• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Heli

Mua kiinnostaa, että missä vaiheessa tarkistatte pesän ja laskette poikaset?



edit: siirsin nämä omaan aiheeseensa ja yhdistin tänne muutakin...//Niina
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minnaw

#1
No mulla meni toi eka poikue vähän sivusuun, mutta toiset poikaset katsoin heti seuraavana päivänä ko oli syntyny. Ekana päivänä emo oli sen verran stressaantunu etten viittiny mennä sörkkimään.
Eli mun tapauksessa poikuemäärät ovat voineet olla suurempiakin ja poikaskuolemia sattunut.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Linda

#2
Minä olen molemmat poikueet katsonu heti ekana päivänä.
Naaraat niin tottuneita minuun ettei niitä haittaa vaik pesään koskee. :P

Ninde

#3
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mua kiinnostaa, että missä vaiheessa tarkistatte pesän ja laskette poikaset?
Riippuu naaraasta, mutta yleensä samantien kun poikaset on syntyneet. Ihan silleen pikainen silmäys ja laskenta, ei mitään sen suurempaa sörkkimistä. Flättien kanssa on tietty se helppous, että pesään ei tarvii välttämättä katsoa, kun poikaset näkee pohjan läpi ja pystyy siitä laskemaan.

KaisaM.

#4
Millaisia mökkejä teillä on synnyttäneillä naarailla? Kaikki kun puhuu että vilkaisee nopeasti, niin nostatteko mökin pois = pesä "menee rikki"? Itse ostin sellaisen mökin josta saa katon irti, voi kurkata eikä mene pesä sotkuun. Kuitenkaan en uskalla katsoa etteo Sylppers häiriinny. Varmaan sitten katson kun Sylppers tulee itse pesästä pois.

Olisiko hyvä laittaa rouva vaikka kuljetusboksiin siksi aikaa kun tarkistan pesän? Stressaantuuko hamsu siitä vähemmän kuin jos se näkee kun sen vauvoja tarkastellaan?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Heli

#5
^Mua kammoksuttaa syyristen pesään kurkkiminen, kun ainakin meillä syyrikset on ollut paljon herkempiä kuin kääpiöt. Ts. kääpiöiden pesään saa kurkkia ilman että ne siitä stressaavat sen kummemmin.

Pesissä olen pyrkinyt siihen että olisi mahdollisimman suuri pesälaatikko ja tietenkin pohjaton.
Mä olen myös yleensä houkutellut naaraan pois pesästä ja pistänyt sen keräilemään herkkuja jonnekkin boksiin siksi aikaa kun kurkin pesään. Itsestä se ainakin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin kurkkia pesään sitä vahtivan emon silmien alla.
Destiny's hamsterit 2001-2009

KaisaM.

#6
^Juu näin minäkin ajattelin että kun emo ei näe että vauvoja sörkitään, se ei niin välitä. Saa nähdä koska uskallan... Kun pelottaa että vauvat menee emon suihin jos katson liian aikaisin. Jos torstaina. Kun kuitenkin eilen syntyivät.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

KaisaM.

#7
Poikueiden määrä /hamsteri: mielipiteitä?

Joka paikassa on että 1-2/poikuetta per naaras, mutta onko mielestänne "oikein" teettää yhdellä naaraalla kaksi poikuetta? Jos päätät teettää jollakin naaraalla kaksi poikuetta, mitkä ovat syyt? Naaras on hieno? Edellisen poikueen koko (=pieni)? Haluat astuttaa juuri jollakin tietyllä uroksella?

Entä uros, mikä on mielestänne maksimimäärä poikueita yhdelle urokselle ja miksi?

Keltanokka pohtii.  xD
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Heli

#8
Omat mielipiteeni kääpiöhamstereiden osalta.

Yleensä olen teettänyt naaraalla kaksi poikuetta. Joskus kolmekin. Yksi poikue ei kerro vielä paljoakaan siitä millaista jälkeä kyseinen eläin jättää. Sen takia olen mielelläni teettänyt useammankin.
Yleensä olen myös jättänyt itselleni kotiin vain yhden poikasen per poikue, jolloin on tuntunut turvallisimmalta teettää eläimillä aina se pari poikuetta jolloin epäonnen sattuessa kohdalle linja ei katoa kokonaan vaan sitä on mahdollista saada myös toisen eläimen takaa.
Saman yhdistelmän olen saattanut joskus uusia sen vuoksi, että ensimmäisellä kerralla en saanut poikueesta sitä mitä lähdin hakemaan.

Harvemmin käytän jalostukseen eläintä joka ei olisi jollain tapaa todella tärkeä kasvatukseni kannalta eli yleensä ne syyt miksi käytän useamman kerran ovat juuri nuo yllä kuvatut. Ja samat syyt pätevät myös urokseen. Tosin urosta käytän herkemmin useammankin kerran, koska niiden jalostusikä on pidempi.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sarantha

#9
Minä olen katsonut pesän (talvikoista siis kyse) yleensä jo synnytyspäivänä, tai sitten seuraavana aamuna jos synnytys on tapahtunut yöllä. Emän olen ottanut kuljetusboksiin siksi aikaa. Pesinä olen käyttänyt pohjastaan auki olevia pahvilaatikoita, ne on helppo nostaa pois pesäntarkistuksen ajaksi.

Minusta on tärkeää nähdä tilanne mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen, että pysyn perässä mahdollisten kuolleiden/kadonneiden (=syötyjen) poikasten lukumäärissä. Jos esimerkiksi tietyssä linjassa kuolee poikasia paljon, on se sellainen asia mikä kasvattajan tulisi ehdottomasti tietää. Toistaiseksi kaikissa kolmessa poikueessa on ollut vain eläviä poikasia.

Emät eivät ole koskaan millään tavalla tästä häiriintyneet. Yksikin emo synnytti vähän salaa, sillä luulin ettei se ollut ollenkaan kantavana, kun sitten yhtäkkiä huomasin dunassa ryömivän vastasyntyneen poikasen... Äkkiä emo kuljetusboksiin (se oli ihan rauhallinen ja selvästi näki, että synnytys oli jo ohi) ja tilanteen tarkastus, poikasia löytyi neljä lisää ja sen yhden sohin drinkkitikulla takaisin pesään muiden luo  :) Muistaakseni tämä sama emo oli muutenkin välillä vähän huoleton ja viis veisasi, vaikka poikasia kulkeutui sen nisissä pesän ulkopuolelle. Minä sitten välillä nostelin niitä takaisin pesään emon läsnäollessakin, ja se vain katsoi vierestä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Anonymous

#10
minulla ekas pesueesta kuoli kaikki poikaset ja vähän perää myös emo..

6 päivää sit nakit synty (10) mut en oo muutaku ruokkinut.. emä on ollu huoneessa erisyksissä muista äänistä, mutta joko voisin tuoda sen normaaliin hamsujen paikkaan hyllykkään? ei ääniä oo, mutta ihmisiö kyl näkyy..?

Maikkis

#11
Minkä ikäisenä tarkistatte yleensä sukupuolet? (syrkit)

yetta

#12
Minä oon pentujen massuja kurkkaillut monta kertaa ennen luovutusikää, ja sen luovutusiänkin koittaessa hysteerisenä vielä monta kertaa. Ei oo varsinkaan pareina lähtevien pentujen kans kiva, jos toinen onkin eri sukupuolta.. Syyriksillä ne sukupuolet onneksi on miltei aina pitäneet, ainoastaan yksi pentu päätti luovutusiän kynnyksellä pläjäyttää pallit kehiin.

Ja pesään kurkkaan emosta riippuen, Helin ajatuksiin yhtyen..syyrikset tuntuneet olevan kovin hermompia pentujensa suhteen entä robot, robomammojen pesiin tuntuu saavan kurkata aina kun tahtoo, sillä aikaa kun mamma on toisessa päässä terraa hamstraamassa jotain superhyvää pesään vietäväksi.

PiiaL

#13
Minä tarkastan syyrismuksuilta sukupuolet ensimmäisen kerran kun silmät on auki ja uskallan koskea niihin kunnolla, eli siinä suurinpiirtein kaksiviikkoisilta lapsilta. Tämän ikäisiltä sukupuolen tunnistus on ollut helppoa, nisät ja takapuolet kavaltavat hyvin kummasta sukupuolesta on kysymys ja koskaan en ole tähän mennessä joutunut arvuuttelemaan pidempään, aina ovat osuneet oikeaan.

Ninde

#14
Helpoin yleensä katsoa sukupuolet ennenkuin turkki alkaa kunnolla kehittymään ja kasvamaan (ja tulee "pörröiseksi"), eli syrkeillä about viikon iässä tai vähän yli. Sen jälkeen on pari viikkoa vähän vaikeampaa aikaa, ennenkuin uroksille kehittyy (kunnon) pallit.

Syrkeillä ei ole koskaan sukupuolet menneet väärin, cämpsyillä sitä vastoin kyllä (ja varmaan robojenkin kanssa, en nyt tarkkaan muista).