• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

-Marylin-

#705
No joo siis minun talvikkoni on aika tilavassa asumuksessa 80x40x40 (pituus,leveys,korkeus),virikkeitä on jos jonkinlaista ja hamsu pääsee melkein joka päivä juoksuaitaukseen. Siitä huolimatta se roikkuu juomapullossaan ja koittaa kiivetä sitä pitkin pois, vanhassa asumuksessa (duna) joka oli myöskin tilava se roikkui aina katossa.
Aina ei siis tälläinen ns. häiriökäyttyminen johdu liian pienestä asumuksesta ja/tai virikkeiden puutteesta.

Itse en ostaisin hamsulleni minidunaa koska haluan tarjota mahdollisimman tilavan asunnon ja minusta miniduna näyttää niin kovin pieneltä.
Kuitenkin jos jonkun hamsu sellaisessa oikeasti viihtyy ja on onnellinen niin hyvä niin, ei minulla niitä vastaan mitään ole, en vain itse hankkisi sellaista.

Mutta hyvät ihmiset, älkää nyt tapelko asiasta enempää.  ;)

Mietein tässä että kun minun hamsterini terraariosta puuttuu tuo kansi,
en ole siihen nähnyt mitään tarvetta mutta kun ajattelin hankkia siihen ehkä syrkin tai hiiriä kun hamsustani aika jättää niin onko jotai paikkoja joista sellaista voisi kysellä, ketään tuttu kun tuskin sellaista osaa tehdä..
Huoneessani asustaa Carlos talvikko,adhd tapaus <3

Marla

#706
^ Kansi on aika helppo tehdä itse esim. verkosta. Välttämättä ei tarvitse kehyksiäkään kannelle, kun taittaa sen reunojen yli pitkiltä sivuilta. Verkkoa saa melki mistä vaan - voihan sitä vaikka kysellä hamsuihmisiltä, josko jollakin olis ylimääräistä. :)

PiiaL

#707
Joillekin kaltereiden jyystäminen, terraarion seinien kaivelu tai mikä tahansa muu toistuva toiminta on pinttynyt tapa, yhtä lailla kuin jokailtainen juoksupyörällä juokseminen, eikä sitä saa pois vaikka kuinka ison asunnon hamsterille hankkisi. Esimerkiksi kaverini hamsterilla on metrinen maksiduna, joka on kyllä korkea ja virikkeellinen, mutta silti hamsterin täytyy joka ilta kurottua kiipeilemään pitkin kattokaltereita, sekä jyrsimään niitä samalla. Mikään muu puuha ei kiinnosta yhtä paljon, juoksupyöräkin on sen mielestä yhdentekevä. Saa kyllä ulkoilla asunnon ulkopuolellakin päivittäin, mutta aina asumukseensa palautuessaan jatkaa tätä lempipuuhaansa. Tuntuu ettei kaikille hamstereille riitä mikään, ainoa päämäärä on päästä pois joka paikasta aina seuraavaan ja seuraavaan paikkaan.

Eikä meidään Igorin passiivisuus, se ettei ollut mitään häiriökäyttäytymistä Hamster Dunassa, muuttunut mitenkään senkään jälkeen kun nyt muutti semmoiseen metriseen maksidunaan. Että voisi nyt suoraan selittää rauhallisuutta hieman pienemmässä asumuksessa masentuneisuudella. Yhtälailla Igor on herra rauhallisuus kuin ennenkin, eikä käytä juuri uutta alaa sen enempää hyväkseen. Onneksi toisinaan yön pimeinä tunteina uusi juoksupyörä kelpaa kuntoiluun. :)

Mustikkamaan

#708
On ihan totta että monille syyriksille ei tunnu riittävän mikään. Se varmaan johtuu siitä, että syyrikset kulkevat niin hurjia matkoja luonnossa öisin ruokaa keräämässä. Ruoan hankkimisen kannattaisikin olla sellainen "perusvirike", mutta kun hamstereita on monta, on paljon helpompaa ja vaarattomampaa käyttää jyväkuppia.

Se, että jotkut hamsterit ovat tietyllä tavalla flegmaattisia (jotkut ihan täysin puusta pudonneita), on ollut mun mielestä aina joku "vammaisuus". Sellaiset hamsterit eivät menestyisi luonnossa - mutta voi tietysti olla, että tämmösiä onnettomia yksilöitä on meillä paljon siksi että niiden annetaan lisääntyä. Vaikea sanoa että mistä on kyse, mutta eihän sellainen laiskottelu normaalia käyttäytymistä hamsterille ole.

Kyllä Metskulla on mun mielestä näissä asioissa ihan pointtinsa, mutta asian esittämistapa ei ole ehkä kovinkaan diplomaattinen eikä siten varmaankaan saa aikaiseksi edistystä niin kuin sitä voisi saada asian esittämällä toisella tavalla. En tiiä minkä ikänen hää on, mutta molin vielä tossa 13-18-vuotiaana IHAN samanlainen! Nyt kun oon näin vanha, niin musta on tullut kauhian nössö.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Marla

#709
^ Mä en oo jostain syystä koskaan ollut sellainen, vaikka mulla on vahvat omat mielipiteet. :D

Mutta juu, mä en tykkää yhtään passiivisista hamsuista, kyllä niissä eloa pitää olla, eikä se meinaa, ettei olis käsikesy ja rauhallinen - esmes mun Tossu on todella helppo ja ihana käsitellä, mutta herra tutkii koko ajan ympäristöä ja on valpas.

Ite heitän jyvät aina pitkin asumusta, jotta hamsu saa keräillä ne itse - siinäpä hieman virikettä. Ei ne niitä jyviä suoraan tarjottimella tarvitse, eikä kaikkea tuorettakaan, mut esim. velliä nyt ei viitsi viskellä pitkin. xD

Tüna

#710
Gina: Syrkkihän siellä asuu, dunalla on kuitenkin koko sen 69 x 45 cm eli ihan ok mun mielestä ainakin? Valio kun ei oo ikinä ollu mikään kovaliikkeinen hamsteri, kyllä se on asunu 80 x 50 cm häkissäkin mutta eipä sitä sielläkään juuri liikkeellä nähnyt niin aattelin ettei se tuonnekaan varmaan ihan kuole. ;)

Niin ja siellä dunassa ei tosiaan mitään muovilaatikkoa oo vaan iso keraaminen kukkaruukku toisin kuin metsku luuli. Vai vessalaatikkoako sillä tarkotettiin? En nää siinä mitään pahaa että vessalaatikko on muovista?

Terraariostakin se pesälaatikko kyllä löytyy, pahvilaatikko. Ja niin kun sanoin, nuo kämpät on vähän surullisen näkösiä, yritän keksiä niihin jotain täytettä. :)

PiiaL

#711
Minäkään en ole koskaan tajunnut jyväkupin merkitystä, eivät jyvät mitenkään pilaannu siellä purujen seassa ja tosiaan eiväthän hamsterit luonnossakaan mitään tarjottimelle kerättynä saa. Meillä saavat ainoastaan mahdolliset mössöt kupeista tai muita tahmeita, sotkevia tuoreita. Loistavaa ajanvietettä etsiskellä ruokiansa. :)

Toisaalta hirvittävän innokas hamsteri saa minuunkin tartutettua sen stressaantuneisuutensa, jos oikeasti pitää koko ajan rumputtaa jotakin taukoamatta. Onneksi meillä ei tällä hetkellä ole sellaisia hamstereita, välillä joku ilta joku innostuu kaltereista tai enemmänkin juoksemaan pyörässä, mutta ei jatkuvasti joka ilta joku tee jotakin taukoamatta. Tuntuu että niillä yli-innokkailla on pahempi olla häkkilemmikkinä kuin sitten verrattuna sitten niihin flegmaattisempiin tapauksiin. Täten ei tunnu, että niiden yli-aktiivisempien paikka olisi olla lemmikkinä vaan juuri juoksentelemassa pitkin maita ja mantuja. Lemmikin tulisikin olla jotakin tuon yli-innokkaan ja flegmaattisen välistä, osaa välissä rauhottua ja kuunnellakin maailman menoa ja välillä innokkaasti tutkiskella paikkoja, eikä toistaa pakonomaisesti illasta iltaan samaa pakosuunnitelmaa.

Kuulee niin usein valitusta, että "ompa tosi kiva lemmikki tuo hamsteri kun taas koko yön jyrsi kaltereita kovaan ääneen tai rumputti juomapulloa niin että koko kämppä raikui" ja se ei todellakaan kivaa ole, eikä varmasti ole siitä hamsteristakaan.

Ennyt tässä mitenkään korosta, että minunkaan mielestä hamsterin mieletön passiivisuus olisi hamsterille ominaista ja toivottavaa. Meillä on ollut kaksi semmoista toimissaan hieman mietiskelevämpää tyyppiä, kumpikin samasta suvusta ja siinä välissä myös pari vilkkaampaa sukupolvea, mutta siis saattaa olla suvussa kulkeva ominaisuus. Toisaalta nämä flegmaattisemmat yksilöt eivät ole olleet mitenkään lyhytikäisiä tai muuten sairaita, kuolleet 2v 6kk:n ikäisinä. Uroksia olivat molemmat ja uros on tämä meidän porukan herra rauhallisuus Igorkin. Oliskohan hitaampi elämäntapa vähemmän kuluttava? :D

metsku

#712
No eihän mikään toki ole niin helppoa, että jostain voisi vetää suoran johtopäätöksen johonkin ja se toimisi aina. Mulla on kokemusta vain hamstereista jotka ovat rauhoittuneet lisätilan myötä. Kun tilaa on tarpeeksi (tavallaan liikaa) niin hamsteri jättää siitä osan käyttämättä. Mielestäni on ihanaa, että hamsteri itse näyttää mulle, että tämä tila on riittävä ja tuota en enää tahdo käyttää  :)

Totta myös sekin, että on hamsuja joille ei auta yhtään mikään. Sellainen hamsu lie luonnehäiriöinen kuitenkin? On kokemusta yhdestä jolle olisi riittänyt varmaan vain täydellinen vapaus :/ Se ei tosiaan edes yrittänyt käyttää tilojaan hyväksi vaan jyysti ja jyysti. Kaikkia yksilöitä ei voi mitenkään tyydyttää. Sellaista hamsteria en tosi halua katsella sen pidempään kun useimmat niistä kuitenkin saa tyytyväisiksi. Olen myös huomannut, että kaltereiden jyystämisestä tulee helposti tapa. Tällä nykyisellä syrkillä se tuli tavaksi parissa päivässä eikä se sitten edes meinannut tajuta, että lisätilaa on tullut vaan heti herättyään alkoi jyystämään kalteria. Sitten kun laitoin sen "uuteen osaan" ja se tajusi sen niin lopetti kalterinsyönnin. Olen siis myös hyvin konkreettisesti nähnyt lisätilan auttavan, sitä ei pidä väheksyä vaan mielestäni ehdottomasti kokeilla jos häiriökäyttäytymistä ilmenee.

Useimmat ihmiset eivät halua (tai viitsi) ostaa tai rakennella mitään hervottomia häkki-duna-terraarioita enkä sellaista odotakaan. Silti aina mielelläni tästäkin vaihtoehdosta kerron (moni on saanutkin idean ja toteuttanut niitä). Ihan vaan pienen hamsterin asialla mä olen, en kenenkään muun :)

Heidi: olen 34v ;)

Mustikkamaan

#713
No 34-vuotiaan pitäis jo osata vähän käyttäytyä - joskus voi letkauttaa jotain mutta ei semmoi jatkuva päänaukominen ole aikuisen ihmisen käytöstä. Mutta kaikenkarvasiin sitä on tässä ihmiskunnassa sopeuduttava, ei vaan saa ottaa itteensä! Toivottavasti pienemmät ja herkemmät eivät nyt aattele että Metskun tyyli on koko foorumin tyyli...

Oon samaa mieltä, että tietyn kaltanen yliaktiivisuus voi olla vastaavasti joku "vammaisuus" kuin sellai flegmaattisuuskin - tai sitten niillä on vaan mielenterveys järkkynyt vääränlaisissa olosuhteissa, tiedä häntä. Flegmaattisuuteen liittyen: olen huomannut myös, että niistä uroksista, jotka ei haldaa oikein tota naisten käsittelyä, suurin osa on semmosia jotka on muutenki näitä puusta pudonneita yksilöitä.

Enikeis. Mun mielestä miniduna on sopiva kääpiölle pääasiallisesti, roboille kyllä sais olla isompi. Syyriksille sit syyriskokonen duna tietysti. Itellä ollu noit 120 x 60 häkkejä ja kyllä hamsterit vaikuttivat niissä tyytyväisemmiltä kuin noissa "80 x 40 -kokosissa", mutta kyllä pari niistä silti oli jatkuvasti kaltereita jyrsimässä tai juoksemassa, vaikka yritin virikkeitäkin väkerrellä paljon. Täytyy vaan pitää mielessä, että jos syyrikset kulkee yön aikana kilometritolkulla, niin eihän voi muuta olettaakaan kuin että peruskokoset häkit ei riitä purkamaan sitä energiamäärää.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#714
Lainaus käyttäjältä: "Tüna"Gina: Syrkkihän siellä asuu, dunalla on kuitenkin koko sen 69 x 45 cm eli ihan ok mun mielestä ainakin?
Siis näkeehän siitä kuvastakin jo että kyseessä ei ole miniduna vaan syrkkikokoinen, joten mitä täällä taas pauhataan?  :roll: Tän ketjun saa kohta laittaa pysyvästi kiinni kun täällä jatkuvasti tapellaan.

PiiaL

#715
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Flegmaattisuuteen liittyen: olen huomannut myös, että niistä uroksista, jotka ei haldaa oikein tota naisten käsittelyä, suurin osa on semmosia jotka on muutenki näitä puusta pudonneita yksilöitä.

Meillä ei sentäs olla ihan niin puusta pudonneita oltu, ettei oltas ymmärretty naisten päälle. Kumpanenkin meidän edesmenneistä rauhallisista miehistä saivat morsionsa kerralla tiineeksi. Että mun linja on kyllä pysynyt hitaillakin miehillä pystyssä, enkä ole nähnyt vielä mitään terveydellistä muutakaan syytä sitä lopettaa. Enkä nyt ehkä vielä sanoisi näitä mun hitaita miehiä "puusta pudonneiksi" pökkelöiksi, että voipi olla vähän erityyppisistä hamstereista meillä nyt puhekin.

Onhan urossukupuolessa enemmän näitä lepposampia menijöitä verrattuna aktiivisempiin naaraisiin, että liekkö meidän hamstereissa kuitenkaan mikään "vammaisuus" kyseessä. Naaraat ovat olleet tästä linjasta aina yhtä täräköitä pakkauksia noin aktiivisuuden suhteen. Vai oisko geneettinen poikkeavaisuus vain sidoksissa urossukupuoleen ken tietää.

Mutta aika näyttää mitä tapahtuu, mimmoisia yksilöitä syntyykään tulevaisuudessa. Lisääntyneekö Igor vai ei, sille olisi morsio suunnitelmissa vuoden alusta.

Pitäskö pätkästä tästä aiheesta kohta oma keskustelu, kun ei enää olla asumusten tasolla näissä jutuissa.

ammie

#716
Beean terraario tuli siivottua ja napsasin kuvatkin siinä sitten nopeesti.


Tytsy tosin alko sisustamaan itse heti, kun sen tuonne laskin, joten nyt jo aivan erinäköinen. Muun muassa tikkaat pahvilootan päälle olivat Beeasta täysin turhat, kun mielummin se näkee vaivaa sinne kiivetessä, joten tikkaat lojuvat nyt toimettomina tuolla terraarion pohjalla.  :D

Ja Beean kämppä siis tosiaan majailee pöytäni alla, kun se ei tuohon bilteman hyllyyn mahdu mitenkään päin. Saimpahan otettua tästäkin nyt sitten kuvan.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

metsku

#717
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"No 34-vuotiaan pitäis jo osata vähän käyttäytyä - joskus voi letkauttaa jotain mutta ei semmoi jatkuva päänaukominen ole aikuisen ihmisen käytöstä. Mutta kaikenkarvasiin sitä on tässä ihmiskunnassa sopeuduttava, ei vaan saa ottaa itteensä! Toivottavasti pienemmät ja herkemmät eivät nyt aattele että Metskun tyyli on koko foorumin tyyli...

Kyllä 34- vuotiaskin saa ilmaista mielipiteensä. Toiset on suorapuheisempia kuin toiset. En ole koskaan ollut mikään hyssyttelijä ja päähänsilittelijä jos ei sellaiseen ole aihetta. Olen ylpeä siitä millainen olen koska kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Läheiseni tietävät, että kun sanon jotain positiivista niin se tulee suoraan sydämestä, olen aito, rehellinen enkä teeskentele.

Jos joku pieni ja herkkä pelästyy sitä, että sanon suoraan esim. minidunan olevan useimmiten liian pieni asumus niin voi voi. Ehkä se kuitenkin laittaa sitten ajattelemaan?

Anonymous

#718
^^ Kivan näköinen kämppä Beealla!  :yes:

Marla

#719
ammiella on nätti terraario! :) Meillä on Veetillä tuollainen pyörä, ja nuo ovat kyllä ihan kivanlaisia olleet.


Tässä onpi meidän kiinarisisarusten duna sisustuksineen. :) Tuota purua tosiaan on runsaanlaisesti, kun tytöt tykkäävät kaivella mielettömästi. Tuo pienin putki on liian pieni muille hamsuille, mut kiinarit tykkäävät.






Lainaus käyttäjältä: "metsku"Kyllä 34- vuotiaskin saa ilmaista mielipiteensä. Toiset on suorapuheisempia kuin toiset. En ole koskaan ollut mikään hyssyttelijä ja päähänsilittelijä jos ei sellaiseen ole aihetta. Olen ylpeä siitä millainen olen koska kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Läheiseni tietävät, että kun sanon jotain positiivista niin se tulee suoraan sydämestä, olen aito, rehellinen enkä teeskentele.

Jos joku pieni ja herkkä pelästyy sitä, että sanon suoraan esim. minidunan olevan useimmiten liian pieni asumus niin voi voi. Ehkä se kuitenkin laittaa sitten ajattelemaan?
Täällä on kumminkin eri tilanne kuin kasvotusten, eivätkä täysin ventovieraat todellakaan pysty sanomaan, millä mielellä netissä kukin kommenttejaan laukoo, kun ei tosiaan näe kuin sen tekstin.
Tottakai mielipiteensä saa ilmaista ja olla mielipiteitä, mutta on aivan asia erikseen, kuinka mielipiteensä ilmaisee - kyllä sitä voi olla vahvojakin mielipiteitä, mutta niitä nyt ei netissä voi laukoa miten sattuu. Hyvätkin mielipiteet menettävät pontensa, jos niitä ei esitä asiallisesti, ja mitä itse osaan sanoa, kärkäs vastaus ei pistä niinkään miettimään, vaan herättää monissa ihmisissä vastareaktion, kun he ottavat sen hyökkäýksenä. Tietysti lähipiiri tietää, mutta tämä on foorumi ja aivan eri juttu. Ihmisiä todellakin on erilaisia ja hyvä niin, muttei se oikeuta ketään käyttäytymään ihan miten sattuu sen erilaisuuden vuoksi.

Mutta joo, tämä ei taida olla tälle sopiva paikka.