Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Mustikkamaan

Mustaa saat. Kyyhkistä ja muita mustan kanssa kulkevia (esmes suklaata) jos sitä tulee läpi takaa. Mustaa siis etupäässä. Et normaalia tai muita dominoivia värejä.

Edit: ja cremeä voi tulla läpi, jos molemmat kantaavat.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

venomenom

ok kiittoos. pikkuhiljaa rupee jotain jäämään päähänki =)
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Katar"Kuinka helposti erottaa saman poikueen homotsygootin ja heterotsygootin hopeanharmaan toisistaan?
Vai voiko ne muistuttaa todella paljonkin toisiaan?
Tokihan ne aika lailla toisiaan muistuttavat, mutta heterotsygootti on kellertävämpi.

Nekku

Kiitoksia kaikille  :) Sain paljon lisätietoa  ;)
Yökyöpelin Kikkara \'\'Tofu\'\' 24.9.2007 - 15.1.2009 <3
Jäät mieleeni ikuisiksi ajoiksi, vaikka nukahdit tärkeään heinäpesääsi, ikuiseen uneen. Nyt oli sinun aikasi lähteä, enkä voi käsittää sitä. Nyt on sinun parempi sielä, pilvien päällä. <3

jjenna

Noniin elikkäs. Kun lasken noita todennäköisyyskaavioita, saan aina jotain ihan ihme kirjainyhsdistelmiä mitä ei ole olemassakaan. Miten siis musta (aa) ja soopeli (eeUu/eeUU) tulee siinä taulukossa, jossei oteta huomioon mitä taustalta löytyy?
Eikös ole niin että jos vaikka ton mustan takana olis cremeä ja mustaa ja soopelin takana olis cremeä, niin poikasissa ei voisi tulla esim. mustaa? Tulisiko vain cremeä? Miten normaalia tulee, minkänäköisitä yhdistelmistä? Huoh..
Hamsterikasvatus jäädytettynä

Aya

Mustan ja soopelin risteytyksestä tulisi pelkkää normaalia ja normaali umborousta. Mutta jos musta kantaa cremeä, voi poikueeseen syntyä lisäksi myös cremeä ja soopelia, ja jos taas soopeli kantaa mustaa niin myös mustaa.

eli periaatteessa musta (aa) x soopeli (eeUu)

eU            eu
a        aeU          aeu

Jos tosta nyt jotain selvää saa :D eli
aeU=normaali umborous, joka siis kantaa sekä cremeä että mustaa
aeu=normaali, kantaa sekä cremeä että mustaa.

Tawu

Sitten mua askarruttaa myös sekin, että millä kaikilla ne saa astuttaa, kun tuolta genetiikasta en nyt vilkaisemalla ainakaan löytänyt.  :huh
Silppu (1.10.07 - 13.9.2009) <3
Seuraavia hamsuja odotellessa...

Olive

Lainaus käyttäjältä: "Tawu"Tää ei varmaan tänne kuulu, mut mites muuten noitten poikasten kanssa, et montaks kilpparii tai vkkk:ta voi syntyy yhteen poikueeseen, jos ne kaikki ovat kerta tyttöjä?

Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin just niin monta kun poikueeseen syntyy tyttöjä :)
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

GaneshaX

Riippuu vähän siitä, millä astutat kk naaraan. Jos astuta keltaisen sukuisella, niin laskennallisesti puolet naaraista on kk ja puolet keltaisia. Jos astuttaa ei keltaisella uroksella, niin laskennallisesti  puolet naaraista on kk ja toinen puolet ei keltaisia.

vkkk on sitten vain kk nauhan kanssa tai kk laikukas :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

Niin ja sit jos astuttaa ei-kilppari naaraan keltaisella uroksella, niin silloin kaikki poikueeseen syntyvät naaraat on kilppareita.

Keltaisen periytyminen on vähän monimutkaista, täältä löytyy hyvä taulukko josta voi luntata: //http://www.freewebs.com/vivaldines/keltaisenvrinjalostaminen.htm

Kilpparia/keltaista ei kannata sotkea cremen sukuisten värien kanssa, muuten ei ole mitään rajoituksia, eli riippuu vähän siitäkin mitä perusväriä kilppari on. Pääasiassa kannattaisi aina yhdistää saman värisen kanssa tai käyttää sukulaisvärejä. Täällä enemmän tuosta keltainen-creme asiasta: //http://hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=35&t=377

emmely

Jos mulla on soopeli tyttö joka kantaa cremeä, luonnonvalkoista, hopeanharmaata, mustaa laikukasta ja kuparia.
Tytön suvussa on vähän satiinia ja paljon rexiä.
Jos haluaisin tuolta tytöltä poikasia jotka ovat normaali umborous, hopeanharmaa ja hopeasuklaa niin minkä värisellä/mitä värejä uroksen pitäisi kantaa?

Tyttöni tosiaan on soopeli mutta on jo 2v että en ole tällä poikasia tekemässä ja on siis eläinkaupasta, sukua en tiedä tuo oli esimerkki.
[size=85]Emmely, rist. poni tamma
Rasmus, vuonohevosruuna
Milli, syrkki naaras
Timi & Topi, borderterrieri veljekset
Viivi & Veera, kääpiöluppa siskokset
Justi & Tipis, gerbiili veljekset

[/size]

Ninde

Soopeli = creme umborous, eli hamsusi periaatteessa on creme eikä vain kanna sitä.
Hopeanharmaa on dominoiva väri jota ei voi kantaa.

Laikukas (tavallinen) on dominoiva kuvio ja sitä ei voi kantaa, sitten on resessiivinen laikukas erikseen.

Kuparia (eeppbbUu) ei varsinaisesti voi suoraan kantaa, mutta hamsusi voi kantaa punasilmäisyyttä (pp) ja ruskeasilmäisyyttä (bb). Creme (ee) ja umborous (Uu) hamsusi jo onkin, eli se ei voi kantaa näitä värejä. Luonnonvalkoista (eeSgsg) ei kuparin lailla voi suoranaisesti kantaa, Sgsg = hopeanharmaa ja dominoiva, ee = creme joka on jo hamsusi ulkoasussa.

Näin ollen hopeanharmaata voi saada astuttamalla soopelin hopeanharmaalla tai jollain sen sukulaisvärillä (esim. hopeamusta, mutta ei sellaista väriä jonka aikaansaamiseksi tarvitaan ee-geeni).

Hopeasuklaata voi saada astuttamalla esim. hopeamustalla joka kantaa ruskeasilmäisyyttä tai hopeanharmaalla joka kantaa mustaa ja ruskeasilmäisyyttä.

Normaai umborousta voi saada astuttamalla esim. normaalilla. Normaalia ja normaali umborousta voi toki syntyä myös muunlaisista yhdistelmistä.

Scarlett

Olen tässä saanut aikaiseksi perehtyä värigenetiikkaan, ja tuntuu, että jopa alan tajuta siitä jotain. En kuitenkaan löytänyt vastausta yhteen mietityttäneeseen kysymykseen, vaikka olen selaillut paljon eri sivuja läpi.

Eli, jos on hamsteri, jonka genotyyppi on eeaa, fenotyyppi on creme, koska se peittää mustan. Ok, tämä kävi yhdestä keskustelusta selville, mutta onko jossain listattuna mitkä värit peittävät, ja mitkä väistyvät?

(Tai enemmänhän se taitaa olla kyse kahden värin yhdistelmästä, tuleeko uusi väri (esim. cremen geenit ee + ruosteen geenit bb = karamelli  eebb) vai peittyykö toinen (cremen geenit ee + mustan geenit aa = creme fenotyyppi)?)

Eli jos kuvitellaan vaikkapa hamsteri, jolla on geeniyhdistelmä ppSgSg, niin millainen se on fenotyypiltään ja miksi? Mikä logiikka näissä pelaa, vai tietääkö sitä edes kukaan? Tuleeko hamsterista epämääräinen välimuoto cinnamonista ja hopeanharmaasta vai jompikumpi näistä?

Tajusikohan kukaan, mitä ajan takaa?

Olive

Mä en sanokaan mitään :D
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)