• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

ammie

Täällä foorumilla oli jossain linkki sivustolle, jossa oli kuvattupoikasia vuorokauden välein ja siitä näki kehittymisen todella hyvin. En enään kuitenkaan löydä kyseistä linkkiä, joten voisikojoku laittaa sen tänne uudestaan tai kertoa mistä sen löytää.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Minnaw

#1
Tässä on talvikon poikasen kehittyminen
//http://www.hamperhams.co.uk/baby_ww/hhbaby1.htm
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Minski

#2
Ja samalta sivulta campbelli-lasten kehittyminen: http://www.hamperhams.co.uk/baby/hhbaby1.htm
Hamsteriton tätä nykyä

kultahamsterit

#3
Kiinnostaa tämä ja onko joitain värejä, mitä ei kannata missään tapauksessa yhdistää?

Hessuinen

#4
Vähän selaamalla viestiketjuja olisit kyllä itsekin löytänyt asianomaisen töpön. ;)

Creme- ja keltainen on värisuvut, joita ei saa yhdistää (ensimmäisessä viestissä luetellaan kaikki creme- ja keltasukuiset värit).

Ja sitten tietysti pieni kurallinen muita "sääntöjä", jotka löytyy täältä.
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Olive

#5
^Miten sä Piia pidät noita sun poikueita kun voit kuvatakin niitä joka päivä ja silti ne säilyy hengissä? :D
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

PiiaL

#6
Lainaus käyttäjältä: "Olive"^Miten sä Piia pidät noita sun poikueita kun voit kuvatakin niitä joka päivä ja silti ne säilyy hengissä? :D

Emo kokee olonsa mukavaksi ja stressittömäksi, ruokaa on tarpeeksi tarjolla ja maitoa erittyy sekä poikaset ovat terveitä -sillähän poikue menestyy hyvin  :) Pyrin pitämään emon olot koko ajan samanlaisina ennen poikuetta ja poikueen aikana. Jos emo pitää siirtää häkistä terraarioon asumaan poikasten saamisen ajaksi, siirrän emon asumukseen hyvissä ajoin astutuksen aikoihin, että kerkeää käydä kunnolla kodikseen. En siirrä emoa asustamaan minnekkään omaan rauhaan, vaan siellä kaiken elämän keskellä muiden hamsujen kanssa olkkarissamme poikueet varttuu normaalisti, eli emo kokee että olot ovat tutut ja normaalit, eikä poikasillakaan siellä ole mitään uhkaa.

Emo tottuu, että sitä pidetään sylissä päivittäin jo ennen poikuetta, joten se ei ole siitä hyvin harmissaan myöskään poikueen aikana, kun nappaan sen boksiin ruokailemaan pesän tarkistuksen ajaksi. En tietenkään koskaan ota emoa pesästä, vaan seurailen milloin emo on pesän ulkopuolella liikkeellä. Näin emo ei koe, että olen löytänyt ja tunkeillut sen pesärauhaan.

Hamsut poikivat meillä yleensä gabbereissa, jossa on muovinen avara taso, jonka alle ne mielellään tekevät poikasensa. Pesää on täten helppo tarkkailla, kun nostaa tason pois tieltä ja kaikki ovat hyvin näkyvillä, eikä yleensä tarvitse mennä enempää pesään nykimäänkään (paitsi jos huomaan kuolleita yksilöitä tai pilaantumassa olevaa ruokaa, poistan ne lusikalla). En koske poikasiin käsin ennen kuin silmät ovat auenneet, eli pariviikkoisina.

Myönnän, että olen ehkä vähän turhankin innokas tuon kuvaamisen kanssa, eihän noissa nakkiloissa vielä niin hirvittävästi nähtävää ole. :p On vaan hyvin mielenkiintoista nähdä hamsulasten kehitys, kerta toisensa jälkeen.

Heli

#7
Jatkukoon täällä.

Osa 1: viewtopic.php?f=35&t=531
Destiny's hamsterit 2001-2009

Vevve

#8
LainaaMut miksei voi antaa emon syödä, mä en ainakaan katso pesään ekana kahtena viikkona niin tarkasti, että huomaisin moista. Ja yleensä kun sellasen huomaa, ne on seuraavana päivänä syöty.

Ja hamsterit ottaa kyllä paljon herkemmin nokkiinsa poikasten sörkkimisestä ylipäänsä kuin esimerkiksi hiiret, oli ne poikaset sitten isoja tai pieniä. Siinä menee sitten huonossa tapauksessa koko poikue jos emo huomaa vieraita hajuja tai jotain muuta.

Sintturainen

#9
Lueskelin rottafoorumia niin ei näemmä kaikki rotta/hiirikasvattajatkaan karsi. Eli tosiaan kahta koulukuntaa.
On meillä joskus ollut sellainen pahnanpohjimmainen, siis puolet pienempi pentu kuin muut. Mut sinnitelleet ovat, ja usein aikuisena ei huomaa mitään, eli ottavat kasvussa jossain vaiheessa muut kiinni. Eli, ikinä en oo minä yhtään pentua "turhaan" lopettanut. Jos oon niin aina on ollut joku fyysinen vika...tms.

Ninde

#10
Tästä karsimisestahan puhutaan (ja tapellaan) täälläkin aina tietyin väliajoin ja kohta tulee taas joku rotta-/hiiri-ihminen raivoamaan että hamsukasvattajat on ajattelemattomia typeryksiä kun ei karsi isoja poikueita. :teipit Mut ei siitä sen enempää...

Tosta pesään katsomisesta mä olen kyllä sitä mieltä, että kyllä hamsterinkin täytyy kestää se että omistaja sinne pesää kurkkii. Se täytyy tehdä vain niin että emo häiriintyy siitä mahdollisimman vähän. Jos naaras siitä hermostuu ja syö poikaset niin kannattaako sellaista eläintä jalostukseen sitten edes käyttää?!

Tästä sit sopivasti aasinsiltana.. kun täällä on paljon uusia kasvattajia joilla poikaset on syystä tai toisesta menehtyneet pesäpoikasina yksi toisensa perään, niin millä te perustelette sen että käytätte uudelleen samaa naarasta joka on joko syönyt tai jättänyt hoitamatta ensimmäiset/edelliset poikaset (tai poikaset on "mystisesti" vain kuolleet ensimmäisten vuorokausien aikana) ja ehkä jopa astutatte sen samalla uroksella kuin aikaisemmin? Tämä mietityttää minua ja ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn - eli herneitä ei tarvitse kenenkään vetää. ;)

Sintturainen

#11
Mulla oli joskus ysikytluvuvlla naaras jolta katoili pentuja, teki muistaakseni yli 10 pentua. Kun vajaa kolmiviikkoisena katos vielä pari pentua, erotin emän pennuista. Sille naaraalle ei enää pentuja tullut, mutta kyllä mä niitä pentuja sitten jalostukseen käytin, eikä tuollainen "syömisvietti" periytynyt.

Niinan kans oon samaa mieltä että kyllä pesään täytyy pystyä kurkkimaan, mutta just mahd. vähän ihmisen hajua pesään ja poikasiin...

Vevve

#12
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Tästä sit sopivasti aasinsiltana.. kun täällä on paljon uusia kasvattajia joilla poikaset on syystä tai toisesta menehtyneet pesäpoikasina yksi toisensa perään, niin millä te perustelette sen että käytätte uudelleen samaa naarasta joka on joko syönyt tai jättänyt hoitamatta ensimmäiset/edelliset poikaset (tai poikaset on "mystisesti" vain kuolleet ensimmäisten vuorokausien aikana) ja ehkä jopa astutatte sen samalla uroksella kuin aikaisemmin? Tämä mietityttää minua ja ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn - eli herneitä ei tarvitse kenenkään vetää. ;)

Mulla kuoli juuri yhdeksän poikasen talvikkopoikue ilmeisesti emon hylkääminä jo ensimmäisen vuorokauden aikana. Ne olivat emon ekat poikaset, ja luulen että hylkääminen johtui ihan omasta hölmöilystäni kun menin niitä sorkkimaan liian aikaisin... Päätin yrittää uudelleen samalla uroksella, mutta kolmatta kertaa en kyllä varmaan koittaisi enää.
Pesässä on nyt kahden vuorokauden ikäiset poikaset elossa ja emo hoitaa oikein tunnollisesti.  :)

Olive

#13
Meillä emo hoiti poikasia ja ne kuoli silti, en tiennyt syytä varmaksi emon viaksi, joten päätin kokeilla uudelleen eri uroksella. Sitten se söi ne seuraavat...Mutta mä luulen että vika oli mussa, kun touhotin siellä pesän lähellä ihan liikaa.

Nyt sitten eri naaras ja eri uros ja elävät pennut. Tosin kehuako tälläkään, kun neljä yhdeksästä jäi henkiin...

Miten mä aikanaan sain yhdeksänpäisen poikueen pysymään hengissä...ei tajuu.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Ada

#14
En nyt jaksanut nyt lukea ketjuja.
Olis muutama kysymys. Minkä ikäisenä hamsterille(syrkille) voi teettää vielä poikasia? Kaverillani on syrkkinaaras, jolle se aikoo keväällä tehdä naaraalle toisen poikueen(ekapoikue oli viime vuonna kesällä), naaras on keväällä jo kaksi vuotta, niin eikö se ole jo ihan liian vanha poikimaan? Ja sitten vielä, kaverini laittaa jo nyt varaus ilmoituksia kauppoihin, laittaa vielä oikein kennelnimen, vaikka ei olekkaan mikään virallinen kasvattja, ja hamsterinsa ovat eläinkaupasta. Kysyin siltä tästä asiasta ja hän sanoi ettei vielä ole "kenneltä"(ikää on 15v.)?