22-vuotisjuhlanäyttely, Lempäälä 28.5.2011

Aloittaja HaMsu96, 26.03.11 - klo:19:41

Ässä

Tyttäreni Elinan talvikon ulkomuotoluokan arvostelu on kateissa (emme ole sitä nähneetkään, eikä ole varma onko arvostelua edes tehty). Jos paperi on livahtanut vahingossa jonkun matkaan, Elina olisi tosi kiitollinen jos saisi sen sisällöstä tiedot sanna.ylhainen[at]kolumbus.fi .

Talvikko, ulkomuotoluokka T257 Strix Aluc.

mirauh

Ässä, Olin talvikoiden sihteerinä numertosta T261 lähtien, mutta merkkasin aikaisempienkin talvikoiden numerot muistiinpanoihini. Kyseistä hamsterin boksia en ole imeisesti edes löytänyt, sillä siitä ei ole arvosanaakaan muistiinpanoissani, sen sijaan kaikki muut ovat tallessa :S
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Ken_G

Eikös tuomarilta/hänen sihteeriltään voisi kysyä suoraan olisiko heille jäänyt jotakin omia muistiinpanoja ko. eläimen arvostelusta ?

Ässä

^Kyselyssä onkin. Täällä forumilla lähinnä kadonneiden papereiden perään huutelin, jos ovat jonkun mukaan vahingossa joutuneet.

Ninde

En ollut itse paikalla, mutta ihan täältä kommentteja lukemalla olen saanut kuvan, että osa etukäteen hommiin lupautuneista assareista olisi luistanut hommista kokonaan? Jos johonkin tehtävään lupautuu, niin se pitää sitten myös hoitaa tai ajoissa ilmoittaa, että nyt ei onnistukaan.

Osittain tätä vartenhan me alkuvuodesta perustettiin tämä uusi toimihenkilövastaavan pesti, että näyttelyaamuna vielä varmistetaan se, että jokaiseen luokkaan on oma sihteeri ja assari ja jos ei ole niin vastaavan tehtävä on ne hankkia.

Tulisi myös painottaa assareille sitä, että jos tarvitsee pitää taukoja silloin kuin arvostelu on kesken, niin tuuraaja on etsittävä. Tai vaikka pikaista vessataukoa ennen varmistaa että pöydällä on tarpeeksi bokseja. Sellaista tilannetta ei saisi näillä eläinmäärillä päästä syntymään, että tuomari joutuu odottelemaan arvosteltavia - se venyttää ihan jokaisen päivää (ja pahimmassa tapauksessa syy kaatuu tuomarin niskaan "kun on niin hidas arvostelemaan").

Nämä nyt osittain tällaisina yleisinäkin huomioina, kun tosiaan en todellista tilannetta paikanpäällä nähnyt. :)

Pertti

Lainaus käyttäjältä: "Ässä"Voihan harmi, paikanpäällä näyttelyssä oli kuitenkin kysyttäessä kerrottu, että hamsteri on arvosteltu mutta lappu kadonnut... Sattuuhan näitä, mutta lapsen puolesta harmittaa  kun oli näyttelyä kovasti odottanut eikä sitten arvostelua saakaan vaikka koko pitkän päivän sitä odottaa.
Minä olen paikan päällä omista muistiinpanoistani tarkistanut että eläin on arvosteltu. Talvikoista muistaakseni vain yksi jäi arovstelematta ja se oli ilmoitettukin poissaolevaksi. Voin tarkistaa hamsterin saaman arvosanan muistiinpanoistani kunhan pääsen niiden ääreen. Ikävää että arvostelu on päässyt hukkumaan, onkohan sen joku hallituksen edustaja saattanut kerätä talteen, tai onko joku vahingossa ottanut väärän arvostelukaavakkeen mukaan?

Kiitos kaikille paikallaolleille, arvostelemieni lajien osalta kaikki toimi loistavasti eikä luettelossakaan ollut mitään korjattavaa. Kiitokset reippaaille sihteerilleni, joka debytoi ulkomuotoluokan sihteerinä hienosti! Erityiskiitokset tosi ajantasaiselle ja reippaalle assistentille, joka varmisti että eläimiä oli aina pöydällä ja että myös välistä jääneet tulivat varmasti arvosteluun. Hienoa työtä!

Itse tulin paikalle vasta kymmenen huitteilla, joten en kommentoi mitenkään järjestelyjä tai niiden aloittamista. Joka tapauksessa arvostelut kuitenkin saatiin mielestäni alkamaan melkolailla ajallaan, ja sehän kait on pääasia! :) Mua harmittaa että jouduin heti BIS-kehien jälkeen liukuman paikalta kun meni niin myöhäiseksi, olin jo keriinnyt sopimaan tuhat ja yksi muutakin juttua vielä illalle, vaikka henkisesti olin jo valmistautunut jäämään loppusiivoukseenkiin!

Ilokseni huomasin, että 45:n talvikon joukko oli tasaisempi kuin koskaan! Tyydyttäviä arvosanoja taisin jakaa suhteessa vähemmän kuin koskaan ennen, ja toisaalta EH:n ja ERI:n saaneitakin oli melko paljon, hienoa! Kuudesta erin saaneesta jopa yksi oli safiiri, ja se olisi ollut sijoituksissa vieläkin korkeamalla mikäli ei olisi ollut aivan niin tuhti. Kivaa huomata, että joku/jotkut kasvattajat todella keskittyvät vain safiiriin, sen huomasi heti värin puhtaudesta ja yleisvaikutelmien paranemisesta! Normaalin käyttö safiirin apuvärinähän heikentää usein safiirin väriä - ja erityisesti aiheuttaa siihen ruskeaa sävyä joka ei ole toivittavaa (toisin kuin taas normaaleilla). Safiirien (loistaessa?), petyin helmiäiskuvioisiin, joita esitettiinkin vain muutama. Niillä kaikkilla oli enemmän tai vähemmän harmaata perusväriä, sekä tikkauksien ja juovien kanssa suuriakin ongelmia. Yksi helmi oli tikkauksen tasaisuudeltaan jo tavoitetasoa, siitä on hyvä jatkaa! Helmissä riittäisi nyt työnsarkaa jollekkin innokkaalle, joka jaksaisi muutaman sukupolven rauhassa keskittyä vain helmiin helminä, eikä normaalin tai safiirin sivutuotteena. Normaalit taas olivat tasiasempia kuin koskaan ennen. Olin ilahtunut siitä, että voimakkaasti ulkonevia silmiä oli aika harvalla, vaikka päät olivat standardin mukaisia erittäin monella. Standardia tulisikin tässä kohtaa oikeasti korjata jotenkin päin; on kornia vaatia lyhyttä ja leveää koska luonnonlakien mukaan silmät eivät silloin mahdukaan päähän. Loppufinaalissa olleet viisi normaali talvikkoa olivat erittäin tasaisia ja laadultaan todella huippuluokkaa! Hienoa! Ja vielä haluan selittää niille jotka ihmettelevät kommenttejani vatsaväristä, että standardi vaatii normaaleille valkoista vatsaväriä ja safiireille luonnonvalkoista. Vaikka olen asiasta kommentoinut arvosteluihin, vatsaväri ei ole ollut minkäänlaisessa arvossa sijoituksia päättäessäni. Muutenkin tässäkin kohtaa tulisi standardia miettiä kuten jo Heidille sanoin; kokonaan valkoinen vatsahan viittaa vahvasti kuviolliseen eläimeen. Ehkä standardiin voisi korjata vatsavärin jotenkin tyyliin "luonnollisesti perusväriin sopiva, valkoinen sallittu" tai jotenkin vastaavasti :D

Campbelleita esitettiin standardiluokassa kymmenkunta ja koestandaredissa sama määrä. Molemmissa luokissa suurin ongelma oli värit. Osa oli jo valmiiksi ilmoitettu hopeoituneeksi, yhden värin vaihdoin ja muutama oli selkeästi hopeoitumassa. Nyt kasvattajien tulisi miettiä miten tämä ongelma (?) kitketään pois. On huolestuttavaa, jos jokainen campbelli on nykypäivänä hopeoitunut, eikä "puhtaan värisiä" eläimiä enää edes ole! Itse keskittyisin tekemään huolellisempia jalostusvalintoja ja käyttämään eläimiä vasta vähän vanhemmalla iällä. Opaleihin oli löytynyt ihastuttavaa okran sävyä, mutta perusvärin kustannuksella. Ilmeisesti opalia kasvatetaan samoissa linjoissa argenten kanssa, joka osaltaan selittää ongelmaa. Myös yksi albiino esitettiin, mutta sillä oli vielä tyypin kanssa paljon tekemistä. Argentet jotka esitettiin olivat aivan liian vaaleita! Ne lähentelivät väriltään jo syyrialaisten luonnonvalkoista. Ilokseni yksi vn täplikäs oli kuvioltaan kohtuullisen kaunis, hienoa! :) Campbellien tyypit olivat monilta osin erittäin hyviä, ja se on aina positiivista!
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Mrk

^Saako kysyä helmiäiskuvioisten talvikoiden osalta, että mitä tarkoitat harmaalla perusvärillä? Sehän on selvää että rusehtaa tai kellertää ei saisi (ainakaan merkittävästi). Kiinnostaa kun itse yritän myös näitä helmiäisnormaaleja kasvatella.

Mie sain näyttelystä kaksi uutta ihanaa hamsteria, talvikon ja robon (kiitos Mirkku ja Jonna!!) ja reilun kasan juoksareita. Pääsin myös tutkailemaan lähemmin roboja ja kiinareita sihteerin paikalta, mikäli oli mielenkiintoista, ja tosiaan voisin miettiä sitä tuomariharjoittelun aloittamista talvikoille ja roboille jossain vaiheessa. :)

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Mrk"Pääsin myös tutkailemaan lähemmin roboja ja kiinareita sihteerin paikalta, mikäli oli mielenkiintoista, ja tosiaan voisin miettiä sitä tuomariharjoittelun aloittamista talvikoille ja roboille jossain vaiheessa. :)

Kantsii aloittaa, meillä on nykysteen niin vähän tuomareita!  :)

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Minua hieman ihmetytti, kuinka vaiheessa näyttelypaikka oli, kun saavuimme paikalle (noin 20 vaille 9). Puoli yhdeksältä on aivan liian myöhäinen aika ruveta kasaamaan näyttelypaikkaa, jos sitä ei olla edellisenä päivänä tehty. Vainion eli Heiskasen Minna oli aikoinaan kuudelta aamulla jo rakentelemassa Kauklahden nutan tiloissa järjestettyä näyttelyä. Itsekin olen aina ollut viimeistään seitsemältä paikalla näyttelyissä, joiden järjestelyvastuu on ollut minulla.

Oon samaa mieltä että ajoissa täytyypi järjestellä. Kasilta on hyvä aloittaa kasailu viimestään, seiskalta tai kuudelta nyt on jo vähän ylilyöntiä. Parasta on, jos yhdeksältä paikka on siinä kunnossa että näytteilleasettajat voivat saapua paikalle - silloinhan on se virallinen aika näytteilleasettajien saapua, vaikka jotkut tulevatkin jo aiemmin. Itse tulin vähän yhdeksän jälkeen (ihan syystä), ja paikat oli jo ihan kelvossa järjestyksessä. Kaikki saatiin paikoilleen ennen arvostelujen alkamista, eli no harms done.

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Hyvä nyrkkisääntö on, että tilattujen lisäksi ylimääräisiä tulee olla yksi infopöytään ja kolme per tuomari (yksi sihteerille, yksi assistentille ja yksi tuomarille näyttelypäivän päätteeksi mahdollisen tuomariraportin kirjoittamista varten).
Näin on. Iltapäivällä myyntiin oli riittänyt vielä kolme luetteloa, toivottavasti asianomaiset saivat omansa. Veera voi varmasti lähettää vielä sähköpostilla, jos joku tuomareista jäi ilman ja haluaisi tutkiskella!

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Ja tosiaan, kuten Marjutkin jo huomautti, virvokkeita tulisi varata pitkinä päivinä tuomareille riittävästi. Yksi kahvilippu ei vaan riitä.
Tämä myös täysin totta. En osannut odottaa edes, että PiNalla on tuollainen järjestely. Petri onneksi osasi rohkeasti pyytää lisää kahvia ja hänelle sitä sitten järkättiin pariinkin otteeseen, mutta sitä olisi pitänyt vielä ihan tarjota erikseen kaikille tuomareille.

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Me (Martina, Päivi & Marjut) tulimme aikaisin paikalle nimenomaan kokouksen takia, mutta kokouskin sitten siirrettiin lennosta myöhäisemmälle ajankohdalle, koska aamuun sitä ei ollut kerta kaikkiaan aikaa sisällyttää. (Ps. Kirjoitan pöytäkirjan torstaina). Eli: seuraavaan näyttelyyn sitten paremmalla aika- ja resurssisuunnittelulla, eiks niin!
Tämä asia oli kyllä kertakaikkisen sääli.

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Etenkin nyt, kun arvostelunumerot ovat niin hurjan kryptisiä (pitkä litania kirjaimia ja numeroita, juokseva numerointi 1-300 aina ulkomuotoluokista lemmikkiluokkiin), olisi ensiarvoisen tärkeää saada numerolaput selkeäksi (edes niin, että erottaisi ulkkisluokan ja lemmikkiluokan nrot nopeasti toisistaan).
Onneksi oli eka ja vika kerta noilla kryptisillä numerolapuilla. Mutta oon samaa mieltä, että hommaan täytyy saada joku järki. Esmes sekä ulkkiksiin että lemmikeihin ilmoitetut vois olla jotenkin merkittynä siinä näyttelynumerossa siten, että ne on helppo bongata. Ja värikooditkin on tosi hyvä olla. Tää asia täytyy pistää parempaan tarkasteluun.

Lainaus käyttäjältä: "viiru"tosin semmoinen perinteinen juhlisfiilis jäi uupumaan, ehkä koska kahteen (vai kolmeen?) aikaisempaan juhlanäyttelyyn olen vääntänyt synttärikakun?
Must tästä näyttelystä oli juhlanäyttelyfiilis kaukana ihan kaikesta syystä  :roll: Kakku ei olis mun fiilistä paljon pelastanut, mut toki semmonen olis ollu ihan hauska silti.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

Ihmettelin tuolla et miksi ei kaikkia palkintoja jaettu hienon palkintopöydän luona vaan yksi siellä toinen tuolla? Olisi ollut enemmän tilaakin hakea niitä palkintoja sekä kuullut kunnolla.

Mustikkamaan

^Ihmettelin samaa, mutta näin oltiin nyt jostain syystä päätetty toimia. Joissakin tiloissa on "rakenteellisesti" kätevintä hoitaa palkintojenjako tuomaripöydän luona, mutta minustakin se oli tässä tilassa täysin tarpeetonta ja sangen ikävää kaiken romun ja roskan keskellä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Lainaus käyttäjältä: "Pertti"
Lainaus käyttäjältä: "Ässä"Voihan harmi, paikanpäällä näyttelyssä oli kuitenkin kysyttäessä kerrottu, että hamsteri on arvosteltu mutta lappu kadonnut... Sattuuhan näitä, mutta lapsen puolesta harmittaa kun oli näyttelyä kovasti odottanut eikä sitten arvostelua saakaan vaikka koko pitkän päivän sitä odottaa.

Huippua, kiitos!

Anonymous

Ja tuosta palkintojen jaosta on ollut ennenkin puhetta et kun tuollakin jaettii ne siellä pöytien luona niin ei sinne meinaa päästä sen ihmismuurin läpi kun porukka seisoo kun seipäät edessä vaikka koittaa nätisti tulla takaa niin kukaan ei väistä.

spellcaster

Ja hyvä olisi myös että se joka voittajat "kuuluttaa" omaisi suht kuuluvan äänen. Ei ole kovin helppoa kuunnella sieltä takarivistä jos ääni ei meinaa kantaa edes eturiviin...