Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

GaneshaX

Mihis asti uros luettiin jalostusikäiseksi? 18kk?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

Lukekaas huviksenne noita SKJL:n sivuilta löytyviä muiden lajiyhdistysten kasvattajanimivaatimuksia. SHY:llä ei sentään ole mitään pakollisia kasvattajakursseja tai näyttökokeita tai minimituloksia näyttelyistä eikä nimen ylläpitämiseksi esim. näyttelytulos- tai rekisteröintivaatimuksia tmv. Aika kohtuulisia vaatimuksia meillä mun mielestä on (hiirilläkin esim. vaaditaan 10 jalostuseläintä joista 5:n tulee olla rekattuja ja hiirten jalostusikä on kyllä taatusti lyhyempi kuin syrkeillä).

Heli

Itse hain näillä nykyisillä ehdoilla viime vuonna nimenlaajennuksen roboille ja ei se nyt niiiiin vaikeeta ollut.

Tosin se mua nyppii edelleenkin, et hamstereilla joutuu jokaisen lajin anomaan erikseen.

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Niin vaaditaan kaksi jalostusikäistä naarasta, mutta ei siellä sanota että juuri niiden tulisi olla rekisteröityjä.
Ok, mä oon käsittäny koko ajan joteskin, että just niitten jalostusikästen pitää olla niitä rekisteröityjä. Joteskin hämäävää kun tuolla lukee "Selvitykset jalostuseläimistä: Vähintään kolmen joka lajista tulee olla rekisteröityjä Suomen Hamsteriyhdistys ry:n jalostushamsterirekisteriin.".

No ihan hyvä, ettei niitten rekisteröityjen tarvi olla just ne jalostusikäset :) Nyt en vaan ymmärrä sitäkään vähää, että miks niitä rekisteröityjä eläimiä pitää sit ylipäätään ollenkaan olla :)
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

Siis kyllä mun mielestä todellakin niiden rekisteröityjen tulee olla jalostusikäisiä. Kaikkienhan piti olla jalostusikäisiä. Tietty ne rekisteröidyt voi olla vaikka kaikki uroksia, jotka on pidempään jalostusiässä. Eihän siinä ole mitään järkeä jos jotain viis ja puol vuotiaita ruumiita listataan muka jalostuseläimiksi? Ja miksi pitäisi listata eläimiä joita ei taatusti enää käytetä?

Ninde

Siis väännetääs nyt rautalangasta:
- kaikkien anomuksessa olevien eläinten tulee olla jalostusikäisiä
- vähintään 2 naarasta ja 1 uros per anottu laji
- kolmen (SHY:n vaatimusten mukaan) tulee olla rekisteröityjä ja niiden ei siis välttämättä tarvitse olla naaraita, mutta jos tosiaan ei ole kuin nuo vaadittavat 2 naarasta ja 1 uros, niin luonnollisesti silloin niiden täytyy kaikkien olla rekattuja. Jos taas olisi vaikkapa 2 naarasta ja 3 urosta, niin nuo urokset vain voisi olla rekisteröityjä. Tällöin naaraatkin tietysti on jalostusikäisiä, mutta niille ei välttämättä ole vaadittu näyttelyissäkäyntiä.

Nuoret hamsterit mun mielestä toki lasketaan mukaan jalostusikäisiksi, vaikka ikää olisikin anomushetkellä esim. 2kk. Sen sijaan jalostusiän jo ohittaneita ei oteta huomioon. Jos on paljon nuoria hamsuja, kannattanee siellä suunnitelmissaan vielä erikseen mainita minkä ikäisilla (naarailla) teettää poikasia, niin ei tule senkään kanssa ongelmia.

Heli

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Ja tuo lajiasia on oikeastaan SKJL:n säännöistä kiinni, kun eri lajit pitää anoa erikseen ja hamsuilla on lajeja, niin sitten se on niin... ;)
Niinhän se on ja mun mielestä oliskin SKJL:n tehtävä korjata sitä kohtaa. Vaikka sitten niin, että eri lajiyhdistysten alaisuuteen kuuluville pitäisi anoa erikseen.

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Siis väännetääs nyt rautalangasta
No nyt jopa minäkin vihdoin ymmärsin :D
Hamsteriton tätä nykyä

Supersanna

Syntyi tuossa ystävän kanssa keskustelua hamstereiden poikueista. Mikä teidän mielestä on maksimi määrä poikueita per hamsteri?
Onko lajikohtaisia eroja?

En jaksanut selata koko ketjua läpi, ja haulla en löytänyt.  :nihkee:
[size=85]Real love stories never have happy endings - because real love stories never end.[/size]

excitant

Lainaus käyttäjältä: "Supersanna"Mikä teidän mielestä on maksimi määrä poikueita per hamsteri?

Syyrialaisilla 1-2.

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Ei todellakaan ole SHY:n säännöt liian tiukat! Eikä tarviis yhtään lepsummatkaan olla, koska jos joku kokee nuo liian vaikeiksi niin sitten se joku ei ehkä vielä sitä nimeä sitten tarvitse?

En minä ole ainakaan sanonut että nuo säännöt ovat liian tiukat :huh
Tietenkin olen tyytyväinen että asioita tarkennetaan, ts. väännetään rautalangasta XD  Ihan alkuun halusin tiedustella vain sitä, että kuinka kauan pitää kasvattaa ja kuinka monta poikuetta pitää kasvattaa, ennen kuin pääsee nimettömienkasvattajien listalle. ;)

Toki perusasiat, esim. genetiikka pitää olla hallussa niin että tietää mitä kasvattaa. Ja edelleen, minä vain tiedustelen, en ole tunkemassa itseäni mihinkään :no:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

Siis ei harakankakka...tiesittekö, että jos joku laittaa teille mailia et "mä varaan alustavasti poikasen x " niin ette saa enää myydä ko. poikasta kelleen muulle, koska se on silloin varattu tälle henkilölle, olitte hyväksyneet varauksen tai ette.  XD Yksi ihana varaaja valitti musta kö möin sen varaaman poikasen toiselle. Unohti vaan sanoa, että en tosiaan ollut hänelle ko. poikasta luvannut varata, luonnollisestikaan varausmaksua ei oltu maksettu enkä edes tiennyt kys. henkilöstä muuta kuin nimen. Että on taas niin järkitouhua. Huh huh.  :roll:

Sarantha

Monille poikasenkyselijöille tuntuu tulevan yllätyksenä, että kasvattajaa peräti kiinnostaa tietää jotain varaajasta. Kai nyt kasvattajan pitäisi olla ihan vaan onnellinen siitä että saa poikaset kaupaksi (kun myymisen takiahan se on ne teettänytkin) ja näin ollen jokainen poikasenkyselijä on hänelle melkein kuin joku hyväntekijä, jolle kasvattajan totta kai pitäisi ilomielin myydä...

Ja sitten se "onko sulla myydä häkkiä poikasen mukaan"... Miksi ihmeessä minulla olisi? Luulevatko ihmiset, että olen joku eläinkauppa?

Sekin on rasittavaa, kun ihmiset kyselevät poikasia, antavat ymmärtää että varaavat, ja sitten heistä ei kuulukaan mitään. Ennen huutelin vielä viikkojen kuluttua näiden perään että oletko vielä ottamassa poikasta vai myynkö sen muualle, mutta enää en jaksa. Oma ongelmansa, jos ei viikkoihin anna kuulua itsestään eikä sitten saakaan poikasta. Varausmaksukäytäntö voisi tietenkin tässä suhteessa olla selkeämpi. Poikanen on varattu kun olet maksanut, piste. Tämä karsisi varmaan näitä mukamas-varaajia. Mutta tämä nyt on todennäkösesti minun viimeinen poikueeni, joten eipä tarvitse jatkossa miettiä näitä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Heli

Mulla on onneksi hamstereiden osalta nyt jo pitkään ollut se tilanne, että koteja on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi ja toisaalta ei ees haittaa vaikka jäis kaikki kotiinkin. Ni ei tarvi välittää hirveästi varaajien säädöistä.

Sen sijaan toivon että meille ei ENÄÄ IKINÄ KOSKAAN synny chinchillanpoikasia.  :x Vitsi mitä säätöä. Onneksi kuitenkin ihaniakin ihmisiä löytyy.  :sydan Melkein kyllä sanon jo, että onneksi luovutusikä on kohta käsillä eikä tartte enää näiden asioiden kanssa repiä tukkaa.  :D

roosap

^^^ joo, jotkut poikastenvaraajat käyttäytyy niinkuin kasvattaja olisi jossain palveluammatissa, ja heidän tulisi nuoleskella asiakasta(eli ostajaa) ja ajatella että "asiakas on aina oikeassa" -tyyliin.  :roll: