Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

Mustikkamaan

Löysin knikistä tämmöstä ihan fiksulta kuulostavaa tietoa koskien koiria. Varmasti sama pätee myös hamstereihin, kun se pätee kissoihinkin.

"Häntämutka syntyy, kun häntänikamien päät pyöristyvät, jolloin nikamien pinnat eivät enää ole yhteneväiset. Sairaus liittyy luunmuodostuksen häiriöön. Monesti koiralla, jolla on häntämutka voidaan todeta myös muita dystooseja. Pennulla häntä on muodostunut nikamarungoista, jotka näkyvät röntgenkuvassa suorakulmioina, rustoiset osat eivät röntgenissä näy. Nikamarunkojen päissä on kasvurustoa ja luutumispisteitä. Jos päätelevy/kasvurusto jää epämuotoiseksi tai ei kehity kunnolla, luutuu seuraava nikama vialliseen kulmaan, jolloin syntyy mutka. Koska pennun luusto on "valmis" vasta lähes vuoden vanhana ei pikkupennun hännästä vielä näe, onko sillä mutkia vai ei. Vasta kasvun loputtua nämä viat on varmasti todennettavissa. Häntämutkan sanotaan periytyvän yhden viallisen geeniparin kautta resessiivisesti eikä sellaista koiraa, jolla on mutkia tulisi käyttää jalostukseen."

Teksti löytyi sivulta http://www.saunalahti.fi/samans/samansk ... uusto.html

Eli tästä varmaan tulee tämä "puolen vuoden nyrkkisääntö", että knikki ilmenee viimeistään siihen mennessä - koska harva hamsteri kasvaa enää  puolen vuoden iässä.

Knikki on nyt erityisen yleinen ongelma hamstereilla. Mites te kääpiökasvattajat, oletteko te koskaan testanneet kääpiöittenne häntiä? Mä en oo testannu omia varmaan ku muutaman kerran, nyt aattelin tehdä ison testausoperaation.

Sivulla http://personal.inet.fi/koti/blackmasters/hantamut.htm lukee myös, että

"Nykytietämyksen mukaan sairaus liittyy luun muodostuksen häiriöihin. Koiralla, jolla on synnynnäinen häntämutka, voidaan todeta myös muita luun muodostuksen häiriöitä kuten alaleuan surkastumista, selkärangan nikamamuutoksia ja kasvuhäiriöistä niveldysplasiaa. Kaikissa roduissa ei välttämättä näin ole, esim. mäyräkoiralla, joka sinänsä on "ruston kasvuhäiriön tuote" ei häntämutka liity muihin tukikudossairauksiin."

En löytänyt ihan heti lisää tietoa tuosta - onko teillä lisää tietoa aiheesta?
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Maikkis

Mun syrkkirouvalla on katkonainen häntä, näyttelyssä tuomari epäili knikkiä. Katkos kuitenkin tullut 1,5 vuoden iässä. Eli vaikuttaa siis tapaturmaiselta hännän "katkeamiselta"? En usko, että knikki tuossa iässä enään tulisi.

Aya

Meillon yks naaras jolle ilmesty knikki reilun vuoden iäs, ja sillä siis ihan selkee knikki.

Mustikkamaan

Mut onko se periytyvä? Se on sit toinen juttu.

Voihan häntämutkia olla vaiks kuin muutenkin. Meilläkin oli yksi "knikki" joka tuli 10 kk iässä hamsulle, mutta tiesin tasan että se johtui siitä, että se on tippunut korkeassa häkissä perseelleen ja katkassu sen siinä. Harmi vaan, että se vika serti jäi roikkumaan sit siitä  :D

PiiaL

Meillä kävi A-poikueen tiimoilta sillä tavalla, että kun poikue teetettiin ja syntyi, ei kummallakaan vanhemmalla ollut knikkiä. Kuitenkin kotiin jääneelle pojalle, Amadeukselle, tuli knikki noin puolivuotiaana ja hänen äidilleen, Kidalle, vasta tämän jälkeen, kun emo oli noin 1v 5kk. Olin myös ennen knikkien muodostumista kummallekaan, ottanut tämän A-poikueen pojan, Amadeuksen veljen Aramiksen, tyttären omistajansa teetettyään Aramiksella poikaset naaraalleen. Tälle tyttärelle, Adalminalle, ilmestyi knikki vähän aikaa sen jälkeen kun löysin setänsä Amadeuksen knikin. Harmillista sinänsä, Adalminalla on hienoin näkemäni valkoinen nauha ja yhden sertinkin se nappasi, ennen kuin knikki löytyi.

Mutta voihan se olla, että Kida vain kantoi knikkiä ja sai itse knikin tapaturmaisesti, vaikka en tiedä miten tämä loukkaantuminen olisi sitten tapahtunut, knikki oli kuitenkin aivan samanlainen kuin pojallaan ja pojan tyttärellään.  Eipä sillä sinänsä minulle ole väliä, koska sitä sukua en enää tietenkään jatka.

Aya

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mut onko se periytyvä? Se on sit toinen juttu.

siitä en tiedä, mut ainakin sen pojalle ja sen jälkeläisille on tulleet knikit  :<

Heli

Oliskohan näistä knikkitapauksista fiksua tehdä vähän samanlaista kartoitusta kuin diabetes campsyistä? Jos edes suurinosa viittis vaivautua julkisesti kertomaan ihan nimeltä ne eläimet joilla on knikkejä ollut, olisi ehkä mahdollista tehdä jonkinlaisia päätelmiä sen periytymisherkkyydestä ja siitä onko sitä joissain linjoissa enemmän kuin toisissa.

Mutta ei tällainen vissiin onnistu kun on niin paljon niitä jotka mielellään käyttää hyväksi muiden informaatiot, mutta eivät ole valmiita omiaan jakamaan.  :kieli
Destiny's hamsterit 2001-2009

Aya

Andalucialla (Alcaraz-Pikkumökin Chardonnay) on vanhoilla päivillä ilmestynyt knikki, ja ainakin sen jälkeläiset bonanza ja black jack (Elling-Andalucia) ovat knikkiä periyttäneet useammille jälkeläisilleen.

Loretta

poikue B Bätmän ja Beat Blende ( TT Pelikaanimies-Darbhin)
poikue D Dear Dreamer (Yöperhon Saimi-Peppermint´s Basilika)
poikue E Ei Pysty, Eragon, E-Type ( Black Jack - Leila Löytö)

Ängshöjdens C ( ps lv)
Ängshöjdens Allianz (Ina - Farina)
Täystuhon Pelikaanimies (Arctican Farinelli - Täystuhon Kristalliprinsessa)
Napoleon (Jomi - Breezer) <-- tällämiehellä oli knikkei kaksi  :shock:
Peppermint´s Meirami ( Kennedy - Peppermint´s Kaneli)
Susa-Erma´s Beatrise (SS Valentin - Caiccein Caunein)
Arctican Vittooria (Arctican Quasimodo-Fairyland's Star of Sierra Leone)
Hälsingeskogens Maximiliam
Arctican Yammer (Bätmän- XX)

nää nyt tuli ainakin äkisti mieleen

Päivitetty uus knihki XD
"Ilonen mieli korvaa puuttuvan älyn"

Nimetöntä syrkkikasvatusta väreissä]

blood.and.tears

Meidän aksulla tuntuu olevan knikki  :shock: Pitääkin tuoda se näyttelyyn jonkun räpellettäväksi, mut joku selkee muhkura siellä hännän loppuosassa tuntuu olevan.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Heli

Ton mun edellisen viestin vikan lauseen takia pitää nyt tarkentaa vielä, että mulla itsellä on siis ollut kaiken kaikkiaan alle kymmenen syyristä eikä yhdelläkään ole ollut knikkiä. Eli en siis nyt itse tässä pimittele mitään tietoja.  :D
Meillä on ollut ihan sit ne muut ongelmat vaivana syyristen kanssa (joista tuolla toisessa keskustelussa aiemmin kerroin).  :S
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

Meiän knikkityypit:

- Yamir & Kashmira
(Vanhemmat Symphatil Cavalry-Baradise, joista ensimmäisellä noin 7,5 kk:n iässä tuntui hännässä jotain pientä, ei kuitenkaan selvää knikkiä/mutkaa/pattia. Yamirille ja Kashmiralle tuli knikit 6 kk ikäisinä. Yamirille tuli ihan selvä "saparo" :D, Kashmiralle taas liki huomaamaton pieni kyhmy häntään, joka olisi saattanut vaikka jäädä huomaamatta ellei Yamirille olisi kehittynyt niin selvää korkkiruuvisaparoa, että keksiin tutkia siskonsa Kashmirankin hännän perusteellisesti. Näillä ei ole jälkeläisiä, mutta näiden knikittömällä siskolla Yoshitalla teetin yhden poikueen; syntyi 6 jälkeläistä, joista 5:lle ei tullut knikkiä, yhdelle lemmikiksi menneelle tuli vasta 11 kk:n iässä, omistaja kyllä mietti josko olisi ihan tapaturmaisesti tullut, mutta varmaksihan ei kukaan tiedä. Yoshitan jälkeläisen Adoncian lapsille ei myöskään ole tullut knikkiä kenellekään, ovat nyt 5,5 kk ikäisiä. Yoshitan jälkeläisen Vincentin pojalla Qasperilla ei myöskään ole knikkiä, ikää sillä vajaa 7 kk)

- Susa-Erma's Eevert
(Knikki 3 kk:n iässä. Vanhemmat Yökyöpelin Giituri-Susa-Erma's Jennifer)

Ei meillä sit onneks muita knikillisiä ookkaan ja toivottavasti ei tuukkaan :) Noita Loretan knikkilukuja ei kyl käy kateeks.

Mä oon kuiteski tullut sen verran varovaiseksi, että en alta puoli vuotiaalla uroksella enkä naaraalla poikasia teetä, haluan sillä varmistaa, ettei knikkejä vanhemmille kasvuiän päättymiseen mennessä tule. Tosin siinä astutusiän venyttämisessä myöhemmäksi päästään sitten siihen toiseen ihanaan syyrisongelmaan; eli naaraat saattavat jäädä ilman jälkikasvua, jos ei sitten heti tärppääkään ja ikää kertyy aina vaan lisää...

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Arctican Sysi-Sametilla (A. Gonnagetcha - Piki-Ihana) on knikki ja se periytti knikin yhdessä Ängshöjdens Arkiv X:n (knikki-kantaja siis, Ina - Farina) kanssa ainakin kahdelle tyttärelleen (Mustikkamaan Fifi ja Florida Sunset).
Meiän Qasper on ton Sysi-Sametin poika eikä taas Qasperilla oo knikkiä, vaikka sitä olis ollut kans tarjolla molemmin puolin sukua :D
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

^Mut Qasper kantaa sitä enivei Sametin takia. Harvinaisen arsesta.

Mut ei hysteeriseksi onneksi pare ryhtyä vaikka harvinaisen hankala vitsaus onkin tuo knikki.

PiiaL

Meidän knikillisiä:

Sissy Ensimmäisellä hamsterillani lk musta naaraalla (s.2004) oli hännässään kunnon koukku. Tästä tiedosta tosin kenellekään ei varmaan ole hyötyä, sillä hän oli eläinkauppaostos ja suku on tuntematon, eikä hän lisääntynyt.
Kida Lk hopeanharmaa vn naaras, joka oli eläinkauppaostos ja suku tuntematon. Kidalla on yksi poikue Arvin kanssa, ainakin yhdellä poikasella on knikki. Kidalle muodostui knikki 1v 5kk ikäisenä, sitä en tiedä oliko kysymys enemmän tapaturmaisesta tai ei, kuitenkin Kida kantoi knikkiä.
Mimose (Jimi Eerik Pumpuli - Simone Tinja Tamziina) Peräisin nimettömältä kasvattajalta. Mimosella ei ole jälkeläisiä.
Amadeus (Arvi - Kida) Amadeuksella ei ole jälkeläisiä.
Adalmina* (Aramis - Toffee) Aramis on Arvin ja Kidan jälkeläinen. Adalminalla ei ole jälkeläisiä.

Knikillisiä kasvattejani muilla:

Beside The Sun (Peppermint`s Timjami* - Noctis Terina) Säteellä ei ole jälkikasvua.