Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

HelenaN

Olisin halukas kuulemaan vinkkejä miten on viisainta edetä.
Ostimme eilen 7 viikkoisen syyrilaisen tytön. Hain pikkuisen kasvattajalta (ei virallinen kasvattaja) ja hänen käsittelyssä tyttö oli ihan rauhallinen.
Täällä meillä asia on aika toisenlainen. Ymmärrän hyvin, että varmasti outo paikka pelottaa ja matkakin stressas! Mietin vain, että mikä olisi paras tapa edetä. Meillä on terraario olohuoneessa, eli ihan ihmisten läheisyydessä. Ollaan kuitenkin annettu tytön olla ihan rauhassa ja tutustua omaan kotiinsa omaan tahtiin. Nyt jos käden laittaa terraan niin kuuluu kamalaa sähinaa ja hamsu kääntyy selälleen puolustusasentoon.

Kuinka kauan olisi hyvä vauvan antaa olla ihan rauhassa ja milloin alkaa pikku hiljaa kesyttää? Millä tavalla olisi hyvä edetä?

Sohvi

Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

HelenaN

Noista ei ihan selvinnyt, että kuinka kauan hansterin on hyvä antaa vain olla ja tutustua uuteen kotiin ennen kuin alkaa käsitellä ja, että otetaanko se vaan kylmästi sieltä terrasta pois (vaikka sähiseen, on selällään ja yrittää purra) vai onko jotain ns lievempää vaihtoehtoa millä lähtee liikkeelle.

Meillä on myös erittäin kova pomppaamaan tuo, joten käsistä kyllä lähtee hyvin vilkkaasti karkuun...

NipsuMakkara

Itse annoin ensin tutustua mutta nuo kaksi tottuivat käteen melkein heti. Eli anna olla noin viikon rauhassa tutkiskella, katsella ja tehdä pesiä. Sitten voit varovaisesti antaa jotain herkkua kädestä ja hieman silittää. Pikku hiljaa hamsun luottamus kasvaa ja sitä voi ottaa jo syliin.  :) Toivottavasti tajusit jotain.
[size=85]Kauhukakara "Nipsu" lk kemu syrkki naaras. s. 7.5.2008 k.14.1.2010 IKÄVÄ<\'3[/size]
[size=85]Valentina "Mango" lk normaali syrkki naaras. s. 11.8.2007 k. 25.6.2009 IKÄVÄ <\'3[/size]

Sohvi

Tälleen on joskus Minnaw kirjottanu:
Kannattaa ensin totuttaa hamsteri kunnolla käteen ja sinuun ennenkuin sitä päästää juoksemaan. Hamsteri varmasti nauttii vapaudesta, mutta ennen sitä sen on hyvä luottaa sinuun ja tuntea olonsa turvalliseksi. Jos hamsterillasi on riittävän suuri ja virikkeellinen asumus ei vapaana oloa tarvitse välttämättä ollenkaan vaikka hyvää vaihtelua se silti on. Kirppuikäinen hamsteri todentotta hyppii kuin kirppu. Se on sitä nuoruuden innostusta ja kertoo siitä että hamsteri voi hyvin. Meillä kotona yli vuoden ikäinen "kirppu", hyppii siis edelleen
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

HelenaN

Ok, kiitos selvennyksestä. Annetaan nyt sitten olla rauhassa noin viikon. Oppii se kuitenkin vähän näitä ääniä yms tässä vaikka suoranaisesti ei sen kanssa tekemisissä ollakaan. Katsellaan miten tää elo tästä lähtee käyntiin  :) .

laudeliina

Joo mulla on nuori hamsterinaaras, joka on ollut mulla reilun kuukauden. Ja ongelmani on, että se on aika arka, ja varsinkin syliin nostaminen on melko hankalaa. Juttelen eka sille rauhallisesti että se huomaa olemassaoloni, sitten pistän käden häkkiin. Yleensä hamsu kattelee uteliaana ja tulee haistelemaan kättä, pistää ehkä jopa tassun tai kaksi kädelle, mutta ei tule kokonaan käden päälle. Sitten yritän varovasti nostaa sen molemmilla käsilllä, ongelmat alkaa:
hamsu yleensä pelästyy tätä ja jos siitä ei saa kunnon otetta kerralla, se singahtaa pakoon. En ole ruvennut sitä jahtaamaan jos se pääse "pakoon", mutta miten saan siitä kunnolla käsikesyn ja syliin nostamisen molemmille miellyttäväksi? sylissä olen tarjonnut kaikkea mahdollista ruokaa mutta se ei syö sylissä mitään, häkissä ollessaan menee kaikki, mutta en saa ruuan avulla syliin nostoa "myönteiseksi" tapahtumaksi.
eli apua! ja kun hamsteri tuli meille noudatin yhdistyksen ohjeita ja annoin tutustua pari päivää rauhassa häkkiin ja sitten vessapaperirullan avulla nostin pahvilaatikkoon jossa roikottelin kättä jne. mutta en saa sitä nostettua syliin jos en saa kunnon otetta koska kun hamsu huomaa että olen nostamassa sitä se pelästyy ja yrittää rimpuilla pakoon.
minulla oli ennen maailman suloisin hamsteri joka oli TODELLA kesy, se oikein hyppäsi kädelle kun sen nosti syliin, ja kun se söi mitä vaan oli käsittelykin helppoa kun ruualla sen sai aina pysymään paikallaan :D

Hamsufani97

Vaikeaa. Sulevin sain käsikesyksi pitkällä kärsivällisyydellä. Nostin sen aina pahvi putkella lattialle ja laitoin käteeni jonkin namin jonka hamsteri tuli hetken haisteltuaan hakemaan kädeltäni. Sitten aina vähän kerrallaan nostin hamsteria syliini. Siinä se vähän kerrallaan oppi käsikesyksi. Toivottavasti saat vielä opetettua hamsusi käsikesyksi  ;)

Scarlett

Ehkäpä se vaatii vaan lisää aikaa. Entä jos kokeilet pahvilaatikkojuttua sillä tavalla, että pidät vain yhtä kättä laatikossa ja odotat, että hamsu lähtee kiipeämään hihaasi tai rannettasi pitkin ylös, etkä ota toisella kädellä hamsusta kiinni kun se istuu kämmenelläsi, jos se sitä säikähtää.

Vevve

^^^ Sanoit että pahviputkella olet laittanut laatikkoon. Nosta se vaikka pahviputkella suoraan käteen. Meilläkään harva hamsu syö mitään kädellä ollessaan.

Essi

Peppi oli jo valmiiks kesy<3

sasu^

Tämä nykyinen talvikkoni, ensimmäinen hamsuni, ei ole kovin käsikesy : < Se ei tykkää oikein käsittelystä, sillä en ehkä itse osannut sitä oikein silloin alkuun kesyttää. Olen kuitenkin nyt oppinut, että myöhemmin, jos ja kun minulla tulee olemaan hamsteri, tiedän että se oikeasti kannattaa kesyttää kärsivällisesti ja hyvin, ettei myöhemmin tarvitse katua : ) Olen kuitenkin siitä iloinen, ettei hamsterini pure koskaan. Kerran vain on kunnolla purrut. Talvikkoni on noin 10kk vanha. Pystyykö sen ikäistä aika arkaa hamsteria kesyttämään enää? Se tulee käteen herkun perässä. Välillä on yllättävän kesy ja välillä taas säikkyy ja vipeltää karkuun : ( Vastatkaahan!
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?

Friida

Haluaisin kuulla mielipiteitä uuden poikasen (viisi viikkoinen) kesyttämisestäni. Projekti on vasta todella alkutekijöissään, mutta olisi mukava kuulla mahdollisia parannusehdotuksia yms.

Poikanen siis kotiutui meille vasta eilen ja sitä oli jo valmiiksi käsitelty päivittäin. Kasvattaja sai poikasen hyvin kiinni, eikä se edes kovin rimpuillutkaan. Kotiin päästyäni en saanut sitä kuitenkaan itse helposti kiinni, mutta lopulta sain sen siirrettyä dunaan. Dunassa kättä pystyi pitämään huoletta, yllätyksekseni se tuli nuuskimaan sitä ja liikkui sen lähettyvillä, eikä säikkynyt vaikka käsi liikahtikin. Poikanen oli muutenkin koko päivän ja yön terveen reipas sekä utelias ja toimi kuten hamstereille on ominaista. Ei vierastanut oikeastaan ollenkaan. Ruokaa se ei kuitenkaan suostunut syömään kädestä. Se ei purrut, eikä äännellyt.

Päätin tänään koittaa rohkeasti sen reagoimista käsittelyyn. Nostin putken avulla poikasen laatikkoon. Kun se meni putkeen niin laitoin kämmenen toiseen päähän, jota se tuli haistelemaan. Hetken empimisen jälkeen se tuli kädelleni, mutta yritti loikkia pakoon väkisin. Sain sen kädelleni näin pari kertaa. Viimeisellä kerralla sain sen jo kämmeniini ilman putkea. Pidin poikasta hetken kaikilla kerroilla ja se rauhoittuikin jo viimeisellä kerralla, eikä yrittänyt pomppia enää niin tiuhaan tahtiin pakoon. Dunaan päästyään poikanen kiersi paikat ja meni mökkiinsä nukkumaan. Heräämisen jälkeen poikanen suostui jo ottamaan ruokaa suoraan kädestä.

Mitä luulette; onko poikasen kesyttämisen aloittaminen jo nyt virhe? Pelkään kovasti, että se "villiintyy".
Kuulostaako tämä ensimmäinen käsittelykerta täysin toivottomalta?
Onko normaalia, että poikanen on vauhko käsiteltäessä?

Kyseessä on ensimmäinen hamsterini ja otan tästä kesyyntymisestä aika paljon paineita. Oikeastaan lähinnä poikasen takia, sillä en halua aiheuttaa sille mitään traumoja  :S
[size=85]Syyrialainen
Herra Huu (5/9/2009)
[/size]

Friida

Heh, taisin hermoilla poikasen kesyttämisestä turhaan :D Toisella käsittelykerralla hamsu rauhoittui kiitettävästi, eikä hermoillut ollenkaan. Syö jo ruokaa kädestä, tulee katsomaan ja haistelemaan uteliaana, jos joku menee dunan lähelle. Välillä se jää nukkumaan "avoimelle" paikalle, joten kyseessä ei ehkä olekaan sitten kovin arka yksilö.

Ainut asia mikä vaatii vielä harjoittelua, on hamsun saaminen pois dunasta ilman putken apua, sillä se ei vielä täysin antaudu kiinniotettavaksi. Ehkäpä tuokin asia korjaantuu ajan ja harjoitusten myötä :)
[size=85]Syyrialainen
Herra Huu (5/9/2009)
[/size]

sasu^

Kaikki aina kannattavat tuota pahvirulla-tekniikkaa, mutta entäpä jos hamsu ei olekaan kiinnostunut pahvirullista, kuten tuo meidän herra?  :D On jo 10kk vanha, eikä ole kunnolla vieläkään kesy..Tulee käteen herkun perässä ja haistelee uteliaasti ja ottaa sormista herkkuja. Se on kuitenkin kovin vaikeaa ottaa dunasta ja pitää kädellä dunan ulkopuolella tai sylissä. Petsiessä yritettiin jo auttaa, mutta olisin kiitollinen, jos täältäkin tulisi vinkkejä!  :)

Kysyn tämän nyt täällä: onko syrkit yleensä helpompi kesyttää, kuin esim. talvikot? :) Tai ovatko syrkit yleensä seurallisempia luonnostaan?
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?