• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hei! Kysymys häkistä

Aloittaja Jane, 13.02.12 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Minnaw

#15
^ Höpö höpö!
Tästä on esitetty foorumilla jo useaan otteeseen perustelut vastaan väitettä, joten ei viitsittäisi taas aloittaa samasta aiheesta.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

metsku

#16
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"^ Höpö höpö!
Tästä on esitetty foorumilla jo useaan otteeseen perustelut vastaan väitettä, joten ei viitsittäisi taas aloittaa samasta aiheesta.

Mitään muita perusteluita ei ole koskaan esitetty kuin tämä: "se nyt vaan on sopiva. Piste." Oliskin joku kunnon perustelu...  :roll:

Anzukka

#17
Voisit joskus metsku hillitä huutamasta omia mielipiteitäsi jokaisella foorumilla. Ainakin itse perustelisin sopivuutta siten että suurin osa omista hamstereistani on elänyt pitkän ja onnellisen elämän eikä hairiökäyttäytymistä ole tullut vastaan, ja jos on joku jyrsinyt kaltereita tms. olen lisännyt virikkeitä ja em. homma on loppunut. Omien juttujesi mukaan sinulla on ollut hamstereita vain joitakin yksilöitä lemmikkinä(?), enkä myöskään tiedä että kuinka kauan, mutta useilla täällä foorumilla kirjoittelevilla ihmisillä on mittava kokemus hamstereiden pidosta ja kasvatuksesta jopa kymmenien vuosien ajalta. Itselläni oli ensimmäinen hamsteri vasta vuonna 2006 ja olen hamsuja kasvattanut vuodesta 2008 ja luulen että tälläkin ajalla olen sen verran hamstereita nähnyt että voin puhua jo kokemuksesta. En siis väitä olevani mikään konkari edelleenkään mutta luulen että suosituksia olisi muutettu jos mitat olisivat huomattavan epäsopivat!

Minulla ei ole sinua vastaan mitään henkilökohtaista, mutta voisit ihan oikeasti pitää mielipiteet ominasi ja pitää omat hamsterisi ja muut eläimesi puolen huoneen kokoisissa lukaaleissa, kaikki varmasti arvostavat sitä että hamstereillasi on paljon tilaa, mutta ei ole väärin pitää hamsteria hamsterdunassa! Sekin on jo aika paljon suurempi kuin lain määräämä vähimmäiskoko!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

metsku

#18
Mulla on ollut jokunen kymmenen hamsteria yhteensä.

Niiden joukossa on melkeinpä kaikki ensin pienemmissä häkeissä/dunissa häiriökäyttäytyneet. Isoissa tämä käytös loppunut tai muuttunut. Yhden hamsterin olen antanut pois koska sille ei riittänyt mikään.

Olen myös paljon lukenut aiheesta ja hamstereiden häiriökäyttäytyminen on erittäin tavallista. Myös käytettyjä dunia katsellessa voi havaita nopeasti, että kyseisen asumuksen entinen omistaja on ollut tyytymätön.

Asiaa on tutkittu myös enemmänkin (siis jyrsijöiden häiriökäyttäytymistä). Odottaako joku tosissaan, että mä uskon, että kaikkien hamsterit on tooosi tyytyväisiä minidunissa ja hamsterdunissa? Kuka ne dunat sit pureskelee, kuka jyystää niistä kaltereista maalit ja pinnoitteet? Miten voidaan tutkia aihetta jota ei ilmene?

C´moon, jokainen hamsteriharrastaja jolla on ollut hamstereita on sekä itse nähnyt, että kuullut häiriökäyttäytymisestä. Se vaan on asia joka suht helposti sivuutetaan koska sitä pidetään semmoisena hieman harmittavana hamsterille kuuluvana ominaisuutena.

Toisekseen en usko mitenkään tuohon virikkeiden lisäämisen vaikutukseen vaikka sitä kannattaakin kokeilla. Omat kokemukseni siitä ovat hyvin huonoja. Siis usealla hamsterilla, syrkeillä lähinnä.

Pelkkien talvikoiden kanssa touhunneet ihmiset eivät ehkä tätä ymmärrä koska niiden häiriökäytös on paljon vähäisempää kun syrkkien. Syrkkia ei voi pitää hamsterdunassa jos haluaa antaa sinne arvokkaan ja hyvän elämän. Syrkki on isokokoinen eläin joka tarvitsee tilaa.

Minnaw

#19
Koskaan en ole talvikoilla, kiinareilla ja campbelleillä törmännyt häiriökäyttäytymiseen minidunassa. Roboista minulla ei ole kokemusta. Talvikoita mulla on ollut vuodesta 2007, ja niitä on syntynyt 8 poikuetta. Kiinareita mulla on ollut kaksi. Ja campbellejä mulla on ollut 8. Jonkinlaisesta otannasta siis kuitenkin puhun. Syrkkejä mulla on ollut vuodesta 2004. Yksilöinä yli 10 (mutta alle 15, en muista tämän tarkemmin). Tässäkin voin jo sanoa puhuvani jostain otannasta.

Syrkkejä meillä on asunut niin terraariossa, dunassa kuin häkeissä. Yksi syrkki asui kerran tälläisessä hulppeassa asumuksessa: //http://i74.photobucket.com/albums/i254/ticoturpo/Manuel/P6120022.jpg?t=1281257250 Terraariolla oli kokoa 100x50cm. En huomannut tämän hamsterin käytössä mitään erilaista kuin niiden, jotka ovat meillä asuneet hamsterdunassa: //http://i74.photobucket.com/albums/i254/ticoturpo/Chili/P5030142.jpg. Kaikki ovat eläneet elämänsä tasaisen rauhallisina.
Miksi meillä nykyään majoitetaan syrkit vain häkkeihin //http://i74.photobucket.com/albums/i254/ticoturpo/Finan_hakki2.jpg, johtuu siitä, että ilmanvaihto on todella paljon parempi kuin yhdessäkään terraariossa tai minidunassa ja lisäksi hamsterit saavat liikuntaa kiipeillessään kaltereissa ja pystyvät paremmin olemaan vuorovaikutuksessa omistajan kanssa.

Jos hamsterin häiriökäyttäytymiseksi luetaan häkin pinnojen pureminen, ja huomataan sen loppuvan kun hamsteri siirretään terraarioon, niin eikö tässä nimenomaan ole kyse siitä, että siellä terraariossa sillä vain ei ole mahdollisuutta ilmaista itseään kaltereiden puremisella, koska siellä niitä ei ole. Ongelma ei siis ratkennut vain ainoastaan tämä käyttäytymismahdollisuus poistettiin.

Kääpiöhamsterit meillä taas asuvat dunissa siksi, että sinne saa reilummin purua, joka ei sitten hamsterin kaivaessa lentele pitkin kämppää pinnojen välistä (syrkkien en ole ikinä havainnut kaivelevan puruissa/mörtissä vaikka sitä olisi jopa kymmenen senttiä häkin pohjalla).

Kun hamstereille tarjoaa pureskeltavaa (kuivattu leipä, puun oksat, pahvirullat) ja riittävästi liikuntaa (riittävän suuri juoksupyörä) niin eivät kyllä ole koskeneetkaan dunan seiniin. Metsku voi vaikka itse tulla katsomaan meidän priimakuntoiset minidunat ja häkit, jos ei usko. Toistaiseksi yksikään hamsteri ei ole addiktoitunut juoksupyörään. Jotkin syyrialaiset pureskelevat kaltereita, koska haluavat seurustelemaan tai kerjäävät herkkuja. Usein ne kuitenkin tyytyvät nakottamaan häkin luukun eteen, että milloin omistaja huomaa antaa herkkuja tai ottaa hetkeksi syliin.

Tässä perusteluja meiltä.  :)
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Anzukka

#20
^ Tykkää nappia kaivataan!

^^ Edellinen viesti oli hyvä peruste jo kolmen lajin kohdalta ja itse en maininnut mutta kaikki edellisessä omassa viestissäni kerrotut kokemukset ovat syyrialaisten kohdalta sillä en ole omistanut kuin kaksi talvikkoa, yhden robon ja tällä hetkellä meillä on seitsemän syyrialaisen lisäksi neljä campbellia + n.20 hiirtä!

Syyrialaispoikueita on syntynyt meillä kuusi ja olen omistanut pelkkänä lemmikkinä/näyttelykaverina/jalostuseläimenä noin. 50 pitkäikäistä ja tervettä hamsteria. Dunia ei ole omassa käytössä juuri jyrsitty, eikä minkään dunan/häkin kaltereiden pinnoitteet ole kadonnut kuin joistakin pienistä kohdista läheltä luukkua jossa eläimet aina kerjäävät huomiota, herkkuja tai jaloittelua. Itselläni oli myös eräs hamsteri suuressa terraariossa (ei mittoja) ja tämä oli suorastaan neuroottinen kattoverkon nakertaja ja karkailija. Pienemmässä terraariossa oli paljon rauhallisempi ja mukavmpi käsitelläkkin.

Anteeksi nyt sitten mahdolliset kirjoitusvirheet, syynä poikkeuksellisen paha flunssa, ja sen aiheuttama väsymys. Silmät ristissä siis kirjoittelen :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

metsku

#21
No, mä en kyllä usko, että syyrialaiset elää tyytyväisinä missään hamsterdunissa koska itselleni ei ole sellaista syrkkiä vielä vastaan tullut. Ja aika monta niitä on tässä kuitenkin ollut. Ehkä mä olen poikkeuksellisen herkkä ja tarkka kaikenlaisesta käytöksestä mikä vivahtaa huonovointisuudelta. Toisaalta mä en kyllä voi pitää syrkkiä hamsterdunassa montaa päivää enkä voinut pitää häkissä kokoa 80x50x50. Kokemusta kuitenkin on häiriökäyttäytymisestä niin dunissa, terroissa kun häkeissäkin. Kaikki nämä olleet naarassyrkkejä. Nuo pojat on aina olleet tyytyväisiä mutta ei niitä ole pidettykään hamsterdunan kokoisessa asumuksessa.

Elviira

#22
Esimerkki suht tuoreesta kirjoituksesta tällä foorumilla: "Yleisesti naaraat ovat ainakin omalla kohdallani osoittautuneet aika tyytymättömiksi häkkiin ja virikkeisiin (No, niinhän me naiset aina...) ja suurin huvi on keksiä pakokeinoja."  

En tarkoita, että tämän lausahduksen perusteella tehtäisiin mitään johtopäätöksiä, se oli esimerkki. Samansuuntaisia viestejä vain tulee aina toisinaan vastaan eriaiheisissa keskusteluketjuissa tällä foorumilla (enkä tarkoita nyt Metskun kirjoittamia tekstejä). Välillä hamsterin jatkuva yritys murtautua ulos dunastaan saatetaan esittää kiintymyksenä ihmiseen ("se haluaa tulla syliin") eikä suinkaan tarpeena saada tekemistä, vaihtelua, kohdetta valtavan energiansa purkamiseen. Tai sitten hamsterilla on jokin "hassu" tai "ärsyttävä" tapa. Esimerkiksi jatkuva yritys kiivetä terraariosta pois tai varmasti melkein mikä tahansa häiriökäyttäytyminen voidaan nähdä tällaisena "hullunkurisena tapana", jolle hyväntahtoisesti hymyillään tai harmillisena ominaisuutena, joka nyt vain kuuluu hamsteriin. Samanaikaisesti Metskulle tunnutaan toistuvasti vastattavan aika yksioikoisesti, että kyllä syyrialainen hamsteri on ihan tyytyväinen elämäänsä hamsteridunassa, ehkä joitakin yksittäisiä aivan poikkeuksellisia yksilöitä lukuun ottamatta.

Minä en aio sanoa, onko hamsteriduna riittävä vai ei. Itse en pitäisi sellaista eläintä kuin syyrialainen hamsteri niin pienessä asumuksessa. Se kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö vähintäänkin osa hamstereista sellaisessa hyvinkin viihtyisi. Joka tapauksessa hamsterin viihtyminen jokapäiväisessä asumuksessaan on mielestäni ratkaisevan tärkeä, ellei tärkein, sen hyvinvointiin liittyvä asia.

Henkilökohtaisesti ilahdun, kun luen tältä foorumilta kirjoituksen, jossa todetaan, että hamsteri ei välttämättä ole tyytyväinen elämäänsä, vaikka sen asumuksen koko täyttää Suomen Hamsteriyhdistyksen minimisuosituksen ja vaikka asumukseen on sijoitettu tietty määrä virikkeitä. Jos hamsteri on tyytymätön, se on tyytymätön. Ja kyllä myös näitä tyytymättömiä tuntuu ihan oikeasti olevan. Toivoisin, että tyytymättömän hamsterin myös ymmärrettäisiin olevan tyytymätön (enkä tarkoita, etteikö moni kanssakeskustelija näin tekisikin). Omasta mielestäni haasteellista on se, että  lajityypillisen tekemisen tarjoaminen hamsterin kaltaiselle aktiiviselle eläimelle on oikeastaan aika vaikeaa: luonnossa ruoan etsiminen on sille henkisesti kuormittavaa työtä, jota terraarioon laitetuilla erinäisillä esineillä on aika vaikea kompensoida.

Tämä teksti ei koske pelkästään syyrialaisia hamstereita vaan kääpiöitä yhtä lailla.

noora

#23
Pakko sen verran tunkea lusikkaa soppaan, että olen osittain samaa mieltä metskun kanssa.
Ehkä juuri siksi, että mullekin on osunut hamsterdunassa selkeästi turhautuneita eläimiä. Yhden naaraan kanssa piti todella raapia päätä kehitellessään sille asuntoa, missä ei käyttäytyisi pakkomielteisesti, ja lopulta sekin onnistui.
Joku tuolla kirjoitti, että ei ole huomannut eroa hulppeassa (100 x 50) terrassa asuvan ja dunassa elävän hamsterin käyttäytymisessä. Mun mielestä tuossa on niin pieni ero lopulta asuntojen koossa, ettei välttämättä huomaakaan. Mielestäni 100 x 50 ei ole hulppea syrkille, vaan saisi mun puolesta olla vaikka terran minimikoko.
Mulla on ollut naaraita 170 x 60 x 60 kämpässä, ja voin kertoa, että eron käyttäytymisessä verrattuna dunaan aivan taatusti huomaa.
MUTTA ehkä sitten tosiaan on hamstereita, jotka elelevät täysin tyytyväisinä hamsterdunassa, ja kasvattajat harvenisivat nopeasti jos pitäis olla tommonen 170 senttinen asumus jokaiselle hamsterille.  :D
Mulla on tällä hetkellä uros, jolle selkeästi riittää pienempikin tila, kunhan vaan virikkeitä on tarpeeksi.  
Se on nyt 80 x 40 terrassa ja vaikka onkin tyytyväisen oloinen, niin siirrän sen tänään vapautuneeseen 120 x 45 x 45 terraan.

metsku

#24
Kivaa, että joku on joskus edes ihan hieman munkin puolella  :D Olen tottunut jo saamaan jaskaa niskaan ja olemaan tosiaan yksin vastaan kaikkia muita mutta ei se mitään. Kyse on eläinten hyvinvoinnista. Se miksi jaksan jatkaa tätä yksinäistä ja loputonta ristiretkeä on se, että tiedän olevani oikeassa ja haluan kertoa sen minkä tiedän. Hamstereiden asumusten koko on liian standardisoitunut suht pieniin eikä suurin osa harrastajista nyt ainakaan ole koskaan lukenut tutkimuksia häiriökäyttäytymisestä ym. Mä olen lukenut niitä paljon ja tutkinut asiaa ja sillä tosiaan on eroa onko se hamsteri hamsterdunassa vai 2 kertaa isommassa asumuksessa.

Elviira tuossa jo hyvin kirjoittikin sen mitä itse yritin eilen (en sitten osannut laittaa sanoiksi) eli että monesti häiriökäytöstä ei pidetä häiriökäytöksenä tai sitä selitellään joksikin muuksi. Jos ei näin tee niin näkee kyllä häiriökäytöksen ilmenemisen.

Minnaw

#25
Täytyy ilmeisesti sitten meikäläisen kohdalla ollut vain käsittämättömän hyvä tuuri hamsteriyksilöiden kohdalla, koska en ole häiriökäyttäytymiseen koko 8 vuoden hamsteriharrastukseni kohdalla törmännyt. Häiriökäyttäytymiseksi en kuitenkaan lue sitä, että hamsteri silloin tällöin nakertelisi kaltereita. Meillä ainakin kalterin nakertelu loppunu kuin seinään, kun herkku on tullut nenän eteen tai hamsu on hetkeksi päässyt syliin. Ja kyllä minä ainakin olen kokenut, että tämä juuri sellaista huomionhakuisuutta on. Jos se olisi häiriökäyttäymistä, niin se todennäköisesti jatkuisi heti kun hamsteri on päässyt takaisin häkkiinsä. Meillä hamsterit asuvat myös muun elämän keskellä, joten olisin kyllä huomannut mikäli hamstereilla jotain pakonomaista käyttäytymistä esiintyisi (nurkkien kaivelu, muovin/pinnojen pureminen, juomapullon läträäminen...)

Jokainen täällä puhuu omasta kokemuksestaan. Ei siis myöskään (kenenkään kohdalla!) ole oikein kirjoitella omia kokemuksiaan puhtaina faktoina. Mielipiteinä asian voi toki ilmaista!

Edelleen painotan tässä asumuskohdassa myös sitä, että hamsterin elämänlaatu ei yksinomaan koostu asumuksen koosta. Siihen vaikuttaa niin moni muukin asia (mm. ravinto). Tästä esimerkkinä: Jos hamsteri saa ruokansa mukana runsaasti hiilihydraatteja niin se on taatusti vilkkaampi (/levottomampi) kuin toinen hamsteri, jonka ruokinta on tasapainoisempaa.

Naaraiden kohdalla minulle tuli mieleen tuon häiriökäyttäytymisen tiimoilta myös se, etteivät ihmiset nyt myöskään unohda naaraiden kiimapäiviä, jolloin ne takuuvarmasti yrittävät keinolla millä hyvänsä päästä urosten luo (varsinkin jos sellaisia asuu samassa taloudessa). Terraarioonhan nämä urosten houkuttelevat hajut eivät myöskään tunkeudu niin voimakkaasti kuin esimerkiksi häkkiin, jossa ilmanvaihto on parempi.

Eikä tästä ole itseasiassa kauaakaan, kun joku (en viitsi nimimerkkiä mainita) foorumilla huuteli, kuinka pesävanu on hamstereille turvallista (huom. omat mielipiteet (taikka vanupussin etiketti) silkkana faktana), vaikka näitä suolitukostapauksia on dokumentoitu useita..! Siinä vaiheessa kun tälläinen ihminen alkaa huudella asumusten koosta, alkaa pikkaisen uskottavuus kärsiä ;)
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Marla

#26
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Se miksi jaksan jatkaa tätä yksinäistä ja loputonta ristiretkeä on se, että tiedän olevani oikeassa ja haluan kertoa sen minkä tiedän. Hamstereiden asumusten koko on liian standardisoitunut suht pieniin eikä suurin osa harrastajista nyt ainakaan ole koskaan lukenut tutkimuksia häiriökäyttäytymisestä ym. Mä olen lukenut niitä paljon ja tutkinut asiaa ja sillä tosiaan on eroa onko se hamsteri hamsterdunassa vai 2 kertaa isommassa asumuksessa.
Joo, eihän vuosia hamstereita aktiivisesti harrastaneet voi tehdä päätelmiä ihan omaan kokemukseensa pohjautuen. :roll: Mullakin on varmaan käynyt tuuri siinä, että 30-35 hamsterin joukosta on häiriökäyttäytymistä ollut aniharvalla ja nekin korjautuneet virikkeistämällä. :D Tai sitten olen vain tietämätön ja sokea seuraamaan hamsterini käytöstä, kun kerran sinä metsku tiettävästi olet nyt oikeassa tässä asiassa. Miksi edes pyydät perusteluja, kun olet jo vakaasti sitä mieltä, että sun mielipide on ainoa oikea ja muidenkin pitäisi olla samaa mieltä? Eiköhän ole melko selvää, että mikä tahansa perustelu on turha, koska harrastajien kokemuspohjakin on yksi hailee. Ja asia on jo veivattu moneen kertaan läpi päätyen samaan tulokseen (tai tuloksettomuuteen) niin täällä kuin muuallakin netissä.

metsku

#27
No kyllähän näitä häiriökäyttäytyjiä on vaikka kuinka. Myös esim. täällä olevassa ketjussa nimeltä mitä asumusta suosit talvikolla (tai jotain sinne päin) on montakin tapausta joissa todetaan, että talvikko ei sopinut minidunaan. Palstoilla on säännöllisesti kysymyksiä liittyen häiriökäyttäytymiseen. Ongelman laajuus on iso jos vertaa muiden jyrsijöiden häiriökäyttäytymiseen. Ettekö te tosiaan voi myöntää ongelman olemassaoloa?

Minnaw: suolitukostapauksia ei ole dokumentoitu yhtään ainoaa. Pesävanuasiaa on selvitelty ulkomaita myöten, kysytty lääkäreiltä ja valmistajilta sekä selvitetty hamsterin elimistön toimintaa sekä sitä, että se pesävanu tosiaan sulaa siellä hamsterin mahassa. Sen myönsivät jo kiihkeimmätkin vastaväittelijät petsiessä koska se on fakta. Pussinkyljessä kiinnostaa vain se mistä aine on valmistettu.

Anzukka

#28
^Miten selität ne kaikki kuolleet ja avatut hamsterit joilla on pesävanu pallero suolistossa? Lisäksi on useita tapauksia jolloin pesävanu on kiertynyt varpaan tms. ympäri ja se on amputoitunut. Ihan sama mitä mieltä olet mutta pesävilla ei todellakaan ole 100% turvallista hamsterille. Enkä usko että tänä päivänä moni ostaakaan pesävanua koska vessapaperisilppu on halpaa ja turvallista (vrt. pesävanu) Luulisi että se kiinnostaa että mistä aine on valmistettu koska tietyt aineet eivät sula ainakaan kokonaan hamsterin suolistossa!

Ja vielä lisäksi minulla on sama kuin minnaw:lla että minulla on käynyt todella hyvä tuuri kun ei ole ilmennyt mitään häiriökäyttäytymistä josta ei olisi päässyt virikkeillä eroon. En tiedä sitten miten sinulle on tullut nämä käyttäytymishäiriöiset "hullut" hamsterit. Oletko varma että ruokintasi on tasapainossa hamsterin tarpeisiin?
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

metsku

#29
Ei niitä "hulluja" ole vain mulla vaan niitä on joka puolella  :roll: . Laitapa googlehakuun sanat hamster gnawing bars tai hamster addicted to wheel niin voit lukea, että ongelma on paitsi että tavallinen niin myös maailmanlaajuisesti tunnettu. Väitätkö tosiaan, että hamstereilla ei näitä käytöshäiriöitä ole vaan kyse on vain mun mielikuvituksesta??

Hulluimpia on naarassyrkit. Jos niiden ruokavaliossa olis ollut se vika niin olisko se käytös korjaantunut asumustilaa isontamalla?

Ja niistä suolipalleroista niin näytä nyt aluksi vaikka yksikin todiste avatusta hamsterista jolla on pesävanupallero suolistossa? Koskaan kukaan ei ole vielä moista todistetta onnistunut antamaan vaan aina ne on näitä kummin kaiman serkun pojan tyttöystävän avattuja hamstereita joista kukaan ei edes tiedä onko niitä oikeasti ikinä avattukaan.

Mitä tulee amputoituihin jalkoihin niin 1 rotanpoikanen on varma tapaus, muita varmoja ei sitten olekaan.

Jotta hurrrrrjan vaarallista taitaa olla pesävanu  xD .