• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

_jemina_

#15
Mä ajattelin että jos joskus tekisin hamsuillani poikasia, niin mitä värei saisi yhdistellä? Kyseessä sii talvikot siis. Mulla on vasta hetken ollut talvikoita, enkä siis vielä ole ajatellut niillä poikasia tehdä, kun ei naarastakaan vielä ole. Ensin siksi juuri haluisin vähän perehtyy asiaan tarkemmin.

Eli jos on vaikka helmiäisnormaali uros, pitäisikö olla normaali naaras?
Tai helmiäissafiiri uros pitäisikö sillä olla puolisona sitten safiiri naaras? ja toisteppäin?
Mutta voiko entäpä jos on vaikka helmiäissafiiri uros ja helmiäisnormaali/safiiri tai normaali naaras, minkä värisä poikasia tulee?
Vai saisiko tollaisia edes värejä yhdistää?

Kiitos jos neuvotte kokematonta vaikka hieman tyhmä kysymys olikin  :roll:


edit: muokattu otsikko yleisluontoiseksi, kaikki keskustelu aiheesta tänne!//ninde

Elliska

#16
Talvikoilla ei ole kiellettyjä väriyhdistelmiä ;) Tietysti, jos yhdistää kahta samanväristä, niin saa parempaa kyseistä väriä.

Toisaalta foorumilta löydettyä:
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"normaali + normaali = normaaleja poikasia (voi myös tulla safiiria jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)
helmiäisnormaali + helmiäisnormaali = helmiäisnormaaleja + normaaleja (voi tulla helmiäissafiireja ja safiireja jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)

safiiri + safiiri = aina pelkkiä safiireja
helmiäissafiiri + helmiäissafiiri = aina pelkkiä helmiäissafiireja ja safiireja

normaali + safiiri = pääasiassa normaalia, jos normaali kantaa safiiria voi syntyä myös safiireja poikasia
helmäisnormaali + safiiri = pääasiassa normaaleja ja helmiäisnormaaleja mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos helmäisnormaali sitä kantaa
normaali + helmiäissafiiri = pääasiassa normaalia ja helmiäisnormaalia, mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos normaali sitä kantaa
safiiri + helmiäissafiiri = poikaset safiiria ja helmiäissafiiria

Talvikoiden kasvatuksessa kannattaa muistaa myös hybridiongelma. ;)

Olive

#17
Olisiko missään artikkeleita talvikoiden kasvatuksesta?
Koitin parhaani mukaan käydä palstaa läpi, mutten löytänyt.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elliska

#18

Ninde

#19
Kasvattamisesta (jalostamisesta) yleisesti: //http://www.satavarvas.net/turkinpippurin/alkaisinko_kasvattamaan.html


edit: sivusto toistaiseksi poissa käytöstä!//Ninde

Hamsu-98

#20
Haluaisisn alkaa kasvattamaan mutta kaikkialla sanotan että jätä se aikuisten hommaksi koska siihen tarvitaan kokemusta, no mistä sitä kokemusta saa jolei yritä??
vkh tv ruoste Viki 27.2.2008

vkh tv helm.saf. Tiiti 10.11.2008

venomenom

#21
^lemmikeistä ja vaikka sijotusnaaraista =)
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Hamsu-98

#22
Juu mulla oli jo mun ensimäinen hamsteri jo 6 vuotiaana ja olen koko elämäni elännyt lemmikkien kanssa niin mä uskoisin että kokemusta löytyy..
Mulla on ollut jotain 8 talvikkoa  ;)
vkh tv ruoste Viki 27.2.2008

vkh tv helm.saf. Tiiti 10.11.2008

Anzukka

#23
^ Itsellänikään ei ikää ole 18 mutta silti syyrialaisia löytyy 20 joista suuri osa menossa jalostuskäyttöön sopivan iän tullen! ja 5 poikuetta kasvattanut syyrialaisia sekä 3(+tulevat neljä) poikuetta hiiriä!

Eli miksi ei alaikäinen voisi kasvattaa toki olen vanhempi kuin Hamsu-98, mutta periaatteessa? Tiedetään että lapset kyllästyy ja vastaan voi tulla vaikka millaisia häröjä mutta, 8 tavvikkoa on kiva määrä mutta mulla on ollut 46 eri syyrialaista sekä 2 talvikkoa  ;)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Ninde

#24
Kyllä alaikäinenkin voi alkaa kasvattamaan, kunhan sitä tietoa hankitaan ensin eikä suin päin rynnätä astuttamaan hamstereita. Tuossa oli jo yllä pari hyvää artikkelia ja tätäkin foorumia selaamalla ja lukemalla löytää paljon vastauksia erilaisiin kasvatusaiheisiin kysymyksiin.

Talvikoilla esim. yksi suuri ja merkittävä ongelma on hybridit, joten tosiaan ihan kylmiltään ei kasvatusta kannata aloittaa.

Heli

#25
No ihan yleinen kokemus elämästäkin olisi hyväksi.  ;) Minun mielestäni lasten ei tarvitsisi vielä kasvattelemaan ruveta. Miksi ei voi muuten harrastaa ja jättää kasvatusta myöhemmäksi? Kyllä 11-vuotias on minusta auttamattomasti liian nuori. Yli 16-vuotias saisi mielestäni olla, kun kasvatusta suunnittelee aloittelevansa.

Ennen kasvatuksen aloitusta olisi hyvä harrastaa näyttelyitä (ulkomuotoluokkia), jotta saisi paremman kuvan siitä millaisia eläimet ovat ja kehitettyä omaa hamsterisilmää sillä saralla. Paras olisi myös jos olisi joku kasvattaja joka "kädestä pitäen" neuvoo ja ohjaa. Itsellä ainakin oli PALJON kysymyksiä ja opin ihan älyttömästi, kun sain seurata vierestä muutaman tutun kasvattajan touhuja.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Yökyöpeli

#26
Sillä että on omistanut monta hamsua (eikä 8 ole edes vielä kovin monta) ei ole mun mielestä mitään tekemistä sen kanssa onko valmis kasvattamaan tai edes teettämään poikasia.  
Kasvattamisessa pitää olla äina jokin ajatus, siis muukin kuin että on kiva katsella poikasten kehittymistä. Heli kiteytti asiaa tosi hyvin tossa edellä.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

eta

#27
Jos minäkin laitan lusikkani tähän soppaan niin minun mielestäni 11-vuotias on kyllä yksin liian nuori kasvattamaan, mutta jos vanhemmatkin ovat kiinnostuneita ja tietävät asioista ja auttaisivat se olisi jo eri juttu. (vai olisiko)

Olive

#28
^Mä olin kirjoittamassa lähes tulkoon samoin sanoin samaa asiaa :) Eli tosi samaa mieltä oon.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elliska

#29
Minunkaan mielestä ei riitä jos vanhemmat vain ottavat vastuuta poikasista, kun heidän pitäisi oikeasti tietää kasvatuksesta ja sen ongelmista :|