Sininen + sukulaisvärit

Aloittaja Ely, 23.01.12 - klo:01:00

Ninde

^Puolikuut tällä on aika puhtaat mun mielestä, eli mun mielestä ei olisi umbbari, mutta toi sininen varmaan vaikuttaa myös poskimerkkien väriin eli ne ei ole puhtaan mustat kuten tavisnorreilla?

Ely

^Mun tietääkseni sininen vaalentaa poskimerkit myös, samoin tikkauksen.

Musta tuntuu vähän siltä että dd muuttaa myös umborouksen sinertäväksi ja siksi nämä näyttää niin sinertäviltä, voi olla että pelkkä dd ilman umborousta näyttäisi tältä:

Nähtäväksi jää mikä tuo edellisen viestini kuvassa oleva oikeasti on, toivon kieltämättä että se olisi pelkkä dd <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->  <!-- s:sydan -->:sydan<!-- s:sydan -->

Ninde

Ainakin kaikilla muilla hamsulajeilla dd on selkeästi agouti -muodosta erottuva ja silmällä erotettavan sininen (eli talvikoilla safiiri ja cämpsyillä opal), eli luulisi että syrkeilläkin olisi. Variaatioita sävystähän sitten taas löytyy paljonkin. Mutta aikahan tämänkin sitten näyttää. :)

Sehän on ilmiselvä luonnonsininen!  :P

Eve87

^ yksi kannatusääni lähti heti luonnonsiniselle  :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Ely

Vertailun vuoksi normaali ja dd:

Olen nyt ainakin sinisillä ja nyt näillä dd-värisillä ipanoilla huomannut saman efektin kun otan kuvia salamalla tai osoitan valolla, tuollainen punertava kiilto siellä silmän keskellä vaikka silmät ovat muuten ihan selkeästi mustat <!-- s:huh -->:huh<!-- s:huh --> Lukaisin yhdestä tutkimuksesta tällaista liittyen rubiinisilmäisyyteen:

"The expression of ruby-eye is that typical of an eye and coat colour diluting gene. The eye is deficient in pigment and glows a rich ruby-red by reflected light while the coat colour is a bluish-fawn. The allele is symbolised by ru."

http://www.nature.com/hdy/journal/v17/n ... 96249a.pdf
Voisikohan tällä olla jokin yhteys

Minnaw

Mä tuun kyllä kohta oikeesti hakemaan tuon norrepoikasen kotiin  :sydan
On kyllä niin upea!  :lov
Oxalis - talvikkokasvatus

Vevve

Luonnonsininen kuulostaa kivalta.  :)

Rukyo

Luonnonsininen saa ainakin multa kannatuksensa :>
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

Ely

Joo olen 99,99% varma ettei nuo dd:t ole umbbareita, erehdyin luulemaan tuota norreakin umbbariksi kun oli niin tumma lapsena, vaan ihan puhtaat puolikuut niin ei voi erehtyä <!-- s:D -->:D<!-- s:D --> Mites, voinko laittaa noiden dd-lapsien papereihin mitä lystään vai pitäisikö saada joku kannanotto tähän standukomitealta ensin? Mäkin kallistun enemmän nyt luonnonsinisen puolelle, muistuttaa nimittäin omalla tavallaan kanien luonnonsinistä <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Pertti

Kaiketi voit laittaa mitä vain, mutta ehkä olisi korrektia kysyä mielipidettä standardikomitelta. Joka tapauksessa tärkeintä on se, että samat värit on samoja värejä myös papereissa, ettei kohta ole kaikki ihan sekaisin kun toinen käyttää toista ja toinen toista nimitystä ja vaihtaa vielä joka poikueen välillä :)

Mun mielestä luonnonsininen (dd) sopisi kivasti, sininen voisi olla sininen ja kaikki mihin dd muuten liittyy voisi mahdollisesti olla esim. sini-jotain, jos ei kuvaavampia nimityksiä löydy?

Kanien väristä toi luonnonsininen mullekin tuli mieleen, ja se sopii mun mielestä varsin hyvin myös siitä syystä, että kanien luonnonsininenhän on englanniksi opal. Ja taas campbellien opal on dd. Toisaalta voitaisiin myös miettiä, olisiko loogista vaihta myös kämpsyjen opalin nimeksi luonnonsininen...?

Minnaw

Mä ite kannatan ehdottomasti sellaisia nimityksiä värien suhteen, jotka vaan jotenkin saadaan taipumaan suomenkielisiksi. Campbellien opal voisi siis aivan hyvin olla luonnonsininen.

Mä jatkan vielä tähän viestiin, niin ei tule tuplapostausta. Nuo normaalin-värisen poikasen vaaleat korvat on hauskat! Onkohan sekin jollain tapaa jokin reaktio tuohon dilution kantamiseen?
Katselin aiempia kuvia samasta norresta, niin ihan pienenä korvat on olleet tummat ja sitten viimeisimmissä kuvissa tuollaiset vaaleat.
Mä katsoin Elyn sivuilta, että myös F-poikueen hamstereilla (eli näiden poikasten emällä ja sen siskolla) on myös vaaleahkot korvat. Löysin myös ruotsalaisen kasvattajan sivuilta normaalin, jonka korvat ovat vaaleat //http://www.sulfidas.se/wp-content/uploads/2012/01/DSC_3028.jpg Nyt taitaa mennä jo vähän toisille raiteille tämä keskustelu  :teipit
Oxalis - talvikkokasvatus

Lisää luonnonsinistä  :lov

Ninde