• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eri lajien käsittelyssä eroja?

Aloittaja miitta, 15.11.07 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Eevi

#60
Jos haluatte kädessä viihtyvän kaverin niin suosittelen talvikkoa tai uros syyrialaista, kannattaa kysellä kasvattajilta jos heillä olisi poikasta joka tuntuisi helposti käsiteltävältä. Kaikki urossyrkit ja talvikotkaan eivät mitään sylinalleja nimittäin ole. :D
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

GaneshaX

#61
Ei syrkki poikia voi olla suosittelematta  :mrgreen:
Riippuu tietenkin vähän, mistä ottaa ja minkä luonteisen, mutta noin niin kuin yleisesti.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Miley

#62
Moi! Rekkasin tänne foorumille ja kysyisin että kun mulla on ollut joskus 8v venäjänkääpiöhamsteri, joka eli 4v. Nyt olen 15v ja haluisin uuden hamsterin.

Mulla on marsuja,gerbuja,kaloja,kaneja nyt mutta nolottaa sanoa, en tiiä mitään hamstereista kun olin niin pieni kun mulla toi oli.
Mulla on iso kolmikerroksinen häkki. Oon kuulut että toi venäjänkääpiöhamsu ei saisi olla häkissä? En tiennyt tota pienenä. Muistan että hamsteri puri tosi paljon kaltereita!

Onko sellasta/sellasia hamstereita joita voisin ottaa tohon 3 kerroksiseen häkkiin? Pureeko ne hirveesti kaltereita niinkuin toi vanhakin? Muistan että en saanut yöllä oikeen nukuttua ku puri yöt läpeensä kaltereita vaikka paljon virikkeitä. Onko hamseria joka ei puris kaltereita?

Hamsteri, joka mahtuis menemään näistä rei,istä kun mun häkissä on tälläset:

Pienempi reikä:
http://yfrog.com/5pabcde264j
isompi reikä (klikatkaa isommaks):
http://img24.imageshack.us/content_roun ... ia=mupload

Häkki yleensä: (klikatkaa kuva suuremmaks)
http://yfrog.com/5pabcde263j

Mikä hamsteri jonka vois laittaa häkkiin niin mahtuis noista rei,istä, mun venäjänkääpiöhamsu mahtu ainakin, mut ei niitä häkkiin kai voi laittaa.

suski87

#63
^ Venäjänkääpiöhamstereita on kolmea lajia, eli talvikot, roborovskit ja campblellit ja niille kaikille suositellaan terraariota. Samoin myös neljännelle kääppärilajille, eli kiinankääpiöhamstereille. Kiinankääpiöt ovat myös sellaisia puikuloita että tulevat vielä muita kääpiöitä herkemmin kaltereista läpi. Syyrialaiselle taas tuo häkki on auttamattomasti liian pieni. Käytännössä tuollaiset häkit eivät tahdo sopia oikein millekään eläimelle, hiirille voisivat mennä jos pinnaväli olisi riittävän pieni (mieluiten n. 5mm), mutta niillekin terraario on huollon kannalta helpompi (=tapaavat pissata kaltereihin jolloin häkki haisee monta kertaa nopeampaan ja pahemmin mitä terraario).

Kalterienpureskelu on hamstereilla hyvin yleistä, johon oikeastaan auttaa vain hamsterin majoittaminen terraarioon, jossa ko. käytös ei ole mahdollista. Tai todella ison häkin hankkiminen ja sen laittaminen täyteen virikkeitä, mikä ei sekään auta kaikilla, etenkään jos tapa on jo jäänyt päälle. Jos syrkin haluaa häkin olisi hyvä olla pohja-alataan vähintään 70*45, mieluiten siitä vielä isompi.

Miley

#64
Okei, kiitti. Täytyy sit miettii vielä. Vanha hamsu ei häkin pinnoja pureskellu, mut onko siitä sit edes haittaa? Tuskin hamsterit niin paljon jaksaa pureskella et hampaat huononee?

Minski

#65
Lainaus käyttäjältä: "Miley"Onko sellasta/sellasia hamstereita joita voisin ottaa tohon 3 kerroksiseen häkkiin? Pureeko ne hirveesti kaltereita niinkuin toi vanhakin? Muistan että en saanut yöllä oikeen nukuttua ku puri yöt läpeensä kaltereita vaikka paljon virikkeitä. Onko hamseria joka ei puris kaltereita?
Lainaus käyttäjältä: "Miley"Okei, kiitti. Täytyy sit miettii vielä. Vanha hamsu ei häkin pinnoja pureskellu, mut onko siitä sit edes haittaa? Tuskin hamsterit niin paljon jaksaa pureskella et hampaat huononee?
Viestintäsi on varsin ristiriitaista; ensin kerrot, että vanha hamsusi jyrsi yltiöpäisesti kaltereita yöt läpeensä, sitten se ei enää seuraavassa viestissäsi jyrsinytkään :pihalla: On hyvin vaikea vastata viesteihisi, jos niissä oleva tieto on keskenään ristiriitaista.

Mutta siis, yksi suuri syy kaltereiden pureskelulle on asumuksen koko ja viihtyvyys; pienessä ja virikkeettömässä häkissä pureskellaan varmasti kaltereita. Meillä on nyt syyrialaisilla 80x50 cm kokoiset häkit ja kukaan ei pureskele kaltereita. Hamsterin ikä saattaa myös vaikuttaa; nuori hamsu saattaa olla aikamoinen vilperi, kun taas jo aikuiseen ikään tullut hamsteri voi olla jo rauhoittunut. Toinen syy kaltereiden pureskelulle on se, että siitä on tullut hamsterille tapa/pakkomielle; hamsuille jää hyvin helposti niinsanotusti päälle jokin kerran keksitty tapa. Vaikkei noin fyysisessä mielessä kalterin jyrsinnästä olekaan suurta haittaa niin kaltereiden jyrsintä ei kuitenkaan ole mitään terveellistä toimintaa, kuten ei mikään pakkomielteen omainen käytös ole, etenkään tuolla tavalla kuin kerroit, että hamsteri jyrsii kaltereita yöt läpeensä, kyllä tuossa tilanteessa itse jo kehittäisin hamsterille joko isomman tai kokonaan erilaisen asumuksen esim. ison terraarion, jotta se saisi muuta ajateltavaa kuin sen kalterin jyrsinnän.
Hamsteriton tätä nykyä

Miley

#66
Se eli joku 3-4v, niin sillon ekoina päivinä viikon ajan puri kaltereita kun ei vissiin ollu tottunu, ja se oli hirveää! -.-" Mut toi maalipinta on irronnu pakkasen takia, en mä usko et se viikos noin paljon sai aikaseksi. Loppu pureminen siihen, mutta en haluisi kyllä et ekan viikon aikana pureskelis kaltereita.

metsku

#67
Suosittelen talvikkoa, en voi suositella roboja.

Kaltereiden pureminen on mielestäni merkki liian pienestä asumuksesta MUTTA mulla oli yksi syrkki jolle ei auttanut kyllä mikään. Kaikilla muilla on auttanut terra-häkkiyhdistelmä tai duna-häkkiyhdistelmä. Hamu ei vaan ehdi kyllästyä kun on purua, pinta- alaa ja korkeutta. Paitsi se yksi jolla oli todella isot ja hienot tilat ja joka silti veti kaltereita paukutellen. Annoin sen pois ja se muutti 70cm dunaan uudessa kodissa. Se söi itsensä sieltä ulos ekana yönä mutta dunan korjailuiden jälkeen on pysynyt siellä. Saa olla joka ilta vapaana ja nyt se on kuulemma syötetty kauhean ylipainoiseksi.

Yleensä auttaa myös kun laittaa pureskelijahamsun joksikin aikaa johonkin terraan ja vasta parin viikon päästä lisää häkin. Silloin se on jo "unohtanut" pahat tapansa. Edelleen siis hehkutan noiden yhdistelmäasumusten toimivuutta!

GaneshaX

#68
Meillä oli yks syrkki naaras, jolle kaltereiden puremisesta tuli oikein pakkomielle. Se asui hyvän kokoisessa häkissä n. 80x50, mutta jyrsi silti niin kauan, kunnes alahampaat olivat aivan nysät. Sitten olikin edessä muutto lasiterraarioon.

Voitte arvata, kuinka hämillään se oli, kun asumuksessa ei ollutkaan yhtäkkiä kaltereita  :mrgreen:

Mutta tosiaan, mä suosittelen aina poikasten ostajillekkin suhteellisen matalaa asumusta, jossa on laaja pinta-ala  ;)

Kääpiöille en häkkiä suosittelisi lainkaan  :nops:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

#69
80x50 häkissä asuvat paukuttaa kaltereita helposti joten se voi olla liian pieni. Meillä tuo nykyinen syrkki paukutti aluksi 80cm leveässä ja 120cm korkeassakin aluksi kunnes ymmärsi, että tilaa on ylöspäin vaikka muille jakaa. Laitoin putkia joita pitkin se pääsi eri tasoille ja siihen loppui paukutus. Samoin talvikko paukutteli kunnes sai korkeutta lisää reippaasti. Lisäksi itse pidän tärkeänä häkkiä varsinkin nuorille hamstereille koska on ihan eri asia kiivetä kaltereita pitkin kun terraariossa jollekin yhdelle tasolle.

Vanhalle hamsterille taas toimii terraario tai jättidunakin koska kiipeäminen ei enää niin kiinnosta ja hamsteri on jo kömpelömpi. Huomaan ihan selvästi kyllä milloin hamsterini ei enää tarvitse sitä korkeutta niin paljon. Esim. syrkki on todella tyytyväinen 100cmx50x50 terraan josta menee rottaputki yllä olevaan häkkiin jonka kokoa en muista. Sen käytös kertoo mulle, että tilaa on riittävästi  :) Talvikon (yli 2v) asumukset on matalia mutta sillä on putkilla yhdistetty 3 eri kämppää.

Itse suosittelen ehdottomasti häkkiä niin syrkeille kun kääpiöillekin mutta kalterinpaukutuksen alkaessa terra-häkkiyhdistelmää. Tai sitten korkeaa terraariota ritiläkatolla.

Eevi

#70
Meillä ainakin vanhasyrkki nakersi kaltereita vaikka asuikin korkeassa häkissä. Vanhana poika muuttikin sitten dunaan, eikä nakertanut kaltereita. Johtui tosin varmaan jo iästäkin. :)
Toinen syrkkini ei oikein koskaan nakertanut kaltereita edes dunassa, se oli nuorempana sellainen rauhallinen luonne. Vanhempana tullut eloisammaksi, mutta kuitenkin jättänyt terran verkon rauhaan. Joskus, kun Hetalla on kiima on verkkoa tosin mukava nakerrella.
Heta taas asuu 100cm kokoisessa terraariossa, eikä pyri sieltä pois paitsi joskus kiimapäivinä. :) Että ei se korkeus aina sitä tarkoita, että hamsteri on tyytyväinen. Jotkut hamsterit eivät yksinkertaisesti ole tyytyväisiä mihinkään. 120cm korkea häkki tuntuu kyllä pelottavan korkealta, sieltä jos tippuisi niin olisi kyllä helposti henki pois. :/
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

metsku

#71
^Siinä korkeassa häkissä oli tasoja ja riippukeinuja (pyyhkeitä) niin, että pudotukset korkealta eivät olleet mahdollisia.

Mulla todella oli syrkki jolle ei kelvannut mikään, se olis tarvinnut vapauden. Mutta kaikille muille on tullut käytökseen heti muutos kun tilaa on lisätty joten kyllä se auttaa monesti. Ja nimenomaan korkeuden lisääminen on ollut se auttava tekijä. Ja hamsterit rakastaa putkia joita pitkin pääsee eri paikkoihin, jotenkin niitäkin halveksitaan vaikka ne on aivan loistavia.  :c8

Ninde

#72
Ja täällä olisi sitten tarkoitus keskustella eri lajien eroista, eikä jälleen kerran aloittaa kinastelua asumuksista. Eli pysytäänhän asiassa, asumuskeskustelulle on oma paikkansa.

Anonymous

#73
Onko kiinarit vaikeita lemmikeitä? :) Kuinka ne eroavat (muuten kuin kokonsa ja ulkonäkönsä puolesta) muista kääpiölajeista?

KinuskiToffee

#74
Ite oon ymmärtäny, et kiinarit on vilkkaampia/vaikeampia käsitellä. Ja ei kuulemma aloittelijalle se helpoin ja paras vaihtoehto. :)