• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

L1-keskustelu

Aloittaja Vili, 27.07.07 - klo:10:14

« edellinen - seuraava »

Minski

#15
^ No karkeesti sanottuna mitä vähempi hamsu vastaa standardia niin sitä huonommat edellytykset saada L1. Joku tuomari voi varmaan vastata paremmin :)
Hamsteriton tätä nykyä

NuclearBitch

#16
^ Okei :) Mitenkä sellainen vaikuttaa, jos syrkillä on huono nauha? Levinnyt tai katki?

Minski

#17
^ Ainakaan katkennut nauha ei oo L1:stä yksinään estäny saamasta. Kaiketi siihen tarvitaan useempi "puute".
Hamsteriton tätä nykyä

NuclearBitch

#18
^ Apua, nyt alkaa jännäämään miten noiden käy. Mitkä puutteet sitten vaikuttaa siihen, ettei L1:stä saa?

Minnaw

#19
^Riippuu ihan tuomarista. Toiset on todella tarkkoja siitä, että minkälaiset eläimet katsoo olevan jalostustasoisia. Yleisesti L1-maininta kuitenkin irtoaa aika helpolla.

Näitä on hirveen vaikea alkaa listaamaan. Knikki poissulkee heti L1 saannin (ja menestymisen ulkomuotoluokassa), jotkin ruumiin epämuodostumat, joskus palan puuttuminen korvasta tai vastaavat ovat este L1:n saamiselle.
L1:n saaminen voi estyä myös esim. jos eläimellä on pitkä kuono, se on laiha/lihava, huonossa turkissa...
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Vilma

#20
Ja kannattaa vielä odotella tuloksia tänne nettiinkin, heti ei kannata "masentua" jos arvostelukaavakkeessa ei ole merkintää.
En tiennyt Fannyn saamasta L1 ollenkaan.
Monta kuukautta myöhemmin Kaisa huomasi, että meidänkin neidin nimi on tuloksissa.  :)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Heli

#21
Huvittavaa jos esim. palan puuttuminen korvasta estää L1:n saannin.  :D Taitanevat kuitenkin yleensä olla seurausta lajikumppanin käsittelystä. Eli sillähän ei ole mitään tekemistä jalostusominaisuuksien kanssa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minnaw

#22
^On tätäkin sattunut.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Pertti

#23
L1-maininta on tuomarin mielipide siitä, että eläin on jalostuskelpoinen. Minä itse tuomarina jaan niitä melko tiukalla kädellä, mun tehtävä ei ole tietää minkälainen eläin on ollut vaikkapa viikko sitten, tai että miksi sen turkki on huonossa kunnossa - minä arvostelen eläimen siinä kunnossa kun se sinä päivänä on. Mikäli eläin osoittaa kaikilla osa-alueilla olevansa rotumääritelmän mukainen, voin omasta puolestani suositella sitä käytettäväksi jalostukseen, ja annan sille L1-maininnan.

Mikäli eläin osoittaa olevansa esim. rotumääritelmän tyyppinen, mutta sen väri on aivan jotain muuta kuin standardi kertoo, en luonnollisestakaan anna sille mainintaa. Jätän siinä vaiheessa vastuun jokaiselle kasvattajalle miettiä, täydentääkö esim upea tyyppi linjaa siinä määrin että sitä kannattaa käyttää.

"ookoo"-tasoisen eläimen ollessa kyseessä, otan yleensä periaatteistani poiketen huomioon lajin yleisen tason miettiessäni L1-mainintaa. Pääsääntöisesti en jaa ookoo-tason eläimille mainintaa, ellei ne ole täydennetty jollain hyvällä ominaisuudella.

Tämän vuoksi pyrin arvosteluissani kertomaan sanallisesti mahdollisimman kattavasti eläimen ominaisuuksista, sen hyvistä ja huonoista puolista. Toivon, että arvosteluistani selviää eläimen taso sekä yleisesti, että jokaiselta arvosteltavalta kohdalta erikseen, ja toivon myös, että arvostelukaavakkeessa löytyy syy miksi L1-maininta annettiin, tai ei annettu.

Lovi korvassa ei liene este jalostuskäytölle, mutta mielestäni näyttelyyn ilmoitetun eläimen tulee olla näyttelykunnossa. Näyttelykunnossa arvostelen mm. kynsien pituuden, turkin puhtauden ja mahdolliset puuttuvat palaset eläimestä.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Ninde

#24
Tuskinpa palan puuttuminen korvasta sentään ihan se ainoa syy on ollut sille miksi L1 on joltain eläimeltä jäänyt saamatta. Tuolle linjalle jos lähtettäisiin niin Suomessa ei olisi yhtään L1:n arvoista hamsteria.  XD Vai onko tämä ihan nimenomaan vielä tuomarilta varmistettu, että syy oli ainoastaan tuo? Ainoa yksittäinen syy mikä mulle tulee mieleen on talvikoiden ulkonevat silmät, joka on minun mielestäni ehdottomasti jalostuskäytöstä poissulkeva ominaisuus.

Mulla on ylipäätään kyllä vähän löysempi linja älykkösten jakamisen kanssa kuin Petellä ja yleisesti ottaen lähden siitä, että voisinko itse käyttää kyseistä eläintä jalostukseen.

Anonymous

#25
voiko tapaturmasesti menetetty varvas johtaa  L1 maininnan menettämiseen?

Minski

#26
^ No jos voikin niin sen hamsun jalostuskäyttöön se ei kuitenkaan vaikuta yhtään mitään, koska tapaturmaisesti irronnut varvas ei periydy :D Viis jostain L1:stä :P

Mä en noita L1:siä jaksa edes pahemmin tuijotella, mulle on aika sama saako mun joku hamsu semmosta vai ei, kun ite kuitenkin sen jalostuspäätöksen eläimen kohdalla teen ja osaan katsoa. Ja kun tuomareillakin on niissä L1:ssä joskus eriäviä mielipiteitä niin eihän siinä ota erkkikään selvää, että onko se hamsu jalostustasoinen vai ei, jos toinen antaa L1:sen ja toinen ei, parempi kun vaan päättelee ite :)
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#27
aivan toi on ihan tosi juttu Minski

Heli

#28
Tuomari ei kuitenkaan voi sitä tietää miten/miksi varvas puuttuu... Joku raajapuutos nyt voi olla jalostuskäyttöönkin vaikuttava asia. Ts. en ehkä menis käyttämään kaksijalkaisena syntynyttä eläintä jalostukseen.

Mutta tuo korvalovi on ihan eri asia. Koko korvan puuttuminen sitten taas on sama hommeli kuin raajapuutos. Eli ei voi tietää miksi ja milloin lähtenyt.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Pertti

#29
Niinno, sehän onkin nimenomaan sinä päivänä sen arvostelevan tuomarin mielipide, ei suinkaan edes kaikkien Suomen ulkomuototuomarien mielipide saati sitten jokaisen kasvattajan mielipide.

Ja vähä kuten Minskikin taisi viitata ja kuten mä suoraan sanoinki, suotta niile älykkösille asettaa siitä pääpainoarvoa, lähinnä suosittelisin lukemaan sitä kuponkia :)

(ja mistä tää korvaläppä on ylipääsä lähteny? :D)

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Mulla on ylipäätään kyllä vähän löysempi linja älykkösten jakamisen kanssa kuin Petellä ja yleisesti ottaen lähden siitä, että voisinko itse käyttää kyseistä eläintä jalostukseen.
No mähän nyt jaan muutenki aina vähän kaikkee  XD
Kyllä aina yhen voi ottaa!