• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

Vevve

#90
^ Jos eivät pahvirullaan itse mene, minä työnnän vähän peräpäästä.  xD

sasu^

#91
xD Tahvo vaan yleensä ei ole kiinnostunut edes kurkistamaan putkiin. Olen minä sen joskus nähnyt putkesta menevän, muttei kyllä niissä yleensä viihdy.
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?

Tanu

#92
meille muutti eilen 28.11 syntynyt syrkkipoika tanu, joka asustelee dunassa. on ollut meillä vasta kaks päivää.

niin miten siis se totutteleminen kannattaa aloittaa ? oon yrittäny juustolla ja kaikilla herkuilla, mut se tyytyy vaa haistelemaan sormia.  :S
lisäks se kaivaa kokoajan niitä nurkkia.. johtuiskohan siitä, että eläinkaupas asu terraarios..?

kiitti jos joku osais valasta ees vähän  :)
[size=85]Tanu, s. 28.11.2009 <3[/size]

GaneshaX

#93
Meillä ainakin mä alan vaan ottamaan hamsuja käteen. Ihan niin yksinkertaista. Arkojen kanssa kannattaa käyttää apuna reilun kokoista pahviputkea tms.
Hamsteri pujahtaa putkeen, josta se on helppo kipata syliin. Näin myös säästyy stressaavalta "jahtaamiselta".

Arkojen ja varsinkin pentujen kanssa käytän kahta kättä. Teen käsistä kupin/luolan, jossa hamsut viimeistään tuntuvat rauhoittuvan :)

Toivottavasti vinkeistä oli apua  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Tanu

#94
tosta käteenottamisesta vaan, että sitä ei varmaan kannata häkin sisällä tehdä ? entäpä sitten kun se on sylissä/kädellä, mitä tehdä jos se esim. puraisee ?

kiitos uudelleen  :)
[size=85]Tanu, s. 28.11.2009 <3[/size]

GaneshaX

#95
Häkin sisällä? En ymmärrä  :pihalla:

Jos puree kunnolla, niin sit sattuu. ;)  Rauhallisella ja oikealla käsittelyllä harvoin purevat. Mua ei ole pentu purrut vielä kertaakaan tähän mennessä.
Aikuiset naaraat kylläkin.
(kop kop, koputtaa puuta*)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Tanu

#96
apuaa, en osaa selittää !

siis, jos vaikka annan sen ihan rauhallisesti haistella kättä, se puraisee  :pihalla: pelottaa, että jos nostan sen johonki erilliseen laatikkoon se saa kuitenki jotain elinikäisiä traumoja >.<
[size=85]Tanu, s. 28.11.2009 <3[/size]

GaneshaX

#97
Parempi mun mielestä nimenomaan nostaa omasta häkistään pois käsittelyn ajaksi. (isoon kuljetusboksiin/pahvilaatikkoon tms.) Mut kai eri ihmisillä on eri tyylit  :mrgreen:
Häkki on hamsterin koti, sen reviiri.  ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Tanu

#98
jeejee, onnistui ! laitoin siihen pahvilaatiokkoon missä se tuotiin meille, siellä otti ruokaa kädestä ja tuli sekunniks kädelle ihmettelemään.  xD  tosin kun nosti se hyppäs pois.. mutta hiljaa hyvä tulee !

kiitos kuitenkin neuvoista, tuli hyvään käyttöön :)
[size=85]Tanu, s. 28.11.2009 <3[/size]

Hanski

#99
Mun robopojat on aika villejä, ja vaativat vielä paljon työtä ennen kuin kesyyntyvät. Kun laitan käden dunaan, he yleensä tulevat haistelemaan, ja istahtavatkin hetkeksi, mutta yrittäessä nostaa heitä he juoksevat tuhatta ja sataa pois.

Puuhaboksiin nostan pojat kuljetusboksin kannen avulla, laitan sen dunaan ja yksi kerrallaan hamsu kiipeää ihmettelemään, sitten vaan nopsasti nosto puuhaboksiin.

Tänään itse asiassa sain toisen pojan hetkeksi kädelle, hän kiipesi siihen puolivahingossa. Nopeasti kyllä hyppäs pois.

En ota mitään stressiä asiasta, hamsut on ostettu eläinkaupasta ja ovat jo neljä ja puoli kuukautta vanhoja (ostin heidät kaksi viikkoa sitten), joten eivät ehkä ole tottuneet käsittelyyn juurikaan. Hiljaa hyvä tulee.

eennn`

#100
Meillä 6 viikkoinen syyrialainen hamsteri naaras on jo käsikäsy :) Todella helppo tapaus oli kesyttää ei tarvinnut herkkujakaan houkuteeksi, kun antoi vain mennä tyhjään talous paperi hylsyyn, jonka siirsin sit sängyn päälle ja aina välillä nostin käteen ja laskin alas ja nyt on jo sylissä viihtyvä plössykkä   :lov Toki ollaan jo 2 viikkoa joka ilta 10 -15 minuuttia lyhyissä pätkissä harjoiteltu. Kiitos hamsterin helposta "kesyttämisestä" kuuluu kasvattajalle joka sitä poikasena jo paljon käsitteli. Mutta erityisen yllättynyt olen sillä puremisilta ollaan vielä vältytty  :D
[size=85]Agata <3[/size]
[size=85]R.I.P. Atsiuuh! 14092007 - 02122009 <3[/size]

Marla

#101
Lainaus käyttäjältä: "eennn`"Mutta erityisen yllättynyt olen sillä puremisilta ollaan vielä vältytty  :D
Mä en oikein edes muista, koska olisi hamsteri purrut. :pihalla: Suurimman osan kanssa ollaan selvitty ilman puremisia, että ei se nyt välttämättä niin tavatonta ole. ;)

GaneshaX

#102
Mua on kyllä purtu, mutta ne tapaukset on ollut ihan aikuisia naaraita. Penskat ei ole purreet vielä kertaakaan.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

sarilau

#103
Laitoinkin viestiä tuonne toiseen kohtaan tästä samasta asiasta. Meillä on nyt pari viikkoa ollut syrkki poika joka haluaa vain nukkua ja pelkää kaikkia ihmisiä. Pari kertaa viikkossa olen ottanut eri laatikkoon kesytettäväksi. Yksi ongelma on siis se, että se on niin arkaa, ei huoli ruokaa sormista eikä siedä ihmisiä lähellä. Toinen on se, että se nukkuu yli 22 :een illalla. Itse pitää aamulla lähteä töihin, niin en oikein tiedä. Pitäisikö se vaan vaikka joka ilta yhdeksän aikaan ottaa sieltä häkistä kesytettäväksi? Ilmeisesti ne ovat valveilla usein illasta , vaikka eivät näyttäytyisikään. Jotenkin tuntuu vaikealta se sieltä pesästään häätää, kun menee sinne piiloon. Eikä se koe, että ei missään saa olla turvassa kun pesästäkin käydään hakemassa.

T: Sari
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

Minihamsteri

#104
Pitääpä kokeilla noita teidän kesytysvinkkejä tuohon
minun uuteen talvikkooni, tuli taloon tänäiltana. :sydan
Söpö ja pieni, mutta vähän arka hamsteri vielä...
Kiitos kaikille vinkeistä, kokeilen noita!