Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

Peikko

Elikkäs tuon putki systeemin pitäisi siis todistetusti toimia  :)  Täytyy jatkaa ahkerasti harjoittelua poikasen kanssa.

?Lyllerö?

Heh.. Kun Lyllerön hankin, en pariaatteessa tiennyt yhtään miten hamsu kesytetään. Tai siis tiesin, että ekana/ekoina päivinä sen pitää antaa kotiutua, mutta malttamaton kun olin, aloin sörkkiä seitä heti ekoina tunteina :oops:  Mutta jo kolmessa päivässä se oli suht. kesy. Ei oo muuten koskaan purrut eikä näykkinyt minua ainakaan, eikä kyllä tietääkseni ystäviänikään. :)  On se semmoinen enkeli :lov
[size=85]

Vkh tv, Lyllerö 18.11.06 --->

[/size]

Peikko

Nyt ollaan edistetty jo paljon! Vinku kiipeä itse kädelle boxista, ja voin nostaa sen hetkeksi ilmaankin  :)  Sylissäkin se vipeltää innoissaan. Ei enää huutamista, mutta vielä jatketaan harjoittelua. Pitäs vielä oppia siihen, että sitä käsitellään eikä vain, että se nostetaan jonnekkin tai pidetään hetki sylissä. Dunasta en sitä rupea suoraan syliin vielä nostamaan, ettei säikähdä  xD Putken avulla kuljetusboxiin ja sieltä se sitten saa kiipeillä kädelle.  :D

niiranen

Meilläkin edistytään pikku hiljaa kääpiöhamsu Niilon kanssa. On nyt ollut meillä 1,5viikkoa. Häkkiin käden laittaessa yrittää "kapsia"/"raapia" ja vähän näykkiä/maistella. Kun ottaa esim. wc-paperiputkella Niilon pois häkistä, antaa käsitellä. (Itse asiassa avomies oli ensimmäinen joka piti Niiloa kädessä. Minä kun olin töissä.) Pikku hiljaa tässä kesyyntyy. Nyt tosin molemmat meistä yövuorossa, joten ehdittiin päivällä vain vähän käsitellä Niiloa. Mutta huomenna taas!   :D

Peikko

Pikkuhiljaa hyvää tulee, eikös sitä niin sanota :)  Vinku innostui äsken hullun lailla, kun pääsi syliin viipottamaan. Sylistä kuljetus boxiin ja takas syliin ja käteen vähäks aikaa istumaan, sitä se jakso ravata ees taas  xD

Omppu

Vanilla on kesyyntynyt hyvin, vaikka pelkäsin etten osaa kesyttää sitä. :) Ei pelkää yhtään häkissä liikkuvaa kättä vaan tulee uteliaana nuuskimaan. Kädelläkin se kököttää rauhallisesti, vaikka ennen hyppäsi kauhistuneena pois. :)
Cindy (roborovski, norre 10.2005-6.10.2007 R.I.P.) Sandy (roborovski, norre 10.2005-26.2.2008 R.I.P.) Vanilla (syyrialainen, creme 12.9.2007-31.12.2009 R.I.P. )

nippe

Onko kellään kokemusta, jos poikanen on kovin vilkas ja vikkelä, niin rauhoittuuko yleensä ajan mittaan? vai onkohan esim. vielä vuoden vanhana yhtä vikkelä kuin kirppu  :)  ? Meillä on reilu 3 kk vanha tyttö vauva (ehkei enää vauvaksi voisi sanoa  :grin ). Kun vauva saapui meille luovutusikäisenä, oli aluksi TOSI arka! ei kuitenkaan ole "rääkynyt" eikä purrut kertaakaan. Nyt on tottunut liikkeisiin, kättä voin pitää dunassa, koskettaa, ottaa ruokaa kädestä, hetken saattaa istahtaa kädellä, mutta sitten kiireellä pois. Dunassaan on tosi vilkas ja touhukas. Kädessä/sylissä pidän vain suljetussa tilassa, missä voi juosta vapaana. Koska tämä "vauva" hyppii ja loikkii kuin kenguru, ja on tosi nopea liikkeissään eikä ole kädessä yhtään paikallaan. Tulee kyllä kiipeilemään jalkojen päälle vapaaehtoisesti  :) . Mietin vain, mahtaako rauhoittua itsestään, vai pystyisinkö jollain "opettamaan"/"kesyttämään", jotta olisi rauhallisempi käsiteltäessä ?

Peikko

Poikaset ovat yleensä aina vilkkaita, kun niitä alkaa käsittelyyn totuttamaan ja pikku hiljaa harjoittelemalla ne ovat meillä ainakin aina oppineet ettei kädellä tarvitse sinkoilla minne sattuu. Meillä on yleensä tehty niin, että poikanen vai otetaan boxistaan ja sitä pidetään kädellä ja käsitellään ja kaikki nämä ovat oppineet käsittelyyn ja ovat mitä kesympiä hamstraajia  :) Aikaisemmin kerroin jo miten Vinkun olen saanut kesyksi. Sanoisin, että annat sen itse tulla kädelle esim. kuljetusboxista. Sitten kun se tulee siihen mielellään niin nostelet sitä hieman, kyllä sen näin pitäisi oppia, että kätesi eivät tee sille mitään pahaa ja luulisi sen rauhoittuvan  :P

Sneezy

Mun Sneezy-hamsu tulee käteen syömään ja tänään nostin sen ekaa kertaa.
Se oli tosi kiltisti :D . Sneezy on mun eka hamsu, joten mua jännitti aika paljon :mrgreen: Hamsut on vaan niin ihanii :sydan
On helppoa olla rohkea kun ei ole mitään pelättävää.

Maikkis

Poikasen kesyttämiseen liittyen täällä ja täällä on hyvää tietoa.

Peikko

Meilläkin Vinkua saa jo käsitellä lähes normaalisti. Tulee itse kädelle  :)  Mutta en vielä ole sitä mistään dunasta suoraan syliin ottanut, paitsi sylissä kun vipeltää niin siitä sen voi hyvin ottaa kädelle eikä säikähdä  xD

Hanetzu

Sillon ku Jekku tuli meille, sekin oli aivan villi. Eläinkaupasta ostetuita ei varmaankaan yhtään käsitellä, kun ne on poikasia. Se varmaan tekee myöhemmin kesyttämisestäkin vaikeampaa?
Annoin Jekun aluksi pari päivää olla rauhassa omassa häkissään. Vasta sitten kun tämä oli "hyväksynyt" sen kodikseen, aloin käsitellä sitä.

Nilla

Kumma juttu. On ne kaikki hamsut niin erillaisia. Silloin kun Niiskulla oli poikasia niin viikon ikäinen poikanen oli jo tulossa käteen, vaikka ei ollut ennen sitä kättä suunnilleen nähnytkään.  :huh  Luulen, että se poikanen oli Ichigo sillä hän on heti tulossa käteen, oli sitten minun tai jonkun muun käsi  ;)
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Jenniliini82

Meillä on nyt n. viikon ollut talvikko uros. on aika arka, kyllä kädestä syö mutta kädelle ei tule, pureminenkin on lisääntynyt taitaa olla nyt tosi tarkka reviiristään(asuu minidunassa). mutta sitten otin sen eilen pahvirullassa erilliseen laatikkoon, niin siellä se käveli kädelle ei tainnut edes tajuta että on kädellä, laatikossa oli iso pyyhe. Siis onko tämä normaaliakin että hamsu on kiukkuisempi eikä halua kovastikaan kättä lähestyä kun on omalla reviirillään??? piti tänään aikamoista "narinaa" majassaan kun siivosin dunaa...

Jenniliini82

eilen taas antoi nostella itseään kun oli erillisessä laatikossa ja heti rauhoittui kädellä....mutta kun on omassa dunassaa tulee heti käden viereen ja puraisee..ja kovaa.. :S ruokaa kyllä syö mielellän kädestä dunassa. Varsinkin päiväsaikaan jos sattuu olemaan hereillä ja laitan käteni dunaan, niin silloin ollaan kiukkuisia. Ei se kyllä enää ole sähissyt...onko muilla tällaisia kokemuksia?