Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - soihilne

Samoin, kiitokset järjestäjille ja tuomareille! Hyvä kuulla että muillakin syrkeillä oli kuivan ihon ongelmaa, ei ole siis välttämättä vika omassa hoidossa/ruokinnassa. Goldilock's Kuuran ja Goldilock's Nidavellirin tytär, kasvattini Tuppence Beresford (om. Mirja Hentilä) sai myös sertin talvikkoluokassa, sijoitusta en muista. Itselleni siis varsin hieno ensimmäinen näyttely!

P.S. Off topic: Pitäiskö tuohon jo laittaa sertitähdet* nimien perään vai ymmärtäisittekö sen silloin niin, että niillä oli serti jo ennen näyttelyyn menoa ja nyt tuli toinen?
Asuminen ja tarvikkeet / Vs: Juoksupyörä
07.12.13 - klo:21:59
Mun kokemuksen mukaan puiset Karliet alkaa pitää ääntä ajan kanssa, muoviset juoksulautaset sen sijaan muuttuu hiljaisemmiksi. Muista ei juuri ole kokemusta.
Jos haluat käsiteltävän lemmikin, älä ota roboa. Pieni osa kesyyntyy käsikesyksi, mutta suurin osa on "saippuapaloja" ja eivät juuri välitä käsittelystä, eli ovat pikemminkin katselulemmikkejä (mutta koska asuvat pareittain/laumassa, niiden keskinäistä touhuilua on tosi hauska katsoa!). Suosittelisin siis minäkin syyrialaista tai talvikkoa. Jos haluat talvikon, kannattaa kysellä, jos joltain kulkeutuisi Rovaniemelle sellainen. Itse esim. asun Hgissä mutta käyn tätini luona Lapissa aika ajoin, eli kyytipalstalle voi laittaa kyselyä. Nyt en valitettavasti ihan lähiaikoina ole tulossa sinnepäin, muuten oisin voinut tuoda sulle eläimen Helsingistä.
03.10.12 - klo:11:41
Mulla on kaks tällaista Nemo-syrkin juoksutusaitauksena:

Nemo oppi kiipeämään aitauksesta pois aika nopeasti, joten muovitin 16 palasta 10 (sit loppui kontaktimuovi ja en oo saanut aikaiseks ostaa lisää).

Nyt eilen kuitenkin välähti: noista kuudesta muovittamattomasta saa rakennettua kiipeilytelineen/telineitä! Eli kolme palaa voi yhdistää kolmion muotoon ja aktivoida hamsua joko laittamalla sen kolmioaitauksen keskelle (kunnes keksii miten sieltä kiivetään ulos) tai sitten laittamalla kolmion pyramidinmuotoiseksi kiipeilytelineeksi (yksi sivu lattiaa vasten).

Toimi kivasti! Nemon ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun laitoin sen pikkuiseen kolmioaitaukseen. Se nousi takajaloilleen ja katsoi suoraan muhun, ilmeenä sellainen "mitä ihmettä sä eukko puuhaat?" :D Sillä ei kyllä sit kauaa mennyt keksiä, miten sieltä saa kiivettyä itsensä ulos. :)
Mulla on hiekkaa useammassa kulhossa, ja sekä karkeampaa jyrsijän wc-hiekkaa että hienojakoista kylpyhiekkaa. Oon myös huomannut, et astioiden sijoitus vaikuttaa. Koeta laittaa astia/astioita ns. kulkureitille, voi olla, että kylpy muistuu mieleen, kun ensin eksyy muuten hiekka-astiaan. :)
Syrkkilä & robola.
Minkälaisia virikkeitä hamsullasi on? Entä onko sillä muuta jyrsittävää kuinka paljon?
Mulla on roboja (alunperin yksi, nyt kolme) ja jyrsijöihin tottumattomatkin on olleet niistä ihan myytyjä. Uskoisin että sama pätee kämpsyihin. ;)
Kiitos! :)
Kysy hallitukselta / Jäsenmaksut 2012?
10.07.12 - klo:11:50
Nettisivuilta löytyy tiedot vuoden 2011 jäsenmaksuista. Ovatko ne pysyneet samana vuodelle 2012? Lähetin asiasta spostiakin jo pariin otteeseen, mutta vissiin kukaan ei ole kesällä ehtinyt vastailemaan... :)
05.07.12 - klo:01:20
Noista siemenistä/jyvistä muuten, mitä piilotan heinäpesään: käytän useimmiten joko kauraa (suurimoita, kuorelliset ovat liian teräviä) tai seesaminsiemeniä. Kaura on vähärasvaista ja suhteellisen proteiinipitoista, ja seesaminsiemenissä taas on kokoonsa nähden valtavan paljon kalsiumia, joka on hamsuille tärkeää hampaiden ja luuston kunnossapidon kannalta (sanoo Elyn ruokinta-artikkeli), niin kuin meille ihmisillekin. :) Mutta tämä menee jo ruokinnan puolelle... Tosin hamsterien ollessa kyseessä useassa tapauksessa ruoka ja virikkeet tuntuvat kulkevan käsi kädessä. :P
05.07.12 - klo:01:10
Laitetaan tännekin linkki, vaikka monet ehkä bongasivatkin tämän jo tuolta Kuvia ja keskusteluja -4 -ketjusta. Eli kirjoitin blogiini (jota pidän satunnaisesti satunnaisista asioista) jutun roboni terran sisustamisesta. Noita pitkiä vessapaperi/talouspaperitunneleita voin suositella lämpimästi, ja niitä voi laittaa sekä purujen alle että päälle. Samoin esineet jotka on sijoitettu niin lähelle toisiaan että hamsu pystyy kiipeämään esineen päältä toiselle (kuten yhdessä videossa näkyvä puinen mökki --> keraaminen mökki --> keinu tuntuu olevan toimiva ratkaisu. Ja kaiveluastia (tässä hiekka-allas) on aika tärkeä myös... Tuli muuten mieleen, että tuosta taikataikinasta jota käytin keraamisen mökin (joka on siis kynttilälyhty) korjaamiseen voisi varmaan tehdä myös kaikenlaista muuta? Hamsteri saattaa tietty nuolla/jyrsiä sitä suolantarpeeseen, mut tuskin niin paljoa, että se olisi ongelma. Nuo kaikki jutut muuten puista mökkiä ja juoksupyörää lukuunottamatta on ostettu kirpparilta tai tehty itse. Ei tullut kalliiksi.

Postaus täällä: http://point-me-out.blogspot.fi/2012/07/trying-to-build-hamsterrific-home.html

Teksti valitettavasti vain englanniksi, mutta kuvista ja videoista saa tietysti jonkun käsityksen muutenkin. :)

Hauska kuulla etten ole ainoa äkillisesti innostunut... :D Itse asun yksiössä, ja haluan pitää eläimet terraarioissa, joten jossain tulee raja vastaan, etenkin kun paria seinää peittää jo isot kirjahyllyt. En ollut ollenkaan tajunnut miten mahtavia lemmikkejä nämä on, etenkin tällaiselle yöihmiselle joka sitten taas toisaalta saattaa päiväsaikaan olla pitkäänkin pois kotoa. Tosin toivoisin, että nuo tässä kesän ja syksyn mittaan iltojen pimetessä alkaisi herätä vähän aiemmin kuin kello 23... ;)
Kuten allekirjoituksesta näkyy, mulla on viimeisen neljän kuukauden aikana ilmestynyt asukeiksi kaksi hamsteria ns. tyhjästä, eli en harrastanut ennen hamstereita. Toinen hamsuli ilmestyi vähän sen jälkeen kun kaverin talvikko oli mulla hoidossa, ja sen lähdettyä kotiin jäi yhden hamsterin kokoinen aukko. Nyt tämä hoidokki oli mulla taas viikon, ja nyt ois hirveä hinku ottaa vielä talvikko tämän lauman jatkeeksi... Ajattelin nyt kuitenkin katsoa et jos tämä menisi parin viikon odottelulla ohi, oon joka tapauksessa menossa ensi viikolla matkoille, joten ennen sitä ei kannata uusia eläimiä ottaa. ;)

Miten teillä muilla useamman hamsterin omistajilla, onko tilanne syntynyt pikkuhiljaa vai yhtäkkiä? En ole kokenut että syrkin saapuminen talouteen ois mitenkään vähentänyt robon kiinnostavuutta, kummallakin on omat touhunsa... Kaverin talvikossa ihanaa oli, että se oli usein hereillä päivisin (kuten talvikot ilmeisesti yleensäkin ovat?) joten sen kanssa saattoi puuhailla vähän aiemminkin illalla ja aamulla herätessään. Kaikki talvikot eivät tietysti ole samanlaisia, mutta kasvattajalta voisi tietysti sit kysellä päiväaktiivista tapausta...

Oman innostukseni taustalla on se että erinäisistä syistä en ole voinut yli kymmeneen vuoteen pitää karvaista lemmikkiä, ja hamsterille pitää kuitenkin myös antaa omaa aikaa, joten huomion jakaminen useammalle on omalla tavallaan myös eläinten etu, kun eivät sitten stressaannu liiaksi. Jälleen parin vuoden päästä saattaa olla niin ettei ole taas mahdollisuutta pitää lemmikkiä, joten en voi hamsuleita pitkäikäisempiä eläimiä nyt ottaa... Silti vähän huvittaa ja ehkä hiukan ihmetyttääkin tämä ihmeellinen innostus hamstereihin nyt yhtäkkiä.

Kertokaapa muutkin, mistä kaikki lähti ja miten nopeasti hamsterikunta kasvoi. :)
Kirjoitin blogipostauksen omasta hamsterisisustusprojektistani:

Teksti on englanniksi mutta kieltä taitamattomatkin saavat varmaan kuvista ja videoista jotain käsitystä.

(Asialliset) kommentit tervetulleita! :)

Saatan kirjoittaa toisen postauksen vielä myöhemmin syrkin kodista, sen sisustuksen optimointi on vielä kesken. :)