Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

nuara

Täällä reilun kuukauden ikäisen syyrialaishamsteritytön omistaja, jolla kesytysoperaatio meneillään. Tyttönen on hyvin arka, eläinkaupasta ostettu, joka ei ilmiselvästikään ole saanut juuri lainkaan käsittelyä osakseen. Säpsähtää ääniä ja liikkeitä hyvin herkästi. Olen aloittanut rauhallisesti, juttelen, nostan hänet joka ilta sängylle ja siinä välillä vien käden lähelle, tarjoan makupalaa, otan kämmenten väliin ym. Ottaa jo makupalan sormista, mutta ei tule vapaaehtoisesti kädelle. Toissailtana meinasi itku tulla, kun toinen selvästi hätääntyi ja pissasi alleen. Eilen yritti näykkäistä sormesta. Pelkään, että olen edennyt liian nopeasti ja teen vaan hallaa kesyttämiselle. Toisaalta tiedän, että aikaa on kulunut hyvin vähän ja hiljaa hyvä tulee. Jospa pieni Kepuli vielä saisi rohkeutta, kun aikaa kuluu.  :)
Syyristyttö Kepulin (s. 12.12.2008) onnellinen omistaja.

Nekku

Kun ensimmäistä hasuani olin han´kkimassa, päätin ostaa kiinarin. Syrkkiurokset vain rääkyivät kun pideltiin kädessä ...  :|
Yökyöpelin Kikkara \'\'Tofu\'\' 24.9.2007 - 15.1.2009 <3
Jäät mieleeni ikuisiksi ajoiksi, vaikka nukahdit tärkeään heinäpesääsi, ikuiseen uneen. Nyt oli sinun aikasi lähteä, enkä voi käsittää sitä. Nyt on sinun parempi sielä, pilvien päällä. <3

Sohvi

No ei ne rää'y jos ne kesytetään mutta on kokemuksia :jeps:
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

Miharu

Meillä Aapo ekoina kahtena päivänä rääkyi, jos otti käteen ja yritti nostaa. Laskin sen dunaan ja siellä se lopetti. Nyt se on käynyt jo vapaaehtoisesti kädellä istuskelemassa ja hakemassa herkkuja poskipusseihin. ?? Oiskohan ollu kolmas päivä, kun laitoin päärynää sormenpäähän, niin tuntu ihanalta kun Aapo nuoli sen siitä ja sitten vielä napitti silmillään, ilme näytti, kuin se olisi sanonut: "No, saanks mä sitten viel lisää?"
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

siilipallo

Huh, onneksi meidän ensimmäiset kokemukset tuosta viikko sitten tulleesta palleroisesta ei sisällä minkään sortin rääkymistä, puremista tai muuta vastaavaa. Ensimmäisen hamsterin kanssa kun kuitenkin on vielä niin paljon oppimista, vaikka faktatietoa onkin tullut haettua. Oikeat käsittelytavat ja kaikenlainen käytöksen lukeminen on vielä aika hakusessa, mutta eiköhän se siitä!

Meidän pikku King Diamond tuli eilen ensimmäistä kertaa häkistä suoraan kädelle. Ei tosin minun, vaan avomiehen, joka optimistisesti tätäkin tohti kokeilla. :P Ei ole käsiä kyllä missään vaiheessa pelännyt, muttei mitenkään huomionhakuisesti ole ollut syliinkään kiipeämässä käsittelytuokioiden aikana, lähinnä haluaisi vain tutkia ympäristöään. Odotan innolla sitä hetkeä, kun se kiipeää häkistä minun kädelleni. :)

GaneshaX

Meille tuli nyt nuo sisarukset ja kumpikin on tosi kesy, poika varsinkin ottaa tosi lunkisti. Kaikki on kesyyntyneet muutenkin ihan hyvin. Jaksaa vaan käsitellä ja jos hamsu tuntuu turhautuvan nopeasti, niin käsittelee paljon ihan lyhyitä aikoja. Niin, ettei poikasella mene ihan maku koko hommaan heti. Tää on toiminut hyvin, varsinkin vilkkaampien kanssa.

sasu^

Tästä minäkin kirjoittelin. Juuri äsken laitoin käden dunan sisään ja laitoin käteeni pähkinän. Tahvo hetken tuumimisen jälkeen taapersi kädelleni, istahti siihen ja alkoi nakertaa herkkuaan. Onko normaalia, että se jyrsii myös pähkinän syötyään kättäni? Jyrsiikö muilla?  :huh Ei se minua itseäni haittaa, eikä se satu, mutta ihmettelen vain..Hamsterini on tipahtanut kerran, mutta se toipui siitä miltei heti. Vastailkaa!  :grin

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "SaPe"Onko normaalia, että se jyrsii myös pähkinän syötyään kättäni? Jyrsiikö muilla?

Siis nyt en ymmärtänyt... :pihalla:

Siis nyt en ymmärtänyt... :pihalla:[/quote]

Kun annan siis sille pähkinän, se istahtaa kädelleni syömään sen. Syötyään sen, se saattaa nakertaa hieman sormiani. Sitä tarkoitin  :)

GaneshaX

Siis näykkiikö/pureeko se? (ja yleensä kun jyrsijä puree, niin veri lentää, koska hampaat ovat itsestään teroittuvat naskalit)

Kyllä meilläkin saattaa junnut maistella sormia, jos niissä on ollut namia. Kai se on jotain sellaista, et "höh, oliks siin kaikki?"

Tuskin sillä sen suurempaa merkitystä on :)

Eri asia on, jos hamsteri puree.

sasu^

Kiitos vastauksesta!  :)  Ei ole kyllä veri lentänyt, joten varmasti kaikki on kunnossa  ;) Järsii vain ja sekin on vähentynyt, eikä tänäänkään järsinyt yhtään  :D  :sydan

hamtaro...

sasu^

Lainaus käyttäjältä: "hamtaro..."terve vaam kaikille! ostin pari päivää sit 1 kk ikäisen hamsun ja se on nii sulonen! <33 mut aina kun oon yrittäny ottaa sitä mun kädelle nii se vaan yrittää lähtee äkkiä pois.... miten voisin kesyttää sen sillee et se tulee ittestään mun kädelle eikä pelkäis.. hyväpuoli on ettei se pure  :)

Itsellänikin on ollut sama ongelma^^ Sain kääpiöhamsterin joitakin viikkoja sitten, eikä se ole vieläkään oppinut käteen kunnolla. Kyllä se käteen tulee ja istahtaa siihen syömään tarjoamani pähkinän, mutta lähtee sitten heti. Paljon se on kuitenkin uteliaampi ja onhan sekin jo parannusta, kun se tulee kädelle!?? Ei kannata siis säikähtää! Itse hieron käteeni aina terraarion puruja ja pidän kättä paikoillaan terraariossa(pähkinä kädellä) ja pian jo Tahvo kipittää kädelleni??  :lov Olen nyt alkanut kokeilla myös hiukan sen nostamista, sillä ajattelin tänään siivota ensimmäistä kertaa kokonaan. Aijemmilla kerroilla olen vain siivonnut kohdat, joissa on likaa ja putsannut kippoja yms, mutta nyt vaihdan kaikki purut ja siistin koko terran  :) Tahvo siis täytyy siirtää kokonaan pois terraariosta.

Kun Tahvo tulee kädelleni, nostan sitä hiukan, eikä se yleensä siitä pahemmin häiriinny. Tänään sitten aijon nostaa terraarion lattialle, houkutella sen pähkinällä kädelleni ja siten nostaa sen esim. sankoon siksi aikaa, kun putsaan terraarion. Myös wc-paperirullalla olen sitä nostellut^^

Libby

Miun rakkauslapsi on melkein 7 vikkoinen, ollut mulla kohta viikon. Aiemminkin ollut talvikko, mutta oli tullessaan käsikesy, tämä uusi ei ole. Mietinkin että onko pureminen jonkinlainen reviirin puolustusreaktio vai voiko johtua muusta? Miun sormia myös nuolee ja jo nouseekin seisomaan kämmentä vasten, mutta puoliskon sormia pureskelee ihan antaumuksella. Kokemuksia ja vinkkejä kesyttämisestä?  :)

Cami

Meille saapui torstaina 8 viikkoinen robo uros, Nacho. Tarkotuksena on totuttaa Nacho Tacon kaveriksi ja niillä on tällähetkellä väliverkko välissä, mutta eivät juuri haistele.

Ongelma on se että Nacho on TOSI arka ja pelkää kättä. Chili, Taco ja Taffel olivat kuitenkin tottuneita käsittelyyn kun tulivat joten en ole varma mitä teen jotta Nachokin tottuu. Annan sen nyt vielä olla viikonlopun kaikessa rauhassa terrassaan mutta sit alan kyllä laittaa kättä terraa. Miten kannattaa alottaa totuttaminen ilman että sille tulee mitään traumoja? Ja miten sitten jatkaa eteenpäin?

Kun yritin ottaa sen kuljetusboxista torstaina niin juoksi ihan paniikissa ympäri joten jouduin odottaa että se rauhottuu ja menee putkeen niin että saan sen sillä sitten nostettua terraan :|
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili