Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

Pähkinä

Minulla han tuli tuohon poikueeseen kyyhkynharmaa naaras, jolla ei ole kilppari laikkuja ollenkaan. Vaikka kaikkien naaras poikasten pitäisi olla kilppareita tai jotain keltaisia. Joten laitanko papereihin väriksi kyyhkynharmaa vkkk vai kyyhkynharmaa valkonauhainen?

Saana

^Jos vanhempien puolesta kaikki naaraspoikaset ovat kilppareita, niin ne täytyy merkitä papereihin kilppareina, oli laikkuja tai ei. :)

Meven

Mä oon pohtinut tota talvikoiden värien periytymistä. Mulla on kyllä lista, josta näen, mitkä saa mitäkin poikasia, mut olis kiva tietää asiasta tarkemmin (esim. mitkä on dominoivia, mitkä resessiivisiä värejä jne.) Osittain pystyin jotain päättelemään, mutta paljon jäi tajuamatta. Tai sanotaanko nyt niin, että normaalien ja safiirien risteytys on aika selkeä tajuta, mutta ku helmiäsvärit tulee mukaan, ni meen sekasin.

Eli jos joku tietää jonkun sivuston tai huvittaa muuten vain selvittää mulle tarkemmin tota talvikoiden värien periytymistä, niin ois hieno juttu. (: Perusgenetiikan pitäis olla jotenkin tiedossa, kun sitä lukion bilsan kurssilla tuli taottua jonkun verran..

Ninde

^Värimääritelmistä yhdistyksen nettisivujen puolelta löytyy nuo tiedot. Eli safiiri on resessiivinen, muut dominoivia.

Meven

^ Joo, näköjään, en muistanut tuota. Tosin se ei auta nyt tässä tapauksessa, kun ei muistu mieleen, mitä käy, kun yhdistää kaksi dominoivaa. Eli osaako joku selventää vielä, miten saan jotain tolkkua noiden helmiäsvärien kanssa?

Jos on monimutkaista selittää, niin eipä siinä sitten mitään, tyydyn vain siihen, että tiedän, mistä tulee mitäkin tietämättä kuitenkaan miksi. (:

lentsu

Dominoiva ominaisuus voi olla heterotsygoottisesti tai homotsygoottisesti periytynyt. Heterotsygootti tarkoittaa, että dominoiva ominaisuus on tullut vain toiselta vanhemmalta. Homotsygootti tarkoittaa, että ominaisuus on tullut molemmilta vanhemmilta. Tästä riippuen periyttäminen on erilaista.

Jos laitat yhteen kaksi homotsygoottia, saat lisää vain kyseisen ominaisuuden omaavia eläimiä. Eli esim. 2 umbrousta tekee yhdistettynä vain umbrouksia, jos ne ovat molemmat homotsygoottisia umbrouksia.

Mutta jos ne ovat heterotsygoottisia, livahtaa väliin aina tietty osa myös ei-umbrouksia siitä huolimatta, että olet ehkä ajatellut kaikkien poikastenkin olevan umbrouksia, kun kerran vanhemmatkin ovat.

Tämä pätee laikkuihin, nauhoihin ym. dominoiviin kuvioihin ja dominoiviin väreihin, kuten hopeanharmaaseen. Hopeanharmaassa selkeästi näkyy myös ilmiasussa, onko eläin homotsygootti vai heterotsygootti.

Normaali/agouti väri käyttäytyy eri tavalla, koska se ei ole dominoiva muunnos vaan eläinlajin luonnossa esiintyvä, alkuperäinen ilmiasu.

Keltaisella on taas syrkeillä oma periytymistapansa, sillä vaikka se on dominoiva, se periytyy x-kromosomisesti, mikä tekee periytymisestä hieman monimutkaisemman. Kilpikonnat liittyvät tähän.

GaneshaX

Keltaisen periytymisessä on se hyvä juttu, että kun sen saa lailles kerran päähänsä, niin määrittäminen sujuu, kuin vettä vain  :)

Mulle tuottais eniten päänvaivaa värit jotka ovat "sekasotkotuksia", eli niissä on useita värejä päällekkäin. Ne voivat olla joskus hyvin kauniita yksilöitä, mutta värin määritys voi olla liki mahdotonta. Varsinkin, jos sukua ei ole tiedossa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Saana

Joo, sukuja ja genetiikkaa on helppo lukea, kun sen kerran oppii! Värimääritys pelkän fenotyypin mukaan on välillä vanhoille konkareillekin asia, joka tuottaa suurta päänvaivaa.

mistreated

Minkäs värisiä poikaisia tulis isä; pk ruoste x emä; pk normaali?
ii: lk normaali
ie; pk normaali
iii; lk normaali
iie; lk musta
iei; lk normaali
iee; lk musta

ei:pk satiini creme
ee; pk cinnamon
eii; pk creme
eie; satiini karamelli
eei; lk cinnamon umborous
eee;pk cinnamon vn
Syyrikset: Minni†,Ilo†,Romeo, Mikkey, Lily, Juno, Hertta, Nalle Esko
Talvikot]peppi[/b]†, jimi†, Elvi
Robot]henni[/b]† ja helinä

lentsu

Tuon suvun perusteella pelkästään pk normaalia, mutta koska värit voivat periytyä huomattavasti kauempaakin, ei muutamasta sukupolvesta voi vielä varmaksi sanoa sukua kauemmaksi näkemättä, mikä kaikki on mahdollista.

Sabat

Heips.
Mites jos vanhemmat ovat lk hopeanharmaa vn ja pk keltainen umborous kk?
Ihan mielenkiinnolla. :grin

Saana

^Hamsteri ei voi samanaikaisesti olla kilpikonna ja keltainen.

Sabat

Oho katsoinkin väärin noita papereita eli siis :oops:
isänä lk Hopenharmaa vn ja emänä pk keltainen umborous? :)

Mustikkamaan

Jalostuksellisesti tämmösessä yhdistelmässä ei ole päätä eikä häntää, mutta värit olis:

keltainen uros, hopeakeltainen uros
normaali kilpikonna naaras, hopeanharmaa kilpikonna naaras

kaikkia mahdollista saada myös umborouksena ja valkonauhaisena.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mimmi

millasia vauvoja tulis creme vn ja kyyhkynharmaa?