Hamsteripulina nro 7.

Aloittaja Essi, 19.11.09 - klo:16:29

Vevve

^ Onhan se kyllä niinkin. Katselmusluokkaa ainakin kannatan. Varmaankin sen pitäisi olla niin että hyväksynnät pitää saada useammalta kuin yhdeltä tuomarilta, kun näitä mielipiteitä näköjään on niin erilaisia.

Tässä taitaa olla keskustelua jo sen verran, että tän voisi erottaa täältä hamsterikeskustelusta omaksi aiheekseen?

TiinaL

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"tässä taitaa olla ongelmana se, että vertailukohtana pitäisi varmaan olla absoluuttisen puhdas talvikko ja puhdas campbelli, jotta tutkimuksesta saataisiin jotain irti, mutta mistäs semmoisia sitten saisi, eipä varmaan mistään, jollei lähde itse haavin kanssa hamsumetsälle.

DNA-tietokannoissa olisi kaiketi käyttökelpoista vertailumateriaalia.
Esim:
//http://lifesciencedb.jp/ddbj-e/card.cgi?project_id=692826

Heli

^En hirveästi tuosta linkistä ymmärtänyt, mutta siis ilmeisesti puhtaista lajeista on olemassa DNA-kartat? Silloinhan yksittäisten eläinten testaamisessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Scarlett

Katsos vain! Jotain materiaalia siis ainakin löytyisi, vaikka en tuosta itse kyllä ymmärräkään, että onko tuossa sekvensoitu jotain tiettyjä geenejä, vai  isompi osa genomista, enkä tiedä sitäkään miten lajien vertailu tapahtuu...

Pitäisikö minun alustavasti kysellä Jyväskylän yliopistolta mahdollisuuksia tämän tutkimiseen? Se varmaan edellyttäisi myös sitä, että Jykylän talvikko- ja campbelliomistajat olisivat halukkaita antamaan eläimiltään verinäytteitä (vai riittäisiköhän karva, en tiedä - ainakin hevosten värigeenejä testauttaessa riittää jouhituppo näytteeksi). Löytyykö tällaisia ihmisiä? Mitä yhdistys on mieltä tällaisesta asiasta?

TiinaL

Tuon linkin takana taisi olla mitokondriogeenien sekvenssejä. Mutta kyllä ne geneetikot parhaiten tuntee kaikki tuollaiset tietokannat ja osaa lukeakin niitä.  :)

Mustikkamaan

Tuntuispa kauheelta ajatus, että talvikoita ja campbelleitä dna-testattais ja sen seuraamuksena tyyliin 99 % siitä jo muutenkin pienestä kannasta jätettäs pois jalostuskäytöstä :D Oi turhuus niitä isien ja tyttärien lapsia... Onneks ehkä siihen ei mentäs kuiteskaan (jo finanssipuolen takia).

Mä henkkoht oon sitä mieltä, että vois pitää hyvinki nää standardit joiden mukaan jalostetaan mitäkin, mutta ehkä meillä vois harkita myös hybridikasvatuksen sallimista - mun mielestä ne monet värit ovat upeita (ja siis ulkomuodonhan takia näitä jalostetaan), eikä näiden eläinten terveydessä ole yhtään mitään vikaa (johan niitä on kasvatettu monessa maassa vuosia). Hyvänä puolena on vielä se, että "campbikoiden" kasvatuksessa saa käytettyä paljon enempi ulkosiitosta. Toki niihinkin varmasti linjoja muodostuisi ja sitä kautta sisäsiitosta (eikä campbellien ja talvikoiden yhdistäminen sinänsä aukaisisi portteja loputtomaan geenipooliin), mutta tilanne olisi varmasti huomattavasti helpompi kuin nyt. Ja tän asian oon sanonu jo aiemmin, mutta sanonpa nyt silti uusiksi :D
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

TiinaL

Ihan totta kyllä, turhaa alkaa nipottamaan vuosikymmeniä vanhoista risteytymisistä, paremminkin voisi asettaa vaikka jonkun raja-arvon jota enemmän toisen lajin geenejä ei saisi olla puhtaaksi luokitellussa. Mutta voikohan tuollaista enää testatakaan, ainakaan pikkurahalla.

Cambikoiden kasvatukselle mä en kyllä lämpenisi. Eikä siitä olisi mitään hyötyä niille "puhtaina" pidettäville talvikko- ja campbellilinjoille. Mutta kasvatetaanhan sitä ties mitä leopardikissa-kotikissahybrideitäkin hienoina uusina rotuina...

Scarlett

No ylipäänsähän tuommoinen raja-arvojen laskeminen ym. kaatuisi omaan mahdottomuuteensa, kun se tarkoittaisi, että jokaikinen jalostukseen käytettävä yksilö tulisi geenitestata erikseen :D
Siis tuolla tutkimuksella vaan saataisiin parhaillaankin jonkinlainen otos siitä, millainen nykytila molemmilla lajeilla on, ja sen tiedon pohjalta sitten voitaisiin kehittää jonkinlaisia tulevaisuudenvisioita jalostuksen suhteen.

Mustikkamaan

Mä en yksinkertaisesti vieläkään ymmärrä, että mitä konkreettista hyötyä on dna-testata lemmikki- ja näyttelyhamstereita - joiden kasvattamisessa ei ole oikeasti ole mitään syvällistä lajinsäilytysideaa (vrt. uhanalaisten eläinten kasvatus eläintarhoissa).

Me vain kasvatamme niitä näyttelyihin, joiden kauneusihanteissa haetaan tiettyjä "lajispesifisiä yksityiskohtia", ei muuta.

Ihan hyvin voimme pysyä tässä nykyisessä käytännössä, jossa yritetään säilyttää tietyt, meidän määrittelemämme (ja tietysti osittain luonnonkin määrittelemät) lajin omat piirteet.

Rajat voisi mun mielestä hyvin myös avata ja samalla säilyttää lajit erillään - yhtä lailla kun on tehty Ruotsissa ja Hollannissakin. Tottakai joku virallinen "rotunimi" pitäisi hybrideille keksiä mielestäni joka tapauksessa (kuten asiasta joku aiemmin jo mainitsisi), sillä hybridi on vähän pönttö termi.

Ja kyllä, vastaavasti on eri lajin yhdistelmiä muuallakin, kuten näitä viljakäärmeen ja rottakäärmeen taikka hevosen ja aasin sotkotuksia, mutta mun mielestä campbelli ja talvikko ovat vielä niin lähellä toisiaan, että asia on vähän eri kuin siinä tapauksessa, kuin jos eläimistä tulisi erityisen omituisia "muotopuolia". Eli en mä tässä lähtisi vertaamaan campbellin ja talvikon yhdistämistä mihinkään edesvastuuttomaan sirkushupiin - etenkin, kun lajien sekoittuminen on tapahtunut jo muutenkin...

X-File's/JonnaMilaya

Olen täysin samoilla linjoilla Musun kanssa. Tuntuu vaan ettei hamstereita oikein voi kasvattaa kun kaikki on niin lähesitä sukua.Ei auta vaikka hakisi ulkomailta, juuri tätä mun omaa linjaa löytyy ainakin Englannista ja Ruotsista.
Eikä robopuolikaan tunnu onnistuvan tänä vuonna.1 uros näyttäis olevan tuhkamuna,1 raatelee naaraat, kolmas toimi ainakin viime vuonna ja loput ovatkin samasta yhdistelmästä...Eikä niitäkään ole kun yhteensä 9...
~Solnechnyi Trusha~

nennu

Nyt sitten lähti Veeti Kirsin mukana kohti Lahtea..nyyh..niisk..tulee ikävä sitä ihanaa pojua..mutta hyvään kotiinhan Veeti pääsee:)