• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Eve87

Sanoisin, että riippuu talvikon koosta. Jotkut on kuitenkin paljon massakkaampia kuin toiset. Yleensä kasvattajilta saadut on sellaisia standardinmukaisempia, massakkaampia ja hieman isompia, kuin eläinkauppaperäiset talvikot (yleistä en.). Itsellä on käytössä talvikoilla juoksulautaset (17cm), mutta juoksareina olen käyttänyt bitun pienempää versiota 20cm... lienee joku 15cm, siitä olen katsonut, että hamsterilla on tilaa juosta, ilman, että selkä menee mutkalle.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Susanna

Itselläni on huhtikuussa syntynyt talvikko naaras, joka on mielestäni vieläkin kovin pienikokoinen. Väri sillä on ihan kiva, mutta en ymmärrä miksei se kasva vaikka se saa samaa ruokaa kuin muutkin. Ehkä se on hitaammin kehittyvää sorttia... tämä kysymys taitaa kuulua tuonne kasvatus-osioon, mutta mitä mieltä yleisesti olette hitaasti kehittyvien eläinten käytöstä kasvatuksessa talvikoilla? taitaa olla perinnöllistä?
Say -talvikot / http://say.hamsterit.net/

Eve87

Koko riippuu geeneistä (mikäli ruokinta on kunnossa). Voithan valita sille pienikokoisemmalle hamsterille ison parin. Tosin kovin pientä en käyttäisi ollenkaan.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

make96

Tuli eilen hankittua elämäni toinen talvikko.Onko normaalia että se huutaa/kirkuu kun edes avaa häkin kannen?
Aikaisempi talvikko ei alussakaan päästänyt mitään ääntä,eikä ollut noin pelokas.
Tietäjät vastatkaa mielellään :).

Unipallo

#919
Minkäslaisia värivirheitä voi helmiäissafiiri talvikolla olla? Ostin juuri ks hamsun ja sillä oli erikoinen tumma väriläntti. Enpä ole moista koskaan nähnyt. Muuten mukava, pirteä ja kesy hamsutin.

Rawana

onko  P 42,5 x L 38 x K 24 cm  häkki liian pieni talvikolle?
Syyrialainen naaras Lily Lingonberry "Lily" 30.8.2014
Syyrialainen naaras Dark Matter "Sissi" 16.11.2014

http://rawananhamsut.blogspot.fi/

Eve87

Kuulostaahan tuo melko naftilta talvikollekin. Suositus on kuitenkin 50*40cm.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Maissi

Meille muutti noin kaksi kuukautta sitten talvikkotyttö eläinkaupasta. Olen nähnyt sen ehkä kymmenisen kertaa, ja se on todellatodella arka! En ole käsitellyt tai mitään, koska jo häkin lähellä liikkuminen saa sen pakenemaan hädissään :( Mitä tehdä? Edelliset eläinkaupasta hankitut hamsterini ovat olleet kivoja, mutta tämä tyttö onkin hankala tapaus :(

Hereillä se on yleensä klo 13-14, jolloin en yleensä arkisin ole kotona. Iltaisin se nukkuu niin kauan, etten ole ikinä illalla sitä nähnyt! Äsken yritin hieman herätellä rapistelemalla puruja, mutta hamsusta ei kuulunut pihaustakaan. Elossa se on, sillä ruoka kyllä menee.

Ensimmäisen viikon annoin hamsterin olla täysin rauhassa ja nukkua. Tai no, empä minä sille edelleenkään mitään kummoista tee, koska en koskaan sitä hereillä näe. Häkin olen kerran siivonnut, ja silloin tuli pesästä vasta, kun nostin mökin ja raottelin pehmikkeitä!

Tämä oli n. 2kk vanha kun sen ostin. Mitä ihmettä teen? Olisin halunnut lemmikin, jonka puuhia seurailla ja herkkujakin olisi kiva antaa. Sylittelyyn en hamsteria hankkinut. Neuvoja? Alkaa epätoivo iskeä...

Janskuttaja

Sain talvikon sukulaiseltani keskiviikkona. Tiesin, että hamsteri on aina nollut hiukan outo käytökseltään. Hamsteriin ei voi koskea ja jos menee liian lähelle, hän menee selälleen, avaa suunsa ja pitää narisevaa ääntä.. kertokaa mistä tämä johtuu ?  Luin kyllä netistä, että se ilmaisee pelkonsa äänellä.. mutta pikkuinen on tehnyt sitä aina.


Rawana

#924
Sain kasvattajalta vastauksen kysmykseen, joka tässä oli
Syyrialainen naaras Lily Lingonberry "Lily" 30.8.2014
Syyrialainen naaras Dark Matter "Sissi" 16.11.2014

http://rawananhamsut.blogspot.fi/

suskiy

Maissi, mulla vähän samanlainen tilanne. Hamsteri tosin tuli jo elokuussa. Nykyäänkin se odottaa niin pitkään ettei kukaan ole hereillä, ennenkuin uskaltaa liikkeelle. Jos se huomaa että sitä katsoo niin hamsteri katoaa salamannopeasti purujen alle piiloon.

Eläinkaupasta ostin hamsterin myös, mutta on tullut sinne kasvattajalta. Minulle kerrottiin hamsterin olevan tottunut käsittelyyn yms yms. mutta sehän kiljui ja huusi ekat viikot kun edes annoin ruokaa. Nykyään ei enää sähise, mutta ei siedä käsittelyä juurikaan (siirtelen putkilla siivouksen ajaksi) eikä edes uskalla touhuilla jos sitä katselee.  :nuija:

Murmelsson

Maissi:
Jotkut hamsterit kai vain eivät viihdy ihmisten seurassa. :/

Meille tullessaan Vilja oli hyvin ujo ja se piilotteli suurimman osan ajastaan. Se myös huusi ja piipitti jos sitä yritti mennä koskemaan.
Iltaisin herättelin sitä eli rapsuttelin puruja ja juttelin hiljaisella äänellä. Jos Vilja ei tullut esiin, laitoin käden dunaan ja esimerkiksi hieman siirtelin puruja ja piilottelin sinne tänne herkkuja. Ekoilla kerroilla Vilja ei tullut esiin vaan pysyi visusti piilossa, mutta lopulta uteliaisuus kai voitti ja Vilja alkoi ilmestymään näkösälle muutenkin kuin silloin, jos dunaan koskettiin. Se myös ilmeisesti oppi että ihmisiltä saa ruokaa, joten se tuli useimmiten kupin viereen ihmettelemään. :D

Vilja ei vieläkään ole mikään sylittelyeläin, mutta se kyllä touhuilee paljon näkösällä ja se tuntuu myös kiinnostuvan jos kuulee ihmisten ääniä. Vilja ei myöskään pakene kättä, vaikkei käsistä tunnu yhtään pitävän.

Minulla on kokemusta vain yhdestä tällaisesta hamsterista, joten en oikein mitään kamalan hyviä neuvoja osaa antaa, mutta ehkä se vielä siitä ajan kanssa paranee, kunhan olet kärsivällinen ja yrität pitää hamsterin jollakin tapana osana päivän askareita. :/

Rion

Lainaus käyttäjältä: Maissi - 29.10.14 - klo:23:23
Meille muutti noin kaksi kuukautta sitten talvikkotyttö eläinkaupasta. Olen nähnyt sen ehkä kymmenisen kertaa, ja se on todellatodella arka! En ole käsitellyt tai mitään, koska jo häkin lähellä liikkuminen saa sen pakenemaan hädissään :( Mitä tehdä? Edelliset eläinkaupasta hankitut hamsterini ovat olleet kivoja, mutta tämä tyttö onkin hankala tapaus :(

Hereillä se on yleensä klo 13-14, jolloin en yleensä arkisin ole kotona. Iltaisin se nukkuu niin kauan, etten ole ikinä illalla sitä nähnyt! Äsken yritin hieman herätellä rapistelemalla puruja, mutta hamsusta ei kuulunut pihaustakaan. Elossa se on, sillä ruoka kyllä menee.

Ensimmäisen viikon annoin hamsterin olla täysin rauhassa ja nukkua. Tai no, empä minä sille edelleenkään mitään kummoista tee, koska en koskaan sitä hereillä näe. Häkin olen kerran siivonnut, ja silloin tuli pesästä vasta, kun nostin mökin ja raottelin pehmikkeitä!

Tämä oli n. 2kk vanha kun sen ostin. Mitä ihmettä teen? Olisin halunnut lemmikin, jonka puuhia seurailla ja herkkujakin olisi kiva antaa. Sylittelyyn en hamsteria hankkinut. Neuvoja? Alkaa epätoivo iskeä...

Talvikko on voinut tosiaan jäädä eläinkaupassa vähemmälle käsittelylle. Siellä harvoin on työntekijöillä aikaa käsitellä eläimiä kunnolla, mikä olisi tärkeää nuorelle eläimelle käsittelyyn ja ihmisiin tottumisen kannalta. Kun tähän lisätään mahdollinen luontainen ujous, totutus vaatii kyllä paljon kärsivällisyyttä ja hellää mieltä. :icon_smile:

Voisi kai sanoa, että olet tilanteessa, jossa sinun on kesytettävä talvikkosi alusta alkaen itse. Olisiko sinun mitenkään mahdollista yrittää houkutella hamsteriasi esim. talouspaperiputkeen, jolla siirtäisit sen (tarpeeksi isoon) kesytysboksiin? Ihan pahvilaatikot ovat toimivia. Purua pohjalle, vähän heiniä sekaan, vähintään yksi kunnon piilopaikkakin pitäisi löytyä. Sitten vain oma käsi sinne "lojumaan". Talvikkosi kipittää todennäköisesti piiloon, mutta sinun tuoksusi olisi koko ajan läsnä. Kädelläsi voisit pitää esim. siemenseosta tai joitain terveellisiä nameja, joille talvikot usein ovat persoja. Auringonkukansiemenet ovat aika jees useimpien mielestä...  :peukku: Tämän totuttamispisteen voi sijoittaa vaikkapa TV:n eteen.

Talvikkosi voisi oppia pikkuhiljaa, että tuo käsi tuolla on lojunut jo pitkään, mutta ei ole edelleenkään tehnyt mitään pahaa. Hiljalleen uteliaisuus voisi voittaa arkuuden ja herkutkin löytyisivät - tuolta kädeltähän saisi ruokaakin! Siitä alkaisi luottamusta pikkuhiljaa syntyä. Kun pikkuinen uskaltautuu hiljakseen haistelemaan ja jossain vaiheessa kädelle maistelemaankin, se on jo hieno alku! Siitä sitten pikkuhiljaa hamsterin ehdoilla alkaisi käsittelyyn harjoittaminen.  :icon_smile: Tämä ei välttämättä tapahdu kovin nopsaan, mutta hiljaa hyvä tulee.

Ja nyt kirjoitettuani tämän (pitkähkön) viestin, tajusin vilkaista milloin viestisi oli kirjoitettu - siitä onkin jo aikaa.  :nuija: No, joka tapauksessa. Toivottavasti sinulla menee talvikkosi kanssa nykyään mukavasti!
Pienien tassujen jälkiä siellä sun täällä - matoilla, seinillä, sydämen päällä.

Vevve

Moderaattorin huomio:
Yhdistin kaikki kääpiöhamsterien kysymysketjut yhdeksi ketjuksi, koska niihin tuli aika vähän kysymyksiä.

Ilmoitattehan mistä lajista on kysymys, kun laitatte kysymyksen! :icon_smile:

Regi

Ostin tänään robon eläinkaupasta ja nyt vasta älysin että nehän tarvinnevat laumatoverin, mutta eläinkaupassa tästä ei mainittu mitään. Pitäisikö minun hankkia sille kaveri?

(Huh, siitä on kauan kun olen viimeksi kirjautunut)