Hamsteripulina nro 7.

Aloittaja Essi, 19.11.09 - klo:16:29

Heli

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Täh, sanotko nyt siis ihan suoraan tietyn eläimeni olevan hybridi? Kerrohan, onko tämä mielestäsi korrektia?
En sentään maininnut nimeä.
Mun henk.koht. mielipide myös on, kuten useaan otteeseen yritin kertoa, että mun mielestä eläintä voi käyttää vaikka siinä olisi jokin yksittäinen toiseen lajiin viittaava piirre (jotka ovat ainoa keino millä voimme mahdollisia hybridejä raakata, jos ne on raakattava! kun ei ole niitä DNA-rillejä). Mähän sitäpaitsi vaan kehuin sitä eläintä.  ;)

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Olen myös miettinyt ulkomuotoluokkien osalta, pitäisikö tuntemattomansukuisille talvikoille järjestää jonkinlainen "lajiinotto" ulkonäön perusteella - esimerkiksi kaksi L1-mainintaa kahdelta eri ulkomuototuomarilta näyttelyssä ennen jalostusrekisteriin hyväksymistä, tai muuta vastaavaa. Tätä varten voisi olla vaikka oma luokka, ennen kuin ne L1-maininnat saanut  eläin voitaisiin esittää standardiluokassa.

Tietty tässä on se porsaanreikä, että vaikka eläimellä olisi suku tiedossa kymmeniltäkin polvilta, voi taustalla aina olla hybridijalostusta. Edelleen henkilökohtaisesti kuitenkin olen sitä mieltä, että tällaisella asialla ei ole väliä niin kauan kuin eläin on jalostukseen sopiva ulkomuotonsa puolesta.
MUN mielestä tää kuulostaa tosi hyvältä ja olen aivan samaa mieltä! Tästä olis mun mielestä paljon apua kasvatusta ajatellen. Mun mielestä ei ole oikein kannattavaa enää kasvattaa ainoastaan sukujen ja niiden oletetun puhtauden varassa, koska mistään ei ole mitään takeita. Eli tän linjauksen takia jätetään käyttämättä paljon hyvinkin potentiaalisia ja hyödyllisiä jalostuseläimiä (ihan kuin kasvattaminen ei muutenkin olisi riittävän hankalaa, näin siitä tulee lähes mahdotonta). Ja katsotaan pahalla niitä jotka mm. käyttävät jalostukseen eläimiä joiden suvussa on tuntemattomia tai muuta "hämärää".

Ajatus katkesi tässä välissä enkä nyt muista mitä muuta mun tohon piti kommentoida...

Mä en aio lähteä tähän hommaan enempää osallistumaan, koska mä en juuri hamsupiireissä muutenkaan enää pyöri. Jostain syystä silti pitää aina olla nokkaansa tunkemassa eritoten noita talvikoita koskeviin asioihin...  XD
Mutta mä TOIVON TODELLA että tää juttu ei jäisi tähän, vaikka tuskin aihe täältä kovin monen talvikkokasvattajan silmiin osuu. Olis kuitenkin ihanaa jos hallitus jossain välissä ehtisi näitä asioita käsittelemään  ja "uudistamaan". Mun mielestä viirun ehdotus oli tosi hyvä ja sitten toi Ninden, että ihan nää mandariinitkin päästettäis lemmikkiluokkiin. Sillä tavalla meillä olisi ehkä mahdollisuus hiljalleen oppia vähän tuntemaan niitäkin.  :)
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "viiru"GaneshaX, on Classicilla terraariomallikin, jos sitä tarkoitit.

En pidän tuosta Classicin terrapullosta sitten yhtään  :mrgreen:
Liian pitkä, hankala ja kallis  :<  (verrattuna Trixien pulloihin)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

jonna

^Sama  :D  Näitä 75ml:n pulloja kun saisi sillä ripustuslenkillä...
Noi on vielä halpojakin. Tosin, rautalangasta saa kyllä väsättyä sellaisen telineen johon tuon saa riippumaan.
Onko joku kokeillut tämmöistä http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hak ... lot/143108

Katselin että tuolla oli suht edulliselta vaikuttavaa sapuskaakin. Tarvii laittaa isompi tilaus jahka rikastuu  xD

Mistäköhän johtuu että meidän "vilmitähdet" on webbikameran tultua ruvenneet sotkemaan ihan älyttömästi  :huh  nuo pissii estoitta juomapullon alle, rynkyttää sitä pulloa, sutii puruja ruokakippoon ja levittelee sapuskaa ympäriinsä. Ja uittaa papereita piltissä. Loota on jatkuvasti ihan karsean näköinen  :D

Marla

En ole talvikkoharrastaja, mutta minusta tuntuu oudolta, etteivät hybridit pääse lemmikkiluokkaan, kun syrkkipuolella knikillisillä ja värivikaisilla on oikeus osallistua ja yhtäläinen mahdollisuus pärjätä kuin ulkomuodollisesti pätevillä, vaikka knikillinen syrkki nyt on kaikkea muuta kuin jalostuskelpoinen.
Kun sitä jalostuskelpoisuutta ei kerran lemmikkiluokassa arvostella, tuntuu oudolta, että mahdollisesti ihanan luonteen ja terveen ulkomuodon omaavalla hybridillä ei ole osallistumisoikeutta. Jos kääppärit arvostellaan samassa, minusta mitään erillistä hybridiluokkaa ei tarvitsisi edes olla, mutta jos nuo arvostellaan erikseen, sitten toinen juttu.

Enkeli89

Tässä useamman illan aikaan miettinyt että mitä hamsuilun kanssa tekisin, mieli tekisi saada ihasteltavaksi uusia värejä ja oppia näyttelyistä uusia asiota- mutta toisaalta elämäntilanteeseen ei reissaaminen sovi nyt ollenkaan ja jotenkin tuntuis siltä et pitäis ulkomuotoluokan puolella päästä käymään. syrkkien kanssa olen käynyt joissakin hmm.. hieman alle kymmenissä ulkkiksissa mutta kääppäreitä ei ole ollut mahdollisuutta viedä kuin muutamasti..

seuraavaksi ongelmaksi muodostuu se että haluaisin syrkeistä jo luonnonvalkoisista ja soopeleista siirtyä johonkin uuteen ihanaan väriin jota alkaa opiskella- mutta vaihtoehtoja on liikaa  :oops:
kääppäreissä taas talvikko on lemppari laji ja niissäkin vain yksi värimuunnos..

noh, jospas sitä antais pumpulin, cuklaan ja hattivatin vanheta rauhassa ja miettii sitten myöhemmin..
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

GaneshaX

^^ Meillä on ollut myös tuollainen sippypullo, mutta en tykännyt siitä yhtään...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

^ Samaa mieltä aivan sairaan hankala ja huono. Varsinkin kun imukupit hiukan vanhenee ja kuivuu niin ei pysy dunan pleksissä kiinni. KOKEMUSTA ON.

ammie

Meillä on myös ollut noita sippy pulloja kaksin kappalein, mutta molemmat alkoivat puolen vuoden käytön jälkeen vuotamaan.  :pihalla:  En sitten tiedä, mikä niillä tuli, mutta classicin pullot on todettu meillä parhaiksi.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Vevve

Meillä ei ole ollut Sippy-pulloja, mutta imukuppeja kyllä. Mokoma hansteri jyrsi imukupit yhdessä yössä kokonaan häviksiin...

Meillä käytössä classicin pullot kuumaliimatulla akvaariomagneetilla. Ferplastin pullot on huonoja, niissä on korkin ja metalliosan liitoksen päällä sellainen ihme kumiympärys, jota on kaikista meidän pulloissa jyrsitty. Muuten on vaan yksi hamsteri joka jyrsii pulloja, sekään ei ole saanut vielä mitään rikki.

Saana

Luettuani tätä ketjua kallistun myös siihen suuntaan, että hybridien osallistuminen lemmikkiluokkiin tulisi sallia juuri niillä perusteilla, mitä täällä on otettu esille.  Mandariinien omat ulkomuotoluokat puolestaan kuulostavat todella vieraalta ajatukselta. Ja koska itse en kasvata kyseisiä lajeja niin jätän vaikeimmat jalostus- ja ulkomuotoluokkapähkäilyt niistä enemmän tietäville. Mitäs muut lemmikkituomarit ovat mieltä hybridien osallistumisesta lemmikkiluokkiin?

Kukapa ottaisi selvää, mitä DNA-testit maksavat. Olisi aivan äärimmäisen mielenkiintoista tietää ovatko talvikot ja kämpsyt alunperinen samaa lajia tai ylipäätään kuinka paljon samankaltaisuutta niistä löytyy. Eikö meillä ole yhtään biologian opiskelijaa tms. harrastusporukoissa? :)

Aya

Mä olen kanssa sitä mieltä et selkeät hybriditkin vaan lemmikkiluokkaan! Varmastihan lemmikkiluokissa pyörii tällä hetkelläkin jonkinlaisia hybrideitä, mutta koska ne eivät selkeesti hybridiltä näytä, niin saavat siellä olla. Joten mun puolesta vaan tämä sama oikeus kaikille!
En nyt jaksa sen kummemmin asiaa puolustella kun tässähän on jo ihan hyviä kommentteja tuotu esille, komppailen vaan :)

Scarlett

No tässä olisi yksi bilsari, mutta valitettavasti "vain" opepuolen sellainen. Joskus aikoinaan ajattelin, että jos DNA-testi kiinnostaisi yhdistystä, voisin kysellä, että olisiko joku saman alan (tarkemmin esim. evoluutiogenetiikan tai molekyylibiologian) opiskelija kiinnostunut tekemään vaikkapa gradun aiheesta, mutta tässä taitaa olla ongelmana se, että vertailukohtana pitäisi varmaan olla absoluuttisen puhdas talvikko ja puhdas campbelli, jotta tutkimuksesta saataisiin jotain irti, mutta mistäs semmoisia sitten saisi, eipä varmaan mistään, jollei lähde itse haavin kanssa hamsumetsälle.

Mrk

Niinno, mitäs meitä oli varmaan yhtä monta aktiivista talvikko kasvattajaa/harrastajaa kuin on ihmisiä tämän hetkisessä hallituksessa, miettimässä päämme puhki siellä taannoisella talvikkofoorumilla mikä olisi paras keino menetellä hybridien kanssa, ja ei saatu aikaan mitään. Sikäli ehkä vähän epäreilua odottaa että hallitus yksin hoitaisi tälle asialle nyt jonkun pisteen.

Eikö tuomari voi kuitenkin painottaa arvostelussaan eri asioita, ja jos on eri mieltä hybridien haitallisuudesta, niin vaan jättää huomioimatta kaikkia yksityiskohtia? Ja tosiaan noista hybridipiirteistä voi olla montaa eri mieltä. Kellertävä väri vaikka voi olla jollekin ihan selkeä merkki sekoituksesta, kun taas toiselle normaalia värin sisällä olevaa vaihtelua. Selkäjuovan kanssa sama juttu, ainakin meillä on sen suhteen myös ollut suuria vaihteluita leveästä ihan ohueeseen. Tuskin tästä asiasta edes keskusteltaisiin nyt ellei yksi tuomari toisesta maasta olisi asiasta mielipiteensä ilmaissut näyttelyssä, ja totta kai se piti ottaa täällä heti ehdottomana lakina.

Mun mielestä yhdistyksen tämän hetkinen kanta hybrideihin on ihan hyvä, koska se saattaa estää asiasta tietämättömiä ihmisiä lisäännyttämästä tarkoituksella talvikoiden ja campbellien sekoituksia. Lajit on luultavasti sekoittunut jossain vaiheessa kaikissa linjoissa, mutta en näe syytä tällä hetkellä miksi niitä pitäisi lähteä sekoittamaan lisää. Siinähän nimenomaan mentäisiin taaksepäin harppausaskelin, ja joutuisi tekemään kovan työn saadakseen hamsterit näyttämään taas talvikoita ja campbelleiltä.

Lemmikkiluokkiin saisi tosiaan olla tervetulleita kaikki hamsterit. Hybridi nimitys on kyllä jotenkin ikävän kuuloinen, kuulostaa enemmän joltain sairaudelta kuin hamsterilta, eikö voitais puhua sekarotuisista. Tai campikoista ja talbelleista. XD

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Mrk"Periaatteessa olisi ihan hyvä idea järjestää näyttelyissä jotain katselmuksia tuntemattomista taustoista oleville eläimille, mutta niihin täytyisi mun mielestä vaatia myös jälkeläisnäyttöä, normaalia tai safiiria, koska joistain lähes valkoisista helmistä on ihan mahdoton sanoa mitään värin osalta. Talviturkit myös häiritsee. Ja se pitäisi sitten päättää useamman ihmisen toimesta sallitaanko jalostukseen käyttö, jotta jälkeenpäin tulisi mahdollisimman vähän eripuraa asiasta.

Jälkeläisnäytöissä taitaa olla se ongelma, että sitten kun on teettänyt sillä tuntemattomasta taustasta olevalla eläimellä jälkeläisiä ja vie niitä jälkeläisnäyttöön eikä hamsteria sitten hyväksytäkään niin sittenhän sillä on joka tapauksesa jo jälkikasvua.

Mrk

^
En mä näe siinä isoa ongelmaa. Sehän tarkoittaisi vaan sitä, että niillä ei sitten tule jatkaa eteenpäin. Lemmikkeinähän ne olisi ihan yhtä hyviä.