• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kuvaaminen - miten hyviä kuvia ?

Aloittaja Kata, 03.05.08 - klo:17:18

« edellinen - seuraava »

ZiiCan.

#30
^Joo macroa minäkin suosittelen. =)
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Anonymous

#31
Joo tosi hyvin saa macrolla, suosittelen! :D

Wiivi

#32
Nykyään Lolastakin saa kuvia. Foorumille laitan, kun kerkeän. Macrolla otan minäkin kaikki kuvat, ei siitä muuten mitään tule!  :D
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

Anonymous

#33
Suurinosa teistä kuvaa varmaan hamstereita järkkärillä..? Mutta entäs te muut?
Itselläni kuvaaminen ei millään tunnu onnistuvan.. Joko hamsteri on liian vilkas, tai sitten kamera/minä liian hidas...
Itse käytän kuvaamiseen digitaalikameraa. (joka voisi olla parempi)
- Kerran yritin saada hamsterin olemaan edes hetken paikallaan. Ripottelin vaikka kuinka paljon auringonkukan siemeniä, mutta hamsteri oli jo imuroinut ne, ennekuin itse edes kerkesin katsahtaa sinne...  :D  

Kertokaas tekniikoitanne kuvaamiseen ja hauskoja kokemuksia kuvatessa! :D

Meven

#34
Mulla on kamera aina tässä pöydällä ja hamsu puuhastelee tossa vieressä. Sitten vaan ku tulee sopiva tilanne, ni äkkiä kamera käteen ja kuvia räpsimään. Otan silloin aina melkeen taukoamatta monta kuvaa putkeen, että ees sitten joku ois hyvä.

Kuvaan myös digikameralla, ei oo järkkäriä. (: Välillä onnistuu nappaamaan tosi hauskoja ja hyviä otoksia, mut usein kyllä menee pieleen.. Eli mulla on kiinni ihan vaan tuurista.

Ja siis en oo koskaan yrittänyt kuvata mitenkään asenteella "nyt ovan kuvia hamsusta" vaan aina vaan silloin, ku tulee sopiva tilanne.

Janika S.

#35
No tuota.. Meillä kun on lähinnä noita roboja ja mun kamera on aika onneton, niin tuntuu että ehkä yks 200 kuvasta onnistuu, yleinsä valoitus jotenkin ihan kummallisesti tai sitten kuva tärähtää.
Tekniikan ihmelapsi kun oon niin en osaa noita kameran asetuksia säätääkkään  :D
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

Anonymous

#36
^Joo, ne asetukset on kyllä aika ihania... Ja meillä on varmasti yhtä vilkas rouva, kuin robot... XD

spellcaster

#37
Pitääkin itsekin kokeilla tuolla makrolla, mulla vaan tuo kamera ei ole mikään järkkäri, mutta tuokin ominaisuus siitä onneksi löytyy. Lisäksi mun asunnossa on pimeän aikaan huono valaistus, kun sisustuskin on tumma joten salamaa on suorastaan pakko käyttää. Mutta silläkin joistain kuvista tulee liian valoisia ja esim. musta hamsteri ei näytä mustalta vaan kiiltää ikävästi  :<

Yadell

#38
Mä kuvailen nykyään järkkärillä, sisäistä salamaa en tykkää hamsterien (enkä minkään muunkaan) kuvaamisessa käyttää, joten pyrin kuvaamaan ilman :D Ei se järkkärilläkään kovin hyvin onnistu vaikka on melko valovoimainen objektiivi. Hamsterit kun on hereillä illalla ja silloin on tosi huonosti valoa.
Pitää harkita jos hankkisin lisäsalaman niin sitten onnistuisi hieman paremmin :) Kyllä mä muutaman hyvän kuvan olen hamsterista saanut sattumalta otettua.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Eve87

#39
Mulla on tuo Nikonin L110. Ja yhden ainoan jotenkin järkevän kuvan olen saanut aikaiseksi.  :D ...no joo, mut on tuolla helpompi räpsyjä ottaa ku vanhalla canonin pokkarilla  :kieli
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

mirauh

#40
AH mä pääsin eilen kuvaamaan Canonin eos 1000D ja se oli niin täydellinen <3 tosi hyvä kuvata
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Eve87

#41
^Tonnidee on tosiaan ihana, semmoinen seuraavaksi  :P
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Hilssstu

#42
1.Ota hamsteri rauhallisesti terraariosta, esim hieromalla ensin käsiäsi asumuksen puruihin, ja aseta se kuvauspaikalle.
(Esim kädellesi, sängyn päälle, pöydälle yms.)

2. Siisti hamsteri esim puruista, tai anna (kääpiöhamsterille) hiekkakylpy (Chinchillan kylpyhiekkaa) Jos sen turkki on rasvainen.

3. ÄLÄ rankaise hamsteria esim siitä, ettei se pysy paikoillaan tai "poseeraa söpösti". Muista ettei se ymmärrä sinua, vaikka kuinka käskisit sitä.

4. "ikiliikkujia" on helpompi kuvata kohdistamalla niiden kiinnostus johonkin, voit esimerkiksi tarjota sille sen lempiruokaa. Kääpiöhamsterin voi myös houkutella wc-paperi putkeen/tai muuhun vastaavaan putkeen, ja laittaa kameran putken päähän. Kun hamsteri kipittää kamerapäähän, Nappaa kuva :) Muista varoa, ettei se käänny putkessa ympäri, ja kipitä toiselta puolelta karkuun!

5. Älä pidä hamsteria paikallaan väkisin!

6. Toisaalta voit myös ennakoida sen liikkeet. Laitat kameran noin. siihen kohtaan, mihin luulet hamsterisi kävelevän. Tarkenna jo valmiiksi! Tarkkaile kuvaruutua, kun hamsteri näkyy kuvassa, RÄPS! Sinulla on kuva hamsteristasi.

7.
Hamstereiden kuvaamisessa yleensä käytetään lähikuvausta. Tähän sopiva toiminto on makro- Joka merkitään kukan kuvana.

8. Tausta kannattaa myös huomioida! Ei ole kivan näköistä, jos nappaat hamsteristasi kuvan esim. sotkuisessa huoneessasi, ja kaaos näkyy taustalla. Voit käyttää esim. taustapahveja (Joita saa tiimarista) tai kankaita.

9.  Vältä salaman käyttöä! Se normaalisti pilaa kaikki kuvat. (Jollei omista lisäsalamaa) Salaman käyttö ei kuitenkaan ole kiellettyä, sillä  kuva normaalisti tärähtää pimeässä.

10. Tarkennus AINA silmiin, oli kyseessä mikä eläin tahansa!

11. Vältä "puhkipalamista" ! jos omistat esim. valkoisen hamsterin, ja nappaat salamalla kuvan, voi joku valkoinen kohta "palaa puhki." (Siis hamsteri ei syty liekkeihin, eikä kameralle käy mitään  :lol: )

12. Kokeile pystykuvia! Suurinosa kuvistasi on kuitenkin vaakasuorakuvia.

13. Lasin läpi on melko helppo kuvata, mutta muista, että salama heijastaa helposti lasista takaisin :) Dunan läpi otetut kuvat on usein suttuisia, joka johtuu siitä muovista. Suosittelen avaamaan asumuksen kannen, ja ottamaan kuvia suoraan hamsterista, eikä lasin/muovin läpi  xD


Eiköhän siinä nyt ollut jotakin  :roll:
Meiltä löytyy:

Naksu[/color] & Husky: Niksu
Talvikko 3kpl, Helmiäisnormaali]Ninni[/color], Safiiri: Minttu & Helmiäissafiiri]Hurmuri[/color]
Syyrialainen 2kpl, Pk normaali Adeleine & Pks musta laikukas Ka

HamsterSailor

#43
Koitin äsken kuvata Kustia ja Peppiä, otin viitisenkymmentä kuvaa, joista pari onnistunutta, ja muutamista tulee onnistuneita, kun niitä vähän muokkaa (valotusta pitää vähän säätää ja rajata). Mut saan vaan satumaisella tuurilla hyviä kuvia, onkohan vika mussa vai kamerassa? :lol:

Joku

#44
Jatkaisin tuota Hilssstun listaa vielä:
16. Valaistus, jos tämä ei ole kohdillaan niin kuva mitä todennäköisesti epäonnistuu. Ylivoimaisesti paras on luonnonvalo.

Hamstersailor// Tiedän tunteen, itseäkkin otin joskus about 62 kuvaa joista ainoastaan 5 oli onnistunutta tai kelvollisia :D
Mutta nyt kun olen Canon 1100D:n omistaja niin johan parani kuvien laatu :D
-Vkh talvikko Pekka-Top  ?, tutummin Toope 3.8.2010-21.6-2012
-Syyrialainen Jemma Peteriina ? s9-10.2011
-Maatiaiskissat Eero ?, Vilkas ? ja Noora?  26.7.2011
-Risteytyskani Juuso ? s. joskus talvella vuonna 2003