Re: Hamsteritietokanta

Aloittaja Mustikkamaan, 08.06.08 - klo:20:23

Mustikkamaan

VOI JUKU!! Aivan ihana  :lov Kahtelin yleissilmäyksellä ja must hirmuisen hieno juttu enkä löytänyt minkään sortin mutinoita :) Käytin heti hyväkseni tuota sukusiitosastelaskuria, vähänkö ihq :D  :sydan

Mä olisin kyllä vapaaehtoinen kirjoittelemaan kaikkea, kunhan "oikeudet" on siihen kahtoon etten onnistu tehdä campbellikuvagallerioita...  :roll: Esmes SHYn rekisteritodistuksista, mitä on tallella satoja, vois must hyvin näpytellä - sikäli mikäli ne ei koeta "liian vanhoiksi". Jos tätä jokseenki haettiin takaa, voi olla että jotain ymmärsin väärinkin.
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

En nyt kommentoi muuta, kun et todellakaan ei mitkään sukutiedot ole liian vanhoja! Ite ainakin oon kirjannut omaan tietokantaan ihan kaikki niin pitkälle kun vaan olen pystynyt ja mun mielestä ne vanhat suvut on tosi arvokasta tietoa! Eli ihan ehdottomasti jos vaan mahdollista niin kaikki vanhatkin suvut mukaan.

Nii ja sen verran voin vielä nyt sanoo, että joku samanlainen tietokanta tosiaan kun esim kennelliitolla on nyt se koirien tietokanta ni ois hyvä. Ja sitten tosiaan et jos sen rekkarointijutun sais liitettyä siihen samaan tietokantaan?
Mitä pikasesti oon ehtinyt tuota vilkaisemaan niin näyttää hyvältä ja mielenkiintoiselta.

Mustikkamaan

^Joo samaa mieltä oon ite noista "vanhoista papereista". Kirjottelisin niitä tosi mielelläni mahdolliseen tietokantaan.

Mustikkamaan

Se Kennelliiton versio tuntuu tosi monimutkaiselta jne., mutta siitä vois tehdä semmosen simppelin version? Niinkö esmes toi sukusiitoslaskuri on tosi hieno jo. Ja sit jos se olis semmoi mihin sais lisätä eläimiä ja hakee tohon tyyliin yhdistelmän kö tossa Mirin versiossa, niin sehän olis just bueno. Ja sit ku saa just poikueet ja tohon tapaan ni olis tosi ihq.

Ainoa semmoi ikävä seikka on, että eläimien nimiäjavärejäjaturkkeja on eri rekisteripapereissa eri tavalla joskus, vaikka kyse on samasta eläimestä. Semmoset on sit hankaluus, mut en tiiä sit onko se ihan huge probleema.

Tai siis musta ei tarviis olla niin kauheen suuri ja mahtipontinen ku Kennelliitolla, siit vaan menee silmät ja ajatukset sekasin kun sitä kyylää. Tommoi pehmeä ja yksinkertainen on musta paljon kivenpi. Siismäoonsitämieltä. Rekisteröinnin vois sit liittää tohon, mutta sen vois toteuttaa jollain toisella tavoin kuin ihan yberautomaattikoneistolla? Voihan sitä jotain "tehdä käsinkin" sort of.

Mietelmiä vain :jeps:

Heli

Jos on tarkoitus tehdä jotain "virallista" tietokantaa niin sitten mun mielestä tietoja lisätään vain yhdistyksen kautta.
Minä henk.koht. toimivuuden kannalta kannatan sitä että tietokanta toimisi nimenomaan niiden rekisteröintien kautta ja se eläinten rekkaaminen tietysti maksaisikin jotain, KOSKA se karsii vääriä tietoja eli siis niitä ongelmia mitä esim. jossain hamsteri.netin "kannassa" oli. Jotain houkutteita se tietty ehkä tarttis, että ihmiset sitten rupeaisivat rekisteröimään kaikki eläimet (kun tietty siinä vaiheessa olisi sitten hyvä jos mahd. moni eläin sieltä kannasta löytyisi). Ja en tiiä sit miten niiden vanhojen sukujen rekkaamattomien yms. kanssa. Mutta nää lienee ratkaistavia asioita.

No sinänsä sama, mutta itse olen tosiaan vaan sitä virallista rekkaritietokantaa odotellut ja toivonut.

Maikkis

Mulla on tekeillä hamsteritietokanta myös, mutta se on vielä aika vaiheessa kun ei ole ollut hirveästi minulla aikaa panostaa siihen viimeaikoina.

Minusta hevosten sukupostin tyylinen tietokanta olisi ihan kätevä. Kannatan sitä, että sukuja lisättäisiin sinne yhdistyksestä käsin.

Mustikkamaan

Tarkoitin sitä rekkaushommaa sillä, ettei homman tarvitse olla mitään yberautomaagisoitua koodaussysteemiä, vaan että just rekkauksen vois hoitaa jotenkin sähköisesti muulla tavoin - ilman että tietojen tarvitsisi mitenkään ylihienosti tallentua suoraan tietokantaan tms. Mut moon nyt sen verta pihalla mahdollisuuksista (ts. mikä on suhteellisen helppo toteuttaa ja mikä menis jo ihan tähtitieteeksi) että hyvinkin joku automaagisoitu homma vois toimiakin, ei siinä midistä.

Joo, tietokanta olis must nimenomaan sillain et se olis "yhdistyksen käsissä" nimenomaisesti. Juurikin siksi olis kiva saaha yhdistykseltä niitä rekisteritodistuksia mitä vois näpytellä sinne - kun ne on yhdistys rekisteröinyt niin ne on virallisia tietoja.

Tästä on jo aikaisemminkin puhuttu että mitä sinne haluttais, mutta se tais olla infon puolella.

Mutta just että valtuutetut henkilöt sitten näpytteleevät/hyväksyyvät niitä tietoja. Ne tiedot vois tulla vaikka sähköpostiin jonkun nettikaavakkeen kautta tai jotain. Mutta tosiaan en tiiä noista mahdollisuuksista.

Juha on tehnyt kaikesta niin simppeliä ja helppolukuista että jotenkin pelkään että "ulkopuolisen käsissä" hommasta tulis ihan liian monimutkaista ja sekavaa (koiratietokannan tapaan) :D Voitas mieluummin maksaa Juhalle simppelistä ja selkeestä kuin jollekin putiikille sitten hirmu automatisoidusta sekamelskasta :D  :oops: Pointtina siis tuo ettei mee liian monimutkaiseksi tai sekavaksi. Junou.

Mutta siis minä olen käytettävissä tietojen lisäykseen jos yhdistys katsoo tarpeelliseksi sitten jos/kun moinen tulee käyttöön. Ei siis että ryövätään nyt yhdistykseltä rekkarit ja tehään jokamiehen sekametelisoppa, ei sentään  :)

P.S. Onko se hevosten sukuposti jossain nähtävillä vai onko se joku inside-juttu?

Sukuposti löytyy täältä: http://www.sukuposti.fi/

Mun mielestä KoiraNet ei oo yhtään sekava tai monimutkainen, vaan sieltä löytyy just ne tiedot mitä mä koiranomistajana/rotuharrastajana/tulevana kasvattajana haluan ja tarvitsen. Tosin sinne on just tulossa uusi versio ja se on osaksi vielä keskeneräinen mutta jo käytössä sen vuoksi että vanhaan versioon ei enää päivitetä mitään, niin voiskohan se sen takia vaikuttaa sekavalta?

Maikkis

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Toisaalta aika sekavalta toi sukupostikin mun mielestä näyttää ennen kuin siihen perehtyy enempi...

Mun mielestä KoiraNet on sekava, mut sukuposti selkeä. Taitaa riippua siitä mihin on tottunut  :lol: (koiraNettiä kun harvemmin oon käyttäny..)

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Sukuposti löytyy täältä: http://www.sukuposti.fi/

Mä oon kans selaillut sitä aika paljon kun oon huvikseni koirieni sukuja ja niiden pentueita ja näyttelytuloksia kattellut. Silti se on aina vaan yhtä sekavanoloinen. Ehkä jos sitä käyttäis tyyliin joka viikko ainakin. Mutta pahinta on varmaan tuo tosi ikävä ulkoasu, se varmaan tekee siitä niin sekavanoloisen.

Mulle riittäis toi Mirin tietokanta jo melki tollasenaan yhistyksen käyttöön :D Mutta en toki pane pahakseni vaikka olisi muitakin jutskia

Ainiin. Tuo hevostietokanta vaikuttaa taas paljon lämpimämmältä ja siistimmältä kuin se kennelliiton tsydeemi.

Ninde

Niin no, mua ei oikeestaan KoiraNetistä muu kiinnosta ku omiin rotuihin liittyvät jutut, et sinänsä en sitä niin paljoa käytä ja se on ollu tähän mennessä ihan mun tarpeisiin riittävä. :D Mut eipä näistä makuasioista voi kiistellä.  8-)

Heli

Lainaus käyttäjältä: "Juha""tee siitä samanlainen kuin tapparan sivut"

:lol:

Samaa mieltä Ninden kanssa kyl tuosta KoiraNetistä. En ymmärrä mikä siinä muka on monimutkaista? Mun mielestä harvinaisen selkeä ja oikein siisti ja miellyttävä ulkoasu (toi sukuposti ei oo yhtään mun mieleen siltä kantilta, ihme räpellys tulee ekana mieleen  :P ). Ja mä en edes ole sitä paljoa käyttänyt (koiraNettiä).

Mut mielenkiinnolla seurailen miten ja mihin suuntaan Juhan projekti etenee.  :)

marlena

Kennelliiton jalostustietokanta on tosi helppo.
Ensin valitaan FCI-ryhmä, sitten rotu ja sitten kasvattaja tai kennelnimi joka itseään kiinnostaa niin sieltä löytyy kaikki kasvatit, (jotka ovat rekisteröity) pentueittain, niistä näkee näyttelykäynnit, terveystulokset ja sukutaulu vaikka 8 sukupolven mukaan. Sukusiitosprosentti. Rekisteröintinumero.
Ainoa joka ei näy on koska koira on kuollut.
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435

Ninde

Kyl mä kuitenkin veikkaisin, et harvemmin kukaan ihan randomina lähtee tietokannoista mitään hakemaan ilman hajuakaan siitä mitä on etsimässä, varsinkaan jos ei ole kovin kiinnostunut asiasta. Tuskin kovin montaa ei-hamsuihmistä kiinnostaa jotain hamsteritietokantaakaan selailla (ja jos jostain syystä selailevatkin niin ne on varmaan ihan yhtä pihalla ku Juha koiranetin kanssa).  :P   :haha

Mustikkamaan

Ihan totta, että jos tietokantaa selaa niin kyllä sieltä jotain on tullut ihan hakemaankin - joskin hakemansa pitää tietysti löytyä helposti.

Koiratietokanta on vaan niin ruma et siks sieltä ei löydä hyvin :D Ei vaan, mutta siellä on must paljon kaikkea ylimääräistä mitä ei kyl miteskään tarvii hamsutietokantaan (terveystulokset, sit noi 3 kk sisällä jne. -vaihtoehdot, tuonnit, tilastot).

Must riittäis hyvin just toi mitä tossa Mirin tietokannassa on niinku beisikli, siis just tohon tyyliin eikä sieltä merkittävää puutukkaan. Sit kun sais just sen et voi tehä rekkarit siinä sillain että klikkaa vanhemmat ni saa ne suoraan siihen sukutauluun + laskettua sen sukusiitosprosentin (niinkö saa muuteskin) + vaikkapa lähettää jotenkin rekisteröitäväksi jos mahdollista. Tarviiko siinä sen ihmeempiä?

Mun puolesta ei tarviis näyttää samalta se rekkari kö mitä se nyt on - siitä tehdään sit enivei se virallinen rekisterihömmeli niin tolla nykyisellä voi viskaa vesilintua. Poikasarkisto vois olla semmoi et kö tuolla olis ne "poikueet", niin kasvattaja vois sit klikata sitä niin et "tulosta" niin hää vois saada siit paperiversionkin? Senhän ei tarviis näyttää ihmeeltä ees, kun se olis vaan omaan käyttöön.

Must rekisteröinnin pitäis olla maksutonta niin kuin syyskokouksessa vuonna kuokka ja kivi päätettiin. Se houkuttelee juurikin rekisteröimään. Sitä kautta rekisteröinnin tulee tietysti olla sellai ettei se mee automatisoidusti, jotta yhdistyksen virallinen valvoja Aulis Gerlander tarkastaa että ne on ok. Eksniin?

Se mikä olis kyllä kiva lisä, olis että siellä näkyis näyttelytulokset - siis ihan must kelpais semmoi tekstiversio. Että ne tulis talteen johonkin. Nyt ne on "arkistoituna" vain Poskipusseihin ja must olis kiva että ne olis vielä enemmälti.