskaltaa käsitellä eläimiä rohkeammin kuin aloittelijat.

Vevve

#39
^ Taisin joo vähän yleistää, löytyy itseltäkin omakohtaista kokemusta eläinkauppalöllykästä ja suunnattoman reviiritietoisesta säksättävästä kasvattajan hamsterista.  :)

annikabanaani

#40
Mä ostin eka talvikon ja muutama viikko sen jälkeen sitten syrkki muutti tänne. Molemmat ostin samasta eläinkaupasta.

Noiden öllien luonteet eros ku yö ja päivä. Talvikko oli todella sosiaalinen ja kiltti, heti tuli pesästä ulos kun kuuli jonkun astuvan huoneeseen (: Ei pelänny kättä tai mitän yhtään ja vapaana ollessaan kiipeili mielellään ihmisten syleissä. Syrkki taas on todella arka ja pelkää kaikkea mahdollista. Kädestä se ottaa kyllä ruuan mutta ei anna ottaa kunnolla kiinni : ( Olen tässä yrittäny kaikkea mahdollista kesyttääkseni sen mutta ei ole tuottanut tulosta kovin paljoa. Tai no se on kyllä alkanut enemmän kiinnostua ihmisistä, iltaisin ryömii siinä kahdeksan aikaan ulos kopista kurkkimaan josko herkkuja heruisi. Vapaana en uskalla tuota edes pitää, sillä sitä ei sitten saa kiinni. Kuitenkin käsittelen joka päivä jotta tottuisi.

Oho, pikkasen pitkä ja ot sepustus. Pointtina kuitenkin että jokainen hamsteri on yksilö ja vaikka kuinka eläinkirjassa olisi sanottu että syrkit ovat ihmisrakkaita ja rohkeita ja muuta nii eivät ne aina ole : D Pakko sanoa että itse hieman petyin kun ei tuo jättiölli kiipeä vapaaehtoisesti sylkkyyn mutta en sitä kuitenkaan vaihtaisi pois : D Mutta siis joo : D

Ainiin vielä tosta puremisesta. Meidän talvikko, vaikka oli tosi kiltti ja muuta, puri mua ainakin kolme kertaa sinä aikana kun se täällä maanpäällä oli. Mutta toi erityisen säikky ja epäluulonen syrkki ei ole tehnyt elettäkään purrakseen : D Ootan kyllä sitä päivää kun se päättää tikata.. Alussa hieman pelkäsinkin sitä enkä uskaltanut käsitellä öttiä niin paljon, nyt kuitenkin uskallan.
syyrialainen lk normaali valkonauhainen uros Rasmus s. 01/09/2008

muistoissa]Rafael[/b] s. 25/09/2008 k. 11/01/2009

kissat Tuutikki, Tiikeri, Tiuhti, Viuhti ja Sissi s. 2008-2009
shetlanninponi Jaffa s. 01/06/1991
<3

Sirpa

#41
Minä kuulisin mieluusti lisää syyrialaisten ja talvikoiden luonne- ja käytöseroista ja ylipäänsä muustakin.
Meiltä löytyy syyrialaisnaaras, järjestyksessä toinen jo, tosin se ensimmäinen ei ehtinyt meillä kovin kauaa olla. Olen pitänyt kovasti näistä kummastakin tuittupäästä. Talvikot kiinnostaisivat kuitenkin ainakin niiden suloisen ulkonäön perusteella ja sen perusteella, mitä olen eri lähteistä (täältäkin) lukenut.

Hamtaro

#42
Oon ehkä hamkkimassa jossain vaiheessa hamsua (kääpiö tai syyris), gerbiileitä tai hiiriä. Luultavasti kääpiö hamsun tai syrkin... Mut en osaa päättää et haluunko kääpiön vai syrkin, jos kääpiön nii minkä???  :c8 Kertokaa omia kokemuksia hamsuistanne ja miksi päädyit juuri siihen rotuun/lajiin tai rotuihin/lajeihin (mikä nyt onkaan  XD ) Ja kertokaa oma kohtaiset suositukset  :) Mul on ollu yks syrkki, mut olin sillo joku 5-7 vuotta enkä nii kauheest muista... Meil on ollu myös koira, marsu, hamsu, 3 rottaa ja täl hetkel koira, akvaarioita ja 2 unduu, et eläimistä on kokemusta :P  :roll:

Minski

#43
^ No haluatko yhden hamsun vai kaksi ?
Jos yhden niin sitten vaihtoehdot ovat syyrialainen, talvikko tai kiinankääpiö.
Jos tahdot kaksi niin sitten vaihtoehdot ovat roborovski tai campbelli, koska nämä kaksi lajia ovat laumaeläjiä, toki sillä varauksella, että riitaa saattaa mahdollisesti tulla myöhemmin.

Syyrialaiset ovat varmaan se suosituin hamsterilaji lemmikkinä. Ne ovat mukavan kokoisia ja helppoja käsitellä ja ovat ihmistä kohtaan sosiaalisia. Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta muista kääpiöhamsuista kuin roborovskeista ja ne taas eivät ole syliteltäviä lemmikkejä juuri lainkaan vaan lähinnä katseltavia, ovat melkoisen vikkeliä, mutta sitten taas niiden touhuja on todella kiva katsella, koska touhua riittää :) Talvikoita olen useasti kuullut myös suositeltavan ensimmäiseksi hamsteriksi ja nekin taitavat olla aika mukavasti käsiteltävissä. Syyrikset rakastavat vapaana juoksemista ja häkin ulkopuolella olemista, joskus rasittavaan pinnojen nakerrukseen asti :) Syyriksillä on hyvin paljon värivaihtoehtoja sekä myös useita kuvioita, joten kaikille löytyy varmasti miellyttävä väri/kuviovaihtoehto. Kääpiöillä värejä ja kuvioita on paljon vähemmän. Niistä löydät lisää tietoa tutkailemalla tuolta. Syyrikset ovat käsittääkseni vielä enemmän yöeläjiä kuin kääpiöt, jotka sattavat päivisinkin olla hereillä. Kääpiöhamsut rakastavat kaivamista eli purua iso kerros niille, syyrikset taas eivät järin ainakaan meillä välitä kaivelemisesta. Syyrikset vaativat isomman häkin/dunan/terraarion kuin kääpiöhamsut. Ruokinta on kutakuinkin samanlaista joka lajilla. Hoito eroaa ainakin sen verran, että mielestäni syyrikset ovat helppohoitoisimpia, kääpiöhamsuilla on kynsienleikkuut, hajurauhasten puhdistukset, kylpyhiekat, kun taas syyriksen kynsiä ei tarvitse leikellä yleensä ollenkaaan, hajurauhasia ei tarvitse puhdistella ja turkin hoidostakin se huolehtii itse. Syyriksillä on ehkä kääpiöihin verrattuna ainut mielestäni huonompi puoli se, että se kehittää itselleen helposti tapoja, jotka ovat omistajan mielestä vähemmän mukavia kuten kaltereiden jyrsiminen, juomapullon aukon jyrsiminen, juomapullon kolkuttelu yms, liikunnan tarve ja vapauden kaipuu on lajilla niin suuri, etenkin nuorempana, vanhemmiten ne usein rauhottuvat. Kääpiöt taas tuntuvat yleensä ottaen ns. "tyytyvän vähempään". Aiemmin mainitsinkin jo syyristen ihmis-sosiaalisuudesta, jolla tarkoitin sitä, että syyrikset oppivat helposti kiipeämään itse kädelle ja iltaisin ne odottavat silmät napottaen, milloin pääsevät häkistä syliin.

En tiedä miten tuosta sekavasta sepustuksesta saa selvää :oops: Ja mulla tosiaan ei ole itellä kokemusta kuin syyriksistä (paljon) ja roborovskeista (jonkun verran), muut kääpiöhamsulajit ovat mulle tuntemattomia, joten jos tekstistäni löytyy asiavirheitä tai yleistyksiä (niputin aikalailla kaikki kääpiöhamsulajit sanan kääpiöhamsterit alle) niin saa toki joku lajeja enemmän tunteva korjata, en pahastu :)
Hamsteriton tätä nykyä

sophy

#44
Mitkä ovat kääpiöhamsterilajien hoidolliset ja ruokinnalliset erot?