Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - AnZu

Ajattelin kokeilla turvetta tuonne Haraldinkin terraan, kun hommasin sitä pupusille. Täällä aiemmin olikin jokusella sanalla jo keskustelua aiheesta vissiin.
12.09.08 - klo:18:15
^^ Kuten sanottu, en tiedä hamstereiden sokeritaudista mitään. Ihmisten sitten sitäkin enemmän. Olen huomannut vain tätäkin keskustelua seuratessani, että ihmisten ja hamstereiden sairauksissa näyttäisi olevan jonkin verran eroavaisuuksia, joten en tiedä, miten hyvin todellisuudessa tautikuvaukset ja ohjeet ihmispuolelta pätevät eläimiin. Periaatteessahan taudit ovat samat, mutta eivät sitten kuitenkaan. Ennen tosiaan ihmisillä oli todella tarkkaa esim tuon sokerin kanssa ja tiedän vieläkin diabeetikkoja, jotka eivät sokeriin, koske, mutta rasva ei ole vierasta. Siksi sokeritauti onkin sanana sellainen, jota karsastan. Luo mielikuvan heti sairaudesta, joka liittyy sokeriin. No, periaatteessahan se liittyy; verensokeriin.

Mietin vain, kun esim kanipuolella olen usein kuullut mainittavan, ettei diabeetikko-epäilyn/riskin alla olevalle eläimelle ole hyväksi syöttää paljon porkkanaa, sen ollessa kohtalaisen makea. Kuitupuolen osaltahan porkkana onkin hyvä.

Pointtini oli nyt lähinnä se, että porkkana ei käsittämäni mukaan liene se paras vihannes, jos koitetaan jättää toviksi eläin juomapullotta.
12.09.08 - klo:11:11
Mä en tiedä hamstereiden sokeritaudista mittään, mut eikö porkkanan kaltaisen makean juureksen runsas syöttäminen olis pahasta?
Meillä oli hamsteritonta aikaa vajaa puoli vuotta. Sitten en enää kestänyt  :mrgreen:
Meillä hamsteri asuu "eläinhuoneessa", jossa sen lisäksi asustaa myös kanit ja marsut. Juoksupyörä kitisee usein siihen malliin, että se on pakko eliminoida ennen iltaunia. Muuten ei hamsterista pahemmin meluhaittoja ole  xD
En ole jäsen. En koe, että yhdistys voisi tarjota minulle sen kummempaa, kun hamsteri on minulle vain lemmikki, enkä ole niistä sen enempiä kiinnostunut. Harrastan esim kaneja enemmän, mutta en silti kuulu edes kaniyhdistykseen.
^ Näin myös minun. Osa kuolleistakin on siellä, jos ovat eläneet vielä silloin kun olen rekkautunut palveluun sisälle. Kuolleita eläimiä en ole alkanut listaamaan.
30.12.07 - klo:16:43
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Voisiko sokeritautia pitää osin myös elintasosairautena, mitä se ilmeisesti ihmisillä on.

Aikuistyypin diabetes ihmisillä on, nuoruustyypin ei. [/size]
Kaikki lemmikkini, myös hamsterini, ovat minulle perheenjäseniä. Ihmiseen ne toki eivät ole rinnastettavissa, eikä niitä keskenään voi täysin vertaillakaan. Jos esimerkiksi pieni, lyhytikäinen eläimeni ei lääkinnän jälkeen parantuisi, lopetuttaisin sen helpommin kuin esimerkiksi kanin tai koiran. Tämä ei johdu siitä, etteivätkö kaikki olisi minulle rakkaita. Ne ovat vain erilailla rakkaita ja ymmärrän eliniän niiden elämään muodostamat puitteet.
19.12.07 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"
Lainaus käyttäjältä: "AnZu"Hieman OT, mutta mielestäni diabeteksesta (ihmisten) puhuttaessa yleistetään suurinpiirtein aina.

En yleistänyt, kuten Niina sanoi, ja tiedän mistä puhun. Mistä lähtien "saatetaan" tarkoittaa yleistämistä?

Hyvin usein mielestäni keskusteluissa diabetes luokitellaan yhdeksi sairaudeksi, vaikka kyse on kahdesta jokseenkin erilaisesta. Siksi koin viestisi yleistämisenä. Ehkä otan kaikki lehtienkin jutut hieman henkilökohtaisesti  :lol:
18.12.07 - klo:18:15
18.12.07 - klo:17:47
^ Ja tässä välissä muistutan, että ei yleistetä. Ihmisillä diabeteksia on kahta aivan eri tyyppiä. Nuoruustyypin diabeteksessä haima lakkaa toimimasta kokonaan (ei välttämättä heti, mutta...), joten arvot ovat keskimäärin varmasti jatkuvasti korkealla ilman hoitoa. Aikuistyypin diabeetikko ei välttämättä tarvitse edes lääkitystä hoitoonsa!
En aio hankkia mitään sen kummempaa. Ehkä hieman normaalia monipuolisemman ja herkullisemman aterian :)