HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Oman käsitykseni mukaan campbellit ja talvikot ovat sama laji, jotka ovat lähteneet luonnossa erkanemaan esim. eri asuinsijoille ja sitä kautta "omiksi lajeikseen".

...ja tässä erkanemisen alkuvaiheessa kaivettu koloistaan lemmikeiksi, joina ne eivät ole enää kauemmas toisistaan eriytyneet?  :)

Mutta tosiaan, eikö sitten kun puhtaita yksilöitä ei enää tunnu olevan/niitä on hyvinhyvin vähän, eikö olisi ihan realistinen ajatus että voisi olla hyväksyttyä käyttää lajien jalostukseen hamstereita joiden puhtaudesta ei ole takuuta mutta ne muistuttavat erehdyttävästi joko campbelliä tai talvikkoa? Pyrittäisiin kuitenkin mahdollisimman puhtaisiin hamstreihin, mutta ei geenipoolin pienuuden takia jätettäisi pois niitä joiden kohdalla epäilys hybridiydestä olisi...

(Joo en ole mikään kasvattaja, mutta kiinnostunut.)

Heli

Kyllähän totuus on se, että nykyisellä linjauksella ei hurjan montaa vuotta eteenpäin pötkitä.

Jos jatketaan näin tiukalla linjalla, niin minun mielestäni yhdistyksen velvollisuus on lähteä kunnolla selvittämään eläinten dna testauksen mahdollisuutta. Kun tätä ei kuitenkaan tehdä, eikä todennäköisesti myöskään ole mitään mieltä teetellä dna testejä kaikilla jalostukseen käytettävillä eläimillä (jos se olisikin noin muuten kuin rahallisista syistä mahdollista), on mielestäni jatkolinjausta syytä miettiä uudelleen.

Tämä tiukka linjaus vie ihan varmasti ajan saatossa vain ojasta allikkoon. Valitettavasti. Ja jos lajit onkin jo nyt sillisalaattia (mikä on hyvin hyvin todennäköistä), niin lajit tuhotaan turhaan sisäsiittoisuuteen.

Scarlett

Tuli vaan mieleen, että dna-testausta tai perimän yhtäläisyyksien vertailua voisi mahdollisesti ehdottaa esim. graduaiheeksi jollekulle biologian alan opiskelijalle.
En kyllä suoraan sanottuna tiedä juuri mitään koko aiheesta, mutta tämmöinen ajatus pälkähti päähän. Eteläisimmistä kaupungeista Helsingissä, Turussa ja Jyväskylässä on biologian laitokset, joiden mahdollisuuksia/kiinnostusta asiaan voisi tiedustella, jos tämä tarpeelliseksi katsotaan.

Mustikkamaan

Käsittääkseni DNA-testaukseen tarvitsisi täysin puhdaslajisen eläimen, ts. se pitäisi poimia luonnosta. Siitä oli joskus kauan sitten puhetta, ja tällainen seikka tuli esille.
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Scarlett

No niinpä tietenkin... Hieman asiaa hankaloittava seikka  ;)

Heli

Miksei sitten voisi verrata nykycämpsyn ja talvikon dna:ta? En mä näistä tämmösistä ymmärrä, menee liian ydinfysiikaks mulle.  :D Mutta luulisi että epävarmasti puhtaidenkin geeneistä pystyy jotakin sanomaan. En tiiä sitten...

Vevve

Eikö testit kannattaisi kuitenkin tehdä niillä nykyisin lemmikkinä olevilla lajeilla jos vain mahdollista, koska nehän saattavat monien vuosien jalostuksen tuloksena olla melko erilaisia kuin alkuperäiset luonnossa elävät yksilöt.
Tai jos lajit luonnossa ovat jatkaneet eriytymistä toisistaan lemmikiksi tulon jälkeen?

Mustikkamaan

Käsittääkseni siinä on se jippo, ettei me voida tietää mitä "oikea" campbelli tai "oikea" talvikko on niin sanotusti syönyt, jonka vuoksi mitään ei voida verrata.

Mutta joka tapauksessa joku dna-testauskin on mun mielestä vähän yhtä tyhjän kanssa, tai mikä taka-ajatus siinä lopulta olisi?

En myöskään ymmärrä, miksi jotain hybridien tekemistä tulisi erikseen "testata" Suomessa, kun sitä on tehty ympäri maailmaa jo vaikka kuinka paljon - ja Suomessakin - sekä tahattomasti että tahallisesti. Jokainen nykyisin elävä campbelli on jossain määrin talvikko ja toisinpäin, se on varma. Terveydellisiä ongelmia tulee varmasti juuri yhtä paljon kuin näyttelyjalostuksessa ylipäänsä, ei sen kummempia "epämuodostumia" tai muita ihmeellisyyksiä.

Vevve

^ Eikö ulkomailta voisi vain kysellä, että onko ne jotain salaperäistä näissä risteytyksissä huomanneet mikä ei olisi vielä Suomalaisten korviin kiirinyt?
Suomessa varmaan kuitenkin haluttaisiin ihan omin silmin nähdä ja testailla nämä, kun muissa maissa saattaa suhtautuminen hybrideihin olla paljon löysempi ja hyväksyvämpi kuin täällä.

Jos minä nyt olen ymmärtänyt oikein pienessä päässäni mietiskellessäni, niin eikö se olisi pienempi paha että talvikossa on vähän kämpsyä (kunhan se ei aiheuta terveyshaittoja) tai toisinpäin kuin että hamsterit ovat ennen pitkää niin läheistä sukua toisilleen että niiden yhdistäminen alkaa oikeasti hirvittää? Kun mitään jännää ihmeparannusta tähän tilanteeseen ei ole, mutta samaa rataa on turha jatkaa, eikö houkutus eläinkauppaeläinten tai epäilyttävien sukujen käyttöön ole aika suuri.

Onhan sitä kyseltykin.

Mä olen kyllä aina vaan varmempi siitä, ettei linjat ole vuosi(kymmeniin?)in olleet mitään "puhtaita". Ihan kuin jo kasvatuksen alkuaikoina ei olisi käytetty paljon taustoiltaan tuntemattomia eläimiä. Ja mä en ainakaan jaksa uskoa, ettäkö esmes tukut olisivat koskaan erityisemmin mistään puhdaslajisuudesta välittäneet. Ihan varmasti on vahingossa tipahdellut vääriä otuksia vääriin lootiin muiden sekaan.
Tukuissahan muuten usein niitä uusia värejä tulee esiin...  ;)

Toivoisin kyllä että aiheesta saataisiin enemmän keskustelua aikaan ja että myös hallitus käsittelisi asiaa ottaen huomioon nykytilanteen sekä tulevan.

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Heli"edit. Ei tämä nyt ole mikään hybridien puolustuspuhe, mutta mietin vaan että asiaa pitäisi ajatella järjen kanssa ja pohtia sitä mikä lajien tulevaisuus oikeasti tätä menoa on? Mistä kasvattajat aikovat hankkia uutta "puhdasta" verta? Ja jos on oletettavaa etteivät lajit edes ole puhtaita niin kuinka järkevää on varmuuden vuoksi rutsata niin pitkään kuin linjat ovat elinkelpoisia?

Olen samaa mieltä.
Tauteja ja kaikenlaista sisäsiittoisuuden aiheuttamaa juttua sekä talvikoilla että campbelleillä tuntuu olevan ihan omasta takaa sen verran, että luulisi kyllä uuden veren olevan enemmän suureksi hyödyksi kuin haitaksi lajeille.

TiinaL

Talvikon ja campbellin geenit ovat kyllä tiedossa, joskus törmäsin netissä tietokantaan josta löytyi "vaikka mitä".

Laboratorioissa tuskin ovat sotkeneet lajeja vahingossa, joten puhtaita löytyy. Luonnosta ainakin, eivät ole edes uhanalaisia.

Käsittääkseni kissoilta testataan esim. yksittäisiä värigeenejä, eikä maksa kuin muutaman kymppiä. Testin kehitys vaan on työlästä=kallista, eikä lemmikkiharrastajien hybridiongelmat varmaan paljon kosketa tiedemaailmaa.
Hypnôse

Mustikkamaan

Joo vähintään luonnosta löytyy, miksei laboratoriostakin (siellä tosiaan tuskin ollaan niin aaseja kuin lemmikkipiireissä, muuten menisi systeemit sekaisin).

En silti kyllä vieläkään ole ihan perillä, mitä näiden lajien dna-testauksesta tms. olisi hyötyä? Päästään poissulkemaan kaikki loputkin yksilöt jalostuksesta?

Vai hankitaanko suosiolla luonnosta täysin puhtaat yksilöt ja kielletään nykyisten käyttäminen kokonaan, että päästään ihailemaan aikuisten oikeasti puhdaslajisia sukutauluja?

Heli

Mä ajattelisin itse, että jos vaikkas sitten DNA testeillä vahvistetaan, että kyllä, lajit on jo täysin sekoittuneet, niin sittenhän se olisi helppo ratkaisu höllätä "kaikki" mukaan jalostukseen. Tai jotain.

Mut jooh, ei tämä aihe tainnut kovinkaan montaa ihmistä koskettaa kun ei tämän enempiä ole keskustelua syntynyt.

Mustikkamaan

^Niin no ihan totta tuokin puoli. Mutta kyllähän kaikki tietää että ne ovat jo sekoittuneet täällä lemmikkipuolella, siitä ei ole pienintäkään epäilystä.