• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Aya

#540
Lainaa2. Kuinka kauan tytön ja pojan pitää olla samassa asumuksessa?
kannattaa tutustua tähän ketjuun ja lukea huolella läpi.

Lainaa3. Milloin te alatte käsittelemään pieniä poikasia?
Kannattaa lukea myös tämä kyseinen ketju huolella läpi alusta asti, tästä asiasta on keskusteltu jo aiemminkin.

Lainaa4. Mitä ruokaa vauvelit tykkäävät syödä kiinteään ruokaan siirtyessään?
mm. myös tästä ketjusta löytyy juttua emon ja poikasten ruokinnasta.
Lainaus käyttäjältä: "maikkis"Emo tarvitsee kunnon ruokavalion imettäessään poikasia: Kananmunan valkuaista, raejuustoa, kasviksia, lihaa... Poikaset alkavat syödä kiinteää ruokaa jo ennen kuin kömpivät pesästä ulos, joten kannattaa tarjoilla pieniä kasvis/vihannespaloja, joita emo voi viedä poikasille pesään. Kun poikaset n. 2 viikon iässä tulee ulos pesästä, on oltava paljon monipuolista ruokaa tarjolla kasvaville poikasille.
Lainaus käyttäjältä: "arctican"Kun poikaset ovat reilun viikon ikäisiä ja alkavat natustaa kiinteää ruokaa, kannattaa ripotella ne ruokamuruset suoraan pesään: esim. kasviksia ja juustoa pienen pieninä palasina sekä siemeniä. Kissan kuivaruokanappulat olen havainnut tässä vaiheessa erityisen hyviksi - ei haittaa vaikka laittaa vähän enemmänkin kerralla, kun kuivaruoka ei pilaannu helposti ja nappulat sisältävät paljon poikasten kasvamiseen tarvitsemaa energiaa ja proteiinia.
Meillä on foorumilla hyvä ja toimiva haku, suosittelen.

Em.

#541
Kiitoa aya.  :)
Ei virheettömyys ole täydellistä.

Em.

#542
Jossain luki, että poikaset(urokset) voi laittaa isän häkkiin. Onko kokemuksia? :) Mitäs jos yhden poikasista jättäis isälle kaveriksi isoksi asti? vai rupeeko se puollustamaan reviiriä? :X
Ei virheettömyys ole täydellistä.

Möfö

#543
Voiko poikanen jumittua synnytyksen aikana "emoon kiinni"? Kuinka pitkään synnytys noin yleensä kestää?
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

Sarantha

#544
Liian iso poikanen voi jumittua synnytyskanavaan. Tällöin emo ja poikaset yleensä kuolevat, sillä ihmisen mahdollisuudet kätilöidä hamsterin kokoista eläintä ovat varsin rajalliset. Jos synnytys ei etene, hamsterille voidaan kyllä antaa eläinlääkärissä oksitosiini-hormonia supistuksia voimistamaan, mutta jos poikanen on yksinkertaisesti liian iso tai emon lantio liian kapea, poikanen ei pysty syntymään. Samasta syystä ihmisiäkin kuoli synnytyksiin ennen vanhaan. Hamsterin kokoiselle eläimelle ei käytännössä pystytä tekemään keisarinleikkausta.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Minski

#545
Aikoinaan yhdellä hamsuistani jäi poikanen kiinni synnytyskanavaan, mutta emo oli itse kuin ei mitään ja pyysi koko ajan vain terrastaan pois, joten päästin sen lattialle juoksemaan ja poikanen syntyi sit siihen, kuolleena tietystikin. Ilmeisesti tuo liikunta edesauttoi asiaa, muutenhan olis varmaan käynyt tosi köpelösti. Silloin totesin, että onneksi sentään hamsteri oli viisas ja tiesi mitä tehdä :)
Hamsteriton tätä nykyä

Aya

#546
meillä yks emo meni todella levottomaksi synnytettyään pari poikasta, kuljeskeli vain pitkin terraa ja nuoleskeli alapäätään. Tutkin emon ja sillä tuntui selkeästi alapäässä iso möykky, "paineskelin" möykkyä kunnes se liikkui sen verran, että alapäästä tuli näkymään yksi takajalka. Tässä vaiheessa jätin emon taas omaan rauhaansa, ja ajattelin et jospa se saisi itse nyt poikasen ulos, mutta kun tilanne pysyi samana, vedin itse poikasen ulos. Ei ollut mikään kovinkaan kaunis näky, kuollut ja täysin liiskaantunut poikanen. Muutamaa päivää myöhemmin emo myös napsi elävänä syntyneet poikaset parempiin suihinsa, mutta emo itse elelee meillä vieläkin leppoisia eläkeläispäiviä.

Meillä on ollut pari muutakin tapausta, joissa poikanen on juuttunut. Toisessa tapauksessa huomasin illan aikana, että kaikki ei ole nyt kunnossa, mutta emo oli itse yön aikana selviytynyt tilanteesta. Joskin tässäkin tapauksessa jo elävänä syntyneet poikaset kuolivat, mutta emo säilyi itse hengissä.

Kolmannessa tapauksessa jouduimme kääntymään eläinlääkärin puoleen, ja oksitosiinin avulla emo synnytti pari kuollutta poikasta. Antibiooteista huolimatta emo kuitenkin kuoli muutamia päiviä myöhemmin.

On tää kasvattaminen mukavaa  :S

Sarantha

#547
Kaverini talvikko kuoli ennenkuin ehti synnyttää ensimmäistäkään poikasta, sai eläinlääkärissä oksitosiinia jne. mutta se ei auttanut. Voisi kuvitella että ihmisen mahdollisuudet auttaa synnytyksen etenemisessä ovat paremmat, mikäli poikanen on jo osittain näkyvissä. Jos taas poikanen on ihan synnytyskanavan alkupäässä täysin väärässä tarjonnassa tyyliin poikittain tms. niin siinä ei paljon mitään voi tehdä...
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

GaneshaX

#548
Mä jatkan tuota rautalangan vääntöä vielä uroksen jalostuskäyttö iästä:
Eli mihin ikään asti uros on virallisesti jalostusikäinen?.
Tämä kiinnostaa, vaikken olekkaan hakemassa kasvattaja nimeä. Max, 16kk kenties? Haen nyt sitä virallista kantaa.  ;)

(ehkä parin vuoden päästä, jos asiat sujuvat) :jeps:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

#549
No ihmettelen vähän jos joku virallinen kanta on olemassa.

Noin esimerkkinä voin heittää, että esmes lähemmäksi parin vuoden ikäinen syrkkiuros ei välttämättä ole enää parhaassa iässä. Itsellä meni poikaskuviot mönkään ja jouduin vielä niin myöhään kertaalleen yrittämään. Ja siinä meni sitten ne viimeisetkin kaksi siittiötä (kirjaimellisesti).

Roboissa mulla on muutama uros lopettanut lisääntymisen reilun vuoden ikäisenä. Jotkut kyllä onnistuu hamaan hautaan saakka (todnäk valtaosa?).

Toki urosta voi käyttää niin kauan kuin siinä henki pihisee, mutta riskinä on se ettet välttämättä saa siitä mitään. Eli ainakaan tietoisesti ei kannata liian myöhäiseksi jälkikasvua lykätä.
Mun mielestä esmes nyt siihen hakemukseen voi merkkaa niin vanhan uroksen jota oikeasti olet vielä aikonut käyttää. Jos merkkaa vaan sen takia, että saa vaadittavat eläinmäärät täyteen niin...no, voi sitten ite miettiä missä meni pieleen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Nerith

#550
Saako poikueille antaa mitään tunnistavaa liitettä, jos ei siis ole virallisesti kasvattajanimeä hankkinut? Esimerkkinä nyt vaikka joku numero tms. pieni tunnus, mutta jokaisen poikasen nimessä kuitenkin esiintyvä? Tästä ei varmaankaan SHY:n sivuilla ole ??  :roll:
[size=85]Wilma (avatar) RIP 15.9.2008
Fantasy Fairy, pk rex musta
Arctican Konrad, pk kyyhkynharmaa
[/size]

GaneshaX

#551
^^Eikös se ongelma ole yleensä se, että hamsuja kertyy liikaa? XD
Mun meest vielä 16kk ikäisen voi merkitä ihan hyvin jalostuseläimeksi :yes:
yli 1,5 vuotiasta en enää merkitsisi, koska  siitos kyvystä ei olisi enää kovin hyviä takeita :nops:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

HaKeNi

#552
Lainaus käyttäjältä: "Nerith"Saako poikueille antaa mitään tunnistavaa liitettä, jos ei siis ole virallisesti kasvattajanimeä hankkinut? Esimerkkinä nyt vaikka joku numero tms. pieni tunnus, mutta jokaisen poikasen nimessä kuitenkin esiintyvä? Tästä ei varmaankaan SHY:n sivuilla ole ??  :roll:

Eiköhän tämä ole sama asia kuin ns. kasvattajanimen käyttö epävirallisesti...

Eli usein toistuva liite hamsterin nimessä saman ihmisen toimesta on mun käsityksen mukaan verrattavissa ns. kasvattajanimen käyttöön ja näin ollen luvatonta...
I´m back!

Ninde

#553
Lainaus käyttäjältä: "Nerith"Saako poikueille antaa mitään tunnistavaa liitettä, jos ei siis ole virallisesti kasvattajanimeä hankkinut? Esimerkkinä nyt vaikka joku numero tms. pieni tunnus, mutta jokaisen poikasen nimessä kuitenkin esiintyvä? Tästä ei varmaankaan SHY:n sivuilla ole ??  :roll:
Saa, kunhan se liite ei ole kasvattajanimimäinen. Rekisteröintiohjeessa on jonkin verran nimeämisestäkin: //http://www.hamsteriyhdistys.net/rekisterointi.php

Enkeli89

#554
Tuli vähän semmoinen outo olo kun annoin ekan kerran omasta hamsulasta lainaan muualle hamsun.. meillä niitä on vielä niin vähän että yhden puuttuminen näkyy. kuinka paljon "lainahamsuja" liikkuu?
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"