Kasvattajanimistä

Aloittaja lentsu, 24.10.10 - klo:13:38

lentsu

Nuo kolme myönteistä poikkeusta onneksi löytyy, ja hienoa, jos yhtenä ainoana vuonna on tullut kolme.  :) Mutta kun listaa on seurannut vuodesta toiseen, niin uusi nimi on melkoinen harvinaisuus noin keskimäärin. Ja samaan aikaan kasvattajanimettömien kasvattajien lista kasvaa tasaisesti ja tietyssä määrin myös vakiintuu. Jospa noille kolmelle tulisi jatkoa? Toivotaan!  :)

Ninde

Siis noissa värivaatimuksissahan ideana on, että ei ole vaikka musta, keltainen, creme ja suklaa joilla olisi aikomuksena kasvattaa soopelia. Ehkä näissä sanamuodoissa olisi hienosäätämisen varaa.

Mun mielestä järkevä jalostussuunnitelma olisi sellainen, mikä sisältäisi kolme pääkohtaa 1) historia, 2) nykyhetki ja 3) tulevaisuus. Eli mitä on tähän mennessä saanut aikaan, mikä on tilanne hakuhetkellä ja mitä suunnitelmia on tulevaisuudelle. Loput "vaatimukset" olisi listattuna hakuohjeisiin lähinnä kasvattajien itsenäistä opiskelua varten ja olisi sitten jokaisen omalla kontolla miten hyvin ne on hallussa.

Alice

Minusta semmoinen kohta hakemukseen olisi hyvä, jossa hakija kysyy ihmisiltä jotka hamstereita ovat häneltä ostaneet mielipidettä. Tietysti ettei voisi huijata niin haastateltavan yhteystiedot myöskin sinne perään.
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

Heli

Erinomainen keskustelunaihe!
Mä olen tähän saakka kannattanut tiukahkoja kasvattajanimisääntöjä jottei nimeä haettaisi liian heppoisin perustein. Toisaalta mielestäni säännöt eivät ole olleet erityisen tiukat edes silloin kun ne olivat tiukimmillaan. Itsekin olen tuolloin onnistunut nimelleni saamaan laajennusta eli olen saanut kasvattajanimen niin vanhoilla kuin uusillakin säännöillä käyttööni. En pitänyt tiukempia sääntöjä mitenkään hankalina, mutta toisaalta mulla tahtoo olla aina vähän se vika että kun jotain harrastan niin harrastan sitten sata lasissa.  :D Eli esim. näyttelyt on olleet oleellinen osa hamsteriharrastusta. Ja mun mielestä kaikkia suunnitelmia ja selontekoja on ollut vaan kiva kirjoittaa, kun aihekin on ollut hyvin lähellä sydäntä.  ;)

Mutta tosiaan, moni tuntuu pitävän sääntöjä liian tiukkoina ja kynnys hakea nimeä on noussut aivan liian suureksi! Ja se on todellakin harmi. Nykyinen tilanne on melkeinpä naurettava. Siis siltä osin, että viralliselta kasvattajalistalta löytyy vain kourallinen ihmisiä jotka oikeasti tällä hetkellä kasvattavat ja nimettömien kasvattajien listalla taas on useita aktiivisia ja pidempäänkin kasvattaneita.

Mun mielestä kasvattajanimi kyllä on myös jonkinlainen "arvonimi" ja hyödyksi kasvattajalle itselleen. Ja niin sen pitäisikin olla!

Mielenkiinnolla odottelen muutenkin mitä ensi vuosi tuo tullessaan!  :)

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Enpä ole koirille sellaista nähnyt, että Kennelliiton lehdessä olisi lista henkilönimillä ja kasvattajanimillä tapauksista, joissa annettu tilapäinen tai pysyvä näyttely-, toimenpide- tai kasvatuskielto ja vielä syytkin ruksittu julkisesti, onko kyseessä eläintauti, sopimusrikkomus, eläinsuojelurikkomus vai jokin muu.
Kesällähän justiin Koiramme lehdessä julkaistiin ensimmäistä kertaa kurinpitolautakunnan päätöksiä nimien kera.  :peukku:
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Tietokantahan on jossain vaiheessa ollut erittäinkin hyvällä mallilla! Itse olen ollut syöttämässä sinne tietojakin. Jos tarkoituksena on saada käyttöön tämä jo hyvään vaiheeseen rakennettu tietokanta niin ei mulla ainakaan ole minkäänlaista epäilystä etteikö ensi vuoden hallitus tätä asiaa saisi kuntoon hoidettua!

Siis joo tietokantahan on käytännössä melkein valmis. Se avataan ens vuoden hallituksen tarkasteluun toivottavasti mahdollisimman pian, tekijästä ihan riippuen. Hänkin haluu projektin jo valmiiksi. Asia pistetään päätökseen heti ensi vuoden alussa, tulee siitä sitten valmis tai haudataan lopullisesti - toivon todella, että päästään lopputuloksessa tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, koska homma on jo noin pitkällä ja tietokanta on nykyaikaa.

Mun mielestä mein kasvattajasäännöt ei ole vaikeat byrokratiahirmut verrattuna muiden lajien vastaaviin, koska periaatteessa se ei saisi ihan läpihuutojuttukaan olla niin kuin se ennenmuinoon oli. Korkeintaan sen suhteen on käynyt väärinymmärryksiä. Ehkä kasvattajanimen hakemisesta vois tehdä ihan erillisen jutun Poskariin & nettisivuille, että kynnys laskisi hieman.
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Tipuin listalta pois kun unohdin yhen jäsenmaksun ajallaan hoitaa.

Sivusta olen seurannut näitä kasvattajakeskusteluja ja tätä joskus ennenkin ihmetellyt: onko noin tiukka käytäntö tosiaan tarkoituksenmukainen, että jostakin maksu-unohduksesta tulee automaattisesti poisto kasvattajalistalta ? Kuvittelisin, että ensin tulisi pari maksumuistutusta ja ilmoitus poistouhasta ennen poistamista. Vai lienenkö ymmärtänyt ihan väärin ?

Edit. Ja tarkoitin tietysti sellaisia kasvattajia, joista muuten tiedetään, että harrastus on aktiivista. Minusta tuollaisessa poistossa annetaan turhaan muotoseikan mennä itse asian edelle.

Saana

Lainaus käyttäjältä: "Ken_G"onko noin tiukka käytäntö tosiaan tarkoituksenmukainen, että jostakin maksu-unohduksesta tulee automaattisesti poisto kasvattajalistalta ? Kuvittelisin, että ensin tulisi pari maksumuistutusta ja ilmoitus poistouhasta ennen poistamista.

Edit. Minusta tuollaisessa poistossa annetaan turhaan muotoseikan mennä itse asian edelle.
Erittäin hyvin sanottu ja olen asiasta täydellisen samaa mieltä. Tekis melkein mieli laittaa kyselyä / ehdotusta asiasta Jyrskään.

lentsu

Tätä en täysin ymmärrä. Miksi ei voi a) anoa reilusti kasvattajanimeä tai b) kasvattaa reilusti ilman kasvattajanimeä? Aivan älytöntä touhua pitää yllä muka-kasvattajanimeä ja esiintyä mm. Ruotsissa (ks. Svenska Hamsterföreningin forumin myydään-osasto, tällä tyypillä on siellä ilmo) kasvattajanimellisenä henkilönä. Osui vaan silmiin. Antaa tuolla touhulla kyllä ihme kuvan itsestään.

//http://amunrashamies.blogspot.com/p/our-breeding.html

Ninde

^Eikös tämä ole se sama henkilö joka yritti täälläkin foorumilla käyttää toistakin "kasvattajanimeä", on nyt näköjään sitten vain vaihtanut sitä... Ja edelleenkään ei hänen kotisivuiltaa löydä kasvattajan nimeä, mikä on mielestäni vähintäänkin outoa.

Eve87

Änkeän minäkin mukaan keskusteluun. Oman kasvattajanimen anominen kiinnostaa todella paljon, siksikin että olen ehdottomasti sillä kannalla, että sukutauluja olisi niin paljon helpompi katsoa, kun tietäisi jo kasvattajanimestä, että kenen kasvatti tuo on, eikä tarvitse nettiä läärätä läpi, jos mahdollisesti löytyisi tietoa. Minullakin on joku kynnys, pitkän anomuksen alun olen jo kirjoittanutkin...

Olen tosiaan kasvatuksessa todella alkutekijöissään, enkä mikään nero genetiikassa vaikka hopeanharmaan genetiikan osaankin,turkkimuunnokset yms yms. Poikueita on syntynyt 6. Vuonna 2009 syntyi ensimmäinen poikue, ja nyt on jalostuksellisesti suunnitelma hopeanharmaiden hamstereiden kohdalla aika selvä. Toki tässä nyt on vielä hakemista, enkä sanoisi kyllä että omat jalostueläimet olisivat todellakaan mitään huippuluokkaa, paras sijoitus taitaa ulkkareista Princess Jadella, joka sijoittui ei-standusyrkkien sijalle 7. vuoden 2010 voittajissa. L1 on tullut kasvateille ja jalostuseläimille kyllä, se nyt ei kovin iso tavoite kyllä liene, mutta sehän nyt ei käytössä kuitenkaan enää ole. Näyttelyissä ramppaan kuitenkin suht. paljon (alkaen v.2009), harmi ettei täällä Oulun seudulla niin paljon pystytä ulkkareita järjestämään, että saisi enemmän tuloksia ulkkareista.  :S hopsujen taso täällä oulun seudulla ei ole mikään järisyttävän hyvä, mutta tulevaisuudessa kuitenkin olisi tarkoitus lähteä kauempaa hakemaan, yksi naaras on nyt ruotsalaiselta kasvattajalta.
Hirmuseksi nousee kynnys, otan ilmeisesti liian kirjaimellisesti nuo vaatimukset, vai enkö?  ;)
Jalostusikäisiä hopsuja on tällähetkellä talossa 3, kaksi naarasta ja yksi uros, 3 junnua myös odottaa jalostusikää.
Omasta mielestäni olen kyllä vastuuntuntoinen ja tarkka..eläimien hyvinvointi on tärkeää ja itsellä riittää hommaan innostusta.

mitähän sitä tekisi...  :roll:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

^ Mä sanoisin että hae pois vaan, ei siihen kuole vaikkei sitä nimeä heti saiskaan, aina voi hakea myöhemmin uudelleen, ja samalla saa anomuskäsittelijältä tietoa että mitä kannattaa vielä kehittää.  :)

Mustikkamaan

Munki kasvinimianomus on valmis, se odottaa enää sitä maagista kahtakymmentä anomuseuroa :D

wiidii

^Sama! Ja kymmentä euroa eläinten rekkaamiseen - ammiella on jo niitten paperit, mutta mulla ei ollut vielä rahaa maksaa siitä itse rekisteröimisestä.  XD  Haluutko Heidi iltalukemiseksi mun hakemuksen, jos siihen jotain muutoksia tarvitsee niin ehdin kirjoitella ennen sitä ihan oikeaa hakemusta?  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Eve87

Ok. Voiko tuon anomuksen pistää myös sähköpostilla, vai pitääkö se laittaa etanapostina? :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Mustikkamaan

^Etanapostina tultava koko paketti.