• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä asumuksen koosta

Aloittaja Hamsu_Fani_, 04.01.12 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

Marpai

Kiitos vinkeistä. Osaisko joku vielä neuvoa mistä tuohon isompaan dunaan (99x51) saisi tason? Onko 23 cm juoksupyörä hyvän kokoinen syyrialaiselle?

emmesyys

En tiiä tehäänkö noihin isoihin duniin tehdasvalmisteisia tasoja, en oo itte ainaskaan nähnyt, mutta se ei kyllä tarkoita sitä etteikö niitä olisi. :D Eikun hei, meidänkin tuossa mukana oli jonkunmoinen muovinen tasosysteemi. Heitettiin se pois kun ei tykätty, sinne ei siis nähnyt alle ja se oli muutenkin jotenkin hassu. Mutta tasonhan voi rakentaa itse esim. puusta (joku puulevy ja siihen vaan jalat). Syrkille halkaisijaltaan 20cm juoksupyörä on minimi, riippuu sitten hamsterin koosta minkä kokoinen on sille sopiva, mutta ainaskin meidän syrkkineidille tuo 20cm oli auttamattomasti liian pieni sen vielä ollessa itsekin vasta vähän yli luovutusiän, saati sitten sen siitä vielä kasvaessa. Mutta perussääntönä kuiteskin että selkä ei saa mennä notkolle. :)
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"
http://hamsterbox.blogspot.com

Marpai

Harkinnassa vielä terraario tuon dunan tilalta. Puutorin akvaariossa näyttäisi olevan jyrsijänterraarioita kokoa 80x40x41. Osaisiko kukaan sanoa mitä hyvää on dunassa vs. jyrsijän terraario? Kumpi kannattaa valita? Kyllä on vaikeeta tehdä valintoja  :icon_cheesygrin:

emmesyys

Minä nyt taas täällä vastailen. :D Mutta meillä on kaikilla hamstereilla dunat, ihan siitä syystä että ovat helppoja ja kevyitä liikutella, ainaskin terraarioon verrattuna. Muutenkin ollaan todettu toimiviksi, ovat jotenkin käteviä, niihin saa paljon purua, mitä taas kalterihäkkiin ei välttämättä saa jos pohjalaatikko on kovin matala. Terraarioissa mun mielestä ehdoton plussapuoli on niiden kaunis ulkonäkö ja se että niihin saa purua ihan niin paljon kuin haluaa. Ne tosin on sitten raskaita siirrellä. Terraarioista ei kyllä ole sen kummemmin mulla kokemusta, koska kuten sanottua niin meillä on dunat käytössä. Ne ei tosin ole mitään kauneuden multihuipentumia, mutta käteviä tosiaan.
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"
http://hamsterbox.blogspot.com

Vevve

Terraario pitää sisällään sellaisenkin hamsterin, jolla on taipumusta jyrsiä reikiä dunaan :icon_e_wink:

Itse suosin terraarioita dunien ohitse juurikin kauniin ulkonäön ja kestävyyden takia.

Ikean pienet metalliset Variera-hyllyt ovat käteviä tasoja: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80136622/

Marpai

^Kiitos tasovinkistä! Muakin viehättää terraariossa tuo, että ovat esteettisesti kauniita. Mutta tietysti raskaampia siirrellä jne. Puutorin akvaarion jyrsijäterraariot oli minusta ihan kohtuuhintaisia. Vinkkejä otetaan vastaan, jos jollakulla tietoa muista terraarioita myyvistä tahoista, hinnoista yms.  :icon_e_wink:

speedy gonzales

Just kävin tänään itse ostamassa käytetyn akvaarion syrkille 40:llä eurolla. Koko on 100/50/50. Minun syrkki pureskeli dunassa vaan juomapullon reikää, ja tässä 2:n häkin yhdistelmässä kaltereita. Mutta viikonloppuna pääsee sit uuteen!  :fruit:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

sofiajja

Olen hankkimassa hamsteria (en ole vielä varma otanko syyrialaisen vai talvikon) ja olen yrittänyt ottaa selvää siitä, millainen asumus hamsterille pitäisi olla. Koko tietysti riippuu siitä, kumman hamsterin otan, mutta haluaisin mielipiteitä kannattaisiko ottaa duna vai terraario. Terraario kiinnostaisi koska se on täysin läpinäkyvä ja hamsterin touhuja olisi kiva seurata siitä, mutta onko terraario turhan iso talvikolle, jos päätyisin siihen? Voiko terraariota pitää ilman verkkokantta vai tuleeko kannettomuudesta jotain ongelmia? :D Entä onko jommankumman asumuksen siivoaminen helpompaa ja onko väliä onko terraariossa lasiset liukuovet vai ei? Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia.

Ana

Sanotaanko näin, että liian iso asumusta ei voi olla kummallekkaan lajille. Kumpiki on ihan hyvävaihto ehto duna ja terra. Kummassakin puolensa. Jos minulla olisi vain yksi hamsteri valitsisin varmasti terraarion juuri sen takia, että näkee sen touhuja. Syyrialainen ei pysy katottomassa terraariossa, mutta talvikko pysyy kyllä. Kannattaa ottaa myös huomioon, että syrkki osaa avata liukuovet, joten siihen pitää olla sitten "lukko" systeemi.

Hamsteriyhdityksen suositus minimikoko syyrialaisen häkille on 80 x 40. Eli valmiiks myytävistä dunista Maxi duna n. 100 x 40 on ainaoa joka menee tämän yli. Itse käytän näitä, ja ovat todella hyviä. Varsinki ferplastin. Samankokoinen terraario ajaa myös syrkille hyvin asiansa. Kääppärin sitten voi majoittaa pienempääkin halutessaan. Mulla on kääppäreille medium duna, joka on noin. 70 x 40 ja terraario on yhtä hyvä.

Murmelsson

Analta tulikin jo aika tyhjentävä vastaus, eli isompi on kyllä aina parempi. :)

Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että ei isokaan terra ole ongelma pienellä hamsterilla. Meillä talvikko asuu 160cm x 40cm kokoisessa asumuksessa, ja ainoa merkittävä muutos mielestäni dunaan verrattuna on se, että terraa tarvitsee siivota harvemmin perusteellisesti. Pienet "täsmäiskut" riittävät ja suurempia siivouksia tehdään noin 1kk välein.

Tuota terraa en toki oikein voi viedä suihkuun pestäväksi, mutta puhdistus onnistuu kyllä muutenkin. Huolellinen hinkkaus miedolla/laimennetulla pesuaineella ja perään huolellinen hinkkaus vedellä ja rätillä, päälle kuivaus niin kyllä terra puhdistuu ihan hyvin. Dunat ovat toki siitä helpompia että ne voi viedä suihkuun ja huuhdella ne siellä.

Vinkkinä, että jos Ikeaa on maisemissa, sieltä saa detolf-vitriinin halvalla ja siitä on helppo muokata terraario, johon voi hyvillä mielin asuttaa syrkinkin.
Minun edesmenneellä syrkilläni ja siskoni nykyisellä syrkillä ei olla havaittu häiriökäyttäytymistä, kun ne ovat asuneet tuollaisessa terraariossa, mutta kahdessa yhdistetyssä medium-dunassa ollessa kummatkin ovat pistäneet ranttaliksi ja jyrsineet seiniä, paukutelleet kaltereita ym.

sofiajja

Kiitos tosi paljon vastauksista  :icon_cheesygrin: oli paljon apua ja nyt on selvillä jo että otan syyrialaisen ja sille mahdollisimman ison lasiterraarion! Luin että siihen terraan voi kiinnittää akvaariomagneetilla sen juomapullon ja taidankin tehdä niin :)

Aliisa

Mä saan neljän päivän päästä talvikon ja ollaan ostettu mulle ferplast duna fun ja mietin vaan että pohjalle mahtui vain 5-6cm purua niin riittääkö se

Ana

Kyllä se riittää vaikka ennempi parempi. Pistä piiloja sille ja putkia :)

speedy gonzales

#73
Käykö syrkille vesivanerihäkki? Tuli vaan mieleen, kun täälläpäin niitä on aina isoja edullisesti myytävänä. Onko se helppo puhdistaa? Tällä minun syrkillä ei ole tapana paljon pureksia mitään. Muoks. No, toisaalta kun tarkemmin ajattelen asiaa, nii olishan se detolf kauniimpi katsella. Ehkä nuo vanerihäkit sopii marsuille ja kaneille kuiteski paremmin.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Vevve

Moderaattorin huomio:
Yhdistetty useita saman aiheen aloituksia tähän yhteen.

Tähän ketjuun kysymykset hamsterin asumuksen koosta. Muistathan lisätä mistä hamsterilajista on kysymys!