Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

metsku

^^Vevve, nerokas vastaus, ei lisättävää!  :applause:

Ely

Onko luetun ymmärtämisessäsi vikaa vai etkö vain osaa vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin? Miksi jankkaat edelleen vaikka tässä on nyt neljän ihmisen voimin yritetty takoa kalloosi ettei hamsteri ajattele kuin ihminen  :nuts: Onko liian pitkää tekstiä luettavaksi vai mikä on?

lufas

Kyllä, omistan jonkinasteisen keskittymishäiriön. Mutta ettepä te viisaammat ja järkevämmät sen kummemmin vastaile :>

Henni

Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:15:04
Miksi hamsteri ahdistuu, jos se nyt esimerkiksi jää jalastaan johonkin kiinni, muttei juoksupallossa?

Jos hamsu jää jalastaan kiinni se ei pääse liikkumaan. Pallossa hamsteri pääsee liikkumaan ympäri aluetta, missä se saa sen kanssa jaloitella. :icon_e_wink:
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

lufas

^ Niin, mutta se on silti tavallaan "kiinni", eikä kykene piiloutumaan tarvittaessa.

Henni

Tietysti omistajan pitäisi varmistaa, kun hamsun palloon laittaa, että alueella missä se ulkoilee ei ole esim. muita eläimiä tai jotain muuta mikä voisi uhata hamsua. Näin ollen hamsterilla ei ole tarvetta päästä piiloon.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Ely

Koita keskittyä nyt lufas ;) Sinulle on turha vastailla mitään jos et lue mitä sinulle kirjoitetaan.

Oletat juoksupallon laukaisevan hamsterissa paniikkireaktion kun se kokee joutuneensa loukkuun, onko näin?

Jos näin on, ahdistuneen/paniikissa olevan hamsterin verenkiertoon erittyy stressihormonia joka tekee hamsterista äärimmäisen jännittyneen, tällaisen hamsterin elekieltä on kokemattomankin hamsteriharrastajan helppo lukea. Hamsteri sätkähtää kaikkia ärsykkeitä ympärillään, paljastaa hampaansa ja pitää etutassujaan korkealla, sillä se on valmiina puolustamaan itseään.

Stressihormoni nostaa sydämen sykettä ja tutkijat mittaavat hamstereiden stressitasoa sydämen sykettä seuraamalla. Mm. hamsterin käsittely nostaa hamsterin stressitasoa, mutta juoksupyörä- tai pallo ei sitä tee. Ergo, käsittely on todellisuudessa hamsterille "ahdistavampaa" kuin juoksupallon käyttö.

lufas

Mahtavaa. Lähdetään siitä, etten voi mitään huonolle keskittymiskyvylle, ja keskittymiskykykään ei parane kovin nopeasti.
Ei, ei näin. Mitään järjetöntä paniikkireaktiota tuskin tulee, mutta saanen epäillä pienen jännitystilan syntymistä ja tietyissä tilanteissa jopa sitä paniikkia tmv.

Voi naisia. Oh my... God.

Meven

Joku kokenut ja asiaa paremin tutkinut voisi kirjoittaa tästä ihan jopa jonkun artikkelin.  :icon_rolleyes:

Tulisipa kerralla selväksi faktatietoa. Ja noin muutenkin olisi kivaa tietää lisää juoksupalloista, koska olen miettinyt, pitäisikö sellainen hankkia roboille. Artikkelissa voisi ihan noin siis yleisesti olla pallon hyödyt ja mahdolliset haitat ja sitten mm. paljonko tarvitaan tilaa, sopiiko kaikille lajeille, minkä kokoinen pitää olla, kuinka usein voi juoksuttaa, mistä huomaa, jos pallo ei sovikaan omalle hamsterille (esim. miten erottaa, pitääkö hamsteri juoksemisesta vai kammoksuuko se sitä), jotain muuta huomioitavaa jne..

Näistä olisi ainakin itselleni apua ja vastaisuuden varalle voisi sitten linkitellä yhtä artikkelia kaikille, jotka asiaa pohtivat. :) Vaikka kaikkien omia uskomuksia ei kyllä muuteta toisiksi, vaikka kuinka löisi faktoja ja vuosien kokemuksia tiskiin..

Ely

Lufas, harjoittele vaikka ensin sitä että parannat keskittymiskykyäsi ennen kuin lähdet foorumeille mesoamaan, kanssakeskustelijat tuhlaavat turhaa energiaa ja aikaa sinulle vastaamiseen jos et ymmärrä edes rautalangasta vääntämällä. Että "ei, ei näin" tosiaan...  :yea:

Meven, kirjoittelen parhaillaan artikkelia aiheeseen liittyen, stay tuned! :icon_cheesygrin:

lufas

Mesoamaan? :D Tässä on tullut taas pirun hyvää itsehillintäharjoitusta, enkä ole sanonut puoliakaan siitä mitä olen miettinyt :D Ja hei, minä sentään yritän. Päivästä toiseen.

Vevve

Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:15:42
Voi naisia. Oh my... God.

:icon_mrgreen: :icon_mrgreen: :icon_mrgreen: :icon_mrgreen: :icon_mrgreen: :icon_mrgreen: :icon_mrgreen: :icon_mrgreen:

Tässä keskustelussa kukaan ei nyt oikeen pääse mihinkään. Alkaa tuntua että lufasilla on tavoitteena pelkkä provosointi. Pitäskö lopettaa, kun ei selkeesti viesti mee perille.

Muistuttaisin myös, että keskustelussa on vastakkain yhden hamsterin omistaja ja kymmeniä, jopa yli sata hamsteria omistaneita kasvattajia. Kokemuspohjat hamsterin käytöksen ymmärtämisestä ja lukemisesta taitaa olla hiukan erilaiset.

lufas

Joo, hamsterien määrähän kertoo kaiken. Jollain voi olla satoja hamstereita huonoissa oloissa, kun taas joku voi panostaa yhteen hamsteriin täysillä ja myös tietää enemmän. Ja ei sillä - on meilläkin noita ötöjä ollut.

Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:16:08
Mistä tiedät millaisissa oloissa ihmiset eläimiään pitävät? Onko sinulla syytä kyseenalaistaa heidän kokemuksensa jos viittasit siis tähän Vevven kommenttiin?
Lainaus käyttäjältä: Vevve - 31.03.12 - klo:16:03
...keskustelussa on vastakkain yhden hamsterin omistaja ja kymmeniä, jopa yli sata hamsteria omistaneita kasvattajia. Kokemuspohjat hamsterin käytöksen ymmärtämisestä ja lukemisesta taitaa olla hiukan erilaiset.

lufas

Ely, ei, en viitannut. Lähinnä vaan totesin, ettei hamstereiden määrä kerro paljoakaan :D