Creme ja keltainen - miksi ei?

Aloittaja Ninde, 01.09.07 - klo:12:22

wiidii

Tärkein nyrkkisääntö on että cremeä ja keltaista ei tietoisesti yhdistetä keskenään, itse en näe mitään pahaa yhdistää mahdollisesti cremeä kantavaa hamsteria keltaiseen hamsteriin.

Cinnamon ei ole keltainen väri. :) Se on punasilmäinen normaali - tuon normaali vkkk:n emähän oli cinnamon kilpikonna?
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Einoo

Eikun hupsista xD niinhän se oli 8)
Like the white sky and like the blue clouds
Yes, just smile like nothing is wrong

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Kultahamsteri<3"Tää on varmaankin maailman tyhmin kysymys, muttakun itse en ole väreihin yhtään tutustunut, enkä kasvatukseen koska sitä en aio aloittaa, mutta tulitämmöinen tyhmä kysymys mieleen, että voiko esim Cremen ja Creme valkonauhaisen yhdistää? :D
Voi. :) Kaksi samanväristä on aina paras yhdistelmä, tiettyjä kuvioita ei tietenkään saa yhdistää (esim. roan).

Anonymous

^ Okei, eli ei haittaa vaikka toinen olisi valkonauhainen? Vai onko sillä väliä onko valkonauhainen vai ei?  =)

Yadell

Ei ole väliä onko valkonauhainen vai ei. Jos ymmärsin oikein, mitä tarkoitit. :)
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Anonymous

^ Juu sitä mä kysyin  :) .

anemones

LainaaDisclaimer: En siis vihjaa, etteikö wiidii tätä itse tietäisi, muille vaan tiedoksi! Kirjoitan yleisesti, enkä läksytä wiidiitä! :D

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Itse en näe ko. yhdistelmässä mitään haittaa, sillä normaali vkkk:n suvussa ei tainnut olla cremeä kuin todella monen sukupolven takana?

Don't underestimate the power of the cream side! :D Ihan pakko heittää tähän, kun informatiivisesta ketjusta on kyse, että creme on hyvin sukkela ilmestymään poikueisiin, vaikka sitä ei olisi KUMMANKAAN vanhemman suvussa moneen sukupolveen. Joten ihan "ehdoin tahdoin" ei kannata käyttää keltaisen sukuiselle eläimelle puolisoa, joka on varma creme-kantaja. Asioita voi kantaa, vaikka ne eivät sukutaulussa näkyisikään.

Toki tarkoitus pyhittää keinot jne, mutta JOS on valinnan varaa, niin varmoja creme-kantajia kannattaa välttää kilppareille ja keltaisille. Koska jos se toinenkin sattuu kantamaan cremeä (mikä tuntuu hamstereilta käyvän helposti), niin sitten taas ollaan siinä pisteessä, että on poikue, jossa on creme kilppareita jne. Tai jossa poikasista ei ota selvää, onko ne vaikka tosi huonoja keltaisia mustia vai cremejä.

On niin helppo ajatella, että minä myyn nämä kaikki lemmikiksi, joten saan tehdä mitä tahansa. Eihän sillä poikasen värillä saati laadulla ole väliä, jos kaikki menee lemmikiksi! MUTTA kuinka moni lemmikkipoikasia teettävä ihminen sitten tietää ostajasta, onko se aloitteleva/tuleva kasvattaja vai ei? En usko, että kovin moni ensimmäisen poikueensa teettänyt ihminen on itsekään arvannut vielä isän tai emon ostamishetkellä, että aikoo teettää joskus hamsterinpoikasia. Kuinka sitten poikueen teettäjä voisi tietää sen, ostajan puolesta?  xD

Eihän meistä kukaan ole ennustaja, ja jos olisi, niin tärkeämpäähän olisi yrittää ennustaa esim. onko tuleva koti varmasti hyvä, eikä sekään aina onnistu meiltä kokeneemmiltakaan. Mutta että ei ehdoin tahdoin laiteta "ongelmia" alulle omalla Mintulla ja naapurin Santulla.

Poikasia voi lisäksi tulla liki kymmenen, ja jos läheskään kaikki ei ole luovutusikään mennessä varattuja, niin veikkaan, ettei kovin moni lemmikkipoikueen teettänyt rupea nirsoilemaan ostajista, että tuolle en myy, koska se aikoo teettää tällä poikaset.  ;) Ja saahan hän ne poikaset teettää, mutta jossain vaiheessa jollekin tulee ongelmia. Kumminkin myöhempiä polvia joutuu varoittamatta "oikeiden" kasvattajien väärän värisiin sukutauluihin ja ne odottamattomat yllärit ei oo todellakaan kivoja! Parhaassa tapauksessa väriongelma pesiytyy huomaamatta sukutauluihin ja pääsee muhimaan omassa linjassa niin, ettei enää myöhemmin asian ilmetessä tiedä, mitä omat hamsut loppuviimein ovat.
Anemone's hermeliinikanit
sk+engl.crest marsut | syyrianhamsterit
Anemoneniityn saksanpaimenkoirat ja australianterrierit
Päivien paisteena myös 2 kesyrottaa, 2 kotikissaa ja akvaario.

lentsu

Kun jostain tietäisi, miten tämä creme x keltainen juttu on paisunut tämmöiseksi. creme ei ole mitään muuta kuin väri. itse olin varmaan siinä ensimmäisten joukossa, joita harmitti creme kilpikonnat yms. Koska kasvatin 1990-luvulla keltaisia ja silloin niitä olikin puhdaslinjaisina. MUTTA tää juttu on ylittänyt ajat sitten järkevät rajat. Että cremen kantajat olisivat kelvottomoia jalostukseen yhtä hyvin voidaan nostaa musta pöydälle. musta cremehän on viho viimeinen jalostuksen kannalta, luulet ostavasi cremen ja se onkin musta creme. näitä on voinut olla linjassa ties montako peräkkäin. musta se vasta tuleekin sukupolvien takaa, tosi vitsaus! myymmekö siis tästä eteenpäin kaikki cremet mustan kantajat vain lemmikeiksi? sen verran tosissanikin olen, että oikeasti harmittaa mustan sotkeentuminen ja sotkeminen kaikkiin mahdollisiin värilinjoihin. miksi ihmeessä? musta pilaa cremen ja on vitsaus myös keltaisissa linjoissa ellei halua musta-keltaisia. hopsulinjoissa myös ikävä lisä. mutta oikeasti, palatkaa nyt maanpinnalle tuon creme x keltainen jutun kanssa.

Saana

Ehkä keltaisia ja kilppareita tulisi pitää eri linjoissa. Siis jos tosissaan kasvattaa. Kunnon keltsicremelaikku on paaaaljon hienompi kuin esim. mukelaikku.

lentsu

Saana, ehdottomasti kannattaisi. mutta siihen ei ole koskaan käytännössä ollut mahdollisuuksia. monet kuitenkin tykkäävät kilppareista ja jos jostain hyvän keltaisen saavat, varmasti käyttävät kilppareiden jalostukseen. Parhaina aikoinakaan Suomesta ei ole ollut mahdollista ostaa keltaista, jonka takana ei olisi jotain kilpparia tai mukea.

Musta tuntuu säilyvän voimakkaasti linjoissa, siitä on todella vaikea päästä eroon! sen sijaan jos esim. Haluaa kasvattaa cremeä yksilöllä joka on syntynyt keltaiseen poikueeseen ylläricremenä, sehän on, ellei ole kilppari, loistava yksilö jalostukseen koska keltaisesta pääsee kerralla eroon. Siksi en tosiaan tajua näitä vain lemmikiksi. ostajasta se on kiinni, tietääkö mitä tekee ja mitä jalostukselta haluaa, jos osaa, saa sekasotkuvärisestäkin yksilöstä ok jalostuseläimen, sen sijaan ei ole hyötyä myydä esim. loistavaa, puhdaslinjaista eläintä 'jalostukseen' jollekin joka tyrkkää sen yhteen jonkun täysin epäsopivan yksilön kanssa. Eli mun mielestä mikään poikue, ellei kyse ole sairaudesta tai aggressiosta, ei ole 'ei jalostukseen', kunhan myyjä selvittää ostajalle taustat ja 'riskit' vaikkapa sen suhteen että eläimen väri ei sit välttämättä ole puhdas. Muussa tapauksessa voidaan tehdä pidempikin lista 'kielletyistä' yhdistelmistä, jonne ensimmäiseksi lisäisin creme x musta yhdistelmät, joita jostain oudosta syystä näkee aina joskus kaupan.

Saana

^Moni myös näyttää unohtavan, että hamsterissa on paljon muutakin kuin pelkkä väri. On turkkia, päätä, kokonaisvaltaisemmin tyyppiä jne. Väriä on paljon helpompi lähteä parantamaan kuin hiirimäistä päätä tai puikulaista tyyppiä.

Sahapukki

PK musta, naaras - suku:
e: Creme vn
i: Musta

Muken suvusta en tiedä mitään.

^ PK musta

^ Mahdollinen Muke laikukas

Tai sitten älysin koko jutun väärin, ja hamstereiden suvulla ei ole mitään väliä? Voisiko joku selventää minulle kiitos.  :D
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

taruloru

Lainaus käyttäjältä: "Sahapukki"No voihan kakka! Olisin yhdistänyt C-poikueeseen PK mustan ja Mu-Ke;n - mutta unelmat ovatkin nyt mennyttä.

PK musta, naaras - suku:
e: Creme vn
i: Musta

Muken suvusta en tiedä mitään.

Mitä väriä tai ominaisuutta haet tällä yhdistelmällä takaa? :)

Sanoisin, että ei kannata yhdistää, sillä jos tuo hamsterisi on väriltään musta-keltainen laikukas, niin kaikki naaraspoikaset ovat geneettisesti kilpikonnia (tässä tapauksessa osa saa myös laikukas-kuvion), näkyi niillä keltaisia laikkuja tai ei. Tämä aiheuttaa sen, että niitä ei voi käyttää cremen sukuisten värien, eikä keltaisen sukuisten värien jalostukseen. Myöskään monet eivät halua linjoihinsa epämääräisiä, cremetaustaisia kilpikonna-sotkotuksia, vaikka intressit eivät olisi kummassakaan em. värimuunnoksessa.

Kaikki poikaset perii mustan alleelin, eli urospoikasia voisi käyttää mahdollisesti esim. mustan, kyyhkynharmaan tai suklaan kasvatukseen. Isähän ei pojilleen tässä tapauksessa periytä keltaisen alleelia. Mutta jos isäkin kantaa cremeä, niin osa urospoikasista saattaa olla niitä cremejä, jotka on geneettisesti mustia. Niitä taas cremen sukuisia kasvattavat karttelevat...

EmmaTi

Onko mahdollista kasvattaa keltaisia/keltaisen sukuisia niin ettei käytä cremenkantajia ollenkaan? Mistä niitä jalostuseläimiä sitten löytää ja painottuuko käyttö sitten liikaa tiettyihin sukuihin?