Kasvattajan vastuusta...

Aloittaja Niina-03, 15.07.08 - klo:21:03

GaneshaX

Jos ei ole varma, haluaako teettää poikasia, niin yleensä suosittelen olemaan teettämättä  :) Sitten kun on varma, mitä haluaa ja mitä tekee, niin siitä lähtökohdasta on paljon parempi aloittaa.  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Yadell

Kompsin GaneshaX.
Tosiaan ennen poikasten teettämistä pitäisi opiskella kunnolla genetiikkaa (+ mahdolliset kielletyt yhdistelmät) jne.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Ellli

Juu. Kiitän.  Oon saanut toooosi paljon tietoa teettämisestä. JOS teetän niin aattelin tehä tietty Talvikolla ja sellasella Helmiäs värisellä niiku Hilleki. Eikös oo niin että poikasiin ei saa koskea kun se on pieniä. Eikö käsittely aika ole vasta 2-3 vk? Vai?
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Vevve

Poikaset avaavat silmänsä noin 9-10 päivän iässä, 2 viikkoisina niitä voi alkaa käsittelemään varovasti. Täällä on hyvä perusohje talvikkopoikueen hoitoon: //http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/TALVIKKO.poikasten.hoito.html
Poikueen vanhempien ei ole pakko olla samaa väriä, mutta yleensä samanvärisistä vanhemmista tulee näyttelyitä ajatellen paremman värisiä poikasia. Tässä hieman genetiikkaa mitä eri yhdistelmistä voi tulla:

normaali + normaali = normaaleja poikasia (voi myös tulla safiiria jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)
helmiäisnormaali + helmiäisnormaali = helmiäisnormaaleja + normaaleja (voi tulla helmiäissafiireja ja safiireja jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)

safiiri + safiiri = aina pelkkiä safiireja
helmiäissafiiri + helmiäissafiiri = aina pelkkiä helmiäissafiireja ja safiireja

normaali + safiiri = pääasiassa normaalia, jos normaali kantaa safiiria voi syntyä myös safiireja poikasia
helmäisnormaali + safiiri = pääasiassa normaaleja ja helmiäisnormaaleja mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos helmäisnormaali sitä kantaa
normaali + helmiäissafiiri = pääasiassa normaalia ja helmiäisnormaalia, mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos normaali sitä kantaa
safiiri + helmiäissafiiri = poikaset safiiria ja helmiäissafiiria

Ellli

Joo hei kiitti taas tosi paljon!
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Vevve

Innostuin tämän keskustelun pohjalta kehittelemään itselleni rekkaripaperit joissa on viisi polvea sukutaulua. Oli yllättävän vaikea saada ne sullottua siihen paperiin, ja täyttämiseen meni sikakauan kun tein tämän Indesignilla kun en osaa käyttää mitään acrobatia... :D
Tässä screencappi. Mallina seuraavan suunnittelemani poikueen sukutaulu täytettynä tuohon. Siellon jopa yksi mun kasvatti alimmassa nurkassa oikealla  xD

//http://s1045.photobucket.com/albums/b451/veeranhamsut/paperi.jpg

PiiaL

^ Minäkin mietin, että pitäisikö alkaa väsätä jotain tuollaista vaakasuoraan tehtyä rekkaripaperia, johon saisi mahdutettua enemmänkin tuota sukua.  On aina yhtä hauskaa nimittäin googletella hamsujen nimillä, että löytäisi edes sukupolven pari lisää sukua noiden hamsujensa takaa ja pystyisi laskemaan realistisempia sukusiitosprosentteja.. Hyvältä näyttää jo tuo Vevven malli, olisikohan tuohon mahdutettu vielä kuudeskin sukupolvi, jos isän ja emän olisi laittanut tuonne yläpalkkiin?

lentsu

Tuo Veeran papru on tosi hyvä. Harmi kun itsellä ei tietotekniset taidot riitä minkään tuollaisen värkkäämiseen. Ei noita sais laajempaan jakeluun sellasessa muodossa, että tyhmempikin osais täyttää?  :P

mirauh

Hei tuli tosta Vevven hienosta rekisteri paperista mieleen, että jos tekee oman rekisteripaperin, jolla aikoo rekisteröidä hamsterinsa tästä eteenpäin niin onko tuo SHY'n logo paperissa (samoin kun Vevvellä) pakollinen ? Tai siis saako sen ylipäätään liittää omaan paperiinsa mukaan, vaikka rekisteröinti kaavake ei ole SHY'n oma vaan itse tehty :)?

Mustikkamaan

No periaatteessahan logon laittaminen omaan rekkakaavakkeeseen on asiakirjaväärennös :D Mutta kyllä sitä on ihan läpi sormien katsottu, ennemuinoon tapasin laittaa itsekin ennen kuin hiffasin ettei se sovi. Nykyste tosin käytän SHY:n omaa kaavaketta muutenkin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mrk

^Mä oon kopsannut sen logon omiin papereihin alkujaan sitä varten että rekkaaja osaa laittaa leiman oikeaan kohtaan. Saakohan "virallisesti" ottaa oikeasti mitään lainauksia SHY:n rekisteritodistuspohjasta?

Kuuden polven rekisteritodistus onnistuu ehkä parhaiten niin että laittaa sen neljän/kolmen viimeisten polvien pätkän sinne paperin toiselle puolelle. Siellä on kuitenkin muistaakseni jo 64 nimeä 6. polvessa, että ei vältsis mahdu samaan tilaan muiden tietojen kanssa.

mirauh

Mä ajattelin myös että toi SHYn merkki paperissa olisi tosi hyvä pitää ns. virallisuuden vuoksi ja leima tulee ns. paikalleen. Mua kiinnostaisi kanssa että jos alan itse tekemään rekisteripaperia niin eihän siitä sitten jälkeenpäin tule mitään mainintoja laittomasta asiakirjaväärennöksestä..

Entä jos tekisi kaksi puoleisen rekisteri paperin, ensimmäiselle puolelle perustietoja ja esimerkiksi sisarukset, paperin toisella puolella sukua niin monta polvea kun saa hyvin mahtumaan? Menisikö kaksi puoleinen paperi rekisteröinnissä läpi? :)

Mrk

^On ainakin ennen kelvanneet myös kaksipuoliset paperit. Itse en saa ängettyä sitä kuutta polvea samalle puolelle (vaaka-, tai pystysuunnassa), vaan se suku täytyy pilkkoa molemmille puolille paperia. Viisi polvea vielä menee yhdessä osassa. Toisaalta voisi laittaa sen isoimman pätkän vaan niille hamstereille, jotka menee kasvatukseen.

mirauh

Ok hyvä tietää, en ole vielä edes yrittänyt sovitella sukua paperiin, mutta itseäni ainakin kiinnostaisi tietää sukua paljon pidemmälle kuin neljään polveen :) Toisaalta juuri lemmikkikotiin menevälle hamsterille voisi käyttää SHYn omia kaavakkeita :)

Vevve

Tuohon mun tekemään ei taitaisi kuutta polvea mahtua vaikka vanhemmat laittaisikin muualle, kun vikan polven rivit taitais mennä niin minikaposiksi.

Henkkoht inhoan sellaisia papereita joissa vanhemmat on jossain eri kohdassa kuin loppu sukutaulu, ja myös kaksisivuisia papereita. Niitä on kauheen vaikeeta tulostaa kaksipuolisesti, meidän tulostin on semmonen että se ei ikinä tunnu alottavan tulostusta samasta päästä, ni sit niihin tulee aina toinen puoli väärin päin  :D  :D