• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterikirjat

Aloittaja Essi, 24.11.08 - klo:14:58

« edellinen - seuraava »

Essi

#90
^ Jep  :mrgreen:

Elliska

#91
Kirjastosta löytyi tämmöinen...

Peter Fritzshe: Hamsterit.

//http://www.adlibris.com/fi/covers/M/9/51/9512080443.jpg

Mun meest vaikuttaa ihan hyvältä kirjalta. Siinä korostetaan, että hamsteria ei kannata ostaa alle kaksitoista vuotiaille, ja että vaikka ne ovatkin söpöjä ja ihania, ei kannata missään nimessä mennä vaan kauppaan ja ostaa sieltä kaupan suloisin hamsteri. Siinä suositellaan hamsterille vähintään 80x40cm häkkiä. Kirjasta löytyy hyvät hoito- ja kesytysohjeet ja painoitetaan että hamsteri kannattaa ehdottomasti ostaa kasvattajalta, ja eläinkauppaan kannattaa turvautua vain jos muualta ei löydy, ja siinäkin tapauksessa kannattaa katsoa tarkasti onko eläin varmasti terveen oloinen.

Siinä on myös paljon tietoa ruokinnasta, näin kirja opastaa:
- Kasvispohjainen kuivaruoka, joka muodostaa n. 50%
- Tuoreruoasta, n. 40%
- Eläinvalkuaisesta, n. 10%
Toi on kyllä hyvä maininta että tuoreruokaa pitäisi olla noin puolet, mutta että viidesosa tuoreruuasta olisi lihaa kuullostaa aika paljolta, varsinkin kun lihaa annetaan vain muutaman kerran viikossa.

Tossa kirjassa on paljon hyvää tietoa, mutta näistä ropisee kyllä miinuksia. Tähän(KIN) hamsterikirjaan on laitettu väreistä ja niiden luonteista. Tuossa on esim kuva talvikosta, jossa on kuvatekstinä että "Laikukas talvikko:  Ei vain syyrian- vaan myös kääpiöhamstereita on joskus yksi- tai useampivärisiä jalostusmuotoja. Tällä talvikolla on valkoinen vatsa ja harmaankirjava selkä." Ja kuvan hamsteri näyttää olevan normaalin värinen jolla on laikukas talviturkki :D Kilpparisyrkkeistä sanotaan että niitä pidetään tavallista aggressiivisempina ja huonommin ihmisiin tottuvina. Satiinihamsuista sanotaan, että ne eivät lisäänny helposti. Normaali-väri on suomennettu luonnonvärisiksi, mutta laittaisin sen kyllä suomentajan piikkiin enkä kirjailijan. Tuossa sanotaan myös että syyrialaiset voivat kasvaa "jopa" 180g painaviksi, suomalaiset syrkit taitaa siis olla aika isoja muuhun maailmaan verrattuna.. :D Kirjassa on lisäksi kuva ilmeisesti kyyhkynharmaasta syrkistä, ja se on laitettu cremeksi.. se on kyllä ihan kaukana cremestä. Lisäksi kirjassa puhutaan hamsteriroduista eikä -lajeista, ja cämpsyjä sanotaan campbellinkääpiöhamstereiksi ja roboja roborovskinkääpiöhamstereiksi (talvikot ovat kyllä venäjänkääpiöhamsteri talvikkoja), mutta tuonkin pistäisin suomentajan virheeksi.
Pientä miinusta myös siitä, että kirjassa mainittiin että vaikka hamsteri ei tykkää olla kädellä, vaikka käsikesy olisikin.

Ja SUURI plussa siitä, että kirjan viimeisellä sivulla on Suomen jyrsijäyhdistyksiä, heti ensimmäisenä siinä on Suomen hamsteriyhdistys, sekä sen osoite. Lisäksi siinä on nuo Suomen kani- ja jyrsijäliitto ry, Etelä-Pohjanmaan jyrsijäyhdistys ry,  Jyväskylän kani- ja jyrsijäyhdistys ry. Oulun Seudun Jyrsijäharrastajat ja Pirkanmaan Nakertajat ry, mutta niissä ei ole www-osoitteita.

Mun mielestä loppujen lopuksi aivan hyvä kirja, siitä löytyy paljon tietoa sekä hoito-ohjeet ja muut asiat ovat täysin kunnossa, eikä noilla väreillä ole juuri merkitystä, kunhan osaa hoitaa hyvin. Ja kirjassa on ihan sikahyviä kuvia!! :)

Hamsufani97

#92
Joo oon lukenu ton kirjan,ihan hyvä mutta just nuo värijutut ja niiden luonteet vähä nauratti :D

Cindy

#93
Ostin tuon Peter Fritzshen hamsterikirjan pari viikkoa sitte, ja luin sen heti ekana iltana. Minusta vaikutti ihan hyvältä ja oli monipuolista tietoa, mutta eniten nuo värihommat ja niiden luonteet kyllä oli SUURI miinus! Sai kyllä aika makiat naurut! xD
Jasu 20.04.2007 <3
Toshio 16.02.2010 <3

Essi

#94
Ellipsi// Hyvä että joku tietää hamsuista, mutta ne MIIKAT oli huono asia:/ Eiks joku ihan oikee aito kasvattaja, joka niiku tietää hamstereista oikeest tosi paljon, nii eiks sellanen vois tehä hamsu kirjaa?:)

Karvatassu

#95
Mäki oon lukenu noi kaikki kirjat mitä ganeshaxillakin oli. ja joissain oli ihan hyvääkin tietoa. Otto von Frischin kirjassa oli hyviä kuvia  :)  mutta sehän on sitäpaitsi aika vanhha? kirja muistaakseni...
Eetu talvikko s. 20.6.09-16.12.2010<3
Elmeri talvikko s. 20.6.09-10.8-10<3
Roudan Jasmiini "Jassu" s. 17.10.2010

Essi

#96
^ Voi hyvin ollakkin..

Karvatassu

#97
mä löysin sellasen pienemmille lapsille tarkoitetun kirjan kirjoittaja oli Mark Evans, nimi oli hamsteri. se oli eläinlääkärin kirjoittama ja mielestäni aika hyvä. tosin en tiedä asiantuntijoiden mielipidettä kirjasta xD
Eetu talvikko s. 20.6.09-16.12.2010<3
Elmeri talvikko s. 20.6.09-10.8-10<3
Roudan Jasmiini "Jassu" s. 17.10.2010

Rossu

#98
Multa löytyy Hamsterinhoidon ABC, Kultahamsteri, Peter Fritzshe: Hamsterit ja pienet lemmikkieläimet. Tuossa viimeisessä juoksupyörää kutsutaan oravanpyöräksi, "Venäjänkääpiöhamsteri (Phodopus sungoris) esiintyy venäjän itäosissa kahtena eri alalajina. Niiden silmäänpistävin piirre on talviturkin muuttuminen valkoiseksi, minkä vuoksi niitä kutsutaan talvikoiksi" xD .
   Tuossa Hamsterit kirjassa on häkin valinnasta aika mielenkiintoisia juttuja: "Korkeudessa ei saisi kitsastella. Ilman välikerroksia häkin vähimmäiskorkeus on 40 cm." Samaisesta kirjasta löytyy ne perättömät luonne-värijutut.
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

Nappi<3

#99
Mulla ei oo omia hamsu kirjoja :( , mutta oon lukenut niitä kirjastossa. :)
Oon kyllä sitä mieltä, että hamsteri hoidon abc:eessä on ihan vääräää tietoa! XD :huh  Paitsi kuvat ovat ihania. Tietenkin jotkut tiedot ovat oikeita, mutta kyllä esim. täältä löytää paljon parempaa tietoa! :)
2 roboo täll hetkell taloss?

RIP Nappi 6.1.2011

Vevve

#100
Toistaiseksi ainoa hyvä hamsukirja jonka olen itse löytänyt on englanninkielinen Sharon Vanderlipin Dwarf Hamsters, vuonna 2009 uudistettu versio. En ole löytänyt siitä mitään väärää tietoa, mutta yksi hopeanharmaan syyrialaisen kuva esittää talvikkoa.  :D

Rossu

#101
Lainaus käyttäjältä: "Nappi<3"Mulla ei oo omia hamsu kirjoja :( , mutta oon lukenut niitä kirjastossa. :)
Oon kyllä sitä mieltä, että hamsteri hoidon abc:eessä on ihan vääräää tietoa! XD :huh  Paitsi kuvat ovat ihania. Tietenkin jotkut tiedot ovat oikeita, mutta kyllä esim. täältä löytää paljon parempaa tietoa! :)

Juu, en mäkään niitä tietoja todesta ota, en itseasiassa minkään hamsukirjan. Ne on mulla jonku ihan muun vuoks, paitsi osa kuvista on hyviä xD
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

HamsuNeiti

#102
Lainaus käyttäjältä: "Elliska"Kirjastosta löytyi tämmöinen...

Peter Fritzshe: Hamsterit.

//http://www.adlibris.com/fi/covers/M/9/51/9512080443.jpg

Mun meest vaikuttaa ihan hyvältä kirjalta. Siinä korostetaan, että hamsteria ei kannata ostaa alle kaksitoista vuotiaille, ja että vaikka ne ovatkin söpöjä ja ihania, ei kannata missään nimessä mennä vaan kauppaan ja ostaa sieltä kaupan suloisin hamsteri. Siinä suositellaan hamsterille vähintään 80x40cm häkkiä. Kirjasta löytyy hyvät hoito- ja kesytysohjeet ja painoitetaan että hamsteri kannattaa ehdottomasti ostaa kasvattajalta, ja eläinkauppaan kannattaa turvautua vain jos muualta ei löydy, ja siinäkin tapauksessa kannattaa katsoa tarkasti onko eläin varmasti terveen oloinen.

Siinä on myös paljon tietoa ruokinnasta, näin kirja opastaa:
- Kasvispohjainen kuivaruoka, joka muodostaa n. 50%
- Tuoreruoasta, n. 40%
- Eläinvalkuaisesta, n. 10%
Toi on kyllä hyvä maininta että tuoreruokaa pitäisi olla noin puolet, mutta että viidesosa tuoreruuasta olisi lihaa kuullostaa aika paljolta, varsinkin kun lihaa annetaan vain muutaman kerran viikossa.

Tossa kirjassa on paljon hyvää tietoa, mutta näistä ropisee kyllä miinuksia. Tähän(KIN) hamsterikirjaan on laitettu väreistä ja niiden luonteista. Tuossa on esim kuva talvikosta, jossa on kuvatekstinä että "Laikukas talvikko:  Ei vain syyrian- vaan myös kääpiöhamstereita on joskus yksi- tai useampivärisiä jalostusmuotoja. Tällä talvikolla on valkoinen vatsa ja harmaankirjava selkä." Ja kuvan hamsteri näyttää olevan normaalin värinen jolla on laikukas talviturkki :D Kilpparisyrkkeistä sanotaan että niitä pidetään tavallista aggressiivisempina ja huonommin ihmisiin tottuvina. Satiinihamsuista sanotaan, että ne eivät lisäänny helposti. Normaali-väri on suomennettu luonnonvärisiksi, mutta laittaisin sen kyllä suomentajan piikkiin enkä kirjailijan. Tuossa sanotaan myös että syyrialaiset voivat kasvaa "jopa" 180g painaviksi, suomalaiset syrkit taitaa siis olla aika isoja muuhun maailmaan verrattuna.. :D Kirjassa on lisäksi kuva ilmeisesti kyyhkynharmaasta syrkistä, ja se on laitettu cremeksi.. se on kyllä ihan kaukana cremestä. Lisäksi kirjassa puhutaan hamsteriroduista eikä -lajeista, ja cämpsyjä sanotaan campbellinkääpiöhamstereiksi ja roboja roborovskinkääpiöhamstereiksi (talvikot ovat kyllä venäjänkääpiöhamsteri talvikkoja), mutta tuonkin pistäisin suomentajan virheeksi.
Pientä miinusta myös siitä, että kirjassa mainittiin että vaikka hamsteri ei tykkää olla kädellä, vaikka käsikesy olisikin.

Ja SUURI plussa siitä, että kirjan viimeisellä sivulla on Suomen jyrsijäyhdistyksiä, heti ensimmäisenä siinä on Suomen hamsteriyhdistys, sekä sen osoite. Lisäksi siinä on nuo Suomen kani- ja jyrsijäliitto ry, Etelä-Pohjanmaan jyrsijäyhdistys ry,  Jyväskylän kani- ja jyrsijäyhdistys ry. Oulun Seudun Jyrsijäharrastajat ja Pirkanmaan Nakertajat ry, mutta niissä ei ole www-osoitteita.

Mun mielestä loppujen lopuksi aivan hyvä kirja, siitä löytyy paljon tietoa sekä hoito-ohjeet ja muut asiat ovat täysin kunnossa, eikä noilla väreillä ole juuri merkitystä, kunhan osaa hoitaa hyvin. Ja kirjassa on ihan sikahyviä kuvia!! :)

Olen samaa mieltä, että kirjassa on oikeaa tietoa ja on muutenkin hyvä.
Omistan nimittäin itse.
Talvikko tyttö Nelli
8.9.2010

GaneshaX

#103
Tota kirjaa mulla ei ookkaan. Pitääpä hankkia, kunhan saa edellisten hankintojen laskut maksettua (siivous ja keittokirjoja  :oops: )

Katoin että sivuja on 63? Vähän  :kieli
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

HamsterSailor

#104
Mulla on toi. En oo vähään aikaan katellut sitä, mutta muistaakseni se on varmaan vähävirheisin hamsukirja, minkä oon lukenu. Ja ihania kuvia siellä on :)