Virikkeet

Aloittaja Maikkis, 17.07.07 - klo:19:11

Maikkis

Kertokaapa millaisia virikkeitä hamstereillanne on. Omatekoisia vai ostettuja?
Omatekoiset virikeideat kiinnostavat minua, sillä teen paljon itse kaikkea hamsuille.

Meillä hamsuilla on luonnosta kerätty oksia ja kiviä. Olen myös tehnyt paperi-igluja. Laitan myöhemmin kuvia.

Tiiina

Mä aattelin laittaa tulevalle talvikolle, sellasen muovisen akvaario koristeen. Mutta sitte tuliki mieleen, että entä jos se jyrsii sitä? Onko teillä muovisia mökkejä tms.?

Mustikkamaan

Riippuu tietysti mistä muovisesta akvaariokoristeesta on kyse? Niitä on hirmusti, mutta suurimmasta osasta voisin todeta että joko tuhotaan tai kaadetaan, isompia sitten jo voisi korvata ihan vain puuviritelmät. Mutta jos vaikka kerrot ensin, millaisesta on kyse? :)

Meillä on paljon tikapuita - jättikokoisia ja pienempiä, roikkuvia puupalikka-köysi-systeemeitä, jopa yksi salmiakkikuvion mallinen roikkuva puinen ikkunakoriste on varastettu hamsuille :D Sen lisäksi on pahvilaatikoita - teen 24 kaljatölkin pakkauksista kerrostaloja :D Sit on pahviputkia ja isoja puumölkkyjä - ihan siis tonmosia puolmetriäkin pitkiä ja 15 cm paksuja puumöllejä. Ja pienempiäkin löytyy - oksia ja halkoja ja kaikenmoisia.

Exä lupasi lainailla hienoa järkkäriään että saan hienoja kuvia hamsuista, mutta näköjään pitää sitten kuitenkin ostaa oma  :evil:
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Tiiina

No se on sellanen aika paksua muovia oleva "puunrunko", omaan käteen ainaki tuntu sellaselta, että ei pikkunen talvikko sitä voi kaataa. Testasin sitä myös meidän tuhooja marsuilla, eikä nekää saanu kovinkaa hyvin hampaan jälkiä siihe. Emmä oikein osaa selittää, niin voin jossain vaiheessa napata kuvan siitä. Pitää ainaki kokeilla, että miten se säilyy tuolla terrassa hamsun kynsissä.

Minski

Meidän hamsujen suosikkivirikkeitä:

Heinäkerät tai heinätunnelit on tosi suosittuja sekä ihan oleiluun, että silppuamiseen :D. Mua ei haittaa vaikka niitä silputtaiskin, virikkeeksihän mä ne olen ostanutkin :) Ostan sit vaan uusia, kun edelliset on silputtu. Meillä yks hamsu menee aina tollasen heinäkerän sisälle peseytymään :)

Isot syyriksen mentävät pahviputket. Ostan näitä putkia yhestä eläinkaupasta muutamalla kymmenellä sentillä varastoon ja oon poikasten mukana antanut poikasten ostajille tuommoiset kanssa mukaan :)

Pajusillat on kivoja. Niitä meillä on kuvassakin olevia tavallisia muotoiltavia, jotka oon taivutellu tunnelin muotoon hamsuille ja sit Onellalla on sellanen kiva pitkä dunan katosta roikkumaan laitettava pajuriippusilta, siitä ei ole nyt kuvaa. Onella tykkää tosi paljon tepastella siinä ja kiva puoli siinä on myöskin se, että siitä yltää mukavasti jyrsimään kattokaltereita :D Ostasin niitä muillekin hamsuille, mutta oli niin kallis, että en raskinu kerralla ostaa enempää kuin yhen :)

Tasot ja tikkaat on kans kivoja :) Ainoot itetehdyt virikkeet muuten meillä tällä hetkellä :oops:

- Puukarahkoja on joillain hamsuilla ja tykkäävät niillä taiteilla.
- Kukkaruukut on kivoja nukkuma- ja piilopaikkoja :)
- Pahvilootikot on myös suosittuja; toiset hamsut silppuaa niitä ihan innoissaan, toiset käyttää enemmänkin piilopaikkoina. Näitä laitan aina paljon hamsuille ja oonkin varmaan tuttu näky kaupoissa hamstaamassa kaikenlaisia pahvilaatikoita :oops:
- Kivetkin on kivoja :)
- Juoksupyörät on kans hamsujen mieleen ja meillä on kaikilla täyskasvusilla pyörät, kun en ikävä kyllä ehdi kaikkia päivittäin vapaanakaan juoksuttamaan.

Riippumattoja meillä ei ole sen jälkeen ollut, kun edesmennyt hamsuni Iiris jäi sellaiseen jalastaan langansäikeeseen roikkumaan. Joskus meillä oli myös kangassuikaleista palmikoituja kiipeilyköysiä roikkumassa dunien katosta, mutta nekin poistui kun yksi hamsu jäi kynnestään sellaiseen kiinni ja kynsi lähti irti. Kankaan virikkeiden käytössä olen sitten hylännyt kokonaan.
Hamsteriton tätä nykyä

Tiiina

^Ihanan paljon virikkeitä, ja sain paljon hyviä ideoita! :)

iitu

Mun hamstereilla on lasi purkki ja pahvi muki ja sit mä oon tehny nille pesän kartonki purkista

hamham k

meillä on otettu luonnosta puiden oksia.ja tehty pienestä pahvi laatikosta talo jossa on reikiä ihessä reijässä on vessa paperi rulla :haha

blood.and.tears

Meiltä löytyy eri kokoisia ja näköisiä pajutikkaita, syrkit tykkää hirveesti ja ne on tosi edullisia joten ei haittaa vaikka nuo syövätkin niitä.
Sitten meillä on samanmoisia pahviputkia kuin minskillä (saa kangaskaupasta ilmaiseksi), löytyy muoviputkia (syrkki ja kääppäri kokoa), pahvilootia, kurpitsa pesämökkejä, muovisia pesämökkejä, juoksupyörät, wc- ja talouspaperirullia jne.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

hamham k

meillä on kirja lainassa kirjastosta jassa oli ohjeita virikkeisiin kannattaa lainata semmonen kirja jonka nimi on hamsterini ja minä  :p  .

Minnie.

Ainaki noita "perus" virikkeitä löytyy, mm. pahviputkia, kaikenmoisia pahvilaatikoita ja muita.

Niiden lisäks toinen hamsuista on tykästyny kauheesti sellaseen yksinkertaseen vessapaperirulla "tehtävään". :D

Otan yhen vessapaperirullan, ja litistän sen. Seuraavaksi teen  "päällipuolelle" pari reikää saksilla tms.
Sitten laitan pari herkkua, yleensä pari auringonkukan siementä tai hernehiutaleen, sinne sisälle. Ja sitte dunan tasolle.

Minni on tykästynyt työntelemään sitä pitkin ja poikin, ja joskus sieltä tipahtaakin jokunen herkkupala. ;)
Olen huono selittämään. :haha

?Lyllerö?

Mun hamsu ei kiinnostu oikein mistään.. Vaikka on vasta puoli vuotta :huh
Muuten, jos te teette samanlaisia tasoja kuin esim. Minski, miten kiinnitätte osat yhteen?? Nauloilla vai liimalla??
[size=85]

Vkh tv, Lyllerö 18.11.06 --->

[/size]

Elliska

Tänään laitoin Holtille juoksupyörän, mutta ei herra ole sitä vielä huomannut.
En ole viitsinyt laittaa sitä aikaisemmin koska Holtti oli silloin niin pieni ja äidin vaistot heräsivät :oops:

Noppis

Lainaus käyttäjältä: "?Lyllerö?"Mun hamsu ei kiinnostu oikein mistään.. Vaikka on vasta puoli vuotta :huh
Jos et ole vielä kokeillut, niin meillä on aina toiminut reilu purukerros, iso kasa heinää/ruohoa, kiipeilyoksia lehtineen, erilaiset kivet/tiilenpalat ym. Kääppäreille on myös helppo rakennella wc- ja talouspaperirullista pidempiä käytäviä. Herkkujen piilotus purujen sekaan toimii kans. :)
[size=85]Apri ja Ronja ja Marme ja Rampe ja Kyösti ja Simona ja Mysli.[/size]

?Lyllerö?

Kokeilisin kyllä, hyvä ideahan se on, mutta kun sitten ne purut menee juoksupyörään, ja kaikkialle..  :( Siis en nyt sitä jaksa tässä selittelemään.. En jaksa :P
[size=85]

Vkh tv, Lyllerö 18.11.06 --->