• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Onko hamsusi karannut?

Aloittaja Fuyu, 23.08.08 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

Alkemistin

^Hyvä säkä :icon_smile:

Viikonloppuna meillä kävi taas klassiset. Naksulle oli järjestetty puuhapaikka kylpyammeeseen, ja unohdin ottaa ammeen reunalla roikkuneen kylpymaton pois. Myöhemmin puoliskon tullessa yläkertaan Naksu käveli vastaan portaiden yläpäässä. Se kiipeää salamana mattoa pitkin pois, todistettu on jo muutamaan kertaan..

Unipallo

Hamsujen kiipeilykyky on kyllä uskomaton. Tuo kilppariterrakin on avonainen puulaatikko lattialla ja seinämät ovat korkeat ja sileät. Ainut vaihtoehto täytyy olla, että hamsu oli kammennut itsensä seinään tukien ylös. Onneksi ei ollut pudonnut terraan. Ei kiinnosta kokeilu hamsu&kilppari samassa terrassa vaikken usko kummankaan toista vahingoittavankaan.

Alkemistin

Joillain yksilöillä on tuo kyky kingetä itsensä seinän ja esim. pöydänjalan välistä rakoa ylös. Meillä Naksu ja Lula osaavat ko. taidon ihan ketterästi. Lumo on päässyt jo aika pitkälle harjoituksissaan, ja muiden en ole huomannut koskaan yrittävänkään. Misaki taas hyppii ihan vaan seinää vasten välillä ja koittaa raapia itseään ylös.  :nuts:

hamsufani123

Mun hamsu on karannut. Meillä on iso talo ja hirveen sokkeloinen.(no ei nyt hirveen mutta pääsee parketin alle olevaan tilaan jossa nyt luultavasti on). Sijainti on aika tarkkaan tiedossa. Miten sen saa sieltä pois? Pääsi pois terrasta kohti vapautta. Ulkona nyt tuskin setään on. Ollaan kokeiltu tota keinoa että laitetaan ämpäriin pehmustetta ja ruokaa ja silta että jos sinne menis. Ollaan laitettu kuljetusboksi ja pikkuhäkki auki jos menis sinne. Sitten on "palloansa" semmonen että sen semmosessa pallossa on ruokaa ja että kun menis sinne niin pallo ehkä liikkuu niin että tuloaukko menee lattiaa vasten eikä pääse hetkeen pois. Ollaan laitettu ruokaa,vettä ja petikin ja muita esineitä lattialle jotka tuntee. Mistä kannattaa etsiä? Miten sen saa houkuteltua pois? Miten teillä on käynnyt hamsu jahdissa hamsuille? Koska on tullut hamsu takaisin? Muita neuvoja? Karkas viime yönä. Ai niin. Millä ruualla ootte saanneet hamsun ansaan? Kaivataan jo takaisin.

Alkemistin

Nuo mainitsemasi hamsuansat ovat ihan hyviä. Siinä ämpäriansassa on kai esim. kirjoista pinotut "portaat" ämpäriin? Jokin voimakkaasti tuoksuva herkku, kuten omena (jos hamsusi siitä pitää) kannattaa laittaa pohjalle. Ansan käyttäminen saattaa ottaa aikaa, sillä vapauden riemu voittaa nälän aika kauan. Syrkki pärjää kyllä parikin päivää melko hyvin, ja kääppärit ilmeisesti kauemminkin. Hiljaisessa asunnossa ansa toimii parhaiten.

Valitettavasti välillä ansat eivät tunnu riittävän, ja itsekin olen lähinnä väijynyt karkureita kalahaavi kädessä... Vielä on kaikki saatu talteen.  :icon_e_wink:

hamsufani123

Kalahaavia mennään kohta ostamaan. En tainnut mainita että meillä on myös rottakoira. Hamsteri on ollut pallossa kävelemässä joten koira ei ole käynnyt kiinni. Mutta nyt on ihan vapaana. Ostettiin hunajaa jos tykkäi sja tulis syömään j aantais mahdollisuuden kiinni otolle ja pilttiä.

Janzu

#111
Niputetaanpa taas yhteen keskustelut, parempi jutella karkaamisesta samassa ketjussa kuin tehdä monta samanlaista erikseen.  :icon_smile:
___

Meillä päätti viimeyönä kolme robopoikaa lähteä seikkailuun. Aamulla pitkän takaa-ajon päätteeksi sain yhden pojista kiinni, kahta muuta ei ole edes näkynyt... Huoh, pitääkin olla kyseessä hamsterilajeista melkeinpä se pienin ja vikkelin <3

Edit//Samalla sekunnilla kun lähetin viestin niin alakerrasta tuli huuto että täällä on uunin takana yksi  :icon_cheesygrin: ihmeen hitaana oli, kävi suht helpostikin kiinniotto siis. Enää 1/3 kateissa.

hamsufani123

Auttakaa mua. Mun hamsu karkas eilen enkä tiedä(tai tavallaan tiedän mutten käytännössä) Miten se saadaan takaisin. Ympäti taloa on niitä ämpäri ja tikapuut ansoja ja tuttuja esineitäkin ollaan laitettu. Ruokaa on ja yksi erikoinenkin "ansa" et menis juoksupallon sisälle ja se aukko jost atuli sisälle liikahtais alaspäin. Kaipuu on hirveä. Ollaan laitettu ruuaksi ym. patukoita,omenaa,porkkanaa,persiljaa,kurkkua ja kaikkea. Vinkkejä miten saa takaisin olis kivaa kuulla. Miten pitkää oma hamsunne on ollut kateissa? Kuinka varmasti hamsu löytyy? Hamsuni ei ole käsikesy ja on aika arka. Kyseessä on puolivuotias hamsu. :icon_rolleyes: :eijei: :itqvinq:

Ritu

#113
Onko ansat ollu jo jonkun yön yli? Ei hamsu tule luultavastikaan ansaan ennenkuin te kaikki olette unten mailla ja on rauhallista. Itselläni ansa on toiminut joka kerta ekan yön aikana. Mutta kyllä nälkä hamsun kotiin ajaa aina jossain vaiheessa  :peukku:
(Itse olen muuten yleensä halkaissut jonkun pähkinän ja "hangannut" siitä sisäosasta hajua niihin portaisiin ja joskus vähän matkaa lattiaan tavallaan lisähoukuttimeksi. En tiedä onko ollut tarpeen, mutta olen tuumannut ettei siitä ainakaan haittaa ole  :icon_mrgreen: )
- Riikka

hamsufani123

En ole varma onko ollut yön yli ansat. En muista. Äiti nukku vaan 1,5 t kun etsi hamsua. Aamulla oli 2 semmosta "ansaa" että niiden laittoajasta ei ole tietoa. Seudulla on paljon hiiriä ja ainakin pari rottaa niin mietin että jos mun hamsu olis ruvennut tappelemaan? Siinä kun voi käydä köpelösti. Vanhalla hamsulla oli toisessa korvassa REIKÄ. Sitten mietittiin mistäs on tullut mutta se oli jo kun ostettiin se. Voin kokeilla tota pähkinä konstia.

Ritu

Kannattaa nukkua ihan kunnon yöunet. Hamsu tosiaan tulee vasta kun on rauhallista, etenkin jos on arka. Ja mitä pitemmät yöunet nukutte, sen todennäköisempää on että jää ansaan. Tuskimpa hamsteri rupee rottia tai hiiriä haastamaan, menee todennäköisemmin karkuun.
- Riikka

hamsufani123

Eipä siten sieltä muuten saisikaan. Se on mennyt 90% parketin alle jostain kolosta(niitä on pari). Sieltä jos se yritetään ite ottaa kiinni eikä ite tuu tulis maksaa aika paljon. Uus parketti+työmiehet+purku.

hamsufani123

Ei se oo vaan tullut. Ruokaa on kylläkin ottanut mitä tyhmiä kun olimme laitoimme lattialle. Miksi siis mennä ansaan kun voi muutenkin saada ruokaa? Hamsu on paikannettu. Se on sohvan takana. Siinä on pistorasia mikä otettiin pois ja oli kolo valmiikksi että vois tulla.

Ritu

Juu, älkää jättäkö lattialle ruokaa. Ei tosiaan ole mitään syytä mennä ansaan. Jatkakaa muuten samaan malliin, on hyvä merkki että ruokaa on kadonnut. Se siis käy myös normaalitiloissa. Eiköhän nälkä sen lopulta ansaan aja  :peukku:
- Riikka

Nipsu-Naksu

^^ Onneksi ei ole parketin alla! Ja toivotaan ettei teidän "rottakoira" nappaa pienoista. :( Toivottavasti tulee pian pesäänsä.

Itsellä on jäänyt yksi karkaaminen erityisesti mieleen: Minulla oli kaksi uros syyrialaista joista toinen asui vapaana makuuhuoneessa ja nukkui kaappiin tehdyssä pesässä. Toinen hamsteri asui terraariossa. Kerran olin jättänyt pyyhkeen huolimattomasti terraarion päälle osittain ja se oli valahtanut sen verran matalalle puruja kohti että tämä terraariossa asuva oli sitten kiivennyt pyyhettä pitkin ja hypännyt lattialle. Löytyi sitten kaapista tämän toisen syyrialaisen luota. Löydettäessä olivat vastakkain noin 20cm eroa toisiinsa ja kun siirsin suojaa oli molempien ilme hämmästynyt kun päät kääntyivät samaa aikaa minua kohti. Toisella oli pieni naarmu silmäkulmassa, eli pientä tappelua oli ilmeisesti käyty, mutta onneksi ei mitään suurempaa tapahtunut.

"Perus" uunin taakse, sohvan taakse, patterin taakse menemiset olivat yleisiä kun entiset hamsterit olivat jaloittelemassa. Nykyisen kanssa noita ongelmia ei paljon ole, kun hamsteri ei voi kaikkialla asunnossa vapaasti jaloitella koiran vuoksi.


Niin ja meillä toimivin keino on aina ehdottomasti ollut hyvinhyvinhyvin pienesti lämmitetty lihaisa vauvan pilttiruoka jonka tuoksu on aina saanut kaikki hamsterit tulemaan mökeistään ja koloistaan ulos pian.  :peukku: (: