Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - blood.and.tears

Zooplushan toimittaa suomeen ja hinnat hieman inhimillisemmät, toki kannattaa vertailua tehdä, ja jostain saattaisi saada vielä halvemmallakin. Mutta itse olen aika paljon käyttänyt, koska on luotettava paikka. Itselle ainakin suht iso kynnys tilaamisessa jos kellään ei ole kokemuksia paikasta.
Meillä eletään pitkään aikaan hamsteritonta elämää, kun Kami neiti käytiin tänään nukuttamassa ikiuneen  :( Toki aika vanhaksi asti eli, 2v3kk. Helle otti selkeästi liikaa voimille ja oli jo ennen sitä pikkuhiljaa kuihtunut, mutta nyt tuskin jaksoi enää liikkua, joten parhaaksi nähtiin että nukutettiin, kun ell ei mitään päällisin puolin siitä löytänyt, mikä laihtumisen ja huonon liikkuvuuden olisi aiheuttanut.
Nyt on sitten terraariossa hiljaista ja kissoilta puuttuu katsomisen ilo (jaksoivat tuntitolkulla istua siinä vieressä aina kun jossain rapisi). Hauska neiti oli kyllä siinä mielessä, ettei yhtään noita pelännyt lasin läpi.
Mä olen kans zooplussan vakkariasiakas, suurimmaksi osaksi tosin kisalle tilaan, mutta kuitenkin.
Aina on toiminut hyvin, tavarat olleet ehjät ja noin viikon kuluessa tulleet tavarat perille, kotiin kannettuna mikäli olen kotona sattunut olemaan. Ja postikuluitta sekä -5% alennuksella, kun tilaan aina yli 100e kerralla, usein tosin järkkään aina kimppatilausta tuttujen kesken.
Tilaan tuolta .com puolelta (englannin kielinen siis) koska isompi valikoima kuin siellä fi-loppuisessa.
Visalla olen itse maksanut, piti oikeen oma hankkia sitä varten  :oops: Mutta siis ainakin visalla maksaessa on helppoa ja nopeaa, ei tarvii kuin muutama numero siitä kortista näpytellä.
Meilläkin alkaa kohta 2v synttärit Kamilla lähestyä (15.4).
Kummasti neiti jaksaa vaan porskuttaa, vaikka hampaiden lyhennys alkaa olemaan kuukausittainen juttu (vähintäänkin) ja muutenkin alkaa "näyttämään" vanhalta (turkki vähän vaalentunut eikä ole niin hyvässä massassa enään).
Ei toki niin paljon liiku kuin nuorena, mutta jaksaa välillä roikkua kattoritilässä ja uhota kissalle  :mrgreen: Ei pätkän vertaa pelkää tuota meidän kissaa (vaikka olen kyllä yrittänyt kieltää sitä istuksimasta terran päällä, niin voin sieluni silmin kuvitella, mitä se tekee kun ei olla kotona), mikä on toisaalta ihan hyvä, niin ei sitten turhaa stressaa.
Mä viskon olkea aina terran täyteen kun siivoan. Itse käytä nyt puupellettiä pohjalla, joka on aika kovaa, mutta taas imee pissat hyvin. Ihan melkein kanteen asti pistän olkea, meillä on aina hamsut tykännyt möyriä. Purua käyttäisin jos voisin (ja sitäkin laittaisin puolet terran korkeudesta vähintään), mut ei omat hengitystiet enää kestä sitä.
Heinä käy yhtä hyvin, mut sain paalin olkea halvalla, niin syököön puput heinän, kun niillä sitä meneekin.
Meillä alkaa jo selkeästi kamista huomaamaan, ettei ole ihan nuori. Tosin ei se nyt mikään fossiili vielä ole, 1v8kk, mutta selkeästi liikuu paljon vähemmän.
Hampaatkin oli pitkästä aikaan kasvanut ylipitkiksi, kaksi viikkoa aikaisemmin katsoin viimeksi ja olivat vielä ihan ok, nyt joutui jo leikkaamaan.
Nakkasin aika lyhyiksi, mutta kun sillä on ollut tota hampaiden ylikasvamista, niin ei ainakaan heti tarvii leikata uusiksi. Itse en tykkää yhtää leikata noita, mutta onneks sentään onnistuu..
Siivosin terrankin ja laittelin täyteen olkea, on tekemistä, kun se tykkää pilkkoa ne silpuksi ja tehdä pesän.
Kuumaliimalla mä oon pullot akvamagneettiin kiinnittänyt, tommonen pieni 75ml pullo on sen nelisen vuotta pysynyt paikallaan, kerran jouduin liimailemaan uusiksi, kun liotin pitkään tulikuumassa vedessä. Meillä syrkilläkin kestää vaikka monta päivää tuo sama pullo jos vettä ei päivittäin vaihda, tosin meillä se useimmiten vaihdetaan kerran päivässä.

Mä tykkään lasiterroista just sen takia, että ovat paljon nätinpiä kuin dunat/häkit, helppo sisustaa, ei jyrsintävaaraa. Ja kun ei sitä viikoittain pestä, niin ei tuo pesukaan ole ongelma. Mä en pese joka purunvaihdon yhteydessä, usein sitten kun se on oikeesti likainen.
Ja kun ei ole kuin yksi terra niin tosiaan ei ole kovin vaivaloista. Korkeintaan se siivouksen aloittaminen (jostain syystä tuntuu aina niin kamalan vaikeelta aloittaa - mut kun siihen ryhtyy niin ei se vaikeeta olekkaan).
Jos on vähän tilaa ja paljon eläimiä, niin tuskin lasiterrat ovat käytännöllisiä, mutta muutaman hamsterin talouteen varmasti oikein passeleita + kestävät iäisyyksiä kunhan ei tiputa. Ja tosiaan omasta mielestä ovat paljon esteettisemmän näköisiä.
Meilläkin tuo terra on olohuoneessa suht keskeisellä paikalla, joten ulkonäkö on ennen muuta tärkeää.
Josta tulikin mieleen että pitäis käydä ostamassa uusi akvaariotaustakuva tuohon terraan, vanhat mennyt rikki ja tuo valkoinen seinä taustalla on vähän kolkon näköinen.
Mä oon saanut yhden kaneista synttärilahjaksi - tosin itse sen etsin ja valitsin, mies lähinnä maksoi. Mut lahjaksi kuitenkin tullut. Mä taas olen ostanut miehelle yhden hamsterin lahjaksi, tosin sekin ollaan yhdessä valkattu, eli ei oo yllärilahjoja osteltu toisillemme.
Ja ompa noita eläimiä tullut vähän heräteostoksenakin, mut silloinkin kotona ollut varusteet ja tiedetty miten ko. lajia hoidetaan.

Ensimmäisen hamsterin hankintaa harkittiin about kuukausi, luettiin niin hamsteriyhdistyksen sivuja sivuja kuin muualtakin hoito-ohjeita (ajatushan lähti eläinkaupasta, kun nähtiin ihana söpö talvikko). Oikean kokoinen asumus hankittiin heti ja muutenkin perusasiat metallisen juoksupyörän päällystämistä lukuunottamatta kunnossa, taisi parisen viikkoa olla se metallipinnallinen pyörä ennen kuin tajuttiin ne välit päällystää.

Mut joo, en tahtois yllärilahjaksi mitään eläintä, tietty maksimi kuitenkin on määrässä ja tahdon itse valita eläimet joita sitten myös hoidan.
Lainaus käyttäjältä: "Heli"25e on mun mielestä vielä ihan passeli hinta, mutta 30e ja yli menee jo ahneuden puolelle.  :S
Kyllä meillä taitaa silti pysyä hinnat siinä 20eurossa jos meillä vielä poikasia syntyy.

Lainaus käyttäjältä: "Olive"^Ei kai kukaan rahan takia oo pyytämässä enempää? Mä ainakin puhtaasti sen takia, että eläimet arvo nousee siinä missä sen hintakin, se on niin puhdas totuus. Mulla on ainakin aina huoli omista kasvateista kun ne maailmalle laitan, että millanen niiden elämästä tulee ja miten niitä pidetään.

Ei noilla heräteostosten tekemisillä oo oikeen sen 5-10e kanssa mitään tekemistä. Olen katsellut kun joku ostanut 60e marsun heräteostoksena eläinkaupasta, tietämättä edes mikä eläin se oli ilman että kysyi myyjältä  :roll:
Kissoja saa ilmaiseksi, rotukanitkin maksavat siitä 50e ylöspäin, kanikin on kuitenkin aika paljon pitkäikäisempi kuin hamsteri. Ja risteyksiäkin saa 0-50e.
Musta vaan porukka tahtoo ns. omat pois + vähän ekstraa kasvatuksesta jos noita hintoja ruvetaan jo siihen +30e poikanen nostamaan. Menee jo hiukan rahastuksen makuun. Ja kyse ei ole siitä ettei ole varaa maksaa tai että hamsteri on arvoton eläin, mut tarviiko kaiken maksaa ihan älyttömästi? Parin vuoden päästä ollaan sit jo 100e/poikanen.
Ja mun mielestä poikueiden kuluihin ei kuulu kaikkien hamstereiden kulut, vaan mahdollisesti lainatun uroksen astutusmaksu, emon ja poikasten ruokkiminen, ei kaikki näyttelykulut, kaikkien talossa olevien eläinten ruokinta ja hoitokulut, uudet asumukset tms.
Mä soittelin joskus parisen vuotta sitten läpi lasiliikkeitä, ja 70*40*40 terran lasit leikattunat ja hiottuna olisi maksanut paikasta riippuen 45-100e. Eli mielestäni hyvin kallista, kun uusiakin saa melkein samalla hinnalla, mä maksan vaikka pari-kolmekymppiä ekstraa jos ei tarvii tehdä itse  :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "lemon"Ihan mielenkiinnolla kysyn, kun lasinen akvaario on mielestäni ulkonäöltään mukavampi kuin häkki/duna, mutta kun hamsun häkki pitää vähintään kerran viikossa siivota, niin se siivouspuoli vähän arveluttaa...

Miksi pitää vähintään kerran viikossa siivota? Mä oon siivonnut kaikista pienimpiä tai sitten mörttiröpö pohjalla olevia kerran viikossa, mut kyllä meillä lasiterra, jonka kuvikkeena on hajusieppo + muovipussillinen heiniä kestää hajuttomana ainakin sen 2,5-3vko. Pesäpaikan wcpaperit vaihdan kerran viikkoon.
Terran pesen ehkä parin kuukauden välein rätillä, ja sitten aina kun jaksan niin kannan kylppäriin ja suihkutan puhtaaksi, mutta tätä tulee kyllä aika harvoin tehtyä, yleensä rätillä likaset kohdat puhtaaksi.

Ja korkeaan häkkiin ehdottomasti tasoja, mahdollisesti jotain riepuja riippukeinuiksi, oksia vaikkapa pohjasta vinottain pystyyn kattoon asti, pahviputkia/laatikoita roikkumaaan kaltereihin vaikkapa naruilla, pohjalle paljon kuviketta yms.
Mä oon haaveillut tollaisesta isosta ja korkeasta häkistä, mut en ole viitsinyt ostaa, koska meille tuskin tämän hamsterin jälkeen tulee uusia ainakaan muutamaan vuoteen.
^ Hamsterin kokoista eläintä (eli pientä) ei kannattaisi kuljettaa noin isossa tilassa, sillä vaikkapa autossa jos sattuu äkkijarrutus, niin lentää pitkän matkaa siellä. Tietenkään liian pieni boksikaan ei ole hyväksi, mut mun mielestä geon L&XL on sopivia kuljettamiseen, paikanpäällä kun ei liikuta niin sittenhän se on ihan sama vaikka olisi metrisessä dunassa. Tai joku 8-15 L jos duunaan oman säilytyslaatikosta.
Asuminen ja tarvikkeet / Re: Virikkeet
16.09.09 - klo:14:06
^^ Mä laitan usein molempia. Meillä kami tekee paperista sellaista pientä höttöä, josta kasaa pyöreän pesän, joka ulottuu turpeen alle. Päällä siinä on vielä heinää, jotain usein silppuaa ja jopa syökin. Mut enemmän heinä on virike, tykkää möyriä heinän seassa ja levitellä sitä ympäriinsä.
Näin meillä siivouksen jälkeen:

Alusena siis biolanin hajusieppoa ja parhain virike kamin mielestä on tuo iso heinäkasa. Rakastaa ehdottomasti tuolla heinän ja turpeen seassa möyrimistä.
Lainaus käyttäjältä: "metsku"^Hiipi sellainen tunne, että viittasit minuun? Olisit toki voinut ihan suoraankin sanoa. Voit vaikka yksäriäkin laittaa jos haluat lisää haukkua.

Lainaus käyttäjältä: "Aya"Enkä tarkoita, että tuo blood.and.tearsin teksti olisi suoraan vain ja ainoastaan sinulle tarkoitettu, moni muukin voisi tuota miettiä.

Se on hauska että itsensä tekstistä tunnistaa ja vetäsee vielä oikeen kunnon herneet nenäänsä, koska kirjoitin asiasta yleisellä tasolla. Jos joku itsensä tekstistä tunnistaa, niin ehkä sitten onkin syytä miettiä sitä asiaa.
Se, jos minun tekstista metsku ottaa itseensä, niin mieti, miltä muista tuntuu lukiessaan sinun tekstejäsi, koska ne ovat usein henkilökohtaisesti suunnattu. Varsinkin kun kirjoitin yleisellä tasolla, keneenkään henkilökohtaisesti sormella osoittamatta  :) Mut mä vaikenen nyt, sanottavani olen sanonut, enkä jaksa alkaa lapsellisesti vääntämään kättä asiasta.