• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Rion

Lainaus käyttäjältä: Regi - 13.03.15 - klo:16:08
Ostin tänään robon eläinkaupasta ja nyt vasta älysin että nehän tarvinnevat laumatoverin, mutta eläinkaupassa tästä ei mainittu mitään. Pitäisikö minun hankkia sille kaveri?

Robot ovat laumasosiaalisia eläimiä, joten niitä suositellaan asutettavan pareittain tai laumassa. (Laumoissa olisi jees, jos ne koostuisivat saman poikueen kaveruksista tai vaikkapa emoista ja isistä poikastensa kanssa.) Mikäli toisilleen tuntemattomia roboja yhdistää ja totuttaa toisiinsa nuorena, saattaa kyseinenkin järjestely onnistua. Tuuripeliä, riippuu paljon yksilöistä. Robot voivat tosin olla aika tuittupäisiäkin, joten saattaa syntyä tappeluita ja tilanteita, jossa eläimet pitää erottaa toisistaan eri asumuksiin. Tähän on hyvä varautua etukäteen.

Tsekkaas vaikka tämä artikkeli, ellei ole entuudestaan tuttu.  http://hamsterit.net/roborovski-lemmikkina/

Ps. Ihmetyttää, ettei eläinkaupassa asiasta mainittu mitään. Eikö kyselty esim. siitä, onko ollut roboja lemmikkinä aiemmin? Sillä jos vain tyrkättiin robo mukaan, niin on ollut aika kummallinen myyjä.  :nuts:
Pienien tassujen jälkiä siellä sun täällä - matoilla, seinillä, sydämen päällä.

speedy gonzales

Olen tässä lueskellut kasvattajien kotisivuja ja huomannut, että campbellit(en tiedä onko oikein kirjotettu) asutetaan aina minidunissa. Olen miettinyt, että miksi? Pistää vaan aina silmään sama asia. :)
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Veda

Lainaus käyttäjältä: Regi - 13.03.15 - klo:16:08
Ostin tänään robon eläinkaupasta ja nyt vasta älysin että nehän tarvinnevat laumatoverin, mutta eläinkaupassa tästä ei mainittu mitään. Pitäisikö minun hankkia sille kaveri?

(Huh, siitä on kauan kun olen viimeksi kirjautunut)


Jos se on urospuolinen niin miettisin pari kertaa ottaisinko kaverin. Tänä aamuna en kerennyt isä-poikaparin tappeluun ajoissa väliin ja isä jouduttiin lopettamaan tappeluvammojen vuoksi :(

Humselo

Lainaus käyttäjältä: speedy gonzales - 14.03.15 - klo:16:55
Olen tässä lueskellut kasvattajien kotisivuja ja huomannut, että campbellit(en tiedä onko oikein kirjotettu) asutetaan aina minidunissa. Olen miettinyt, että miksi? Pistää vaan aina silmään sama asia. :)

Cämpsyt ovat usein aika reviiritietoisia. Jos asuvat laumassa tai pareittain ja niillä on liikaa tilaa, tulee helposti kiistaa siitä mikä on kenenkin nurkka ja onko muilla sinne asiaa. Kokemuksen kautta on kai todettu, että miniduna on "se isoin" vaihtoehto, missä tältä ongelmalta usein vielä vältytään. Yksin asuvalla cämpsyllä sen sijaan saa olla vaikka kuinka suuri kämppä käytössään.

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

Rion

#934
Lainaus käyttäjältä: Veda - 15.03.15 - klo:08:08
Jos se on urospuolinen niin miettisin pari kertaa ottaisinko kaverin. Tänä aamuna en kerennyt isä-poikaparin tappeluun ajoissa väliin ja isä jouduttiin lopettamaan tappeluvammojen vuoksi :(

Voi ei... Tosi ikävä juttu!  :icon_cry:

(Ja muoks. Sori, tuli kahdesti kun onnistuin sössimään lainauksen! Enkä saanut poistettua edellistä.)
Pienien tassujen jälkiä siellä sun täällä - matoilla, seinillä, sydämen päällä.

guaggo

Minkä kokoinen terra olisi hyvä kahdelle robarille?
Itselläni löytyy 100x40x40 terra :) onko se okei kokonen? Ja kympi mielummin tytöt vai pojat

Pilvetön

#936
Lainaus käyttäjältä: guaggo - 01.05.15 - klo:14:53
Minkä kokoinen terra olisi hyvä kahdelle robarille?
Itselläni löytyy 100x40x40 terra :) onko se okei kokonen? Ja kympi mielummin tytöt vai pojat

Tuo on kooltaan roboparille mielestäni liian iso, rupeavat vaan helposti tappelemaan reviiristä. Yleensä suositellaan mini dunan kokoista tai sitä hieman isompaa kahdelle (omani ovat pärjänneet myös medium dunassa).
Itsellä on naarasparit tulleet usein paremmin juttuun, mutta sehän on yksilöllistä. Urokset saattavat haista hiukan enemmän hajurauhasen takia, mutta ei ole ainakaan minua koskaan häirinnyt. Kummassakin on puolensa, mutta itse suosittelisin varmaan naaraita ensikertalaiselle.

Wanilla

Minulla on 2 Roborovskia jotka ovat oleet minulla jotain 4-5 kuukautta ja ne eivät oiken opi kädelle, toinen niistä on jo aika hyvin oppinut kädelle tulon mutta on vieläkin vähän villi ja toinen taas on täysi mahdottomuus. Eli miten saisin opetettua hamsterin kädelle? :wassat: :c8:

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Wanilla - 14.05.15 - klo:17:04
Minulla on 2 Roborovskia jotka ovat oleet minulla jotain 4-5 kuukautta ja ne eivät oiken opi kädelle, toinen niistä on jo aika hyvin oppinut kädelle tulon mutta on vieläkin vähän villi ja toinen taas on täysi mahdottomuus. Eli miten saisin opetettua hamsterin kädelle? :wassat: :c8:

Ajan kanssa ja kärsivällisesti.  :peukku:  Robot ovat kyllä aikas liukkaita noin yleisestikin ottaen.

speedy gonzales

#939
Onko 19cm puinen juoksulautanen robolle sopiva? Sainkin jo vastauksen.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Hamsujee

Talvikko on ollut mulla viikon, ja se tuli meille kuusi viikkoisesta. Se ei tykkää yhtään siitä kun sitä nostetaan  :icon_confused: Se aina juoksee pois :icon_frown:Yritetään kesyttää sitä kuljetusboxissa, mutta se ei oikein näytä onnistuvan. Kun se on ollut siellä noin 15 minuuttia, se kaivautuu purun alle.


Mitä teen?

Rawana

Minkä kokonen juoksupyörä olis cämpsylle sopiva?
Syyrialainen naaras Lily Lingonberry "Lily" 30.8.2014
Syyrialainen naaras Dark Matter "Sissi" 16.11.2014

http://rawananhamsut.blogspot.fi/

Vevve

^Vähintään 15 cm halkaisija.

Emma selin

Meillä on sellainen olisikohan 90l tai 100l akvaario ja mietin että meneekö siihen 2cambelliä asumaan?

SCPDea

Apua, miten voin estää cämpsyjäni tappelemasta? Toinen kiipee toisen selkää koko ajan ja (puree,näykkii? tai en tiedä mitä tekee mutta toinen huutaa/piippaa) Ne on siskoksia ja 4kk ikäsiä. :/ Jotenki lähipäivinä ne on alkanu tekee niin, ennen ne oli sovussa ja hyvin ystävällisä toisilleen, mistä vois olla kyse?