Hamsterin hoitamisen tärkeys

Aloittaja syyrialainen, 10.01.12 - klo:22:10

syyrialainen

Haluaisin siis keskustella siitä,miten tärkeää on omaa hamsteriaan tai mitä tahansa lemmikkiä hoitaa.

Välillä mua ärsyttää ku jotku 9veet kysyy välillä ihan sellassia asioita hamsterin hoidosta,mitkä pitäis tietää ja on ihan itsestäänselviä asioita(esim.saako kahta hamsteria pitää samassa häkissä).Hamsteri on ihan yhtälailla ihminen,ei osaa vain puhua ja painaa vain parisataa grammaa ja on karvainen ja pieni.Silläkin on tunteet.

Joskus säälittää pitää omaakin syrkkistäni häkissä,mutta minnekkäs sen sieltä pistäisi,eihän se vapaanakaan selviä.Joskus mietin,että mitä se ajattelee elämästään metallisten kaltereiden takana.Juoksupyörän pieni ulina kalterien ääni on jotenkin surullista ja siksi vangitun elämästä pitäisi tulla mahdollisimman hyvä.

En nyt halua vaikuttaa leuhkalta,mutta kun joskus 8veenä sain ekan lemmikin(aivan liian nuorena),se oli syyrialainen.Nyt 13 vuotiaana kun ajattelen miten hoidin sitä,niin en kovin hyvin.Nyt minulla on jälleen syrkkis ja hoidan sitä mielestäni paljon paremmin,kuin entistä ja siksi ainakaan alle 10 vuotiaan EI pitäisi saada ihan ikiomaa lemmikkiä.Silloin innostus kestää muutaman päivän ja loput pari vuotta hamsteri istuukin sitten likaisessa häkissään,ilman siemeniä ja raikasta vettä.Nämä ovat perusasioita,jotka pitäisi olla selviä.
Miksi hamsterin pitäisi juoda viikon seisonutta vettä,kun ihmisenkään ei tarvitse.Miksi hamsun pitäisi nukkua likaisissa wc-silpuissa,kun ihmisenkään ei tarvitse nukkua likaisissa petivaatteissa.Miksi hamsterin vessan pitäisi olla likainen,kun ihminenkin vetää vain vessan ja se on siinä?

Ajatteleppa,jos sinun vatsasi olisi sietämättömän kipeä ja kyyhöttäisit jossakin voivottelemassa.Epäilet ummetusta ja sinun pitäisi käydä lääkärissä.No,se on melko helppoa,sen kun varaat ajan,mutta se on ärsyttävää,kun jonkin lemmikki sairastuu,sitä ei välttämättä viedä eläinlääkäriin,koska SE MAKSAA.Se ei ole eikä se saa koskaan olla syy,miksi ei voisi viedä.Jos on lemmikki,sen hoitamiseen pitää varautua myös taloudellisesti,säästää muutama saturainen yllättäviin menoihin ja ruokiin sun muihin.Minusta on säälittävää jos eläintään ei hoida kun siihen sattuu kamalasti ja se on sairas.SE ON KAMALINTA MITÄ VOI TEHDÄ!

Ja sitten se kun on muuta menoa niin ei voisi viedä ell.Eläinlääkäri on ihan yhtälailla meno kuin muutkin ja tärkeä meno onkin.Kokous ei ole tärkeämpi kuin toisen elämä ja henki.

joo oli pakko vähän purkaa itteään tänne.sori kun on pitkä viesti,mutku ÄRSYTTÄÄ :x  :kieli  :oops:

p@llero

Olen muuten täysin samaa mieltä  mutta en tosin tykkää verrata hamsteria ihmiseen ihan noin paljoa... Mutta siis tietenki nuo hoitojutut jne, mutta en sanoin hamsteria ihmiseksi karvalla  :pihalla: Älä käsitä väärin, pietän kaikkia eläimiä älykkäinä, mutta mielestäni liika inhimillistäminen on virhe.

Ja vielä hamsuhankkimisiästä, että alle 18 vuotiaan lemmikeistä täytyy aina olla lopullisessa vastuussa joku täysi-ikäinen. Vaikka kyllähän sen uskoo että joku 14 vee jo pystyy huolehtimaan, mutta siis voi tulla sairauksia ja kuka sitten hoitelee jne... ja silleen.
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

metsku

Itse asiassa on ihmisiä joiden hamsteri on vapaana ja selviävät oikein hyvin. Myös esim. jonkun tyyliin vaatehuoneen laittaminen kokonaan hamsterille voi toimia. Häkki ei ole ainoa ratkaisu.

Hamsu_Fani_

joo,esim me ajateltiin,vaikka meille kaksi roboa tulee,niin pitää niitä miltei kokoajan vapaana huoneessa,koska se on makkari,ja aikapieni kokoinen,eikä siellä ole johtoja tai mitään muutakaan haitallista lattialla!Ei se häkki ole ainut vaihtoehto tosiaankaan,ja voithan sinäkin tehdä huonnestasi hamsteri huoneen! :D
  Itsekkään en pitäisi hamsteria kuin ihmisenä,koska eläimet onvat eläimiä ja ne voivat ajatella ihan eritavalla,mitä odotammekaan...mutta olen ehdottomasti samaa mieltä siitä että alle 10 vuotiaille ei tulisi koskaan antaa IHAN omaa eläintä ja että miltä itsestäsi tuntuisi,jos täytyisi olla huonossa hoidossa.Sellainen hoitaminen on kamalaa! :<  :ankst:

Nanda

Harvalla lapsella taitaa olla mahdollisuutta kustannella eläinlääkäreitä, joten kyllä perheen aikuisella on viime kädessä vastuu lemmikistä, oli se mikä tahansa.

Omat lapseni ovat 5- ja 6-vuotiaat ja hoitavat erittäin omatoimisesti ja aktiivisesti hamstereitaan. Heillä on kaksi syyrialaista ja yksi talvikko, sekä nyt syrkeillä vauvat. Tietenkin minä äitinä olen ollut alusta lähtien eläinten elämässä aktiivisesti mukana. Eläinten käsittely ja hoito on pitänyt opettaa kädestä pitäen ja valvoa, että hommat eivät ole liian rajuja. Lapset viettävät hamsujen kanssa yllättävän paljon aikaa (vaikka luulin, että alkuinnostuksen jälkeen se olisi sitten siinä..), ensimmäisenä aamulla ja vielä viimeiseksi illalla ja lukuisia kertoja siinä välissä. Odottava yksilö ja nyt hän vauvoineen on onnistuttu jättämään hyvin rauhaan, vaikka lapset malttamattomana odottavatkin poikasten kasvamista. Häkkien siivouskin sujuu (vielä) hauskana puuhana.
Hamsterit on ihania koko perheen lemmikkejä!

Mutta rajansa kaikella. Hamsteri ei ole "yhtälailla ihminen", ihminen kun on eri eläinlaji. Eihän hevonenkaan ole yhtälailla koira tai muurahainen yhtälailla leppäkerttu. Ymmärrän kuitenkin, mitä aloittaja halusi sanoa. Että eläin on tunteva olento eikä lelu.
Kuitenkin jossain täällä forkalla, taisi olla otsikon "Hamsterin terveyteen liittyvät asiat" -alla joku kirjoitti, että vaikka hamsteri sairastuisi juuri hankalaan saumaan niin muut menot voivat odottaa ja hamsterin terveyden hoito on numero ykkönen. No näin äitinä voin todeta, että jos mulla olisi vaihtoehtona vaikkapa lasten jättäminen ruuatta tai hamsterin eläinlääkärin lykkääminen niin valinta ei olisi kovinkaan vaikea. Elämässä voi tulla tilanteita, jossa rahaa ei vain olekaan. Ne mahdolliset säästötkin voi mennä yllättäen johonkin muuhun kuin hamsteriin. Sellaista on elämä toisinaan.